Saltnakker
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 20-01-10 23:06

Når jeg skal grille nakkekoteletter, lægger jeg dem gerne i en saltlage for
at formilde fruen, der synes at sådan en gammeldags gang brændt flæsk er en
kende for meget.

5 laurbærblade, tørrede chilier, knust enebær
1,2 liter vand
6 spiseskefulde sukker
3 spiseskefulde salt

Koger vandet med salt, sukker og krydderier, der naturligvis kan varieres
efter smag. Køler salt/sukkerlagen af og lader grisebasserne svømme dér i et
par dage. Saltlagen skylles/masseres ud, koteletterne tørres og stryges med
etellerandet grillegnet krydderi. Og så kan fruen og ganske mange andre, der
ellers ikke indtager svin, rulle sig lykkegryntende i svinestien. Ideen til
saltnakkerne kommer fra The Zuni Cafe Cookbook af Judy Rodgers.

Spørgsmål: Hedder det at salte eller sprænge, og hvor lang tid må jeg lade
grisebasserene svømme i lagen?

Jeg har tidligere med held forsøgt at gemme saltede koteletter i fryseren,
men kan de stå i lagen i et skur med temperatur lige omkring frysepunktet
til på onsdag?