Frakoble USB-mus fra tændt computer?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-01-10 09:36

Hej

Jeg ved at man ikke skal frakoble USB-hukommelsesenheder, herunder
flash-hukommelse og harddiske mens computeren er tændt, uden at bruge
"sikker fjernelse af hardware" i Windows, men gælder det også f.eks en
USB-mus?

Og hvad med et USB 3G-modem? Det er flere gange sket at jeg er kommet
til at trække mit USB-modem ud ved et uheld, under flytning af min
bærbare computer. Er det noget jeg skal være bekymret over?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Brian Lund

Dato : 21-01-10 09:47

> [...]
> flash-hukommelse og harddiske mens computeren er tændt, uden at bruge
> "sikker fjernelse af hardware" i Windows, men gælder det også f.eks en

Nej!

> Og hvad med et USB 3G-modem? Det er flere gange sket at jeg er kommet til
> at trække mit USB-modem ud ved et uheld, under flytning af min bærbare
> computer. Er det noget jeg skal være bekymret over?

Nej, ingen grund til bekymring!

Faktisk sker der heller ikke noget ved at pille din USB harddisk eller flash
hukommelse fra selvom computeren er tændt og de IKKE har benyttet sikker
fjernelse! HVIS altså bare computeren er færdig med at skrive til din
tilsluttede dims! Det er nemlig derfor man ikke "må" pille det fra mens
maskinen kører, fordi du risikerer at miste de data som du har sat
maskineriet til at kopiere ud på din dims!

Personligt bruger jeg aldrig sikker fjernelse af hardware, jeg hiver bare
ledningen/stikket ud når jeg er færdig, har aldrig haft nogen problemer den
vej rundt.

Brian

Fra : Morten

Dato : 21-01-10 10:40

> [...]
> mens maskinen kører, fordi du risikerer at miste de data som du har sat
> maskineriet til at kopiere ud på din dims!

Det kommer helt an på så meget. Kører man med standard opsætning ja, så
langt hen af vejen ikke noget at bekymre sig over.
Men visse af mine externe lagermedier har jeg sat til "optimize for speed" i
enhedshåndteringen. Det kan de blive voldsomt meget hurtigere af ved mange
småoperationer, da styresystemet så cacher en del data og ikke heletiden
skal laver småting, men venter til der er en portion der skal skrives. Det
er både hurtigere og for flash mere skånsomt.
Dér er det til gengæld meget vigtigt at bruge sikker fjernelse ;)

Mvh
Morten

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-01-10 23:43

Peter Knutsen skrev:

> "sikker fjernelse af hardware" i Windows,
> men gælder det også f.eks en USB-mus?

Ja, der sker der absolut intet ved.

Får jeg en kunde-bærbar ind på værkstedet,
sætter jeg altid en mus på, jeg har det ikke så
godt med tp.

Her kommer bare "Der er fundet ny hardware..."
og det bliver installeret af sig selv.

Det samme sker når jeg stopper min usb-pen
i maskinen, den med alle de gode værktøjer.

> kommet til at trække mit USB-modem ud ved
> et uheld, under flytning af min bærbare
> computer. Er det noget jeg skal være bekymret
> over?

Nej! Er systemet i orden, burde det blot registrere
at du har trukket noget ud - og ikke andet.

I meget sjældne tilfælde har jeg været nødt til at
fjerne alle usb-controllere i Enhedshåndtering,
og derefter genstarte maskinen, så bliver de
installeret igen.

Kommer der fejlmeddelelser eller andre ting når
du fjerner en usb-enhed?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk