Inspiration til aftensmad
Fra : sofitastisk@hotmail.~

Dato : 23-01-10 09:49

Jeg syntes altid jeg er på jagt efter sunde, lækre og billige
opskrifter til aftensmad ... jeg falder tit i fælden, og for lavet det
samme.

Hvad skal I spise i aften ....??
Dette kunne måske være en tråd til fælles inspiration

Her i huset står den på en rest cirkusgryde
http://www.familiemad.dk/opskrift.asp?Opskrift=648&Menu=Forside

Venlig hilsen
Sofie

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-01-10 17:54

sofitastisk@hotmail.com wrote:

> Jeg syntes altid jeg er på jagt efter sunde, lækre og billige
> opskrifter til aftensmad ... jeg falder tit i fælden, og for lavet det
> samme.
>
> Hvad skal I spise i aften ....??

Skipperlabskovs.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-10 20:00

[...]

Vi har lige kæmpet os igennem en Raclet - det er godt nok mange år siden...

/karsten

Fra : Lars

Dato : 25-01-10 23:04

Karsten Madsen skrev:

> Vi har lige kæmpet os igennem en Raclet - det er godt nok mange år siden...
>
> /karsten

Er der andre end mig, der synes at Raclet'en er en lettere overvurderet
ting? Jeg synes kødet bliver mere kogt en stegt. Det kan da smage
udmærket, men hvis det skal være, så foretrækker jeg god gammeldags Fondue.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-10 15:32

> [...]
> ting? Jeg synes kødet bliver mere kogt en stegt. Det kan da smage
> udmærket, men hvis det skal være, så foretrækker jeg god gammeldags

Du skal da heller ikke hælde en halv ko på. Men fint udskårede stykker - mit
blev i hvert fald mere stegt.... men det er jo selvfølgelig også bare mig.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-10 15:33

> [...]
> ting? Jeg synes kødet bliver mere kogt en stegt. Det kan da smage
> udmærket, men hvis det skal være, så foretrækker jeg god gammeldags

Fonduen kommer frem i kommende week-end

/karsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-10 20:21

Karsten Madsen <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse
4b5b474b$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Vi har lige kæmpet os igennem en Raclet - det er godt nok mange år
> siden...

Uhmm. Raclette. Fik det sidst på en skiferie i Val Thorens for et par år
siden. Lækkert, men noget tungt. Rigtig vintermad. Hvor har I fundet osten?
Jeg har spurgt i flere osteforretninger, men ingen har den tilsyneladende i
Danmark.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-10 21:45

> [...]
> siden. Lækkert, men noget tungt. Rigtig vintermad. Hvor har I fundet
> osten? Jeg har spurgt i flere osteforretninger, men ingen har den

Æh, osten ?

/karsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-10 21:47

Karsten Madsen <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse
4b5f5435$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Æh, osten ?

Ja, raclette-osten.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-01-10 08:52

Jens Bruun skrev:
> Karsten Madsen <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse
> 4b5f5435$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Ja, raclette-osten.

I al fald i Salling - men mon ikke også Metro har haft den.

Men ellers kan man jo sagtens eksperimentere med andre oste - blot ikke
for magre, det bliver noget mystisk noget

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-01-10 10:58

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse
4b5fefa0$0$274$14726298@news.sunsite.dk

> I al fald i Salling - men mon ikke også Metro har haft den.

Jeg har ikke kunne finde den i storkøbenhavn. Har dog ikke prøvet Metro, så
det er da forsøget værd.

> Men ellers kan man jo sagtens eksperimentere med andre oste - blot
> ikke for magre, det bliver noget mystisk noget

Jeg har ledt lidt på nettet, og fundet forskellige forslag til
erstatningsoste. Men når jeg ser, hvor forskellige forslagene er, bliver jeg
lidt bekymret. De gange, jeg har fået raclette, har alle været i
alperne/jura-bjergene, og det har hver gang slået mig, at den autentiske ost
er noget helt særligt både mht. smag og mht. konsistens.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 23-01-10 21:23

On Sat, 23 Jan 2010 08:48:55 -0800 (PST)
> [...]

> Hvad skal I spise i aften ....??
> Dette kunne måske være en tråd til fælles inspiration
>
> Her i huset står den på en rest cirkusgryde

"Sunde" burgere med kyllinge bøffer og hjemmelavet tomatsalsa i
hjemmebagte grov-burgerboller + selvfølgelig en masse grøn.

kim

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 23-01-10 23:49

sofitastisk@hotmail.com formulerede spørgsmålet:
> Jeg syntes altid jeg er på jagt efter sunde, lækre og billige
> opskrifter til aftensmad ... jeg falder tit i fælden, og for lavet det
> samme.
>
> Hvad skal I spise i aften ....??

