BSoD ved streaming
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 25-01-10 01:04

Hey

Først og fremmest: Jeg er lidt usikker på, om dette er den rigtige
gruppe at poste dette i, men det var det bedste bud jeg havde.

Anyway, jeg har en PC med Windows 7 Ultimate installeret. Jeg bruger
denne til at streame DR1 + DR2 samt som Media Center. I Media Centret
bruger jeg primært musikdelen, hvor jeg afspiller en del musik, der
ligger på en NAS.

Her er lidt data på maskinen: http://www.familiendudek.dk/images/Media/Filer/Diverse/W7MediaCenter....

Jeg har 2 primære problemer med maskinen:

1) Når jeg streamer TV fra DR's nye (flash-baserede) player på
http://www.dr.dk/tv/live, så crasher maskinen efter 10-60 minutter.
Som regel sker det med en BSoD, men en sjælden gang uden - bare ren
genstart.

2) Når jeg afspiller musik i MediaCentret fra min NAS, så kan den
finde på pludselig at vise en blanding imellem en BSoD og så
MediaCenter interfacet mens alt låser og musikken går i hak.

Her en nogle ting, som jeg har noteret mig:

A) Hvis jeg afspiller via http://www.dr.dk/odp/player.aspx?mt=frontpagetab&st=frontpageTab_0,
så crasher den ikke. Jeg kan desværre ikke se LIVE tv fra sidstnævnte,
da jeg er bosiddende i udlandet.

B) Hvis jeg streamer musik i Spotify på maskinen, så crasher den
heller ikke

C) Hvis jeg ser DVD'ere i MediaCentret, så crasher den heller ikke.
DVD'erne ligger som rippede filer på en lokal disk ELLER på NAS'en.

Her er en stribe ting, som jeg har prøvet, men uden held whatsoever:

I) Køb af spritny HDD og reinstall af Windows 7 på denne
II) Installation af nye RAM-blokke, som jeg tog fra min filserver, der
har kørt stabilt over 4-5 år
III) Udskiftning af PSU med en, som jeg tog fra min filserver, der har
kørt stabilt over 4-5 år
IV) Fjernelse af TV-Tunere samt PCI-E Riser kort, som jeg alligevel
ikke brugte
V) Skift fra S3 til S1 standby funktion
VI) Deaktivering af Hardware-acceleration i min flashplayer
VII) Tjek på BIOS version samt tjek på samtlige driver-versioner
VIII) Re-install af ATI-Catalyst til en "Verified" version
IX) Nedsætning af frekvens på RAM-blokke for at minimere nødvendigt
strømforbrug
.... plus lidt småting, som jeg ikke pt. kan huske.

Jeg har haft problemerne i 1½ måned nu, vil jeg tro, og kan ikke
huske, at de er opstået i forbindelse med nogle ændringer i hard-
eller software.

Jeg har google på alt og prøvet meget (som ovenstående nok bevidner),
men lige lidt hjælper det. Jeg har 4 andre PC'ere i huset, som ikke
har dette problem, så jeg vurderer ikke, at det er netværksrelateret.

Jeg har en 100Mbit/70Mbit lokalt i Bulgarien, hvor jeg bor, og ca. en
50Mbit/30Mbit imod Danmark :)

Nogle gode bud?

* Indlægget er postet i dk.edb.hardware.grafikkort,
dk.edb.hardware.bundkort samt dk.edb.hardware.overclocking

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-10 17:31

Bo Kamp Dudek skrev:
> [...]
>
> * Indlægget er postet i dk.edb.hardware.grafikkort,
> dk.edb.hardware.bundkort samt dk.edb.hardware.overclocking

Kun lige en enkelt bemærkning da jeg ikke kan hjælpe dig, men eksperne
sidder nok i dk.teknik.htpc så prøv at sende dit indlæg derhen

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 25-01-10 22:05

[...]

> Kun lige en enkelt bem rkning da jeg ikke kan hj lpe dig, men eksperne
> sidder nok i dk.teknik.htpc s pr v at sende dit indl g derhen

Ah, ja! Tak for rådet :)

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : N Dude

Dato : 26-01-10 12:12

Bo Kamp Dudek wrote.:

> [...]
> http://www.dr.dk/tv/live, så crasher maskinen efter 10-60 minutter.
> Som regel sker det med en BSoD, men en sjælden gang uden - bare ren

Streamer til hvad?!
Hvilket program bruger til til at oprette streamen?

Er du sikker på, at du ikke blander begreberne sammen. At "streame" er en
helt specifik proces, og jeg ikke få det til at hænge sammen med det du
skriver?

Fra : N Dude

Dato : 26-01-10 12:31

Bo Kamp Dudek wrote.:

> http://www.familiendudek.dk/images/Media/Filer/Diverse/W7MediaCenter....

Linket giver 404, så jeg har ikke set dine data om maskinen.

> [...]
> http://www.dr.dk/tv/live, så crasher maskinen efter 10-60 minutter.
> Som regel sker det med en BSoD, men en sjælden gang uden - bare ren

Jeg antager, at du bare afspiller net tv og at du ikke streamer noget som
helst.
Er det efter samme tidspunkt eller er det forskellige tidspunkter. Er der
nogen baggrundservices som kører, fx antivirus og firewall. Noget tyder på,
at det er browser-relateret. Kan du prøve med en anden browser?

Prøv gentagende at starte maskinen *KOLD* og så start det problematisk
program, uden at starte eller gøre noget andet. Noter hvor længe der går,
inden den crasher. Det for at finde ud af, om det måske skyldes varme på
nogen af chippene.

Prøv også at afinstallere dine grafikkortdrivere og find en version som er
2-4 versioner *ældre*. Prøv herefter hver eneste version op til den
seneste. Det må være muligt at finde ældre drivere et sted. Desværre har jeg
selv kun nvidea liggende og ikke ATI.

Gå ind i "tilføj eller fjern programmer" og se, hvad der evt er blevet
indstalleret af updates og programmer i det tidsrum, du mener problemet
opstod.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 26-01-10 07:01

[...]

weird, men dette virker - har lige testet > http://tinyurl.com/ylowvkw

> Jeg antager, at du bare afspiller net tv og at du ikke streamer noget som
> helst.
korrekt antagelse :)

> Er det  efter samme tidspunkt eller er det forskellige tidspunkter. Er der
> nogen baggrundservices som kører, fx antivirus og firewall. Noget tyder på,
> at det er browser-relateret. Kan du prøve med en anden browser?
forskellige tidspunkter.. har Avast antivirus samt Windows 7
"Firewall"

> [...]
> inden den crasher. Det for at finde ud af, om det måske skyldes varme på
vil jeg prøve.. melder lige tilbage!

> [...]
> seneste. Det må være muligt at finde ældre drivere et sted. Desværre har jeg
prøver jeg også af.. og melder tilbage!

> Gå ind i "tilføj eller fjern programmer" og se, hvad der evt er blevet
> indstalleret af updates og programmer i det tidsrum, du mener problemet
> opstod.
intet er blevet installeret i dét tidsrum :/

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : N Dude

Dato : 26-01-10 18:19

Bo Kamp Dudek wrote.:

> [...]

Du svarerede ikke på, om du kan prøve med andre browsere. Prøv både med
googlecrome, firefox og opera. Problemet med IE er, at den er så godt og
grundigt fedtet ind i selve operativsystemet, at den sagtens kan lægge
systemet ned selv ved ubetydelige fejl. Desværre kender jeg ikke windows 7
ultimate eller det du kalder Media Center. Men jeg gætter på, at fejlen
opstår i forbindelse med grafikkortet eller noget med varme. Hvis ikke
fejlen kan fremprovokeres i andre browsere, så er det nok rimeligt at tro,
at fejlen ligger i IE og ikke varme/grafik.

Fra : N Dude

Dato : 26-01-10 18:26

Bo Kamp Dudek wrote.:

> intet er blevet installeret i dét tidsrum :/

Næh, men der kan jo være kommet en opdatering fra MS. Det er set mange gange
før, at en opdatering som skulle rette eet problem simpelthen forårsager et
andet. Min XP kan vise opdateringer, så mon ikke W7U også kan?

Prøv at se, hvad der er kommet af opdateringer, og hvad de angiveligvis
skulle rette. Den eneste måde at finde problemet er jo at udelukke en masse
muligheder.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 03-02-10 15:16

[...]

Jeg fandt løsningen! Jeg havde tidligere valgt at benytte Internet
Explorer til nettv, da jeg ikke kunne finde et ordentligt plugin til
FireFox, der kunne afspiller tv fra DR's arkiver. Jeg gjorde mig nu
lidt mere umage og fandt en god extension, og opdaterede min
flashplayer til FireFox. Siden da - for en uge siden - har jeg kun set
nettv via FireFox, og siden da har maskinen ikke genstartet :)

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk