MS Windows
briani 27239
dos commands
Fra : den rigtige fotograf

Dato : 18-01-10 18:52

hejsa

Nogen der kan hjælpe mig med en dos command?

Hvordan får man ude i dos via dir, den til at finde alle filer med feks
"navnet" bat?

Er det ligeledes muligt via attrib, at lede efter filer med et bestemt
"navn" og attribut over hele disken?

Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-01-10 18:59

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en
meddelelse
> Hvordan får man ude i dos via dir, den til at finde alle filer med
> feks
> "navnet" bat?

Hvis du med navnet bat mener at den skal hedde .bat til sidst så:

dir *.bat (i current dir)

dir *.bat /s (hele disken set fra current dir)

ellers er der udemærket hjælp indbygget - skriv:

dir /?

Den anden kan jeg ikke lige overskue.......

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : J

Dato : 18-01-10 18:58

> [...]
> "navnet" bat?
>
> Er det ligeledes muligt via attrib, at lede efter filer med et bestemt

Mener du "kommando"?

Fra : Jakob

Dato : 18-01-10 21:18

On Mon, 18 Jan 2010 18:51:55 +0100, den rigtige fotograf wrote:

> [...]
> "navnet" bat?
>
> Er det ligeledes muligt via attrib, at lede efter filer med et bestemt

I øvrigt, ikke for at tilføje noget til de andre svar men bare for at være
krakilsk: Der har ikke været DOS indblandet i MS styresystemer siden win9x

--
/Jakob

Fra : Max

Dato : 18-01-10 21:20

Hej Jakob

> I øvrigt, ikke for at tilføje noget til de andre svar men bare for at
> være krakilsk: Der har ikke været DOS indblandet i MS styresystemer
> siden win9x

Men de virker nu stadigvæk på f.eks. XP maskiner :)

--
Mvh Max

Fra : Jakob

Dato : 18-01-10 21:29

On Mon, 18 Jan 2010 21:20:21 +0100, Max wrote:

> Hej Jakob

> Men de virker nu stadigvæk på f.eks. XP maskiner :)

Hvis du med 'de' mener kommandoer fra en prompt, så ja
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/ntcmds.mspx?mfr=true
der er en masse. Men det har stadig ikke noget med DOS at gøre.

--
/Jakob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-01-10 22:35

"Jakob" <> skrev i en meddelelse
> Men det har stadig ikke noget med DOS at gøre.

Hvis du i stedet for CMD skriver COMMAND.COM i kør, så får du et
prompt-billede, som MS selv kalder for

"Microsoft(R) Windows DOS",

hvor du er meget tæt på at ligne en DOS f.x. kører den så kun med de
gode gamle 8.3 karakteres filnavne

Det er XP

Jeg bruger dos-kommandoer en del via CMD, da det er meget hurtigere i
mange tilfælde, og alle fungerer fint - uanset om det er en rigtig DOS
eller ej.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Henning

Dato : 18-01-10 22:50

Ditto i Windows 7

Fra : jos

Dato : 18-01-10 21:35

Jakob wrote:

> I øvrigt, ikke for at tilføje noget til de andre svar men bare for at
> være krakilsk: Der har ikke været DOS indblandet i MS styresystemer
> siden win9x
Ka det ikke være ligegyldigt at programmet hedder cmd men virker ligesådan?
attrib "finder" ikke filer, men viser/sætter attributter på filer med den
maske du sætter, eks:

attrib -h *.bat /S fjerner hiddenattributten på alle .batfiler på alle
mapper under aktuelle
attrib +h+s *.bat /S sætter den igen samt systematributten

help attrib viser hvad du kan

finn
finn

Fra : Mr.X

Dato : 18-01-10 23:52

"Jakob" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse

> I øvrigt, ikke for at tilføje noget til de andre svar men bare for at være
> krakilsk: Der har ikke været DOS indblandet i MS styresystemer siden win9x

Men spørgsmålet hører vel stadig under dk.edb.system.ms-windows, da du ikke
kender spørgerens styresystem ;0)

Fra : Jakob

Dato : 19-01-10 00:06

On Mon, 18 Jan 2010 23:52:01 +0100, Mr.X wrote:

> "Jakob" <wh@tever.not> skrev i en meddelelse

> Men spørgsmålet hører vel stadig under dk.edb.system.ms-windows, da du ikke
> kender spørgerens styresystem ;0)

Jep. Men det er faktisk ikke helt ligemeget. Specielt hvis man vil lave
scripts der arbejder med variabler så kommer der forskelle ind. Man kan
skrive nøjagtigt de samme kommandoer og de vil blive fortolket forskelligt
afhængigt af om de er gemt i en .cmd eller en .bat fil

--
/Jakob

Fra : Benny Andersen

Dato : 19-01-10 04:53

On 18 Jan., 22:34, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger dos-kommandoer en del via CMD, da det er meget hurtigere i
> mange tilfælde, og alle fungerer fint - uanset om det er en rigtig DOS

den 'gamle' COMMAND.COM

Fra : Benny Andersen

Dato : 19-01-10 05:09

> [...]
>
> Jeg bruger dos-kommandoer en del via CMD, da det er meget hurtigere i
> mange tilfælde, og alle fungerer fint - uanset om det er en rigtig DOS

I winXP er command.com tilsyneladende igen blevet en rigtig .com fil
igen - det var den faktisk ikke fra DOS 5 eller 6 og senere - her var
det en .exe fil selvom den hed command.com - dens første bytes var
'MZ' (0x4D, 0x5A)
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Zbikowski

C:>debug C:\WINDOWS\system32\command.com
-u100l3
158B:0100 E98D16 JMP 1790
-u1790
158B:1790 BC1206 MOV SP,0612
158B:1793 B450 MOV AH,50
158B:1795 8CC3 MOV BX,ES
158B:1797 CD21 INT 21
158B:1799 B430 MOV AH,30
158B:179B CD21 INT 21
158B:179D 3D0500 CMP AX,0005
158B:17A0 7415 JZ 17B7
158B:17A2 BA0723 MOV DX,2307
158B:17A5 E85BFE CALL 1603
158B:17A8 8CC0 MOV AX,ES
158B:17AA 26 ES:
158B:17AB 39061600 CMP [0016],AX
158B:17AF 7504 JNZ 17B5
-d0
158B:0000 CD 20 FF 9F 00 9A F0 FE-1D F0 4F 03 7D 0F 8A
03 . ........O.}...
158B:0010 7D 0F 17 03 7D 0F 6C 0F-01 01 01 00 02 FF FF
FF }...}.l.........
158B:0020 FF FF FF FF FF FF FF FF-FF FF FF FF 39 15 4C
01 ............9.L.
158B:0030 4C 14 14 00 18 00 8B 15-FF FF FF FF 00 00 00 00
L...............
158B:0040 05 00 00 00 00 00 00 00-00 00 00 00 00 00 00
00 ................
158B:0050 CD 21 CB 00 00 00 00 00-00 00 00 00 00 20 20
20 .!...........
158B:0060 20 20 20 20 20 20 20 20-00 00 00 00 00 20 20
20 .....
158B:0070 20 20 20 20 20 20 20 20-00 00 00 00 00 00 00
00 ........
-q

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 20-01-10 12:55

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

> Er det ligeledes muligt via attrib, at lede efter filer med et bestemt
> "navn" og attribut over hele disken?

archive attribute
dir /aa *bat /s

samme for read-only, system, hidden ( /ar , /as , /ah , respektive)

//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (apparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : jgaarde <at> gmail <dot> com
<http://www.linkedin.com/in/jacobgaarde>