Dyr fisk / distributionsidé
Fra : Niels

Dato : 18-01-10 08:11

Tillad mig at spørge om råd her i gruppen om en idé, som jeg tumler
med.

Jeg synes, at fisk er alt for dyr i Danmark. Jeg har netop været i
Portugal, hvor priserne ligger langt under halvdelen af prisniveauet i
Danmark. Jeg kan ikke gennemskue i hvilket led af distributionskæden,
de høje avancer ligger, men det er også ligegyldigt for min idé.

Mange gange er jeg taget til Dragør eller Køge havn (jeg bor i
København) for at købe fisk direkte over fiskekutterens ræling. Det er
altid en succes, for det er som om, at det mere er fiskens "friskhed"
end dens "finhed", der bestemmer velsmagen.

Et eksempel: Jeg køber en torsk for en halvtredser. Jeg er en husstand
på én person, og af den friskfangede fisk har jeg tre til fire
måltider. Det er delikat og billigt.

Min tanke er at bringe antallet af distrubutionsled fra fisker til
forbruger ned. Det kan gøres ved, at en fisker sender en sms til mig
om, at han har fanget mange torsk, når han sejler mod havn. Jeg sms'er
videre til de forbrugere, som har tilmeldt sig som interesserede i at
indgå i denne service (mon ikke det kan automatiseres via et
website?). Fiskeren skal selv betale noget for denne service, men han
vil formentlig have flere ventende kunder end ellers, når han lægger
til kaj.

Jeg ved godt, at den enkelte fisker kan have nogen skepsis overfor
skattevæsenets reaktion, men hvis han allerede idag sælger over
rælingen skal det alligevel indberettes til fiskeridirektoratet og
skattevæsenet. Så hans angivelse af salget er stadig op til hans
samvittighed. Min idé sørger blot for flere kundeemner. Fiskeren skal
nok også forpligte sig til at holde åbent i en vis periode, og når der
er udsolgt, sendes der en sms ud, så ingen går forgæves.

Jeg ved også godt, at denne service ikke er nogen guldrandet
forretning, men jeg er også mere interesseret i den organisatoriske
side af den. Jeg synes, at danskerne spiser alt for lidt frisk fisk -
især i betragtning af, hvor stor en kystlinie vi har.

Tror I der kan bringes økonomi i en sådan ordning, så den i det
mindste ikke giver underskud? Kan man mon forvente, at også
forbrugeren vil betale lidt for denne service?

Kan man forestille sig, at andre fødevareleverandører kan inkluderes i
denne ordning?

--
Niels

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-01-10 16:27

Det er sjovt at du bringer netop dét indlæg.
Mange af de fisk du har kigget på dernede kommer lige præcist fra Danmark
Jeg har selv oplevet det samme som dig for et par år siden da vi rejste den
vej.
Noget andet interssant er at de peberfrugter vi køber i Danmark for en
rimelig lav pris faktisk koster kassen i Spanien, de er produceret i Spanien

Jeg er enig med dig i at prisen er meget for høj og jeg ville gerne købe
mere fisk hvis prisen var mere rimelig MEN det der er det største problem
for mig er at det er meget svært at få frisk fisk.
Det er jo underligt at det fisk vi køber i Spanien som stammer fra danske
farvande er friskere end det fisk vi bliver tilbudt i vores lokale
fiskebiks.
Jeg ved heller ikke hvor kæden hopper af men jeg tror at der er nogen der
tjener kassen og jeg tror faktisk ikke det er fiskeforretningen for dem er
der jo ikke mange tilbage af.
Bortset fra dét så tror jeg ikke du får alle yuppierne med, de vil hellere
betale 3 gange prisen og tro at de har fået den bedste vare.

Steen.

Steen

Fra : Armand

Dato : 18-01-10 20:02

Egentlig skulle der gåes ét skridt videre á en bestillingsside,
hvorefter at sitemanageren kan købe op på fiskeauktion ud fra (bindende)
forespørgsler :-/

Men den videre distribution er et solidt problem omkring fisk frem for
f.eks. frugt og konserves, så at handle 'over rælingen' er nok det
allerbedste råd man kan give for at få folk på mere fisk :-/

--
Armand.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 19-01-10 08:19

Niels wrote:
> Min tanke er at bringe antallet af distrubutionsled fra fisker til
> forbruger ned. Det kan gøres ved, at en fisker sender en sms til mig
> om, at han har fanget mange torsk, når han sejler mod havn.

Praktiserer allerede denne løsning med en fisker, der er træt af at sælge
tors på auktion til syv kroner kiloet og derefter se den i fiskehandlen til
en hundredekroneseddel. Han tilføjer bare sine kunder til en gruppe på sin
telefon, så får vi alle en sms, når han er på vej ind.