Blodprøve tal ?
Fra : Jesper Green

Dato : 18-01-10 18:53

Hej

Jeg er ikke læge og ved intet om dette.
Jeg har en gigt sygdom der hedder Morbus Bechterew og får regelmæssigt taget
blodprøver
"min" faste sygeplejerske fra sygehuset ringede til mig i dag.
Hus spurgte hvordan jeg havde det Det var da sødt af hende..
Men hun havde en bagtanke.. Mit gigt tal ( er der noget der hedder det ? )
lå på 57.
Normalt eller sidst for ca en måned siden lå det tal på 4.
Er det også det man kalder blodsænkning ? Altså indholdet at betændelse i
kroppen eller de steder hvor min sygdom har valgt at sætte sig og gnave i
mig og give mig flere smerter ? Eller tager jeg helt fejl ?
Er 57 et højt tal ? Og er det noget der kan slåes ned med et eller andet ?

Mvh en uvidene patient

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 18-01-10 20:44

Jesper Green skrev:
> [...]
> gnave i mig og give mig flere smerter ? Eller tager jeg helt fejl ?
> Er 57 et højt tal ? Og er det noget der kan slåes ned med et eller andet ?

Hej Jesper

Der findes ikke et egentlig gigt-tal. Det kan godt være hun mener din
sænkning men C-reaktivt protein er en anden option og den måles i både
units og gram/liter hvorved 57 kan være enten et meget lavt tal eller et
let forhøjet tal. Hvis det er sænkning så er 57 en del forhøjet og taler
for at der er sygdomsaktivitet.

Fælles for begge er at de kun siger at der er en immunologisk proces i
gang i kroppen. De er uspecifikke og siger ikke noget om hvor eller hvad
der sker. En forhøjet sænkning ses ved gigtsygdomme, infektioner,
kræftsygdomme, visse forgiftninger osv osv.

For at få svar på om der skal gøres noget må du kontakte det sted hvor
du kontrolleres. Mit umiddelbare bud er at det skal der ikke hvis du
ikke har nogle symptomer. Men lad hellere din medicinske ekspert råde dig.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-10 11:57

"Jesper Mehlsen" <nospam@nospam.dk> skrev i
> [...]
> kontrolleres. Mit umiddelbare bud er at det skal der ikke hvis du ikke har
> nogle symptomer. Men lad hellere din medicinske ekspert råde dig.

Jeg er for så vidt ikke uenig med dig i dine betragtninger, men jeg ville
finde en SR på 4 meget lav for en voksen mand med gigt - også i en stille
periode.
På den anden side vil et system, der måler CRP i nmol/l ikke kunne måle så
lavt som 4 nmol/l - så det taler for at det nok er SR.
Som du skriver er begge analyser uspecifikke -
De kan blive forhøjede af alt muligt - forkølelse fx.
En forhøjet sænkning holder sig høj meget længere end crp - men er også
længere om at reagere. Man kan lidt poppet sige at SR er et
baggrundsbillede, mens CRP siger noget om her og nu-aktiviteten.

Derfor vil mit bedste bud også være at tale med din læge - han/hun har
overblikket (forhåbentligt) og kender dine andre lab-tal og vil kunne råde
dig bedre end læsere i en nyhedsgruppe uanset vores respektive baggrunde.

MVH Leopold

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 20-01-10 21:36

For mig lyder det som en CRP som skal være mindre end 8 så 57 er lidt
forhøjet og siger noget om infektion.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-10 14:23

<address_is@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> For mig lyder det som en CRP som skal være mindre end 8 så 57 er lidt
> forhøjet og siger noget om infektion.

Jo, men Jesper Green fortæller, at det måneden tidligere lå på 4 - og mig
bekendt kan de gængse systemerne ikke måle så lavt - derfor den nedre grænse
på fx 8 mg/l. som du skriver - det varierer dog lidt fra lab til lab.

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 26-01-10 16:12

"Firstname Lastname" <None> wrote:
> [...]
> grænse
> på fx 8 mg/l. som du skriver - det varierer dog lidt fra lab til lab.
Mit lab kan godt måle 4 for det ligger min tit på når jeg ikke har
infektion
Jo