Jeg lavede en røsti til hver af os; dét var der jo ikke de store ben i

Min kone kom noget snask (surkål?) oven på sin; jeg kom et par striber
let remoulade på min

Til frokost fik vi kogte naturris (vist med lidt karry på; de var
gule), revne rødbeder med peberrod i samt panerede selleribøffer med
kogte grønne ærter ved

Jeg kom en klat smør oven på risene for at få det til at glide lidt
lettere ned

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 12:39

Omend lidt sent - i dag er det søndag.
Men vi har lige fået ny fryser, der er lidt mindre end den gamle, så vi skal
have ryddet op -
Det bliver i dag til hjemmelavet suppe - der var så mange kraftben - tilsat
kød fra dels benene - dels et stykke mellemskært dels to stegte kalkunlår -
en del forskellige grønsager - porrer, selleri, persillerødder, løg,
grønkål.
Til dessert skal vi have ribs/rabarbergrød med vanilieis.
I morgen står den på lasagne - der var en rest kødsovs i fryseren -med suppe
til forret.

Og så har jeg tiltænkt svigerfamilien nogle solbær -
I eftermiddag besøger jeg noget familie med medbragt brød - og dertil
brombærsyltetøj, som jeg lige nu er ved at lave.

Og så er der en smule der bliver kasseret på grund af alder.
Onsdag skal vi have selleribøffer - og torsdag har rema nogle
rødbedeblandinger på tilbud, som skal indgå på en eller anden måde - nok med
nogle nakkekoteletter - i ovnen med lidt cremefraiche - og dertil groft brød
og saltagurker, hvis jeg kan finde nogen...

MVH Leopold

Fra : Bisse

Dato : 23-01-10 18:48

<sofitastisk@hotmail.com> skrev i meddelelsen

Hvad skal I spise i aften ....??
Dette kunne måske være en tråd til fælles inspiration

Forret: Skinkerand på salatbund m. purløgsdressing og noget
bagt-selv-bryde-brød
Hovedret: Ovnstegt lam (hals, rygstykke og bov) m. kartoffelkage
(mousakainspireret) og broccoli
Dessert: Chokolademousse

Nåja, datteren bliver 12 og vi havde familien til "middag" - varm mad til
frokost :).

Bisse

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 24-01-10 21:20

> Hvad skal I spise i aften ....??
> Dette kunne måske være en tråd til fælles inspiration

Vi fik svinemørbrad, som jeg fyldte med soltørrede tomater, bacon og æbler,
og smurte lidt indvendigt med honning. Stegte den i hvidvin, og lavede sovs
af resten bagefter. Tilbehør: aspargeskartofler og ærter/bønner.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Niels

Dato : 26-01-10 10:14

> Jeg lavede en røsti til hver af os; dét var der jo ikke de store ben i
>

> Min kone kom noget snask (surkål?) oven på sin; jeg kom et par striber
> let remoulade på min

Røsti med remoulade.

Det lyder lækkert

--
Niels

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 27-01-10 10:09

Niels kom med følgende:

> Røsti med remoulade.
>
> Det lyder lækkert

Hæ hæ

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : TL

Dato : 28-01-10 11:31

On Tue, 26 Jan 2010 09:13:50 -0800 (PST), in dk.kultur.mad+drikke
Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

>Røsti med remoulade.
>
>Det lyder lækkert

Smag og behag. Jeg kan ikke forestille mig noget mad, der under nogen
omstændigheder bliver bedre af remoulade.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-01-10 11:37

TL forklarede:

> Smag og behag. Jeg kan ikke forestille mig noget mad, der under nogen
> omstændigheder bliver bedre af remoulade.

Så har du ikke smagt min (mad)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-01-10 12:01

TL <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
kpp2m5dh2m4dgfde0a9fjj0ctairh5cs47@4ax.com

> Smag og behag. Jeg kan ikke forestille mig noget mad, der under nogen
> omstændigheder bliver bedre af remoulade.

Du har tydeligvis aldrig smagt min hjemmelavede remoulade.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : TL

Dato : 28-01-10 12:54

On Thu, 28 Jan 2010 12:01:16 +0100, in dk.kultur.mad+drikke "Jens
Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>TL <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
>kpp2m5dh2m4dgfde0a9fjj0ctairh5cs47@4ax.com

>Du har tydeligvis aldrig smagt min hjemmelavede remoulade.

Fair nok, og jeg ville da heller ikke afvise at prøve remoulade i
fremtiden. Men pr. dags dato har jeg ikke mødt en remoulade jeg ikke
hellere ville være foruden.
Men måske hænger det sammen med, at jeg er smørrebrøds-puritaner.

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-01-10 13:01

TL <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
dju2m597s46p9apnv0id9jo4tf49iop88i@4ax.com

> Men pr. dags dato har jeg ikke mødt en remoulade jeg ikke
> hellere ville være foruden.

Køberemoulade er godt nok også en "madvare" fra helvede, som jeg til enhver
tid helst vil være foruden. Fy for pokker da.

En gang industriroastbeef med industriremoulade, lidt slattent "agurkesalat"
og gammelt peberrod uden smag - serveret på et stykke maskinrugbrød med
Kærgården under. Så kan det næsten ikke blive værre.

> Men måske hænger det sammen med, at jeg er smørrebrøds-puritaner.

Hehe. Måske.

Da jeg som ung rejste rundt i staterne, og nu og da mødte bosiddende
danskere derovre, var dét, de savnede allermest, salt/salmiaklakrids og...
remoulade.

Jeg scorede mange points på at have opkøbt hele lageret af Superpiratos i en
specialforretning i San Francisco, som jeg så delte ud af, når jeg mødte
hungrende danskere. Jeg var dengang endnu ikke klar til at lave hjemmelavet
remoulade - desværre. Det kunne jeg garanteret have scoret mange au-pairs på

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : TL

Dato : 29-01-10 12:11

On Thu, 28 Jan 2010 13:01:29 +0100, in dk.kultur.mad+drikke "Jens
> [...]

>Køberemoulade er godt nok også en "madvare" fra helvede, som jeg til enhver
>tid helst vil være foruden. Fy for pokker da.

Samme kan siges om mayonnaise og andre, hvadsigermanpådansk,
"condiments", men her kan de alligevle lykkes at finde præsentable
købe-versioner. Og det giver så mere motivation til hjemmelavede
forbedrede versioner, eller lede i gourmetforretninger.

>En gang industriroastbeef med industriremoulade, lidt slattent "agurkesalat"
>og gammelt peberrod uden smag - serveret på et stykke maskinrugbrød med
>Kærgården under. Så kan det næsten ikke blive værre.

Det lyder som kantinen i flere af de virksomheder jeg nåede at arbejde
for eller havde grund til at besøge før jeg flyttede udenbys.

>Hehe. Måske.

Selv hvis der er tale om godt kvalitetssmørrebrød foretrækker jeg at
holde det enkelt. Godt brød, lige netop nok smør til at man kan ane
det, lidt kvalitetskød eller fisk, og så meget sparsomt "pynt" og
garnering. Jeg er bestemt ikke tilhænger af højt belagt - lad få,
enkle råvarer af høj kvalitet komme til orde. Jeg har aldrig fattet
filosofien bag et lille, tyndt stykke brød, tandsmør og et halvt pund
kødpålæg, alt sammen dækket af et bjeg bestående af 3-4 forskellige
garneringer og pynt.

>Da jeg som ung rejste rundt i staterne, og nu og da mødte bosiddende
>danskere derovre, var dét, de savnede allermest, salt/salmiaklakrids og...
>remoulade.

Stærk lakrids stod også højt på min liste efter jeg flyttede. Sammen
med godt rugbrød. Jeg havde ikke engang held til at finde de rette
kerne og meltyper til at lave mit eget. Nu har jeg fundet hæderlige
brødleverandører, sådan da, men stærk lakrids er stadig en mangelvare.
Stærk lakrids har også den fordel, at man tilsyneladende skal være
dansk, hollandsk, eller finsk for at kunne spise det. Med andre ord,
lakridserne kan jeg have for mig selv.

> [...]
>remoulade - desværre. Det kunne jeg garanteret have scoret mange au-pairs på

"Vil du med hjem og prøve min remoulade, skat?" Gad vide om det
virker...?

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-01-10 12:16

TL <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
hef5m5lihdbvip9gjkvfj5oqbef06l601q@4ax.com

> "Vil du med hjem og prøve min remoulade, skat?" Gad vide om det
> virker...?

Lakridsen virkede da. Og når jeg kom i amerikanske hjem, og gik i køkkenet
for at lave mad, var ikke et øje tørt. Familierne var overbevist om, at jeg
måtte være bøsse (jeg hjalp også med borddækning og afrydning), så jeg blev
næsten altid tilbudt at overnatte. Og der var mange amerikanske familier med
danske aupair-piger dengang i '86

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Armand

Dato : 26-01-10 19:14

> [...]
> samme.
>
> Hvad skal I spise i aften ....??
> Dette kunne måske være en tråd til fælles inspiration

I morgen står den på klattekager, og således har jeg vist også svaret på
hvad dagens aftensmad bestod af

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 27-01-10 23:21

Armand skrev:

> I morgen står den på klattekager, og således har jeg vist også svaret på
> hvad dagens aftensmad bestod af

Mums!
Det er jo det rene slik!

--
Armand.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-01-10 13:51

On 2010-01-28, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> En gang industriroastbeef med industriremoulade, lidt slattent "agurkesalat"
> og gammelt peberrod uden smag - serveret på et stykke maskinrugbrød med
> Kærgården under. Så kan det næsten ikke blive værre.

det kan blive værre. s/kærgården/margarine/

/Sune