opsætning af midlertidig erstatningsmac ?~
Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 18-01-10 17:26

Min mac book er den der er behæftet med konstruktionsfejl og dermed et
dårligt kabinet. Jeg har SVÆRT ved at undvære den og derfor
prøver jeg at finde et alternativ til at erstatte den mens den er til
service. Det kunne være en imac vi har på arbejde. Men hvordan får jeg
nemmest mine filer og indstillinger over ? Indstillingassisyent og
ethernet kabel ?

hvad med backup stoler i på time machine ? Hvis jeg laver en time
machine backup kan en evt nu maskine gendannes ud fra den ? Eller skal
jeg have gang i andre image programmer ?

Mvh

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-01-10 22:49

address_is@invalid.invalid wrote:

> hvad med backup stoler i på time machine ? Hvis jeg laver en time
> machine backup kan en evt nu maskine gendannes ud fra den ? Eller skal
> jeg have gang i andre image programmer ?

Jeg ville klart gå efter noget der laver en block level kopi i stedet
for Time Machine (intet ondt samt om Time Machine og indstillings
assistenten).

Har rigtig gode erfaringer med at lave en kopi med SuperDuper! eller
Carbon Copy Cloner til en ekstern disk. Maskinen klonen skal ind på,
bootes så fra den eksterne disk og vha. samme program klones den
eksterne disk ind på den interne disk. Har ikke givet mig problemer de
~10 gange jeg har gjort det.

- Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-10 23:09

Peter Farsinsen skrev:

> Jeg ville klart gå efter noget der laver en block level kopi i stedet
> for Time Machine (intet ondt samt om Time Machine og indstillings
> assistenten).

Hvis det er på blokniveau hvad gør man så hvis disken bliver større (fx
hvis den som der blev spurgt sidder i en ny maskine)? Det kan den godt
håndtere?

Personligt har jeg det fine med Time Machine, da det er det Apple selv
anbefaler, og jeg ved ikke hvorfor, men ting har det med at springe i
luften hvis de KAN i min nærhed, så jeg fjerner en usikkerhedsfaktor på
den måde :)

Men det skader jo ikke at have bukser, seler, snor, bælte, uldne
underhylere og waders når man skal rode med den slags :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-10 23:26

> Hvis det er på blokniveau hvad gør man så hvis disken bliver større (fx
> hvis den som der blev spurgt sidder i en ny maskine)? Det kan den godt
> håndtere?

jep

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-01-10 23:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis det er på blokniveau hvad gør man så hvis disken bliver større (fx
> hvis den som der blev spurgt sidder i en ny maskine)? Det kan den godt
> håndtere?

Jeg ved ikke, hvad 'den' gør, men det virker. Har lige skiftet disken i
min MacBook. Proceduren var 1) klon fra gammel disk (intern) til ny disk
(i usb dock) 2) erstat gammel disk med ny disk 3) boot

Den gamle disk var på 160GB. Den nye er på 500GB. Jeg har flyttet samme
installation mellem forskellige systemer (MacBook Pro -> MacBook -> Mac
Mini) uden problemer.

> [...]
> anbefaler, og jeg ved ikke hvorfor, men ting har det med at springe i
> luften hvis de KAN i min nærhed, så jeg fjerner en usikkerhedsfaktor på

Jeg har også en Time Machine backup, men jeg har heldigvis aldrig haft
brug for den. Prøvede Migration Assistant en gang, men det virkede
simpelthen for sløvt og langsomt.

> Men det skader jo ikke at have bukser, seler, snor, bælte, uldne
> underhylere og waders når man skal rode med den slags :)

Jeps, jeps. Man kan aldrig ha' for mange backups. Har én disk til Time
Machine og en anden med en bootable backup. Men hvis huset brænder, har
jeg tabt. Mangler stadig at finde en løsning på remote backup, som ikke
koster en formue. Det er enten for dyrt eller for langsomt at have flere
hundrede GB i skyen.

- Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-10 23:36

> [...]
> jeg tabt. Mangler stadig at finde en løsning på remote backup, som ikke
> koster en formue. Det er enten for dyrt eller for langsomt at have flere

sneakernet en løs disk til en boks i den lokale bank ... den bliver ikke
opdateret helt så tit, men i det mindste har jeg _noget_ hvis det går
helt galt.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-01-10 23:46

Thomas von Hassel wrote:

> sneakernet en løs disk til en boks i den lokale bank ... den bliver ikke
> opdateret helt så tit, men i det mindste har jeg _noget_ hvis det går
> helt galt.

Ja, en to år gammel backup. Det ville den i hvert fald være i mit
tilfælde. Andre idéer? ;)

- Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-10 23:50

> Ja, en to år gammel backup. Det ville den i hvert fald være i mit
> tilfælde. Andre idéer? ;)

ikke andet end de "usual suspects" .. jeg bruger dropbox til de
vigtigste ting ... og eftersom jeg mester arbehder i plaintekst er det
ikke så meget data...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-01-10 23:48

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> jeg tabt. Mangler stadig at finde en løsning på remote backup, som ikke
> koster en formue. Det er enten for dyrt eller for langsomt at have flere

Smid en harddisk i brandboks en gang om måneden?

Alternativt finde en med-mac-ejer med et passende "hul" imellem, og så
have en harddisk hos hinanden, som man så rsyncer over til?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-10 23:51

> Smid en harddisk i brandboks en gang om måneden?
>
> Alternativt finde en med-mac-ejer med et passende "hul" imellem, og så
> have en harddisk hos hinanden, som man så rsyncer over til?

tja der er ikke noget der ikke kan løses med en masse penge og en tilpas
bred fiber forbindelse ...

Jeg vil sige at alt under 10GB kan man holde til at holde i sync ...

/thomas

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 19-01-10 01:00

> [...]
> bootes så fra den eksterne disk og vha. samme program klones den
> eksterne disk ind på den interne disk. Har ikke givet mig problemer de

Ok lyder godt. Jeg kom til at tænke på om jeg via det clone program kan
lave en kopi af mit MacBook system og så boote op på det ia MacBook hvis
det ligger på en fw disk ? Ville det så være som at arbejde på macbooken
med alle indstillinger og programmer intakt ?

Mvh

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-10 09:12

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-01-10 12:04

Thomas von Hassel wrote:

> jep

Men gør det fra en FW800 disk ;) Jeg har prøvet at arbejde såden et par
dage fra en FW400 disk...

- Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-10 22:56

> [...]

> service. Det kunne være en imac vi har på arbejde. Men hvordan får jeg
> nemmest mine filer og indstillinger over ? Indstillingassisyent og

klon systemet til en firewire/usb hardisk og brug den som boot system på
en anden maskine indtil din egen mac er tilbage ... derefter kloner du
bare tilbage ...

> hvad med backup stoler i på time machine ? Hvis jeg laver en time
> machine backup kan en evt nu maskine gendannes ud fra den ? Eller skal
> jeg have gang i andre image programmer ?

jeg stoler så meget på timemachine (eller ethvert andet backup system)
at jeg ikke udelukkende stoler på ét system.

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 20-01-10 23:57

1. lav en backup på eksterne disk f.x. Med CCC eller andet, som kan lave et
bootbart system.
2. check at den duer. Dvs. start fra backup´en.
3. brug overførselsassistent på erstatnings Mac fra backup disk.
4. lav en nummer 2 backup før du sender din Macbook ud af døren. Du har kun
backup, hvis du har 2 backups... og så lige en 3. backup, så du kan sove
roligt om natten

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-10 00:02

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> 2. check at den duer. Dvs. start fra backup´en.
> 3. brug overførselsassistent på erstatnings Mac fra backup disk.

no need ... bare klon systemet ...migration ass. er kun rigtig smart
hvis den "nye" maskine har et system, programmer, andre brugere eller
evt. et nyere system end den "gamle"

/homas