Erstatning for Angostura
Fra : Linde

Dato : 19-01-10 07:20

Hej gruppe!

Inden længe skal jeg lave nogle myndige Manhattan cocktails, og goggler
naturligvis en opskrift. MEN, her skal jo bruges "Angostura", der viser sig
at være en kæmpedyr, udenlandsk bitter. Er det muligt at erstatte Angostura
med en af vores egne, langt billigere, bitre, eller må jeg til lommerne hvis
jeg vil lave den ægte vare? Jeg har aldrig smagt Angostura, så jeg aner
ikke, hvad der gør den speciel.

Mvh
Linde

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-01-10 02:00

On 19 Jan., 07:20, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:

>. Er det muligt at erstatte Angostura
> med en af vores egne, langt billigere, bitre, eller m jeg til lommerne hvis
> jeg vil lave den gte vare?

En lille flaske angostura kan du få for ganske rimelige penge, og den
holder "evigt".

Angostura smager ikke som andre bittere, jeg kender. Den har en uhyre
kompleks og koncentreret smag. Den er simpelthen cocktailsenes
gastrik, du kommer ikke udenom!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Linde

Dato : 19-01-10 10:30

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Angostura smager ikke som andre bittere, jeg kender. Den har en uhyre
kompleks og koncentreret smag. Den er simpelthen cocktailsenes

Pokkers osse, ikke just det svar jeg var ude efter! Nå, men tak alligevel,
jeg må jo nok have sådan en lille flaske med 2 dl for 110 kroner plus fragt,
.
Mvh
Linde

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-01-10 06:30

On 19 Jan., 10:30, "Linde" <deli...@gmailfjern.com> wrote:

> Pokkers osse, ikke just det svar jeg var ude efter! N , men tak alligevel,
> jeg m jo nok have s dan en lille flaske med 2 dl for 110 kroner plus fragt,
> s .

Nu ved jeg ikke, hvor du bor, men jeg købte den for omkring 100 kr. i
min lokale vinhandel. Så hvis du bor i en større by, så kig da lige
ind til din sprutpusher, før du bestiller online. Min (i Glostrup) er
lige så velassorteret som de bedre steder i København, blandt andet
fører han en af mine favoritlikører, DOM benedictine, som i øvrigt
også er godt krydderi i cocktails.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-01-10 10:37

Linde skrev:

> [...] Jeg har aldrig smagt Angostura, så
> jeg aner ikke, hvad der gør den speciel.

En af fordelene ved Angostura, er at den lille flaske
er lavet således at man kan tælle hvor mange af
de koncentrerede dråber der kommer ud af den.

Det hævdes (i Politikens drink guide) at man kan
bruge "Riga Balsam" som erstatning for Angostura.
Men det får du næppe mange kokke til at skrive
under på.

--
Herluf :·)

Fra : Linde

Dato : 19-01-10 18:03

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det hævdes (i Politikens drink guide) at man kan
> bruge "Riga Balsam" som erstatning for Angostura.
> Men det får du næppe mange kokke til at skrive

Ja ok, hvis man bruger det dråbevis, giver det måske mening alligevel, selv
om prisen er lidt pebret. Mht Riga balsam, lyder den umiddelbart lige så
sjælden som angostura, men jeg vil da holde øje med den også

Mvh
Linde

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-01-10 20:14

On Tue, 19 Jan 2010 10:30:06 +0100
"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote:

> [...]
>
> Pokkers osse, ikke just det svar jeg var ude efter! Nå, men tak
> alligevel, jeg må jo nok have sådan en lille flaske med 2 dl for 110

Det lyder da helt vildt med den pris. Jeg købte min flaske "for sjov" i
bordershop og mener ikke jeg har givet meget end 30-40kr for den
(ellers ville jeg aldrig have købt den slags "for sjov").

kim

Fra : Emil

Dato : 20-01-10 04:14

> [...]

>jeg vil lave den ægte vare? Jeg har aldrig smagt Angostura, så jeg aner

Du kan selv fremstille den "ægte" vare. Det er faktisk nemt, men det
kræver så, at du kan afveje få gram nøjagtigt.
Den "hemmelige" ingrediens kræver en dråbetæller.

Min opskrift er et håndskrevet levn fra et sted mellem 1937 og 1956,
forfattet af datidens apotekere, som bestemt ikke holdt sig tilbage,
når der skulle fremstilles velsmagende alkoholiske efterligninger af
de kendte mærker.

Hvorvidt den smager som dagens standard, kan jeg ikke udtale mig om.
Men den er god. Dengang var det normalt at komme et stænk i et glas
portvin. Om det skulle forhøje nydelsen, eller dække over en ringe
portvin, var jeg for ung til at udforske.

Har du mod til at prøve. poster jeg hele opskriften i denne tråd.

m.v.h. Emil

Fra : Linde

Dato : 20-01-10 13:10

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> portvin, var jeg for ung til at udforske.
>
> Har du mod til at prøve. poster jeg hele opskriften i denne tråd.

Hehe, nej ikke just, men ellers tak. Det lyder lige et nummer for avantgarde
for mig. Desuden lyder det lidt som om, der skal en pokkers masse
forskellige ingredienser i, der nok heller ikke står på øverste hylde i
supermarkederne.

Mvh
Linde

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-01-10 13:41

Linde skrev:

> Hehe, nej ikke just, men ellers tak.

Jeg synes til gengæld det lyder spændende, så post bare Emil.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 20-01-10 14:45

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg synes til gengæld det lyder spændende, så post bare Emil.
>
> Mvh,

Ditto

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-10 19:24

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
hj6tlm$flb$1@zdani.szn.dk

> Jeg synes til gengæld det lyder spændende, så post bare Emil.

Ditto.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 20-01-10 21:24

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

>Jeg synes til gengæld det lyder spændende, så post bare Emil.

Opskriften er udviklet af nogle dygtige, unge apotekere og den kommer
tæt på den ægte vare.

Angosturabitter:

25 gr Angosturabark
12 gr Kinabark
8 gr Kanel
12 gr Tørret pomeransskal
3 gr Cardemomme
2 gr Gentianrod
11 gr Sandeltræ
10 gr Nelliker
65 gr Finsprit
200 gr Rom, brun
75 gr Vand
125 gr Sukker

Blandes, trækker i 14 dage i lukket glasbeholder og filtreres.

Nogen havde så fundet ud af, at man kom tættere på den originale smag,
hvis der tilsættes
6 dråber æter til blandingen.
Det skulle udtrække nogle extra smagsstoffer, og det meste æter
fordamper igen under filtreringen i papirfilteret.

Der bruges ca. 3 - 5 dråber bitter til et glas portvin.
God fornøjelse

m.v.h. Emil

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 20-01-10 23:08

Emil wrote:
> 25 gr Angosturabark
> 12 gr Kinabark
> 8 gr Kanel
> 12 gr Tørret pomeransskal
> 3 gr Cardemomme
> 2 gr Gentianrod
> 11 gr Sandeltræ
> 10 gr Nelliker
> 65 gr Finsprit
> 200 gr Rom, brun
> 75 gr Vand
> 125 gr Sukker

Angosturabark, kinabark, pomeranskal, gentianrod... Skal vist på jagt efter
en dygtigere krydderipusher

Fra : Emil

Dato : 21-01-10 01:31

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> wrote:

>Angosturabark, kinabark, pomeranskal, gentianrod... Skal vist på jagt efter
>en dygtigere krydderipusher

Ja, det var nemmere i "gamle dage" hvor alt kunne købes på et apotek
eller hos en materialist.

På apoteket kunne man indlevere sin opskrift, og hente blandingen et
par dage senere.
Det kan man også i dag, men det vil så nok være billigere at købe den
færdige vare, og det er der jo ingen spænding ved.

Angosturabark, kinabark og gentianrod skal nok købes de ovennævnte
steder. Måske er de skaffevarer, men de kan købes.

Kanel, tørret pomeransskal (pulver), kardemomme, sandeltræ (jeg bruger
det til kryddersild) og nelliker kan købes hos E-deli:
<http://www.e-deli.dk/pl/krydderier_diverse_147p0.aspx>

Finsprit er ret dyrt, så i stedet kan man bruge 80% Stroh Rom fra
skituren i Østrig. Rommen sælges også i flasker á 25 cl.
Så skal der lige korrigeres lidt med vandmængden.

Tidligere købte man hele krydderier, sandeltræ var splinter på er par
cm længde, og myrdede det hele i en morter, efter at have ristet de
hele krydderier på en hed pande.

Kanel er - groft sagt - to ting: Skidt og kanel, billig eller dyr.
Der er markant forskel i duftene fra de to slags.
Den dyre har mange behagelige nuancer, og den billige har en duft, som
har kraftige nuancer af petroleum. Det er tydeligst at erkende, når
man står med begge slags, og kan snuse til dem på skift.

Da rommen er en vigtig ingrediens, vil jeg nok erstatte sukkeret med
noget mørk rørsukker.

m.v.h. Emil

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-01-10 23:59

Emil wrote:
> Angosturabark, kinabark og gentianrod skal nok købes de ovennævnte
> steder. Måske er de skaffevarer, men de kan købes.

Eller online:
http://specialkoebmanden.dk/krydderier-46/kinabark-knust-2-4-mm-2298.html
http://specialkoebmanden.dk/krydderier-46/angosturabark-2078.html

Gentianrod (eller ensianrod, som det vidst mere normalt hedder?) har jeg
dog ikke umiddeltbart kunne finde online... har dog ikke gået så dybt i
søgningen.

/johan

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-01-10 23:00

3140 Abildgaard wrote:

> Angosturabark, kinabark, pomeranskal, gentianrod... Skal vist på jagt efter
> en dygtigere krydderipusher

Men heldigvis har du et pænt stort lager af sandeltræ?

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk