MS Windows
briani 27239
Komprimering af C-drev?
Fra : PV Jørgensen

Dato : 16-01-10 18:41

Jeg mangler plads på harddisken på min bærbare.
Vista tilbyder at komprimere drevet, men vil det gøre computeren
langsommere? Og hvor meget mere plads vil jeg kunne forvente at få?
Der er ca. 6 GB ledig plads ud af 140 GB.

--
Hilsen

PV Jørgensen

Fra : Hans Chr. M. Anderse~

Dato : 16-01-10 19:38

"PV Jørgensen" <paul.vernerFJERN@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langsommere? Og hvor meget mere plads vil jeg kunne forvente at få?
> Der er ca. 6 GB ledig plads ud af 140 GB.

start med at lægge alt det du kan fra C-drevet over på et andet drev; eller
brænd så meget som muligt over på
en cd/dvd.
når du mener du ikke kan fjerne mere, laver du en diskoprydning ->
de-fragmentering.
Hvis du ikke har en ekstra partition, er det nok smartest hurtigst muligt at
få fat på et eksternt drev til alle dine
dokumenter, musik, film o.s.v....
Hvis du kun har 6 GB tilbage, får du meget hurtigt problemer, da Vista (og
alle andre windows udgaver) kræver en vis procendel af harddisken som ledig.

m v h
HC

Fra : Per

Dato : 16-01-10 19:55

Hans Chr. M. Andersen wrote:
> [...]
> Hvis du kun har 6 GB tilbage, får du meget hurtigt problemer, da
> Vista (og alle andre windows udgaver) kræver en vis procendel af

Enig !

Og prøv så lige ifm. diskoprydning at slette alle undtagen sidste
gendannelsespunkt.

Vista bruger enorme ressourcer på systemgendannelse - jeg har været ude for
30 GB har været optaget i Sys gendan.

Evt. slå det helt fra - og så det til igen, hvis den kører som den skal.

Og ryd så op med Ccleaner efterfølgende - så burde du have frigjort noget
plads.

MVh. Per

Fra : PV Jørgensen

Dato : 16-01-10 20:09

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Og ryd så op med Ccleaner efterfølgende - så burde du have frigjort noget

Tak for svar, men det foreslåede har jeg prøvet, så sidste udvej er en
komprimering, medmindre jeg skal inddrage gendannelsespartitionen.
Vil komprimeringen sløve maskinen?

--
Hilsen

PV Jørgensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-01-10 20:25

PV Jørgensen skrev:

> Tak for svar, men det foreslåede har jeg
> prøvet, så sidste udvej er en komprimering

Du kan også prøve med en større harddisk,
komprimering er kun en stakket frist.

Du kan eventuelt ghoste hele installationen over
på en større - det kan du gøre fra en stationær,
så har du det mere plads at gøre godt med.

Er det data eller programmer der fylder mest
hos dig?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : PV Jørgensen

Dato : 16-01-10 21:19

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i meddelelsen

> [...]
> på en større - det kan du gøre fra en stationær,
> så har du det mere plads at gøre godt med.
>
> Er det data eller programmer der fylder mest

Det er mest billeder og musik, jeg har liggende. Jeg prøver at lede efter en
større harddisk.

--
Hilsen

PV Jørgensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-01-10 02:37

PV Jørgensen skrev:

> Det er mest billeder og musik, jeg har liggende.

Det har du sikkert også liggende andre steder?

> Jeg prøver at lede efter en større harddisk.

Godt, det er den bedste løsning for dig, ellers
løber du tør for plads i løbet af få måneder.

Du kan få en 500 GB for næsten ingen penge , den
vil holde et stykke tid.

Fra : PV Jørgensen

Dato : 17-01-10 13:13

> Det har du sikkert også liggende andre steder?

Ja, men det er nu godt at have det hele med på farten. Man ved aldrig,
hvornår det skal hentes frem.

> Du kan få en 500 GB for næsten ingen penge , den
> vil holde et stykke tid.

Hvad er ingen penge? Mine lokale forhandlere skal have næsten 900 kr. for
500 GB. Så kan jeg næsten lige så godt købe en ny bærbar eller alternativt
en netbook med god plads.

Hvor ser man forresten om det er en ATA- eller SATA-disk, der sidder i?

--
Hilsen

PV Jørgensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-01-10 16:17

PV Jørgensen skrev:

> Hvad er ingen penge? Mine lokale forhandlere
> skal have næsten 900 kr. for 500 GB.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=343402
eller
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=579372

> Hvor ser man forresten om det er en ATA-
> eller SATA-disk, der sidder i?

De fleste sidder under en klap i bunden af
maskinen, eller er skunt ind i siden, eventuelt
skal du fjerne en skrue eller to.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-01-10 20:27

"PV Jørgensen" <paul.vernerFJERN@FJERNget2net.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for svar, men det foreslåede har jeg prøvet, så sidste udvej er en
> komprimering, medmindre jeg skal inddrage gendannelsespartitionen.
> Vil komprimeringen sløve maskinen?
>
> --
Du har åbenbart taget stilling til, at du ikke kan tage noget ud og gemme på
eksterne medier osv.
Så vil det bedste alternativ efter min mening være, at du sætter en større
harddisk i og kloner hele den nuværende med gendannelsespartion osv. over på
den nye.
Komprimering og fjernelse af gendannelsesmulighed, synes jeg er meget usmart
og en kortsigtet løsning.
Harddiske koster ikke ret meget mere.

Kurt

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-10 06:49

PV Jørgensen <paul.vernerFJERN@FJERNget2net.dk> wrote:

> [...]
> langsommere? Og hvor meget mere plads vil jeg kunne forvente at få?
> Der er ca. 6 GB ledig plads ud af 140 GB.

Skift harddisken ud, og køb et eksternt kabinet til den gamle. Man kan i
dag for en rimelig penge få 2,5" interne harddiske på 500 GB eller
større.

Se blot her:

<http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=&s=popularity&cpath
=1-2-16&qt=Fql&nf=intmatrixmax1%3arange%28536870912000.0000000000%2c+max
%2c+from%3d%22GE%22%2c+to%3d%22LE%22%29%C2%A7strmatrix6%3a^%22Intern+har
ddisk+%C2%A40.0000000000%22%24%C2%A7strmatrix8%3a^%222.5%22+%C2%A42.5000
000000%22%24%C2%A7specifictaxonomy%3a^Hardware|2%2fHarddisk|16%24>

Du skal blot huske på at nogle af harddiskene kan være for »høje«, så
der fysisk ikke er plads til dem i din laptop.

Men i ovennævnte søgning finder jeg en harddisk på 1 TB; det må vel i
hvert fald være nok for dig!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk