Macbooks batteri helt dødt efter 1½ år
Fra : Peter J

Dato : 24-01-10 05:59

----------
Har sendt dette indlæg "22-01-2010 02:02" via news.stofanet.dk, men det er
tilsyneladende ikke dukket op på andre servere end stofas (har skrevet et
indlæg om det i dk.velkommen), så jeg forsøger lige igen via sunsite:
----------

Min søster fik for 1½ år siden en Macbook købt gennem apple.com

Indtil for nyligt har batteriet fungeret uden problemer; dvs. det har kunnet
holde i ca. 5-6 timer (ved strømbesparende brug).

Pludselig en dag holder batteriet helt op med at virke. Tænder hun Macbooken
uden strømstikket går der kun nogle sekunder før den går ud, selvom
batteriet har været opladt en hel nat.

Hun har så været i Humac i Vejle, hvor de lige skulle vide, hvor den var
købt (det var en gave, så hun vidste det ikke da hun var inde ved dem).

De sagde, i Humac, at hvis den var købt gemmen apple.com, så kunne hun
indlevere den i butikken, og så ville de sende den ind til apple. Som jeg
lige umiddelbart forstår det, så mente ekspedienten i Humac, at der var en
fejl ved batteriet, men læser man diverse historier på nettet om
Humac-personalets viden om apple-produkter, så giver det jo ikke lige det
allerbedste indtryk for nu at sige det mildt.

2 spørgsmål:

1) Jeg er klar over, at et batteri er en sliddel. Men kan det passe, at et
batteri er helt dødt efter 1½ år - helt dødt som i: holder ca. 5-6 timer den
ene dag, for så at være helt dødt den næste?

Det jeg sigter til er, om det vitterligt "blot" er et slidt batteri og
dermed reelt noget der ikke er dækket af reklamationsretten eller om der er
opstået en fejl ved batteriet, som så bør være dækket.

2) Er det korrekt, at Humac har forbindelse til apple.com's webbutik,
således at hun kan indlevere macbooken i Humac-butikken, hvorefter de så
sender den ind til apple?

pft.
Peter J

Fra : Glenn

Dato : 24-01-10 08:16

Peter J wrote:
> [...]
>
> 2) Er det korrekt, at Humac har forbindelse til apple.com's webbutik,
> således at hun kan indlevere macbooken i Humac-butikken, hvorefter de så

Hej Peter

Det er ret "normalt". Og ja akkumulatoren kan godt fra den ene dag til
den næste holde op med at fungere - eller "miste" havldelen af
kapaciteten grundet at een celle i een streng holder op med at fungere.

Det er en af de værre problemer ved mange akkumulatortyper, incl.
standardtyperne af Li-ion akkumulatorer.

Hvis man kunne burde man vælge akkumulatorer baseret på LiFePO4 fra
A123Systems - kilder kommer i slutningen af indlægget.

Fra 28/06/09 17:36, dk.edb.mac:

glenn wrote:

> [...]
> Count"=187,"Current"=1676,"Voltage"=12029,"Flags"=5}
> $
>
> Det passer desværre fint - kapaciteten er "styrtdykket":
> "DesignCapacity" = 5500
> "MaxCapacity" = 1690
>
> Det er sølle 31% af kapaciteten tilbage!
>
> Cycle Count"=187
>
> Erik - hvor langt er du nede?
>
> Det er selvfølgelig ikke kun Apple der er ramt, det er alle producenter
> der sætter standard Li-ion akkumulatorer i deres produkter.
>
> Jeg håber virkelig at producenterne begynder at anvende
> LiFePO4-akkumulatorer i stedet - det kan kun blive bedre.

4 cycle counts senere:

$ ioreg -l | grep Capacity
{"Capacity"=1157,"Amperage"=...,"Cycle
Count"=191,"Current"=1101,"Voltage"=11844,"Flags"=5}
$

-

Disse celler burde gøre akkumulatoren væsentligt mere holdbar og de
anvendes i ovenstående produkter:

http://da.wikipedia.org/wiki/LiFePO4

A123Systems:
http://www.rc-netbutik.dk/getdoc.asp?id=100&md5hash=9810C237586CF6B4325753101E37DAE1
Citat: "...Curent test projecting excellent calendar life: 17% impedance
growth and 23% capacity loss in 15 [fifteen!] years at 100% SOC
[State-of-Charge], 60 deg. C..."

A123Systems: Technology; tryk på grøn "Thousands of Low Rate Cycles"
under billede lidt til højre:
http://www.a123systems.com/technology/life

-

Til sammenligninger:

-

"Standard" mangan eller kobolt baserede Li-Ion (som også sidder i mange
bærbare og mobiltelefoner...):

How to prolong lithium-based batteries:
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
Citat: "...
A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The
battery prefers a partial rather than a full discharge.
The speed by which lithium-ion ages is governed by temperature and
state-of-charge. Figure 1 illustrates the capacity loss as a function of
these two parameters...
25°C...[100% State of charge]...80% after 1 year
40°C...[100% State of charge]...65% after 1 year
...."

-

NiMH:

Isidor Buchmann: Chapter 8: Choosing the Right Battery:
http://www.buchmann.ca/chap8-page1.asp
Citat"...The NiMH offers good value for the price but falls short in
expected cycle life. Although excellent when new, the performance trails
off quickly after about 300 cycles due to decreased capacity and rising
internal resistance..."

-

Her er en sammenligning af eksempelpriser per kWh ved fuld cykel
anvendelse for forskellige energiformer incl. nogle energilagringsformer:
http://da.wikipedia.org/wiki/Energi#Eksempler_p.C3.A5_energipriser_og_energim.C3.A6ngden_for_1_kWt.3B_1_kWh

Glenn

Fra : Glenn

Dato : 24-01-10 08:32

Glemte at skrive at LiFePO4 er sikrere i snit end de fleste standard
Li-ion akkumulatorer. Og betydeligt mere holdbare i snit, med automatik,
som hindrer overopladning og for stor afladning af den enkelte celle:

Lithium (polymer) har fra starten en højere energitæthed end LiFePO4,
men allerede efter ca. 1 år har de traditionelle Lithium(polymer) samme
energitæthed som LiFePO4, fordi Lithium(polymer)-akkus energitæthed
falder meget hurtigere end LiFePO4-akkus energitæthed.

( kilder er i http://da.wikipedia.org/wiki/Lithium-jern-fosfat-akkumulator )

-

I hvert fald 36V LiFePO4 DeWalt har indbygget akkumulator automatik:

Mini-HowTo - Disassembly of a DeWalt 36v Battery [med "nano"]:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=587606
Citat: "...
Here is a close-up view of the balance connectors. There is one on each
side of the pack.
Once the 2 wires are de-soldered, the entire module can be lifted off
the battery pack. Here is the underside of the charger module. You can
see the red and black power leads, a temperature sensing probe and the 2
balance connectors.
Here is a close-up of the A123 Designation, Logo, Part Number and date
of manufacturer.
...."

13 a123 Systems LifeP04:
http://www.youtube.com/watch?v=qVq94aN5mNM

A123 Worlds Smallest VS. "Strongest" 12V Jumpstart battery:
http://www.youtube.com/watch?v=qcvmvrmTMMk

Electric Dragster with A123 Li-Ion Pack Sets Record:
http://www.youtube.com/watch?v=eynb6zT4LMs

T-Rex 600 A123 8S (8S=8 celler i serie):
http://www.youtube.com/watch?v=_KhKCfG1kfs

Elcykel laver sorte mærker på asfalt:
X5404 Crystalite Burnout 66v A123 50 Amps:
http://www.youtube.com/watch?v=dLoEIxjreVc

The Killacycle & Scotty Pollacheck 7.82 @ 168 MPH:
http://www.youtube.com/watch?v=fHtAkM3CYLA

Killacycle New World Record 155 MPH!:
http://www.youtube.com/watch?v=GDHJNG2PngQ

Søg f.eks. på:
dewalt 36v
A123

-

Sikkerhed:

LiFePO4:

Nail penetration testing A123 Li-ion:
http://www.youtube.com/watch?v=rb_J2QQ0k-4

September 21, 2008, LiFePO4 Batteries: A Breakthrough For Electric Vehicles:
http://www.metaefficient.com/rechargeable-batteries/innovative-lifepo4-batteries-electric-vehicles.html
Citat: "...
Here’s a list of all the advantages of LiFePo4 batteries:
* Safe technology — will not catch fire or explode with overcharge
* Does not suffer from “thermal runaway”
* Can be used safely in high ambient temperatures of up to 60C
[Celsius] without any degradation in performance
* Can be safely rapidly recharged — when fully discharged can be
brought to a state of over 90% fully charged in 15 minutes
...."

-

Standard Li-Ion:

Exploding Laptops on Good Morning America:
http://www.youtube.com/watch?v=zvTRKKS0wpo

..

Nail penetration testing Standard Li-ion:
http://www.youtube.com/watch?v=f30fBFitkSM

Modify Li-Po Battery Nail Penetration Test:
http://www.youtube.com/watch?v=8vdOC8dN3_I

Lithium Polymer Battery Explosion's (liposack):
http://www.youtube.com/watch?v=z3o_2mwRPdw

-

Omtale:

28. sep 2008 Fremtidens mobilbatteri er med litium-jernfosfat
http://ing.dk/artikel/91660
Citat: "...
LFP-producenten A123 leverer blandt andet til [nogle produktlinjer - dem
med "nano"!] Silvan-klassikere som Dewalt og Black & Decker, og også
håndværktøjer fra Bosch får kraft fra LFP-batterier.
»De kan simpelt hen tåle mere "mishandling" og hård opladning. Hvor
andre materialer bukker under for mekanisk stress og "krakelerer" efter
omkring 500 cycles, så kan LFP angiveligt klare mere end 2.000-3.000
ladecycles, før det giver op,« siger Per Jørgensen Møller.
...."

-
-
-

Nyeste LiFePO4 udvikling - kan vistnok ikke købes pt.:

12. mar 2009, Gennembrud i batteriforskning giver lynopladning på få
sekunder:
http://ing.dk/artikel/96999
Citat: "...
Derfor valgte de at arbejde videre på en anden type, nemlig
lithium-jern-fosfat blandingen, som har langt bedre termiske egenskaber
og derfor kan belastes hårdt. Desuden er den billigere og mere miljøvenlig.
Dermed bliver lithium-jern-fosfat batterier med ét slag en brugbar
teknologi til elbiler.

Det bedste er, at de materialer, der er i brug, er de samme, som
industrien bruger på lithium-jern-fosfat batterier i dag. Det er kun
fremstillingsprocessen, der ændres.
...."

11 March 2009 Lithium batteries charge ahead.
Researchers demonstrate cells that can power up in seconds:
http://www.nature.com/news/2009/090311/full/news.2009.156.html?s=news_rss
Citat: "...
That seemed to be the case for lithium iron phosphate (LiFePO4), a
material that is used in the cathode of a small number of commercial
batteries. But when Ceder and Kang did some calculations, they saw that
the compound could theoretically do much better. Its crystal structure
creates "perfectly sized tunnels for lithium to move through", says
Ceder. "We saw that we could reach ridiculously fast charging rates."
The authors helped the ions by coating the surface of the cathode with a
thin layer of lithium phosphate glass, which is known to be an excellent
lithium conductor. Testing their newly-coated cathode, they found that
they could charge and discharge it in as little as 9 seconds.
...."

Glenn

Fra : Glenn

Dato : 24-01-10 08:54

Peter J wrote:
> [...]
>
> 2) Er det korrekt, at Humac har forbindelse til apple.com's webbutik,
> således at hun kan indlevere macbooken i Humac-butikken, hvorefter de så

Hej Peter

Mærk akkumulatoren og lad Humac sætte et ny akkumulator i så det checkes
at det er akkumulatoren der er årsagen.

Hvis det kun er akkumulatoren er årsagen sendes kun akkumulatoren til
service - eller ombytning?

-

Hvorfor skal hun undvære computeren i et ukendt antal uger, hvis det kun
er akkumulatoren der er blevet defekt?

