Hvem sender sms?
Fra : S.B.

Dato : 20-01-10 16:58

Min datter på 12 år får sms'r fra et nummer der hedder +452000 med reklame
for et diskotek hvor der er billige drinks.
Nogen måde ham kan finde ud af hvem der sender dem?

Søren

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-01-10 03:26

S.B.:
> Min datter på 12 år får sms'r fra et nummer der hedder +452000 med reklame
> for et diskotek hvor der er billige drinks.
> Nogen måde ham kan finde ud af hvem der sender dem?

Sidst ringede jeg til min mobiludbyder som oplyste det.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : S.B.

Dato : 21-01-10 18:57

> S.B.:
>
> Sidst ringede jeg til min mobiludbyder som oplyste det.

> [...]

Telmore har ikke 2000 nummeret i deres kartotek

/S

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-01-10 03:38

S.B. forklarede:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Telmore har ikke 2000 nummeret i deres kartotek

Okay :-/

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 23-01-10 13:12

S.B. skrev:
> Min datter på 12 år får sms'r fra et nummer der hedder +452000 med reklame
> for et diskotek hvor der er billige drinks.
> Nogen måde ham kan finde ud af hvem der sender dem?
>
> Søren

Har du henvendt dig til diskoteket, når det er deres firmanavn som
bliver brugt?

Thore

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-01-10 19:25

S.B. skrev:
> Min datter på 12 år får sms'r fra et nummer der hedder +452000 med reklame
> for et diskotek hvor der er billige drinks.
> Nogen måde ham kan finde ud af hvem der sender dem?

Sikkert tidligere ejer af nummeret der har bedt om det, eller hun har
meldt sig til det på nettet...

Anyway, der er tale om en SMS service kode i Danmark, på 4 cifre. Dog er
der i dette tilfælde nok mere tale om falsk afsender information. (Det
benytter visse bulk SMS tjenester, af en eller anden mærkelig grund)

Nummeret 2000 er ikke registreret hos IT&T i nummerlisten, hvorfor der
kun er 2 måder at finde frem til afsenderen.

Den ene er at få teleselskabet til at spore hvem der har sendt den. (Det
burde de være i stand til.)

Den anden er at tage kontakt til diskoteket, og bede dem slette
nummeret. (Det skal de gøre, hvis ikke er næste stop forbrugerombudsmanden.)

- Chano Andersen

Fra : S.B.

Dato : 23-01-10 23:24

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den anden er at tage kontakt til diskoteket, og bede dem slette nummeret.
> (Det skal de gøre, hvis ikke er næste stop forbrugerombudsmanden.)

jojo
Har kontaktet diskoteket, dog uden resultat endnu, man kan jo være det ændre
sig.
Har fundet ud af at de på deres hjemmeside har så man kan tilmelde sig til
at få tilbud sendt via sms, men tøsen har aldrig været på siden.

Kan selvf. være en der har oplyst hendes nummer ved en "fejl" problemet er
bare at man skal logge på med mail og kode for at få det frameldt igen, og
den kender vi af gode grunde ikke.

Burde det ikke være sådan at når man tilmeldte et nummer til sådan en
service, at de sendte en sms ud man skulle bekræfte? For ellers kan jeg da
tilmelde hvem jeg har lyst, for at irriterre dem

Søren

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-01-10 10:28

S.B. skrev:
> Har kontaktet diskoteket, dog uden resultat endnu, man kan jo være det ændre
> sig.

Tja, en god ide er at ringe til dem i kontorets åbningstid. Og eventuelt
få en bekræftelse på sletningen via mail. (Som dokumentation, hvis det
skulle fortsætte)

> Har fundet ud af at de på deres hjemmeside har så man kan tilmelde sig til
> at få tilbud sendt via sms, men tøsen har aldrig været på siden.

Det er jo så spørgsmålet om hun måske har alligevel, uden at kunne huske
det?

> Kan selvf. være en der har oplyst hendes nummer ved en "fejl" problemet er
> bare at man skal logge på med mail og kode for at få det frameldt igen, og
> den kender vi af gode grunde ikke.

Og der er ikke en "Glemt kodeord" funktion, der acceptere et mobil nummer?

I øvrigt er det ikke altid at der skal mere til end et enkelt tal
forkert i et nummer, før man rammer en anden.

> Burde det ikke være sådan at når man tilmeldte et nummer til sådan en
> service, at de sendte en sms ud man skulle bekræfte? For ellers kan jeg da
> tilmelde hvem jeg har lyst, for at irriterre dem

Tja, det er jo et spørgsmål om at finde balancen mellem brugervenlighed,
og sikkerhed mod fejl. Hvis man skal bekræfte en SMS for at modtage
reklamerne, så vil der være mange der hopper fra igen, det handler om at
få brugerne til at melde sig til spontant, uden at de bruger for meget
tid på at tænke sig om.

Men det burde så være muligt, at sende en SMS for at få stoppet
reklamerne igen.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-10 01:58

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev:

> [...]
> Har fundet ud af at de på deres hjemmeside har så man kan tilmelde sig til
> at få tilbud sendt via sms, men tøsen har aldrig været på siden.

Der er nogle hærværkere der melder andre til fordi de synes det
er sjovt.

> Burde det ikke være sådan at når man tilmeldte et nummer til sådan en
> service, at de sendte en sms ud man skulle bekræfte?

Jo, naturligvis. Det andet er ulovligt.

- Ulovligt?

Ja. Loven siger at man kun må sende elektroniske reklamer til dem
der selv har bedt om det, og det tvinger faktisk firmaerne til at
sikre sig at det er den rigtige der melder et nummer til.

Forklar det til diskoteket - selv om det næppe hjælper.

--
Bertel

Fra : S.B.

Dato : 27-01-10 07:12

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:1l6nl5t9hbqmuafbljn14ug456cp8sb83v@news.stofanet.dk...

> [...]
> sikre sig at det er den rigtige der melder et nummer til.
>
> Forklar det til diskoteket - selv om det næppe hjælper.

Ser ud til det nu er stoppet, har dog aldrig fået svar på min mail jeg
sendte til dem

Søren