te i den bærbar
Fra : Me&My

Dato : 17-01-10 11:41

Hej i gruppen

Jeg har spildt te i min bærbar, og det er selvfølgelig løbet ind under
pladen til museknapperne, og nu styre knapperne sig selv, og det er ikke til
at bruge. Kan man købe noget spray som løsner det eller hva' dælen gør man
her? touch paden er jo ikke lige til at få af... ;o(

Hilsen
Me&My

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-01-10 14:27

Me&My skrev:

> Jeg har spildt te i min bærbar, og det er
> selvfølgelig løbet ind under pladen til
> museknapperne, og nu styre knapperne sig
> selv, og det er ikke til at bruge.

Den skal splittes ad og tørres grundigt - for at
den kan te sig ordentligt.

> Kan man købe noget spray som løsner det

Jeg tror det er en dårlig ide med spray - det er
nok bedre at sende den til reparation.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Rado

Dato : 18-01-10 18:54

On Sun, 17 Jan 2010 11:40:51 +0100, "Me&My" <dk.34@ofir.dk> wrote:

> [...]
>at bruge. Kan man købe noget spray som løsner det eller hva' dælen gør man
>her? touch paden er jo ikke lige til at få af... ;o(

Hvis det er ren te uden sukker, mælk og andre tilsætningsstoffer, er
det muligvis nok blot at vente til det fordamper.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-10 00:43

Rado skrev:

> Hvis det er ren te uden sukker, mælk og andre
> tilsætningsstoffer, er det muligvis nok blot at
> vente til det fordamper.

Det er ikke min erfaring. Fugtighed i en pc skal
ud så hurtigt som muligt, det hjælper ikke bare at
vente - det kan gøre varig skade på maskinen.

Hvornår er den tør nok til at man tør tænde den
igen?

Jeg får ofte bærbare ind på værkstedet, hvor der
har været hældt det ene og andet i, det værste
er rødvin og cola.

I sidste uge var det en 2 måneder gammel Asus
til 6000, den havde fået en lille sjat kaffe - det var
døden Forsikringen dækker ikke den slags.

Man kan naturligvis være uheldig i sin brandert, og
det er da muligt at en udvidet elektronikforsikring
dækker den slags, men man kan ikke være sikker.

Fra : Mads

Dato : 19-01-10 18:06

On Tue, 19 Jan 2010 00:43:04 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>det er da muligt at en udvidet elektronikforsikring
>dækker den slags, men man kan ikke være sikker.

Jeg fik erstattet min bærbare efter at der var væltet en
blomstervase så uheldigt at en sjat vand landede i
tastaturet. Det var min indboforsikring med elskade
(Tryg) der dækkede det lille uheld.

mvh Mads

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-01-10 22:41

Mads skrev:

> Jeg fik erstattet min bærbare efter at der var væltet
> en blomstervase så uheldigt at en sjat vand landede
> i tastaturet. Det var min indboforsikring med elskade
> (Tryg) der dækkede det lille uheld.

Min lille private statistik fra de seneste 5 år siger at
det kun er nogle få procent der har den slags
forsikringer - og har de først hældt noget i en pc,
uden at få det dækket, skifter de selskab og tegner
samtidig en elskadeforsikring.

Nå, pc'en skal under alle omstændigheder over en
autoriseret forhandler for at få vurderet skaden, ellers
får man slet ikke noget fra forsikringen.

Her kan en spray med et eller andet kun gøre skaden
værre.

Fra : Morten

Dato : 20-01-10 15:05

> Det er ikke min erfaring. Fugtighed i en pc skal
> ud så hurtigt som muligt, det hjælper ikke bare at
> vente - det kan gøre varig skade på maskinen.

Ja, især hvis man ikke skynder sig at slukke den, tager strømmen fra den og
ud med batteriet og også gerne piller det lille batteri til uret ud. Det er
_IKKE_ nok bare bare at slukke den.

Det er lige netop her rigtig mange folk fejler og ikke tænker sig om. For
tager man strømmen fra den tages der ofte ikke synderligt skade og tørrer
det ikke at sig selv, er det nok at værkstedet skiller den ad og tørrer den.

Når der er strøm på hvad er det så lige der sker? Jo, printbaner mv. irrer
med næsten lysets hast, irrer over og/eller kortslutter, hvorimod printbaner
uden strøm på irrer kun ganske let i overfladen og nok kan man måske se den
har været udsat for vand, men ikke til det punkt hvor den er død.

Fik på et tidspunkt en vandskadet bærbar hvor ejeren ikke have taget
strømmen fra den. Det lykkedes at lave den efter at have siddet i to timer
med lup og renset kortslutninger mellem printbaner og lavet forbindelser dér
hvor der engang var. Men det var rent held (også at der ikke var brændt
noget af) og næppe noget et værksted gider gøre, for hvis det ikke lykkes at
lave den har de brugt enorme mængder tid på den som kunden ikke vil kunne
forstå han/hun skal betale for. Der må man købe nyt bundkort - det virker
med garanti og man kender prisen ;) Det er noget andet når man sidder og
hygger sig med det derhjemme. Ens fritid har jo ikke en pris på samme måde
og jeg synes det er sjovt og lærerigt at rodde med tingene på den måde.

> Hvornår er den tør nok til at man tør tænde den
> igen?

48 timer et varmt sted, selvom 24 burde være nok hvis man har rystet den
godt.

> Man kan naturligvis være uheldig i sin brandert, og
> det er da muligt at en udvidet elektronikforsikring
> dækker den slags, men man kan ikke være sikker.

Jeg vil helst undgå den slags forsikringer.... Den må da være dyr. Husk på
forsikringer jo skal kunne betale sig for selvskabet. Hvor mange udnytter
ikke den forsikring til at få en ny bærbar med vilje? Måske de hellere
skulle ringe til Peter og købe på afbetaling... :S

Mvh
Morten

Fra : J

Dato : 20-01-10 15:14

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke den forsikring til at få en ny bærbar med vilje? Måske de hellere
> skulle ringe til Peter og købe på afbetaling... :S

"Tyv tror, hver mand stjæler."

Fra : Morten

Dato : 20-01-10 15:28

> "Tyv tror, hver mand stjæler."

Hvordan skulle jeg kunne det når jeg nu konsekvent ikke tegner forsikringer
der forsikrer mig mod mig selv?

Og lær at klippe det ud du citerer på.

Men det kan være du lærer det med tiden. Jeg var heller ikke så skarp da jeg
var 12 år.

Mvh
Morten

Fra : Kenneth

Dato : 20-01-10 22:52

J wrote:
> "Tyv tror, hver mand stjæler."

Det er lidt en grov påstand at komme med når Morten tydeligt
tilkendegiver at han helst holder sig væk fra den slags
forsikringer.

Med Venlig Hilsen
Kenneth Iversen

Fra : Me&My

Dato : 22-01-10 16:37

Hej med jer

Undskyld jeg ikke har takket for jeres svar, men min bærbar gik helt
bananas, og måtte sende den til rep. hvilket var godt, for der var massere
af te i med MASSERE af sukker...Nu virker den fint igen, og tak for jeres
svar...

Me&My