Batteri
Fra : Anders Houmark

Dato : 24-01-10 19:19

Hej

Jeg skal bruge et nyt batteri til en KTM Superduke fra 05.

Har set flere steder at Yuasa YTZ14S bliver anbetfalet på de forskellige
steder jeg har kigget.
http://store.yuasabatteries.com/products/productdetail/part_number=YUAM72Z14/1717.0.1.1

Det er sikkert meget fint osv, men det koster omkring 1000 kroner..
Kan man få noget alternativ til dette batteri, uden at det er så dyrt?
Målene er 150 x 87 x 110, men hvordan med ampere og start-ampere? hjæælp

Mvh Anders

Fra : Jan B

Dato : 24-01-10 11:31

Jeg tøt næsten vædde 10 stegte rodbeder på at biltema har et billigere
der kan bruges.
Feks: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=105080

Fra : Jante

Dato : 24-01-10 19:46

"Anders Houmark" skrev:

> [...]
> Kan man få noget alternativ til dette batteri, uden at det er så dyrt?
> Målene er 150 x 87 x 110, men hvordan med ampere og start-ampere?

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3429152911&n=-1815930749&pn=-1815926733

/J

Fra : Anders Majland

Dato : 24-01-10 20:56

> Har set flere steder at Yuasa YTZ14S bliver anbetfalet på de forskellige
> steder jeg har kigget.
> Kan man få noget alternativ til dette batteri, uden at det er så dyrt?

Det er ikke et sted jeg ville spare ... Der er meget stor forskel på
kvalitetn af batterier. Specielt hvor gode de er til at levere en stor
startstrøm når de er kolde ...

Jeg går efterhånden konsekvent efter Varta - selvom jeg var ved at overveje
et techno-gel istedet. Det var kun lidt dyrere end et varta men så
vedligeholdesfrit, men jeg tog det sikre.

Imho så går udenom batterier du ikke kan få et datablad på...

/A

Fra : tp

Dato : 24-01-10 21:29

> Jeg går efterhånden konsekvent efter Varta - selvom jeg var ved at
> overveje et techno-gel istedet. Det var kun lidt dyrere end et varta men
> så vedligeholdesfrit, men jeg tog det sikre.

Ved ikke lige hvad Techno står for, men jeg har da lige købt et varta gel
til bimmeren, så det fås også.

Mvh TP
R1150RT

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-01-10 06:50

Anders Houmark wrote:

> Det er sikkert meget fint osv, men det koster omkring 1000 kroner..
> Kan man få noget alternativ til dette batteri, uden at det er så dyrt?
> Målene er 150 x 87 x 110, men hvordan med ampere og start-ampere? hjæælp

Jeg har et hårdt prøvet batteri på min TDM, der står for udskiftning.
THansen kvalitet på en brugs MC uden kickstarter hænger ikke sammen i
min verden.

YUASA ser fornuftigt ud : http://jbx9.free.fr/tdm/index.php?page=BATTERY

En god pris har jeg fundet her :
http://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?ProductGroupID=1805

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 25-01-10 10:59

Torben Scheel skrev:

> Jeg har et hårdt prøvet batteri på min TDM, der står for udskiftning.
> THansen kvalitet på en brugs MC uden kickstarter hænger ikke sammen i
> min verden.

Barbiens TanteHansen-batteri oplever sin 4. vinter nu og foråret vil
vise om det magter at starte motoren op ligeså ubesværet som de
hidtidige forår.
Nu er en firecylindret enklere at starte op en twins og et-cylindrede,
ikke mindst de større, men på den anden side så må fabrikanten formodes
at have dimensioneret batteriet efter behov :-/
9 og 11 Ah er almindeligt brugte størrelser til firecylindrede
6-900ccm's, så når man anskuer at jeres twins fornøder 12 hhv. 14 Ah
skulle der være en merkapacitet alene i den originale dimensionering.
Hvis i ikke tidligere har været på randen af utilstrækkelig
startkapacitet (bortset fra på det sidste hvor batteriet skønnes
udskiftnings-klar) viser min erfaring med T-Hansen -batteri at dét burde
kunne klare mosten :-|
Jeg synes at Gruby tidligere har nævnt at gel-batterier i almindelighed
magter en større start-strøm, hvilket man kan udnytte hvis den originale
dimensionering hidtil har haft svært ved at række!

I min søgen efter batteri-størrelser v.h.a. Google blev jeg til min
overraskelse sendt forbi Amazon - prøv selv ligeså og se om
Amazon-priser/kvalitet konkurrerer med øvrige leverandørers!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-01-10 12:43

Armand wrote:

> I min søgen efter batteri-størrelser v.h.a. Google blev jeg til min
> overraskelse sendt forbi Amazon - prøv selv ligeså og se om
> Amazon-priser/kvalitet konkurrerer med øvrige leverandørers!

Jeg har haft bøvl med originalbatteriet længe - cyklen er en 2005'er der
er kommet på gaden juni '06

Det kan være at det er blevet træt på lageret, eller at twin'en er
særligt hård. Udfra 1. link _er_ der forskel på batterier, derfor ingen
grund til at forkøbe sig i TH, når der findes leverandører der kan sælge
Yuasa eller Varta til en fornuftig pris. YMMV.

--
vh
Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-01-10 23:37

On Mon, 25 Jan 2010 12:42:44 +0100, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

Hej Torben.

> [...]
>grund til at forkøbe sig i TH, når der findes leverandører der kan sælge
>Yuasa eller Varta til en fornuftig pris. YMMV.

Jeg har lidt samme opfattelse som Armand.
Jeg begynder nu 6' år med et T-Hansen "blålys" batteri.
Det kan vist siges at jeg har fået valuta for det batteriet kostede.
Der er nu gået lidt sport i at se hvor længe det holder.
Nye typer GEL batterier er betydelig bedre end de gamle "syrebasser",
men om det beretter merprisen er en anden sag.
Jeg har svært ved at få øje på det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-01-10 08:47

Steen Gruby skrev:

> [...]
> Nye typer GEL batterier er betydelig bedre end de gamle "syrebasser",
> men om det beretter merprisen er en anden sag.

Det er muligt at et noname batteri kan opfylde dit og Armands behov -
men når en test viser at YUASA kan starte 24 gange i -18 grader, et GS
13 gange og noname 0 gange, så tror jeg på at der er kvalitetsforskel.
Når jeg har haft problemer med at have støm nok i ydersæsonen er det
ikke dér jeg vil spare 300kr.

--
vh
Torben

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 27-01-10 09:22

> [...]
> 13 gange og noname 0 gange, så tror jeg på at der er kvalitetsforskel.
> Når jeg har haft problemer med at have støm nok i ydersæsonen er det

Hvis man passer på sine batterier kan de holde mange år. Så udligner en
merpris sig noget og bliver mere spiselig. Desuden kan Varta og Yuasa
købes til fornuftige penge på f.eks. Ebay.de. Så jeg køber kun mærkevare
batterier fra nu af til mine køretøjer. Min bil har et nyt Varta batteri
og den river motoren hurtigere rundt her i kulden (-12 grader) for tiden
end det gamle batteri gjorde i +10.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, Suzuki DR 650 Dakar '90

Fra : CL

Dato : 27-01-10 09:30

Torben Scheel wrote:
> [...]
> 13 gange og noname 0 gange, så tror jeg på at der er kvalitetsforskel.
> Når jeg har haft problemer med at have støm nok i ydersæsonen er det

Jeg har de sidste 3 sessoner, brugt et saito fra louis
på min vinter mc, honda xl 700 ccm enstamper,
og det har det klaret til ug.
Prisen var ca 200 kr,

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-01-10 10:29

On Wed, 27 Jan 2010 08:46:45 +0100, Torben Scheel
> [...]

>men når en test viser at YUASA kan starte 24 gange i -18 grader, et GS
>13 gange og noname 0 gange, så tror jeg på at der er kvalitetsforskel.

Det er ikke bare muligt, det kan opfylde mit behov - Det gør det
Mine cykler kører ikke een meter hvis temperaturen er under 7 grader,
så kravene til batteriet er mest hvorledes det klarer stilstand.

Nu kan man få det ud af en test man bestiller den til, så dem giver
jeg ikke meget for med mindre testkonditionerne er nøje beskrevet.
En regulær test vil være at tage mindst tre forskellige batterityper
og udsætte dem for samme behandling i et testforløb.
Det er næsten umuligt at opnå, så enhver test vil være behæftet med
fejl.
Jeg har arbejdet med forskellige typer batterier til mange forskellige
formål, og det er mit indtryk at kvaliteten af "noname" produkter
efterhånden er på højde med mærkevarer.
Ofte fremstilles de på samme fabrik, og får "skilt på" afhængigt af
hvem der har bestilt varen.

Det der betyder noget mht. batteriers levetid er deres anvendelse og
pleje.

>Når jeg har haft problemer med at have støm nok i ydersæsonen er det
>ikke dér jeg vil spare 300kr.

De gange jeg har oplevet problemer med at holde strøm på køretøjet har
fejlene oftest været at tilbageføre til dårlig vedligeholdelse af
batteri og ledningsnet, et defekt ladesystem eller installation af
ekstra forbrugere på køretøjet så som ekstra lygter, varmehåndtag
o.l..

Jeg har sågar hørt en ungersvend skabe sig højlydt til en forhandler
over manglende strøm på et batteri han "lige" havde købt.
Batteriet var totalt tørlagt pga. et ladesystem der ikke kunne
regulere, og det var bestemt ikke batteriets skyld.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : N/A

Dato : 28-01-10 10:52

Fra : N/A

Dato : 28-01-10 10:52

Fra : N/A

Dato : 28-01-10 07:58

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-01-10 18:35

> Jeg har haft bøvl med originalbatteriet længe - cyklen er en 2005'er der
> er kommet på gaden juni '06

Min daværende FZ6 var en '06 model som jeg købte i maj '07. Omkring
august 2008 var batteriet så dødt at elektronikken resettede ved forsøg
på start, selv om det var ladet helt op. Noget siger mig at det års
stilstand inden jeg købte mcen ikke har været godt for det. Efter skift
af batteriet kørte starteren også hurtigere end jeg havde hørt den gøre
noget noget som helst tidspunkt, selv fra helt ny.

Det var forøvrigt et Gel-batteri, og jeg mener det var Yuasa eller Varta.

På min første MC, en XS400 kørte jeg rundt de første 5 år på det samme
Yuasa batteri før det begyndte at blive træt. Og det var vel at mærke
ikke et nyt batteri da jeg købte cyklen, så jeg ved ikke helt hvor
gammel det var, men 5+ år synes jeg er ret fint klaret.

Mvh. Martin Sørensen

Fra : Anders Majland

Dato : 25-01-10 14:55

> Jeg synes at Gruby tidligere har nævnt at gel-batterier i almindelighed
> magter en større start-strøm, hvilket man kan udnytte hvis den originale
> dimensionering hidtil har haft svært ved at række!

Det er korrekt - det er også det jeg har set i flere datablade. Og ikke
mindst er koldsstarts startstrømmen oftest væsenligt højere.

Men jeg "nøjedes" nu med et Varta i org størrelse. Det gamle jeg vælger at
kassere har ukendt alder. Men til foråret har haft den i 4år og forrige ejer
nævnte ikke noget om nyt batteri så det er sikkert fra den tid som
italiener. Dvs pre 2002.

/A

Fra : N/A

Dato : 28-01-10 07:58

Fra : Hekto

Dato : 27-01-10 04:57

Og så en helt anden ting:

Når nu man er så forhippet på at ofre en større sum på et batteri der
kan levere noget nær den uendeligt store startstrøm, så var det måske
værd at ofre en lille smule tid på ledningsnettet?

Ved 2-300 Ampére skal der jo ikke være ret mange milliOhm i
kontaktmodstand til før det hele er tabt på gulvet.

Batteriklemmer, forbindelser til startrelæ, startrelæet,
forbindelserne til startermotoren skal altsammen være rent og have
rigtig god forbindelse, ellers falder spændingen drastisk. Een sølle
milliOhm ved 300 Ampére giver et drop på 0,3 Volt.

--
/Hekto

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-01-10 07:58

Hekto wrote:
> [...]
> rigtig god forbindelse, ellers falder spændingen drastisk. Een sølle
> milliOhm ved 300 Ampére giver et drop på 0,3 Volt.

God pointe. Det kan være at batterifedtet skal findes i gemmerne ved
næste service.

"En større sum" er så i dette tilfælde 68,45 euro incl. fragt holdt op
imod et noname. Måske dobbelt pris, og måske et bedre batteri. Måske en
efterårs togtur i MC-tøj hjem fra arbejde sparet, måske ikke. Igen - en
brugs-MC skal bare virke.

Jeg har råd til at ofre lidt ekstra og læne mig op ad en
sammenligningstest fra et måske ikke uvildigt MC-magasin. Jeg køber
heller ikke noname dæk og tester selv.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-02-10 12:49

Torben Scheel skrev:

> Jeg har råd til at ofre lidt ekstra og læne mig op ad en
> sammenligningstest fra et måske ikke uvildigt MC-magasin. Jeg køber
> heller ikke noname dæk og tester selv.

Så ankom YUASA'et - og der er trukket 508,26 på min konto.

Det er saml selv - forstået på den måde at der er et cartridge med syre
med, spm skal trykkes på batteriet, og når syren så er løbet ned, skal
forseglingen trykkes på.

Efter det var spændingen ca. 13v - nu står den og lader med ca. 1A et
par timer, så det kan være helt friskt. Indtil foråret dukker op får det
lidt vedligeholdelsesladning ind imellem.

--
vh
Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-03-10 23:25

> [...]
> timer, så det kan være helt friskt. Indtil foråret dukker op får det lidt

Lækkert!

Og jeg slog koldt vand i blodet efter alle rådene kom i starten.. Kontaktede
Aagesen, og de skulle have 17xx kroner for Yuasa batteriet. Undersøgte
alternativer.. Thansens mærke (hvilket jeg ikke lige husker nu) havde fået
et par dårlige anmeldelser, med folk der rapporterede at de "klapper
sammen"... Jeg kiggede efter hos Louis, og de skulle have omkring 115 euro
for batteriet... søgte så for sjov på ebay.de og fandt noget, som ligner et
originalt Yuasa batteri, til 118 euro.. Har skrevet til sælgeren for at høre
om det er et originalt batteri.. Er det dét, ja så kan jeg se frem til at
have sparet omkring 50% af prisen, i forhold til at have købt hos Aagesen..
Det lyder for godt til at være sandt, så jeg venter lige lidt med
begejstringen.. men jeg vandt ikke i Lotto i går, så noget kunne jeg måske
være heldig i....

Mvh Anders

Fra : N/A

Dato : 28-01-10 07:58

Fra : Hekto

Dato : 28-01-10 02:16

On Jan 28, 7:58 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> God pointe. Det kan v re at batterifedtet skal findes i gemmerne ved
> n ste service.
>
> "En st rre sum" er s i dette tilf lde 68,45 euro incl. fragt holdt op
> imod et noname. M ske dobbelt pris, og m ske et bedre batteri. M ske en
> efter rs togtur i MC-t j hjem fra arbejde sparet, m ske ikke. Igen - en
> brugs-MC skal bare virke.
>
> Jeg har r d til at ofre lidt ekstra og l ne mig op ad en
> sammenligningstest fra et m ske ikke uvildigt MC-magasin. Jeg k ber
> [...]

Jeg forholder mig ikke til valget af batteri og pris. Der er forskel
på om man SKAL køre eller bare VIL køre. I det sidste tilfælde er man
ikke så afhængig.

Det var mest for lige at påpege at man kan købe og montere et hvilket
som helst batteri man har lyst til - hvis ikke strømmen og spændingen
når frem til startermotoren og samtidigt også tændingssystemet, så har
man ikke megen glæde af det.

--

/Hekto

Fra : Armand

Dato : 28-01-10 10:52

Hekto skrev:

> hvis ikke strømmen og spændingen
> når frem til startermotoren og samtidigt også tændingssystemet, så har
> man ikke megen glæde af det.

Hvilket meget passende kan bringe Gruby's tip om en 'hotline' af strøm
direkte til tændspolerne, til overfladen endnu en gang!

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 31-01-10 22:29

> Har set flere steder at Yuasa YTZ14S bliver anbetfalet
>
> Kan man få noget alternativ til dette batteri, uden at det er så dyrt?

Yuasa TTZ14S til kr 775 incl porto:
http://www.mdsbattery.co.uk/shop/productprofile.asp?ProductGroupID=2975

--
Simon, Århus