E-Mail
webnoob 5265
Den nye TB3
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 25-01-10 10:44

Hvad synes I om den nye Thunderbird?

Jeg har installeret den danske 3.01 og jeg synes den ser godt ud, jeg
elsker fanebladene og det nye look, men der er også et åbenlyst fejlskud:

Hvorfor skal mapper med ny mail nu være grå per default? Grå på hvid er
sværere at læse og ser gnidret ud, selv på en fuldt oplyst skærm.

Jeg har forsøgt at få den gamle visning tilbage ved hjælpe af

treechildren::-moz-tree-cell-text(folderNameCol, newMessages-true) {
font-weight: bold;
color: #000000 !important;
}

i userChrome.css
(se:
http://groups.google.com/group/mozilla.support.thunderbird/browse_thread/thread/0ab029ccb9325d89?pli=1)

og det får vist rigtignok den sorte farve tilbage, men samtidig er der
stadig en grå "film" henover mappenavnet som først forsvinder når man
klikker på en anden mappe. Hm...

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-10 11:36

Den 25-01-2010 16:43, Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:
> Hvad synes I om den nye Thunderbird?

Den har da nogle forbedringer ...

Dog bryder jeg mig ikke om den nye kontoguide, det var altså
nemmere bare at angive indstillingerne manuelt. Den nye
guide giver vist heller ikke umiddelbart mulighed for valget
mellem særskilte konti og lokale mapper.

Har du for øvrigt lagt mærke til, at det nu er muligt at
ændre rækkefølge af news-mapper med musen

> Hvorfor skal mapper med ny mail nu være grå per default? Grå på hvid er
> sværere at læse og ser gnidret ud, selv på en fuldt oplyst skærm.

Det har jeg ikke lagt mærke til. Kan du tage et skærmbillede?
Men generelt er det blevet populært med lysegrå - fx som
tekst på hjemmesider, hvor bl.a. Mozilla benytter det flere
steder. Drønirriterende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-01-10 11:59

Kim Ludvigsen skrev:

>Dog bryder jeg mig ikke om den nye kontoguide, det var altså nemmere bare
>at angive indstillingerne manuelt.

Den forventer også, at man per default vil benytte gmails imap, og det er
jeg blandt dem der ikke vil.

Jeg tror Pegasus snart vrinsker fuglen ned.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 25-01-10 12:28

Den 25-01-2010 11:58, Ivan V. Klattrup skrev:

> Den forventer også, at man per default vil benytte gmails imap, og det
> er jeg blandt dem der ikke vil.

Må jeg spørge hvorfor? Jeg har nemlig overvejet at skifte fra POP3 til
imap som adgang til ming Gmail.

> Jeg tror Pegasus snart vrinsker fuglen ned.

OMG, jeg vidste ikke det fandtes endnu

Mikkel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-01-10 13:08

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

>Må jeg spørge hvorfor?

Fordi jeg syntes det kører for langsomt

>OMG, jeg vidste ikke det fandtes endnu

der er skam lige kommet en opdatering her i januar, men den er godt nok
noget stille af sig.
http://www.pmail.com/v45x.htm

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 25-01-10 13:39

Den 25-01-2010 13:07, Ivan V. Klattrup skrev:

> Fordi jeg syntes det kører for langsomt

Bruger imap mere båndbredde end pop3?

Mikkel

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 26-01-10 13:22

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev den 25-01-2010:

> Bruger imap mere båndbredde end pop3?

Lidt.

Har kørt med det engang, men vendte tilbage til pop; imap er for
langhåret.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-01-10 17:02

Ivan V. Klattrup skrev:

>Den forventer også, at man per default vil benytte gmails imap, og det er
>jeg blandt dem der ikke vil.

Nå den gør det også ved andre konto-typer
http://forum.mozilladanmark.dk/viewtopic.php?f=2&t=6979&p=35888#p35887

Hvor det dog minder mig om mozillas awfulbar i firefox

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 25-01-10 13:38

Den 25-01-2010 11:36, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> bare at angive indstillingerne manuelt. Den nye guide giver vist heller
> ikke umiddelbart mulighed for valget mellem særskilte konti og lokale

Hm, det lagde jeg ikke mærke til, da jeg bare installerede oven på TB2,
men jeg foretrækker også at angive indstillinger manuelt. Men mine konti
og mapper fungerer udmærket, som jeg ønsker det.

> Har du for øvrigt lagt mærke til, at det nu er muligt at ændre
> rækkefølge af news-mapper med musen

Nej, det havde jeg ikke set, men det er da fedt.

> Det har jeg ikke lagt mærke til. Kan du tage et skærmbillede?
> Men generelt er det blevet populært med lysegrå - fx som tekst på
> hjemmesider, hvor bl.a. Mozilla benytter det flere steder. Drønirriterende.

Lyder ikke godt. Jeg kan måske komme med skærmbillede senere. Jeg kan se
der er andre brugere der heller ikke kan lide denne ændring.

mvh,
Mikkel

Fra : KentBM

Dato : 25-01-10 17:24

On 25-01-2010 11:36, Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> bare at angive indstillingerne manuelt. Den nye guide giver vist heller
> ikke umiddelbart mulighed for valget mellem særskilte konti og lokale
Mener du om for eksempel en kladde skal gemme på din maskine eller hos
Gmail?

Det kan du vælge ved at trykke på manual setup efter du har udfyldt
navn, email-adresse og kodeord. Du kan da også vælge om det skal være
pop3 eller imap ved tryk på edit. I hvert tilfælde ved Gmail. De to
knapper hedder ganske givet noget andet på dansk.

--

Kent

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-01-10 16:30

Den 25-01-2010 23:23, KentBM skrev:
> Mener du om for eksempel en kladde skal gemme på din maskine eller hos
> Gmail?

Nej. det er IMAP, som der også er problemer med, som Ivan
også har påpeget.

I Thunderbird 2 kunne du vælge, om en konto skulle bruge
Global indbakke, eller om den skulle vises som selvstændig
konto. Forskellen ses især, hvis man har flere konti. Med
Global indbakke havner alle mails fra de forskellige konti i
én indbakke. Med særskilte konti havner de i forskellige
indbakker.

I Thunderbird 3 kan du ikke vælge under opsætningen af
kontoen. Nu vælges Global indbakke automatisk. Man kan så
ændre dette valg senere - men det kan give problemer med
allerede hentede mails, og nogle vil sikkert aldrig finde
muligheden.

De fleste vil sikkert vælge Global indbakke, men for dem,
der ikke vil, er det blevet mere besværligt.

Der er også andre problemer. Man kan risikere at Indbakken
får undermapper for hver konti man har. Men jeg har ikke
fået gentaget den pågældende opsætning, så jeg ved endnu
ikke, hvad meningen er, og hvordan man opnår/undgår det.

Og nu mens vi er ved opsætningsproblemer, så kan I jo prøve
at oprette en ny konto (ifald, I blot har opgraderet fra
Thunderbird 2). I vil få vist en kraftig advarsel, der /bør/
skræmme de fleste almindelige brugere langt væk fra
Thunderbird.

Advarslen vises, hvis der ikke bruges sikker forbindelse til
POP3 eller SMTP, og eftersom der vist ikke er mange, der
bruger sikker forbindelse til POP3, så udløses advarslen
altså stort set hos alle. Advarslen ligner til forveksling
den man får, hvis man er på vej ind på en svindelside i Firefox.

Konkurrenterne kunne ikke have fundet på noget bedre for at
få nye brugere skræmt væk fra Thunderbird.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 25-01-10 13:55

Den 25-01-2010 10:43, Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> og det får vist rigtignok den sorte farve tilbage, men samtidig er der
> stadig en grå "film" henover mappenavnet som først forsvinder når man
> klikker på en anden mappe. Hm...

Rettelse: Mappenavnet er blåt ind til den åbnes, hvorefter det bliver
bliver sort/med fed ind til der ikke er ulæste mails.

Mikkel

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 28-01-10 11:43

On 25-01-2010 10:43, Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
> Hvad synes I om den nye Thunderbird?

Er faktisk ret skuffet. Alle ændringerne er i min bog faktisk til det
værre. Så jeg skifter nok tilbage, hvis ikke man kan fjerne
faneblads-visningen, som jeg kun finder praktisk i en browser

> Jeg har installeret den danske 3.01 og jeg synes den ser godt ud, jeg
> elsker fanebladene og det nye look, men der er også et åbenlyst fejlskud:

Jeg bryder mig rent faktisk slet ikke om fanebladsvisningen og håber man
kan slå det fra. Ved du om det er muligt?

Klip

> Mikkel

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-01-10 11:51

Rasmus Bertelsen skrev:

>Jeg bryder mig rent faktisk slet ikke om fanebladsvisningen og håber man
>kan slå det fra.

Måske du kan bruge
http://kimludvigsen.dk/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=6825001 til noget

Fra : Edmund

Dato : 07-02-10 13:54

Den 25-01-2010 10:43, Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:
> Hvad synes I om den nye Thunderbird?

Kan ikke få datosortering i news tråde i den rigtige rækkefølge.
f.eks tråde her fra gruppen.
28-01
16-01
23-01
24-01

Mvh Edmund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-02-10 03:02

Den 07-02-2010 19:53, Edmund skrev:

> Kan ikke få datosortering i news tråde i den rigtige rækkefølge.
> f.eks tråde her fra gruppen.

Thunderbird sorterer efter datoen på det seneste indlæg i en
tråd, hvilket vel også giver mere mening. Tænk fx, hvis der
blev skrevet et nyt indlæg i et tre måneder gammel tråd.
Hvis der sorteres efter det første indlæg i tråden, så
skulle du sidde og rulle og lede for at finde frem til
tråden med det ulæste indlæg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Edmund

Dato : 09-02-10 12:15

Den 08-02-2010 03:01, Kim Ludvigsen skrev:

> Thunderbird sorterer efter datoen på det seneste indlæg i en tråd,

Hmm, ok, må med tiden se, om jeg syntes det er en opdatering i forhold
til Tunderbird 2

Mvh Edmund

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 09-02-10 14:59

Den 09-02-2010 12:14, Edmund skrev:

> Hmm, ok, må med tiden se, om jeg syntes det er en opdatering i forhold
> til Tunderbird 2

Der er en anden ændring i TB3 som ikke har været nævnt her, som også
vedrører måden tråde sorteres/vises på.

Før kunne man ikke ændre i sorteringen af tråde under trådvisning. I TB2
ændredes visning fra "tråde" til "dato" når man trykkede på dato-ikonet
(efter at have valgt trådvisning f.eks ved at klikke på trådikonet). I
TB3 slås trådvisning til og fra med tråd-ikonet, mens dato-ikonet bruges
til at vælge om man vil have ældste eller nyeste (meddelelser eller
tråde) først.

I øvrigt kan/skal man nu tilpasse kolonnevisning for hver mappe, hvilket
man vist ikke kunne før.

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 09-02-10 18:57

Den 09-02-2010 14:59, Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> [...]
> tråde) først.
>
> I øvrigt kan/skal man nu tilpasse kolonnevisning for hver mappe, hvilket

"Ikonet" skulle have været: kolonneoverskriften.