bøffel
Fra : smileymax

Dato : 16-01-10 10:52

Nogle tips til hvordan man får noget interessant
ud af bøffel kød. De lokale hakker det men kan man
mon langtidsstege til en nogenlunde mør bøf.
Frisk okse, kan det også langtids steges ved lav
varme til noget der er værd at spise.?
-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-01-10 11:17

smileymax <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
4b518c4f$0$271$14726298@news.sunsite.dk

> Nogle tips til hvordan man får noget interessant
> ud af bøffel kød. De lokale hakker det men kan man
> mon langtidsstege til en nogenlunde mør bøf.

Hmm. Modning af kød bruges vist til at smadre cellestrukturen (mørner
kødet), men har også en smagsmæssig og fordampningsmæssig virkning.
Langtidsstegning/koldstegning ved rette temperatur og i tilpas lang tid
smadrer jo også cellestrukturerne, så jeg ville gøre forsøget. Afhængig af
udskæring ville jeg give det 55-60 grader i mindst 12 timer. Måske du kan få
fat i en mørbrad? Den vil du sikkert have størst mulighed for at få succes
med, selvom stykket ikke er det allermest smagende. Jeg ved ikke hvor i
verden, du pt. opholder dig (Indien velsagtens?), men en riskoger må du
kunne få adgang til, og den vil være perfekt til forsøget. Husk at
forsalte/gourmetsalte.

> Frisk okse, kan det også langtids steges ved lav
> varme til noget der er værd at spise.?

Tja. Jeg har en mistanke om, at det kød, vi hiver op af køledisken i det
lokale supermarked, nogen gange er mere frisk, end godt er. Så jeg vil tro,
jeg selv ved flere lejligheder har langtidsstegt frisk okse med godt
resultat.

Jeg langtidssteger stort set alt mit kød. Okse-, svine-, lammekød og også
mit fjerkræ. I går lavede jeg f.eks. lammeryg, der havde hygget sig i ovnen
ved 80 grader i en del timer, og den blev godt nok god. Og lige nu ligger
der et fad med hjemmemarinerede "chicken wings" i ovnen og luner sig i
tre-fire timer ved 80 grader, så de er klar til frokost.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : smileymax

Dato : 18-01-10 07:25

Jens Bruun wrote:
> [...]
> der et fad med hjemmemarinerede "chicken wings" i ovnen og luner sig i
> tre-fire timer ved 80 grader, så de er klar til frokost.

Tak Jens - jeg vil gå ud og finde mig en riskoger - en mør bøf
vil passe mig meget godt på nuværende tidspunkt

Med frisk mente jeg friskslagtet, de har ikke tålmodigheden
eller faciliteterne til at modne kødet. Det kødt jeg har
fået her ude (Indien og Thailand) gennem årene har bestemt
ikke været mørt, selv okse mørbraden har godt med bid i sig.
Lokalt blir kødet strimlet tyndt og lynstegt i wok med masser
af grønt. Det er osse glimrende, men som regel vælger jeg hellere
gris eller andet. New Zealandsk og Australsk frossen okse kan
findes visse steder, men lige nu bor jeg side om side med et
lokal marked, et overflødighedshorn af friske varer..
-max-

Fra : battlefields

Dato : 18-01-10 10:38

> Jens Bruun wrote:
> Tak Jens - jeg vil gå ud og finde mig en riskoger - en mør bøf
> vil passe mig meget godt på nuværende tidspunkt

Hej
Lige en bemærkning: Aldi havde riskogere på tilbud i lørdags til 119 kr.
måske har de flere tilbage?
Hilsen Vibeke

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-01-10 11:17

battlefields wrote:
> "smileymax" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Hej
> Lige en bemærkning: Aldi havde riskogere på tilbud i lørdags til 119 kr.
> måske har de flere tilbage?

Mon der er Aldi i Indien? Og mon Aldi har de samme tilbud i Indien som i
Danmark? ;)

Hint - smileymax er i Indien, som jeg forstår dialogen.

/Johan

Fra : battlefields

Dato : 18-01-10 11:21

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> Mon der er Aldi i Indien? Og mon Aldi har de samme tilbud i Indien som i
> Danmark? ;)
>
> Hint - smileymax er i Indien, som jeg forstår dialogen.

Haha, ja, man ved da aldrig, jeg synes der er Aldi´er allevegne.
Men måske andre kunne bruge oplysningen.
Hilsen Vibeke

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-01-10 18:09

battlefields wrote:
> "Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> Haha, ja, man ved da aldrig, jeg synes der er Aldi´er allevegne.
> Men måske andre kunne bruge oplysningen.

Jep :) Har faktisk selv overvejet at anskaffe mig en - for at gøre den
slags lidt nemmere. Så måske jeg skulle forbi Aldi ;)

Mvh
Johan

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-01-10 15:13

smileymax <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
4b53fec7$0$282$14726298@news.sunsite.dk

> Tak Jens - jeg vil gå ud og finde mig en riskoger - en mør bøf
> vil passe mig meget godt på nuværende tidspunkt

God idé. De fleste riskogere har en "holde-varm"-funktion, der holder ca.
55-60 grader. Dæk den evt. til med et håndklæde eller noget for at holde
højest mulige temperatur (ca. 60 grader). Smid kødet i nogle stegeposer,
fyld varmt vand på, og giv det en dags tid eller mere i riskogeren. Derefter
kan du lige give kødet lidt stegeskorpe på en pande eller i en ovn.

> Med frisk mente jeg friskslagtet, de har ikke tålmodigheden
> eller faciliteterne til at modne kødet.

Jepper. Den fangede jeg.

> Det kødt jeg har
> fået her ude (Indien og Thailand) gennem årene har bestemt
> ikke været mørt, selv okse mørbraden har godt med bid i sig.

Hmm. Det må også være hundedyrt at modne kød på dé breddegrader.

> [...]
> findes visse steder, men lige nu bor jeg side om side med et
> lokal marked, et overflødighedshorn af friske varer..

Jeg misunder dig adgangen til de friske råvarer. Jeg må tage til takke med
min lokale thai-pusher inde på Istedgade.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : smileymax

Dato : 19-01-10 04:03

Jens Bruun wrote:
> [...]
> fyld varmt vand på, og giv det en dags tid eller mere i riskogeren. Derefter
> kan du lige give kødet lidt stegeskorpe på en pande eller i en ovn.

Ja det har jeg opdaget, udvalget var -enormt- du har givet
svaret, jeg skal vælge een med holde varm funktion, frem
for en automatisk one touch.. Andre modeller med keramisk
indlæg havde termostat, men det kalder de en suppekoger.
Og en multi sag med trykkoger egenskaber...

> Jeg misunder dig adgangen til de friske råvarer. Jeg må tage til takke med
> min lokale thai-pusher inde på Istedgade.

Så må jeg vel hellere poste nogle billeder fra morgen markedet.
-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-01-10 00:32

smileymax <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse
4b5520c4$0$269$14726298@news.sunsite.dk

> Så må jeg vel hellere poste nogle billeder fra morgen markedet.

Jatak. Men i farver - please...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 18-01-10 13:43

On 18 Jan., 15:13, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Hmm. Det må også være hundedyrt at modne kød på dé breddegrader.

Alligevel burde en oksemørbrad nu være nogenlunde mør, medmindre oksen
er død af alderdom :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang