Irma-tip
Fra : Jens Bruun

Dato : 16-01-10 14:53

Irma har den aldeles fremragende Aceto Balsamico di Modena fra Fattorie
Giacobazzi til kr. 80 for 250ml (den med træproppen).

Samme sted kan man få glas med (økologisk) jomfru-kokosfedt. Dette fedtstof
kan tåle rekordhøj opvarmning uden at udvilke transfedtsyrer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-10 15:57

Jens Bruun skrev:

> [I Irma] kan man få glas med (økologisk) jomfru-kokosfedt.

Jeg har mindst én gang været ude for at jomfrukokosolien fra Irma
har været harsk selv om irmadatoen endnu ikke var nået, så dén er
jeg helt holdt op med at købe (den koster trods alt 90 kr pr ½ kg
når den ikke er på tilbud).

Til gengæld har jeg været yderst tilfreds med Urtekrams økologiske
jomfrukokosolie, der har en frisk og mild smag af kokos (generelt
er jeg ikke imponeret af kvaliteten af Urtekrams produkter, men
lige netop kokosolien synes jeg er god).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-01-10 16:14

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
hisk44$5bc$1@zdani.szn.dk

> [...]
> har været harsk selv om irmadatoen endnu ikke var nået, så dén er
> jeg helt holdt op med at købe (den koster trods alt 90 kr pr ½ kg

Der var ikke tale om olie, men om fast fedt i glas.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-10 16:33

Jens Bruun skrev:

> Der var ikke tale om olie, men om fast fedt i glas.

Ja, kokosolie er fast ved temperaturer under ca. 24 °C. Over denne
temperatur er olien klar og flydende. Uanset tilstandsformen, kalder
man det bare kokosolie — det er osse det der står på glasset (og hvis
jeg ikke husker galt, kommer Irmas fra CB Powerfoods). Jeg har brugt
kokosolie i flere år, og kender både Irmas og andres mærker — og jeg
foretrækker som nævnt den fra Urtekram.

Står olien i et køligt køkken, er den fast. Står den i køleskab,
bliver den så hård at den er næsten umulig at få ud af glasset. Om
sommeren er olien ofte klar og flydende hvis glasset bare står på
køkkenbordet.

Jeg bruger oftest kokosolie når jeg svitser grøntsager. En teskefuld
i gryden når man koger ris er osse godt, både smags- og konsistens-
mæssigt. Og endelig bruger jeg kokosolie som fedtstof på brødet når
jeg smører frokostmadder (oftest på rugbrød) — dog ikke om sommeren,
da det bli'r for snasket…

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-01-10 20:13

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> bliver den så hård at den er næsten umulig at få ud af glasset. Om
> sommeren er olien ofte klar og flydende hvis glasset bare står på

Hvad er egentligt forskellen på kokosolie og palmin? Mig bekendt er det
også kokokolie - tager jeg fejl?

Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-01-10 20:20

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
4b520fc8$0$271$14726298@news.sunsite.dk

> Hvad er egentligt forskellen på kokosolie og palmin? Mig bekendt er
> det også kokokolie - tager jeg fejl?

Er palmin ikke generisk palmeolie?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-01-10 20:22

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
iaadnVpiB8TijM_WnZ2dnUVZ8vqdnZ2d@giganews.com

> Er palmin ikke generisk palmeolie?

Ikke ifølge Wikipedia:

http://da.wikipedia.org/wiki/Palmin

Hmm. Måske Irmas kokosfedt adskiller sig fra palmin ved ikke at være
raffineret og bleget?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-10 16:34

Jeg skrev:

> Jeg bruger oftest kokosolie når jeg […]

Nåja, og så når jeg laver popcorn. :)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-10 20:50

Jens Bruun skrev:

> Måske Irmas kokosfedt adskiller sig fra palmin ved ikke at være
> raffineret og bleget?

Koldtpresset kokosolie, som fx Irmas, er bestemt ikke raffineret.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/