udfoersel af mc, tilbagebetalt afgift?
Fra : klaus nielsen

Dato : 24-01-10 23:13

hej
jeg har en honda vfr 750 rc36 fra 95. men koebt i 96
den er godt brugt og jeg har koert over 150.000 km paa den. som altid
starter den og koerer den perfekt. men nu har jeg boet snart et halvt
aar i thailand, og jeg regner med at flytte herned permanent, der er
mc vejr aaret rundt. og der er nok et par hundrede tusind km tilbage i
den...
jeg har ikke set en eneste vfr i thailand, saa vil jeg koere vfr er
der kun chance for det hvis jeg tager min egen herned. da den er godt
brugt og mange kilometer, saa er den naermest umulig at saelge i dk
for en god pris. jeg kiggede paa skat.dk vedr udfoersel. men mit
beregningsgrundlag mangler en oplysning, nemlig handelsprisen nu. jeg
har kigget flere gange paa dba.dk men ingen viffere i den model og
aargang har koert saa mange km. saa jeg har ikke en aerlig pris at
putte ind i skats regnemaskine.
jeg vil naturligvis gerne have flest mulige penge tilbage.
nogen der har ideer? evt et bud paa handelsprisen ?
vfr er desvaerre ikke i saa hoej kurs i dk.ellers havde jeg nok bare
solgt den og noejes med min honda wave her.

mvh klaus
honda vfr i dk
honda anf 125 (wave) i thailand

Fra : Grunnet

Dato : 25-01-10 07:40

"klaus nielsen" <klausvfr@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> vfr er desvaerre ikke i saa hoej kurs i dk.ellers havde jeg nok bare
> solgt den og noejes med min honda wave her.

Hvis du går ind på
http://modep.toldskat.dk/ (husk at tillade pop-up vinduer)
kan du se at i 2009 har Skat regnet med en handelspris omkring 60 tkr., så
du skal vel regne med maks. 50 - 55 tkr. i handelspris.
Husk også at de fradrager svjh 15% i den beregnede afgift ved udførsel.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Armand

Dato : 25-01-10 11:02

klaus nielsen skrev:

Lige et nagende spørgsmål: S.v.j.h. kræver det en køber (á
salgskvittering som bevis på udførsel) for at kunne få afgift
refunderet. Har du taget højde for dét (evt. om du selv kan regnes for
pågældende 'udlænding')?

--
Armand.

Fra : p.jarnbak

Dato : 25-01-10 11:25

> [...]
> som bevis på udførsel) for at kunne få afgift refunderet. Har du taget
> højde for dét (evt. om du selv kan regnes for pågældende 'udlænding')?

Der skal ikke være en køber,men der skal være bevis på at
køretøjet er blevet indregistreret i andet land.Sådan virker det
når man flytter til f.eks til Sverige.
Hilsen Palle.

..

Fra : klaus nielsen

Dato : 25-01-10 06:35

On Jan 25, 5:24 pm, "p.jarnbak" <jarn...@tdcadsl.dk> wrote:
> "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Der skal ikke v re en k ber,men der skal v re bevis p at
> k ret jet er blevet indregistreret i andet land.S dan virker det
> n r man flytter til  f.eks til Sverige.
> Hilsen Palle.
>
> .

tak for svaret.
om jeg kan regnes for udaendning det aner jeg ikke. for jeg er stadig
dansk statsborger.
den skulle gerne indregistreres igen i thailand.
den vil komme til at staa i kaerestens navn, ihvertfald forsikringen,
da jeg ikke kan have forsikring i mit eget navn. saa skal jeg vaere
thai statsborger. og det har jeg ikke meget lyst til.
jeg skal ogsaa betale importafgift her.. nederen.
da jeg i sin tid koebte vifferen, var der en der sagde til mig at
invistere i en vfr var som at invistere i guld... kun delvis rigtigt,
jeg synes de handles til en latterlig lav pris i forhold til hvad man
faar for pengene.
men omvendt har den naesten uforgaengelighed som guld.. arh ja, den
skinner maaske ikke lige saa meget mere..

mvh klaus

Fra : Armand

Dato : 25-01-10 15:05

klaus nielsen skrev:

> [...]
> thai statsborger. og det har jeg ikke meget lyst til.
> jeg skal ogsaa betale importafgift her.. nederen.

Der er også noget med blot 14 dage til at få den solgt (=omregistreret,
jvf. tråden), hvilket kan blive et problem omkring export til østen

Omkring beregningerne skal du vurdere om du i virkeligheden ikke vil
kunne få den samme motorcykel til billigere penge i Tyskland og at salg
i DK af din nuværende og efterfølgende køb af en tysk derved vil være
billigere eller blot det samme. En tysk har du jo evigheder til at få
fragtet til Thailand.
Og hvis dét skulle være tilfældet er der et yderligere muligt skridt: At
spare på fragten - Hvis det kan lade sig gøre at købe en tilsvarende til
samme pris i f.eks. Australien!

--
Armand.

Fra : Kell Petersen

Dato : 26-01-10 09:40

Ja , jeg kan kun tilslutte mig , at de mc priser er der ikke meget logik i..
Har selv en gammel boldor. utroligt som den holder prisen i forhold til
mange 1990/2000 Mcére
Syntes ikke at min er pænere end mange nyere maskiner , måske lidt mere
holdbar.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-01-10 11:08

> Ja , jeg kan kun tilslutte mig , at de mc priser er der ikke meget logik
> i..

Et er udbudspriser - noget andet prisen på dem der bliver solgt ....

Kender til en der "kom til" at købe en yamaha fz6. Et år gammel og stod
nærmest som ny - plus en masse gejl. Han "kom til" at "skambyde" 60kkr for
den og sælger bed på.... Dvs første ejer har vel taget et tab på 30-40kkr
(afhængigt af prisen på gejlet)

/A

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 11:31

Kell Petersen skrev:
> [...]
> mange 1990/2000 Mcére
> Syntes ikke at min er pænere end mange nyere maskiner , måske lidt mere

Der vil altid være en nedre grænse for hvor lidt en hvilkensomhelst
motorcykel kan være værd, men der findes talrige modeller omkring hvilke
der er gået nostalgi eller kult i, som p.g.a. den større køberskare ikke
vil nærme sig samme bundgrænse til trods for at andre mere rimelige, men
også mere anonyme, modeller bliver billigere.

Den der kan spotte de kommende sællerter vil kunne købe en ældre
motorcykel der ikke blot holder nuværende pris. men også vil kunne stige
i pris efterhånden som det når at tynd ud i bestanden før kult-effekten
slår til.
Jeg kunne godt forestille mig at især de tidligste VFR, eller ihvertfald
dém med tandhjulsdrevne knaster, med tiden vil opleve en
genopstandelse og måske også de samme med de første 100-hk's CBR600 hhv.
den første CBR900 :-/

--
Armand.

Fra : N/A