MS Windows
briani 27239
[Windows 7] Drev forsvinder ikke
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-01-10 23:01

Jeg har flere gange oplevet med Windows 7 Ultimate x64 at eksterne
tilkoblede USB eller Firewire-diske ikke forsvinder inde fra listen
over diske inde i 'Computer', selvom de ikke længere er koblet til
computeren, og selvom de er "Ejectet" vha. 'Safely remove Hardware
and Eject Media' nede fra Systray.

F.eks. så har jeg lige flyttet 131 GB data fra en intern disk til en
ekstern Maxtor disk, men selvom Maxtor-disken er frakoblet, så kan
jeg stadig se den i 'Computer' og tilgå filerne på den.

Hvordan hulen kan det lade sig gøre? Selv en genstart af computeren
hjælper ikke noget. Jeg kan stadig se og tilgå disken, selvom den
ikke er koblet til. Hmmm...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rado

Dato : 17-01-10 21:43

On Sat, 16 Jan 2010 23:01:07 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvordan hulen kan det lade sig gøre? Selv en genstart af computeren
>hjælper ikke noget. Jeg kan stadig se og tilgå disken, selvom den

Også hvis den er slukket? For så bliver det da mystisk.

Ved ikke hvad der er galt, men prøv evt. den her, måske den kan
fortælle det:

http://safelyremove.com/?sm=mainmenu&ver=4.1.5.806&vertype=pro

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-01-10 14:21

Rado skrev:

> Også hvis den er slukket? For så bliver det da mystisk.

Disken er slukket og står inde i skabet, men den er stadig synlig og
data på den er tilgængelig i Explorer :o

Funktionen 'Offline files' er koblet fra, så det er heller ikke det.

Tak for linket.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rado

Dato : 18-01-10 14:30

On Mon, 18 Jan 2010 14:21:22 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Disken er slukket og står inde i skabet, men den er stadig synlig og
>data på den er tilgængelig i Explorer :o

Er USB kablet hevet ud? Kan du åbne alle filerne på disken? For så
begynder det da at blive uhyggeligt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-01-10 17:57

Rado skrev:

> Er USB kablet hevet ud?

Ja. Bortset fra, at det er et firewire-kabel, men USB gør ingen
forskel, for det har jeg også prøvet.

> Kan du åbne alle filerne på disken?

Ja :o

> For så begynder det da at blive uhyggeligt.

Præcis, og jeg kan ikke slippe af med disken i Explorer, for der
er ingen 'Eject'-funktion ved højreklik på den.

Da jeg tidligere oplevede noget lignende med en USB Lacie d2-disk,
blev jeg nødt til at vælge 'Delete Volume' inde fra diskmgmt.msc, for
at slippe af med den, men det betød så også, at jeg ikke kunne tilgå
disken, da jeg koblede den til igen.

Det eneste mistænkelige er, at den står med et gult udråbstegn
inde i 'Devices and Printers', når den er koblet til. Det drejer
sig om en Maxtor OneTouch, hvor Windows7 mangler en driver til
'Maxtor&1392_Storage_Front_Panel', som det ikke er lykkedes mig at
finde. Det er den knap på fronten af disken, som ved tryk skulle give
mulighed for at lave backup af et eller andet, men jeg undrer mig
meget over at mangel på den driver, kan resultere i, at man kan tilgå
disken og dens indhold _uden_ den er koblet fysisk til computeren.

Disken forsvinder inde fra 'Devices and Printers' når jeg rykker
FW-kablet fra den, men den forsvinder så altså ikke inde i Explorer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rado

Dato : 18-01-10 19:01

On Mon, 18 Jan 2010 17:56:30 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Ja. Bortset fra, at det er et firewire-kabel, men USB gør ingen
>forskel, for det har jeg også prøvet.

>Ja :o

Teknisk set er det jo umuligt. Du har ikke de samme filer liggende på
en anden disk i maskinen, så det er dem du på en eller anden
besynderlig måde får fat i, i stedet?

Eller et tidligere sæt offline filer der stadig ligger der?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-01-10 21:31

Rado skrev:

> Teknisk set er det jo umuligt. Du har ikke de samme filer
> liggende på en anden disk i maskinen, så det er dem du på en
> eller anden besynderlig måde får fat i, i stedet?

Filerne er først kopieret og derefter slettet fra en netværksdisk og
de 131 GB, som filerne udgør, og som nu ligger på Maxtor-disken, er
forsvundet fra netværksdisken.

> Eller et tidligere sæt offline filer der stadig ligger der?

Måske, men burde tidligere offline-filer så ikke forsvinde, når man
slår offline-filer fra, og mystisk at jeg ikke kan se de offline-filer
fylde harddiskplads andre steder end på Maxtor-disken.

Hvis jeg slår offline-filer til igen, har jeg heller ikke mulighed
for at se offline-filerne med 'View your offline files'-knappen, så
det tyder ikke på, at der ligger offline-filer på computeren overhovedet.

Jeg fatter det simpelthen ikke, men nu er jeg ved at flytte filerne
tilbage på netværksdisken og så sletter jeg Maxtor-disken i diskmgmt.msc,
for den skræmmer mig s** lidt! :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rado

Dato : 18-01-10 23:46

On Mon, 18 Jan 2010 21:30:55 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Filerne er først kopieret og derefter slettet fra en netværksdisk og
>de 131 GB, som filerne udgør, og som nu ligger på Maxtor-disken, er
>forsvundet fra netværksdisken.

Ja 131 GB er jo ikke sådan lige at overse.

>Jeg fatter det simpelthen ikke, men nu er jeg ved at flytte filerne
>tilbage på netværksdisken og så sletter jeg Maxtor-disken i diskmgmt.msc,
>for den skræmmer mig s** lidt! :)

Ja mystisk er det. Men der må jo være en naturlig forklaring - det er
bare ikke altid lige let at gennemskue naturlige forklaringer på en
computer... :-|