mpeg2 og m2ts filer
Fra : Pico

Dato : 23-01-10 19:00

Fra videoredigering:

> KLIP
>Jeg har aftalt med datteren at jeg næste weekend låner hendes MacBook Pro,
>så kan jeg lige se hvordan OS virker og om den kan rendere HD video.

Det er så blevet denne weekend

Jeg kan ikke få det til at virke. Skal afleveres i morgen aften.

Jeg kan ikke få MacBook Pro til at læse hverken MPG (SDHQ filer fra mit Sony
HDR-SE11E) eller m2ts filer, mangler der nogle codex eller hvad ?

Nogen her der kan guide mig lidt.

--
MVH
Pico

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-10 19:06

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan ikke få MacBook Pro til at læse hverken MPG (SDHQ filer fra mit Sony
> HDR-SE11E) eller m2ts filer, mangler der nogle codex eller hvad ?

hvilken system version, hvilket program bruger du.. etc. lidt flere
detaljer.

/thomas

Fra : Pico

Dato : 23-01-10 19:34

Thomas von Hassel wrote:

> hvilken system version, hvilket program bruger du.. etc. lidt flere
> detaljer.

Det er en helt ny MacBook Pro 17", er det ikke SnowLeopard (v. 10.4 vistnok,
jeg ved ikke hvor man ser det i en mac). Jeg kan ikke importere filerne fra
mit Sony HDR-SE11E, men godt se dem nedgrånede, både i iMovie og Finder. Jeg
har så lagt dem ind på min Pc og derfra kopieret til Mac'en. Dobbeltklikker
jeg kommer QuickTime Player og siger at de ikke er kompatible med "noget".
Jeg har så Googlet lidt og fundet Perian v. 1.2 og instaleret. Det hjælper
ikke
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-10 23:33

On 2010-01-23 19:33:59 +0100, "Pico" <Selvestemig@hotmail.com> said:

> [...]
> Jeg har så Googlet lidt og fundet Perian v. 1.2 og instaleret. Det hjælper

hvis du arbejder med mpeg2 og mt2 filer mangler du 2-3 programmer..
De er alle gratis, og hedder:

mplayer ( mener at det hedder mplayer x nu ) ( det kan spille og vist
nok også lave om)

mpeg streamclip kan se enten et eller 2 af de to omtalte formater..

og endelig
Handbrake Igen kan dette program lave formaterne om til noget du kan
bruge i (???) quicktime, eller på andre platforme..
Mener som eksempel at Handbrake kan lave det hele om til AVI.. hvilket
måske er hvad du leder efter !?

Slutteligt kan VLC - vist nok - også lave det hele om til noget du kan
bruge på en mac / PC..

i forhold til rendering, er det vel planen at åbne et klippeprogram,
der kan klippe, så der er noget at rendere..
er dette final cut Pro/studio, findes der et program, der hedder
compressor. Det kan også lave det hele om til noget der kan ses på en
PC/ klippes i !?

Fra : jagge

Dato : 23-01-10 23:37

,
> [...]
> Jeg har så Googlet lidt og fundet Perian v. 1.2 og instaleret. Det hjælper

Jeg vil mene at du skal hente dem direkte ind på macen fra kameraet.
Hvis de er blevet transcodet idet du har importeret dem til pc'en har de
muligvis allerede der fået et filformat der ikke er kompatibelt.

Videofiler er IKKE universelle og platformsuafhængige, de fleste er
ihvertfald ikke. mts og m2ts filer er ikke de nemmeste at danse med. Det
er nye filtyper og kun få programmer understøtter dem.

Ny udgave af Final Cut Pro gør, final cut express gør vel også.

her er lidt om emnet hvis det er med imovie

http://www.mp4kits.com/Guides/iMovie/import-m2ts-to-imovie/

Mener ikke imovie understøtter avchd, i grunden er det pinligt da video
tidligere var et mac stronghold.

MEN prøv som sagt at importere filerne direkte over på macen, søg evt på
producentens side om de har mac software. Video er ikke trivielt.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-10 23:56

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Mener ikke imovie understøtter avchd, i grunden er det pinligt da video
> tidligere var et mac stronghold.

iMovie 09 gør:

"iMovie '09 supports the most popular video formats like AVCHD and MPEG
4"

<http://www.apple.com/ilife/imovie/>

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 14:11

On 2010-01-23 23:36:48 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
>
> MEN prøv som sagt at importere filerne direkte over på macen, søg evt på
> producentens side om de har mac software. Video er ikke trivielt.

AVCHD er bestemt ikke nyt, det er bare først nu at flere ( konsum)
kamera producenter vælger at bruge AVCHD.
Panasonic har brugt det proff, de sidste 3-4 år, og FCP har
understøttet det via pana-proff soft, som alle dog kan hente ( til
ingest/transcode)

Tror faktisk at jeg flere gange har konverteret små filer ( 1-4 GB) i
QT, ( måske via et eller andet codec, der ligger i FCP ?!), til noget
der kan bruges andre steder..

Fra : Pico

Dato : 24-01-10 18:53

Jeg har været ude og se det på en iMac i dag, imponerende
Derfor har jeg ikke haft tid til at svare før nu. Jeg vil gå videre med alle
de nyttige tips.
Tak til alle.
--
MVH
Pico

Fra : Lyrik

Dato : 24-01-10 14:28

On 24 Jan., 18:53, "Pico" <Selveste...@hotmail.com> wrote:
> Jeg har været ude og se det på en iMac i dag, imponerende
> Derfor har jeg ikke haft tid til at svare før nu. Jeg vil gå videre med alle
> [...]
,,,,,,,,,,,,,,,,
I lige måde Ib! Det var hyggeligt at have dig på besøg!

Hilsen
Jens

Fra : Pico

Dato : 24-01-10 23:03

Lyrik wrote:
> ,,,,,,,,,,,,,,,,
> I lige måde Ib! Det var hyggeligt at have dig på besøg!

Jens fik mig guidet igennem med at få HD video ind i iMovie og redigeret
det. Da jeg kom hjem lykkes det også på datterens MacBook, så nu kan jeg med
ro i sjælen aflevere den i morgen Så er det ellers bare med at få
anskaffet en iMac.
Til orienterin er Sony's opskrift på at få klippene på maskinerne her:
http://support.sony-europe.com/dime/tutorials/videotransfer/vtransfer.aspx?site=odw_da_DK&m=HDR-SR11E&sec=HDHDD

Endnu engang tak for den store hjelpsomhed her i gruppen.
--
MVH
Pico

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-01-10 07:10

> [...]

> det. Da jeg kom hjem lykkes det også på datterens MacBook, så nu kan jeg med
> ro i sjælen aflevere den i morgen Så er det ellers bare med at få

Der er formentlig en ny version af iMovie lige på trapperne, så det kan
være en idé at vente en uges tid med et køb.