Hvordan får man kogt klipfisk til at
Fra : Otto

Dato : 23-01-10 19:28

Jeg synes, det er en kedelig ret nu om dage, men husker den som en
festlig ret i gamle dage med hakkede æg, kogte kartofler og sennepssovs.

Otto

Fra : Marianne

Dato : 24-01-10 00:05

"Otto" <ottostiedl@gmail.com> skrev i en meddelelse
Jeg synes, det er en kedelig ret nu om dage, men husker den som en
festlig ret i gamle dage med hakkede æg, kogte kartofler og sennepssovs.

Otto

Sådan kender jeg kogt torsk.

Kogt torsk m.

- hårdkogte æg, hakkede
- stærk sennepssovs
- rødbeder
- kartofler
- persille

mvh
Marianne

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 12:41

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg synes, det er en kedelig ret nu om dage, men husker den som en
> festlig ret i gamle dage med hakkede æg, kogte kartofler og sennepssovs.

Må jeg så tilføje stegte flæsketern, gerne de røgede - og også gerne lidt
rogn.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-01-10 10:11

"Otto" <ottostiedl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg synes, det er en kedelig ret nu om dage, men husker den som en
> festlig ret i gamle dage med hakkede æg, kogte kartofler og
> sennepssovs.

Hvis du vil prøve noget nyt, så bruges klipfisk meget i bl.a. Spanien og
Portugal - og der findes et hav af opskrifter - start med disse:

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=opskrift+klipfisk&btnG=Google-søgning&meta=&aq=f&oq=

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-01-10 12:01

Jan Vestergaard wrote:

> Hvis du vil prøve noget nyt, så bruges klipfisk meget i bl.a. Spanien og
> Portugal

Ja, jeg er selv vild med Garbansoz con Bacalao - kikærker med klipfisk.
Det smager fantastisk!

Første gang vi var på Tenerife, besøgte vi Thor Heyerdals pyramider.
Efter besøget var vi sultne, og vi gik derfor ind på en lille, lokal
bodega. Menukortet kunne jeg ikke læse, men henne ved baren sad en mand
og spiste noget jeg kunne genkende som kikærter (som jeg er vild med).
Jeg bestilte derfor straks retten uden at ane hvad det var, og det viste
sig så at være kikærter med klipfisk. Og hvilken himmerigsmundfuld

Du skal bruge rigtig klipfisk for at få den autentiske smag, selv om jeg
tror alm. torsk kan bruges til nød.

Her er min egen opskrift. Det hele er cirkamål:

400-500 g kikærter
500 g klipfisk
1-2 løg
2 fed hvidløg
2-3 røde peberfrugter
3-4 modne tomater i både
4 spsk tomatkoncentrat
lidt mel til jævning
hakket persille til pynt
groft brød
Server godt brød til retten.

Kikærterne lægges i blød i rigeligt vand natten over. Kan godt stå ved
stuetemperatur.

Klipfisken skæres i ikke for små stykker (fx strimler på 4-5 cm bredde)
og lægges i en skål med rigeligt koldt vand. Stilles i køleskabet.
Engang imellem hældes vandet ud og erstattes med frisk vand, 5-6 gange
plejer at være passende. Fisken skal i alt trække mindst 10 timer,
ellers bliver den for salt.

Kikærterne koges meget møre, ca. 1 1/2 time. Tag evt. noget af
kogevandet fra så det kun lige dækker, men gem det til hvis retten
bliver for tør.

Klipfisken tages op og duppes tørre. Fjern skindet (nemmest med en skarp
kniv). Skær den i lidt mindre stykker.

Grøntsager minus tomat svitses i lidt olie.

De svitsede grøntsager, tomaterne og fisken hældes ned til kikærterne og
retten koges en halv times tid. Hvis der mangler væske, tilsættes lidt
af det gemte kogevand.

Til sidst laves en jævning af lidt mel og vand. Hældes i under omrøring
indtil retten tykner lidt, men det skal ikke være grød

Serveres i dybe tallerkener med masser af hakket persille og godt brød.

Velbekomme!

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-01-10 12:23

Glemte lige:

Smages til med tomatkoncentrat. Kan udelades.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-01-10 15:56

[...]

En nem måde at lave saltfisk på er denne:

Ingredienser:
Saltfisken skæres i ca. 4 cm brede stykker på tværs af fileten.
Der skal være nok saltfisk til 2 lag i et ildfast fad.
Kartoffler til 3 gode lag.
Løg til 2 tynde lag

I bunden af et ildfast fad lægges et tyndt lag skivede kartoffler.
Læg fisk ovenpå.
_Lidt_ salt og peber. (kun lidt da det gentages flere gange)
Læg løgskiver ovenpå.
_Lidt_ salt og peber.
Læg tomatskiver ovenpå.
_Lidt_ salt og peber.

Gentag lagene.
Der sluttes af med et lag kartoffler.
Hæld en smule vand i fadet, ca. op til halvdelen af første lag fisk.

Ca. 1 time ved 200 grader burde kunne klare kogningen.

Noget andet er så at det ikke er muligt at få ægte klipfisk længere.
Det der i dag sælges som klipfisk er kun saltfisk.
Ægte klipfisk skulle jo også være tørret på klippen, deraf navnet, og det
bliver saltfisken ikke i dag.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Svend

Dato : 24-01-10 19:00

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

> Det der i dag sælges som klipfisk er kun saltfisk.
> Ægte klipfisk skulle jo også være tørret på klippen, deraf navnet, og det

Hej

Nej, det er åbenbart efterhånden kun muligt at få salt torsk i Danmark

Der er vist for lidt efterspørgsel i vort lille land

Prøv alternativt : http://www.bacalao.com

De smager altså bedre!

Vh

Svend Åge

Fra : Lars

Dato : 25-01-10 23:43

Svend skrev:
> [...]
>
> Nej, det er åbenbart efterhånden kun muligt at få salt torsk i Danmark
>
> Der er vist for lidt efterspørgsel i vort lille land

....men er dog, hvis man skal tro kilder som Wikipedia, heller ikke
tørret i fri luft på klipperne, men derimod i indendørs tørrerum.
Mon ikke der er et fødevare-sikkerhedsaspekt i det? Mågerne kan trods
alt ikke skide på fisken, hvis den hænger indendøre

Kiggede iøvrigt på deres webshop, og blev lidt forvirret. Der er et link
øverst til venstre, der hedder "Delivery Nordic countries", og klikker
man der, vises kun 2 ud af alle varer. Betyder det mon, at det kun er
disse 2 varer, der sendes til de nordiske lande?

Hilsen Lars