MS Windows
briani 27239
Ændre diskette fra FAT til NTFS ?
Fra : John T.

Dato : 16-01-10 12:08

Hej.
Nu har jeg virkelig brug for en expert !!

Jeg har et gammelt program på diskette som ikke fås mere.
Når jeg vil køre disketten, siger den at disken ikke er formateret
og om jeg formatere, det vil jeg så ikke da det er en diskette
fra et firma ! (Og derved aldrig slettet eller formateret)
Jeg kører med XP og Win 7 i NTFS format (Sata),
og jeg har en formodning om at disketten er i Fat32 format.
Kan man evt. knappe Sata-diske fra, sætte en IDE-disk i og
instalere XP i Fat32 og køre programmet og bagefter lave det
om til NTFS, eller noget i den retning ?
Jeg er åben for alle forslag.
Tak !
Hilsen John

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-01-10 12:26

"John T." <> skrev i en meddelelse
> Jeg kører med XP og Win 7 i NTFS format (Sata),
> og jeg har en formodning om at disketten er i Fat32 format.

Det er ikke noget problem - det er ikke noget problem at køre med
forskellige filsystemer på forskellige diske.

Så mit gæt er, at disketten er død af alderdom

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Rado

Dato : 16-01-10 15:52

On Sat, 16 Jan 2010 12:26:06 +0100, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Det er ikke noget problem - det er ikke noget problem at køre med
>forskellige filsystemer på forskellige diske.
>
>Så mit gæt er, at disketten er død af alderdom

Også mit bud - disketter er bestemt ikke det mest stabile medie der
findes.

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 19:46

Rado wrote:

> Også mit bud - disketter er bestemt ikke det mest stabile medie der
> findes.

Hm, jeg har stadig velfungerende disketter helt tilbage fra begyndelsen
af 1990'erne. Hvis John T stadig har eller har adgang til en Norton
Utilities 98 / Norton Utilities 2000, så kan det muligvis lade sig gøre
at redde disketten.

En anden mulighed kan være, hvis John har adgang til en ældre Mac med
diskettedrev, da de uden videre kan læse FAT32 disketter, og det er
ofte, at fx. en gl. Apple System 7.x eller 8.x godt kan læse 'halvdøde'
FAT32 disketter. Så er det blot at kopiere indholdet over på Mac'en,
åbne Mac'ens diskværktøj og omformattere disketten i FAT32 og kopiere
indhold tilbage igen. - Jeg har reddet mange gamle DOS spil for fol på
den måde.

- Og John, bor du i Århus, må du gerne kontakte mig, så skal jeg nok
prøve, om jeg kan redde den. - Jeg har stadig en velfungerende gl. Mac
med diskettedrev stående, der også kan formattere i DOS/FAT32...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-10 06:48

> [...]
> prøve, om jeg kan redde den. - Jeg har stadig en velfungerende gl. Mac
> med diskettedrev stående, der også kan formattere i DOS/FAT32...

Man kan sagtens få eksterne usb-diskettedrev, som fungerer ganske
glimrende ... jeg har et sådant.

Efter en ganske kort googling finder jeg følgende:

<http://www.pixmania.com/dk/dk/45322/art/lacie/usb-diskettedrev-i-lommef
..html>

233 kr. inkl. moms.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-01-10 15:39

Per Rønne wrote:

> Man kan sagtens få eksterne usb-diskettedrev, som fungerer ganske
> glimrende ... jeg har et sådant.

Det har jeg også, men det er ikke altid de vil tage de ældre disketter,
og det er heller ikke altid de nye FD drev vil læse fx. 800kb disketter.
- Jeg har et LaCie drev, det vil godt læse de fleste af de 800kb
disketter, jeg selv har formatteret, men ikke 'fabriksfremstillede'
programdisketter, men det vil til gengæld min gamle PowerBook 165 fra
1993.

> Efter en ganske kort googling finder jeg følgende:
> <http://www.pixmania.com/dk/dk/45322/art/lacie/usb-diskettedrev-i-lommef.html>
>
> 233 kr. inkl. moms.

Kan ikke betale sig. Det sker stadig af og til, de har NorthQ/Medion FD
drev i Aldi til 179kr./199kr., - og så er det jo inkl. 3 års fuld
garanti..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Mads

Dato : 16-01-10 16:59

<jan@jve.invalid> wrote:

>Så mit gæt er, at disketten er død af alderdom
>
>Jan

Ku også være at floppydrevet er død af alderdom eller støv.
Det har jeg set et par gange for nylig og det gav lignende
problemer.

Jeg ville prøve om disken kunne læses i et andet drev.

mvh Mads

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 16-01-10 19:49

"John T." <> skrev i meddelelsen ...
> [...]
> instalere XP i Fat32 og køre programmet og bagefter lave det
> om til NTFS, eller noget i den retning ?

Disketter er ikke formateret i FAT32, men FAT12. Det har
ingen indvirkning i hvilket format styresystemet er formateret i.
Som de andre skriver enten er disketten død eller så er drevet
defekt. Prøv med et andet drev.

mvh
Henning

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-01-10 20:21

"John T." <nn@nn.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> instalere XP i Fat32 og køre programmet og bagefter lave det
> om til NTFS, eller noget i den retning ?

Som andre beskriver er det et simpelt spørgmål om, at den ikke kan læse
disketten.
Den kan være defekt, diskettedrevet kan være defekt eller filsystemet på den
er blevet ødelagt. Sidstnævnt opstår typisk ved at disketten tages ud inden
den pgl. program er lukket helt ned.
Løsning kunne være:
Prøv med en anden diskette. Kan den læses er diskettedrevet formentlig ok.
Installer pcinspector (gratis program) eller et andet diskredningsprogram.
Start programmet mens disketten sidder i og se så om ikke du kan redde
filerne ud og kopiere dem over på en anden diskette.
Som en anden beskriver er en diskette i fat12, og det skal du ikke ændre på.

Kurt

Fra : John T.

Dato : 16-01-10 23:28

Hentede et disk-recowery program som heller ikke fandt filerne,
så vovede jeg at formatere disketten og nu kunne programmet finde filerne,
og som jeg husker, passer i antal (6-7 stykker) men ved tryk på
Exe-filen siger den at der mangler en fil, den henter jeg så og igen mangler
der en fil,
igen hente og så fremdeles. Intet hjælper.
Jeg prøver at efterlyse disken i DK.Marked.
I skal alle há tak for jeres svar !!!!
Hilsen John

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-10 06:48

Kurt B. Andersen <kurtanospam@privat.dk> wrote:

> Prøv med en anden diskette. Kan den læses er diskettedrevet formentlig ok.

Ikke nødvendigvis. Jeg har tit måttet tage en DOS-diskette, der ikke
kunne læses af DIKUs DOS-maskiner, og tage den ned til en Mac, der
sagtens kunne ... da jeg for efterhånden mange år siden stadig var
studerende.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk