MS Windows
briani 27239
Fjernskrivebord
Fra : Mathias Vinther

Dato : 24-01-10 20:17

Hej

Jeg vil gerne engang i mellem kunne oprette forbindelse til min mors
computer. Hun bor i en anden by og har af og til brug for hjælp så hvis
jeg kunne fjernstyre hendes computer engang imellem ville det lette
processen. Hvis jeg sidder på netværket hjemme hos min mor kan jeg via
"Forbindelse til Fjernskrivebord" bare skrive computer navnet og så
bliver der oprettet forbindelse. Mit spørgsmål går nu på om jeg også
bare kan det når jeg sidder tilbage i Århus på mit eget netværk, eller
skal jeg have fat i en IP-adresse eller hvordan skal den kringles. Mit
styresystem er Win XP Pro 32-bit, Hendes er Win 7 Pro 64-bit.

Mvh
Mathias Vinther

Fra : Helge

Dato : 24-01-10 21:05

Hej Mathias, jeg bruger TeamViewer til samme opgave...:

http://www.teamviewer.com/da/

Helge

Fra : Henning

Dato : 24-01-10 21:05

On Sun, 24 Jan 2010 20:17:23 +0100, Mathias Vinther
<josefjeagle.SKaLIkkEMED@gmail.com> wrote:

> [...]
>skal jeg have fat i en IP-adresse eller hvordan skal den kringles. Mit
>styresystem er Win XP Pro 32-bit, Hendes er Win 7 Pro 64-bit.

www.teamviewer.com
Hun starter klienten og får to koder, du starter administratordelen og
indtaster disse koder. Så er der forbindelse.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 25-01-10 16:31

Prøv www.logmein.com

Jeg bruger det (bl.a.) også til mine forældre og det virker super godt - og
findes i en rigtig god gratis udgave.

Lars

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-01-10 17:48

> [...]

> skal jeg have fat i en IP-adresse eller hvordan skal den kringles. Mit
> styresystem er Win XP Pro 32-bit, Hendes er Win 7 Pro 64-bit.

Det hedder Fjernsupport. Kig i Windows Hjælp.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Henning

Dato : 25-01-10 19:27

>Det hedder Fjernsupport. Kig i Windows Hjælp.

Duer ikke over internet/firewall/routere osv.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-01-10 20:00

Henning <no.mail@all.invalid> wrote:

> Duer ikke over internet/firewall/routere osv.

Forbindelsen initieres af den der ønsker supporten og er vedkommende bag
en router vil den tillade det.

Se:

http://support.microsoft.com/kb/300546/da

og - link på siden til:

http://support.microsoft.com/kb/301529/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-01-10 20:19

> Forbindelsen initieres af den der ønsker supporten og er vedkommende bag
> [...]

Sammenlign f.eks med UNIX kommandoen Netcat.

På WAN siden starter supporteren først med:

$ nc -l -p <port nr>

Og på LAN siden starter novicen derefter med:

$ nc <supporterens ip-adresse> <port nr> -e /bin/sh

Nu har supporteren en Shell på novicens computer gennem novicens NAT
routeren.

Det kaldes for 'Shovelling a Shell'. De fleste UNIX til almindelig brug
bliver Netcat ikke compileret med denne kommando. Og hvor den er der,
kommer der som regel en 'Dangerous!' advarsel ud for kommandoen når man
be'r om hjælp: nc -?.

Der findes andre 'backdoor listener' - bl.a een der hedder Cryptcat,
hvor trafikken er krypteret og som (osse) kører på Windows. Google!