-

Forinden kan I køre følgende kommando i et terminalvindue:

$ ioreg -l | grep Capacity
{"Capacity"=1157,"Amperage"=...,"Cycle
Count"=191,"Current"=1101,"Voltage"=11844,"Flags"=5}
$

Det er "MaxCapacity" der er interessant. "MaxCapacity" er opgivet i mAh.
Sammenlign det med "DesignCapacity".

Glenn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-01-10 11:39

Peter J <peterjusenet@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
> 2) Er det korrekt, at Humac har forbindelse til apple.com's webbutik,
> således at hun kan indlevere macbooken i Humac-butikken, hvorefter de så

2 spm: hvor mange "cycles" har batteriet kørt .. kan ses i System Profil

(Æble menu -> om denne mac -> flere oplysnigner -> strøm (eller power)

Er batteriet "deformt" ?

/thomas

Fra : Peter J

Dato : 24-01-10 12:35

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> 2 spm: hvor mange "cycles" har batteriet kørt .. kan ses i System Profil
>
> (Æble menu -> om denne mac -> flere oplysnigner -> strøm (eller power)
>
> Er batteriet "deformt" ?

Venter pt. på at hun ringer tilbage til mig, så vi kan få testet dels Glenns
"ioreg -l | grep Capacity" (sammenligning af MaxCapacity og DesignCapacity)
dels dit spørgsmål angående antal cykler.

Når du spørger om batteriet er "deformt" mener du så sådan rent fysisk; dvs.
om det fysisk har et udseende som det ikke bør ha'?

(bare lige for at være sikker på hvad jeg skal spørge hende om når jeg får
fat på hende)

Peter J

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-01-10 12:38

> [...]

> Når du spørger om batteriet er "deformt" mener du så sådan rent fysisk; dvs.
> om det fysisk har et udseende som det ikke bør ha'?

Ja ... som om indmaden er vokset og har bulet eller flækket "skallen".
Hvis cycle count er lavt og/eller batterit er derformt så kan du være
heldig at Apple bytter batteriet.

/thomas

Fra : Peter J

Dato : 24-01-10 12:30

Fra : Peter J

Dato : 24-01-10 14:08

"Peter J" <peterjusenet@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Macbooken uden strømstikket går der kun nogle sekunder før den går ud,
> selvom batteriet har været opladt en hel nat.

Svar til både Glenns og Thomas' spørgsmål:

Har nu talt med min søster, og vi fandt frem til følgende oplysninger:

Fundet via "ioreg -l | grep Capacity":
- Design Capacity: 5020

Fundet via æble - om denne Mac - flere oplysninger:
Batterioplysninger:
- Batteri installeret: Nej
- Fuld ladekapacitet: 0
- Resterende kapacitet: 0
- Antal cykler: 0

Oplysninger om oplader:
- Tilsluttet: Ja
- Oplader: Nej

Hun har også undersøgt batteriet fysisk, og der er ingen synlige fejl at
spore (dvs. det er ikke deformt).

Som jeg ser det siger Macbooken altså, at batteriet er helt dødt (Max
Capacity: 0). Men samtiddig siger den også, at batteriet slet ikke er
tilsluttet (installeret), ligesom den skriver 0 ud for antal cykler.

Kunne ovenstående tyde på en fejl ved batteriet, eller er det normale
meldinger ved et helt nedslidt batteri?

Jeg har givet rådet videre med at hun bør få dem i Humac til at teste med et
andet batteri for at se om det er batteriet den er gal med, men hvilke af
ovenstående oplysninger bør hun i øvrigt tage med når hun tager ind i Humac
med Macbooken?

Peter J

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-01-10 14:21

Peter J <peterjusenet@yahoo.com> wrote:

> Kunne ovenstående tyde på en fejl ved batteriet, eller er det normale
> meldinger ved et helt nedslidt batteri?

hvis den ikke viser noget ved f.eks. antal cykler så er den død/defekt
... og ikke bare nedslidt.

> [...]
> ovenstående oplysninger bør hun i øvrigt tage med når hun tager ind i Humac

alle :)

/thomas