MS Windows
briani 27239
Partitionstørrelser
Fra : FIEL

Dato : 18-01-10 10:02

Hej gruppe

Når man ved renoveringer gerne vil opdele en harddisk så OS ligger i C:
drevet alene og resten i en eller flere partitioner, hvor stor skal man så
lave C: ved henholdsvis XP, Vista og Win7, så man altid er sikker på at
denne er stor nok?

Og så lige tillægsspørgsmålet: Hvor lægger man sine drivere, så man ikke
skal nettet rundt efter en renovering.

På forhånd tak

Leif B.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-01-10 11:17

FIEL skrev:

> Og så lige tillægsspørgsmålet: Hvor lægger man sine drivere, så man ikke
> skal nettet rundt efter en renovering.

Du kan ikke selv bestemme, hvor driverne skal placeres. Men
du kan nemt lave en backup af dem, fx med programmet DriverMax:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-drivermax.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : FIEL

Dato : 18-01-10 20:54

Hej gruppe
Tak for hurtig respons. Jeg starter med 30 Gb.

(klip)

Leif B.

Fra : kristian

Dato : 19-01-10 00:39

On Mon, 18 Jan 2010 20:54:17 +0100, "FIEL" <lebl@post2.tele.dk> wrote:

>Hej gruppe
>Tak for hurtig respons. Jeg starter med 30 Gb.
>
>(klip)
>

>Leif B.
Mit C drev med Win7 fylder pt 30 gb, så hvis du ikke lige fren står
og mangler disk plads som sådan , vil jeg alt fald starte noget højere
- f.ex på 50gb. Hellere for meget end for lidt plads når det gælder C
drevet.

Fra : Per Jensen

Dato : 18-01-10 15:56

"FIEL" <lebl@post2.tele.dk> skrev i meddelelsen

Der er ingen grund til at lave andet end een C, så C = disk størrelse.

--
Hilsen Per

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-10 18:16

Per Jensen wrote:
> "FIEL" <lebl@post2.tele.dk> skrev i meddelelsen
>>
> Der er ingen grund til at lave andet end een C, så C = disk størrelse.

Jo, det er der al mulig grund til. Et c drev på 30 - 50 mb så er
skaden begrænset ved ned brud

Fra : J

Dato : 18-01-10 18:57

<Just> skrev i en meddelelse

> Jo, det er der al mulig grund til. Et c drev på 30 - 50 mb så er
> skaden begrænset ved ned brud

Nå.

Fra : Per Jensen

Dato : 18-01-10 22:13

<Just> skrev i meddelelsen

> Jo, det er der al mulig grund til. Et c drev på 30 - 50 mb så er
> skaden begrænset ved ned brud

Hvordan dog det? Sker der en diskfejl, så er det da helt ligegyldigt
om den er i een eller flere partisioner på harddisken.

Ved at fordele data og programmer på flere partisioner, så giver man
da blot sig selv problemer med at styre hvor tingene placeres og
havd der skal sikkerhedskopiere.

--
Hilsen Per

Fra : Preben

Dato : 18-01-10 18:53

Den 18.01.2010 kl. 10:02 skrev FIEL <lebl@post2.tele.dk>:

> [...]
> så
> lave C: ved henholdsvis XP, Vista og Win7, så man altid er sikker på at

Som Just har skrevet, er omkring 30GB tilstrækkeligt. Det er i øvrigt ikke
så vigtigt, du kan let ændre størrelsen i Vista og Win7 direkte fra
styresystemet. I XP kan du bruge f.eks. Partition Magic.

> Og så lige tillægsspørgsmålet: Hvor lægger man sine drivere, så man ikke
> skal nettet rundt efter en renovering.

Lav en eller flere partitioner, hvor du kan gemme det, du helst ikke skal
miste herunder drivere, du har downloadet.
Hvis hele disken crasher, er der intet, der kan hjælpe dig, medmindre du
har en ekstra fysisk disk, evt. en ekstern USB-disk.

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 18-01-10 21:21

Den 18.01.2010 kl. 18:56 skrev J <j@nospam.xy>:

> Nå.

Du må endelig sige til, hvis der er noget, du ikke forstår.

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 18-01-10 23:57

> Hvordan dog det? Sker der en diskfejl, så er det da helt ligegyldigt
> om den er i een eller flere partisioner på harddisken.

En diskfejl kan du ikke gardere dig imod ved at partitionere disken, men
diskfejl er også meget sjældne. De hyppigste fejl er fejl på styresystemet
(Windows i mange versioner , så det måske skal geninstalleres.

> Ved at fordele data og programmer på flere partisioner, så giver man
> da blot sig selv problemer med at styre hvor tingene placeres og
> havd der skal sikkerhedskopiere.

Sludder og vrøvl. Du tager selvfølgelig kun backup af dit datadrev.
Styresystemet kan jo nemt geninstalleres.

--
mvh/Preben

Fra : Per Jensen

Dato : 19-01-10 00:24

>"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
>news.u6q3dp2hqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

>Sludder og vrøvl. Du tager selvfølgelig kun backup af dit datadrev.
>Styresystemet kan jo nemt geninstalleres.

Kære Preben, Om du kopierer dine data fra det ene drev eller det andte
er da ret ligegylding og ulige nemmere hvis man ikke skal spekulere
på om dataene ligger på C, D, E eller andet.
Der er faktisk også pladsfordele ved kun at have een partision.

--
Hilsen Per

Fra : Preben

Dato : 19-01-10 10:12

Den 19.01.2010 kl. 00:23 skrev : Per Jensen

> [...]
> på om dataene ligger på C, D, E eller andet.
> Der er faktisk også pladsfordele ved kun at have een partision.

Jeg tror ikke, du er helt klar over, hvad du taler om.
Det er totalt spild af tid og plads at tage en traditionel backup af
styresystem og installerede programmer. De har ikke siden Windows 3.11
kunne reetableres fra en backup. Hvis du vil tage "backup" af det hele,
kan det kun gøres ved en kloning, og det tager betydelig længere tid end
en backup af et datadrev, ikke mindst fordi et backupprogram kun kopierer
ændringer fra gang til gang, og ikke hele drevet.

--
mvh/Preben

Fra : Per Jensen

Dato : 19-01-10 11:50

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
news.u6rvuonzqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

>Jeg tror ikke, du er helt klar over, hvad du taler om.

Måske ikke, men jeg prøver nu alligevel.

>Det er totalt spild af tid og plads at tage en traditionel backup af
>styresystem og installerede programmer. De har ikke siden Windows 3.11
>kunne reetableres fra en backup.

F. eks. kan man tage BU af hele sit system med
"Windows Complete Sikkerheds- og Gendannelsescenter" som er en del
af Vista og vel også Win7. Om den er på XP, ved jeg ikke.
Det kan jeg absolut anbefale at bruge engang
imellem. Selv bruger jeg det hvert halve år. Med dette kan jeg så
genetablere
hele mit system med data på den gamle eller en ny disk. Så er
jeg sparet for at installere alle mine programmer fra scratch.

Jeg tager kopi af mine data hver uge med Nero 7, hvormed man kan specificere
om alle data skal kopieres eller kun ændrede filer.

Der findes mange andre BU programmer. Man kan faktisk
også bruge "Windows Complete Sikkerheds- og
Gendannelsescenter" til at tage differential BU på fil
eller hele diskniveau.

Disse programmer kan køre i Background.

Skaber man en specifik partision til sine data, f. eks. en D drive,
så får du alligevel ikke alle data skrevet på D driven uden du er
en computernørd, som kender alle programmers data.
Lad mig blot nævne e-mails og skabeloner, som den
almindelige bruger ofte ikke kender noget til.

Desuden skriver mange
andre programmer data på C, uagtet at man, under installationen,
beder om data andetsteds. F. eks. registreringsdatabasen.
Så ideen om at lægge sine data på anden disk/partision end C,
af hensyn til BU, er dårlig.

--
Hilsen Per

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-01-10 10:42

On Mon, 18 Jan 2010 10:02:12 +0100, "FIEL" <lebl@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>denne er stor nok?
>
>Og så lige tillægsspørgsmålet: Hvor lægger man sine drivere, så man ikke

Hejsa!

Jeg kører med XP sp3 på an gammel 6GB disk. P.t. har jeg på den disk
1,55 Gb fri plads.

Jeg skal "bare" sørge for at holde Windows i ørerne, når den vil
installere noget. For eksemple forsøger jeg at have alle profiler til
forskellige programmer på en anden disk. Fordelen er, at jeg ikke skal
til at genoprette alle profiler, hvis Windows skal geninstalleres.

SWAP-filen er lagt på mit data-drev, så den har plads nok.

HTH

Fly