MS Windows
briani 27239
Windows 7 på en MAC?
Fra : Stampe

Dato : 15-01-10 15:06

Jeg er ikke expert i Mac men kan det lade sig gøre at installere Windows 7
på en rimelig ny MAC, damen købte MACen fordi hun kunne lide designet. Men
hun vil helst køre med Windows programmer. Jeg ved man kan køre Windows som
en virtuel PC men kan man installere Win 7 som det primære styresystem på
sådan en?

Mvh
Allan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-01-10 15:23

"Stampe" skrev i en meddelelse
> Jeg er ikke expert i Mac

Jeg ved det heller ikke - men hvis der ikke er nogle fornuftige bud her,
så prøv i mac-gruppen, hvor Mac-brugerne holder til

News:dk.edb.mac

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Helge Hammer

Dato : 15-01-10 16:46

Stampe skrev:
> [...]
> Men hun vil helst køre med Windows programmer. Jeg ved man kan køre
> Windows som en virtuel PC men kan man installere Win 7 som det primære

Det kan man sagtens. Klik på Finder -> Hjælpeprogrammer -> Boot Camp.
Når du starter Boot Camp bliver du først opfordret til at starte og
udskrive installationsvejledningen. Herefter er det bare at følge
vejledningen. Når Windows er installeret, booter maskinen i Windows og
man behøver aldrig mere at bekymre sig om Mac OS. Boot Camp følger
gratis med Mac OS.
Windows kører mindst lige så godt med Boot Camp som med enhver anden
computer. Sidst jeg checkede, kunne kun Windows 32 bit versioner
bruges. Windows kan også køres virtuelt under Mac OS, der er flere
muligheder, men så skal man først starte Mac OS og derefter Windows;
det er ikke gratis, men det er jo heller ikke det du vil.
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at skrive til mig, min
adresse er valid.

--
Helge.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-01-10 20:20

Stampe <ask@ask-serviceSLET.dk> wrote:

> [...]
> en virtuel PC men kan man installere Win 7 som det primære styresystem på

Det kommer det an på hvilken Mac det er, PPC eller Intel? En PPC vil
ikke kunne. En Intel kan.

Jeg har f.eks Vista HP 64-bit med Apples Bootcamp, der følger med Mac OS
X på min Macbook fra marts 2008 i en dual-boot configuration.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-01-10 20:50

<snip>

> Jeg har f.eks Vista HP 64-bit med Apples Bootcamp, der følger med Mac OS
> X på min Macbook fra marts 2008 i en dual-boot configuration.

Den er fra marts 2009.

Hvornår er damens Mac fra og hvad er det for en model?

På en Mac med OS X, klikker man på det lille æblesymbol oppe til venstre
på menubjælken og vælger Om denne Mac/About this Mac. På den rude der
kommer frem klikker man på "knappen" More Info... (jeg ved ikke lige
hvad den hedder på dansk, mit OS er engelsksproget) og så kan man læse
detaljer om modellen osv.

Fra : Stampe

Dato : 15-01-10 23:22

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> detaljer om modellen osv.
>

> --
> "I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall

Tak for jeres svar vil lige snakke med damen igen

Mvh
Allan

Fra : Lyrik

Dato : 15-01-10 18:42

On 15 Jan., 15:05, "Stampe" <a...@ask-serviceSLET.dk> wrote:
> [...]
> en virtuel PC men kan man installere Win 7 som det primære styresystem på
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hun skal først installere "Snow Leopard" dernæst via "Boot Camp
Assistent",- installere en W7 32 bit. Den åbner en "Skyder hvor man
ved at trække i skyderen kan bestemme fordelimgen af Harddiskplads
mellem de to styresystemer. Når hun kommer til Windows install-skærmen
hvor man skal vælge hvor Windows skal lægge sig, skal man pege den
partition ud der hedder "BOOTCAMP". Tryk avanceret!- og vælg
"Formater" Det er vigtigt at Windows selv formatterer den BOOTCAMP-
partition som Mac-en har skabt.

Når Windows er installeret og hun har skrivebord, skal hun sætte "Snow
leopard" skiven i drevet og lade den installere Windows-driverne som
passer til Mac-en. De ligger på den skive og-INGEN ANDRE STEDER!!!
Det handler om at konnekte Windows til Mac-ens hardware som ikke har
en BIOS, men en "EFI" det ordnes af installeringen på Leopard-skiven.

Luk og genstart og alt spiller i top.

Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-01-10 05:12

Lyrik wrote:

> [...]
> Det handler om at konnekte Windows til Mac-ens hardware som ikke har
> en BIOS, men en "EFI" det ordnes af installeringen på Leopard-skiven.

Og så lige en tilføjelse, Jens... Hvis det er en Intel iMac / MacBook /
MacBook Pro, hvor snekatten ikke følger med, men kun Leopard, er der
overhovedet ingen grund til at gå ud og købe SnowLeopard, hvis hun ikke
vil bruge OS X, men kun Windows. Hun skal så blot lade OS X Software
Update checke, og den vil selv finde nyeste BootCamp + øvrige nødvendige
opd.. Efter genstart i Windows, skal hun så blot vælge 'Apple Software
Update' i 'Start' -> 'Programmer, og alle drivere vil blive opdateret
automatisk.

mvh. Erik Rcihard

Fra : Lyrik

Dato : 16-01-10 04:10

On 16 Jan., 05:12, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> opd.. Efter genstart i Windows, skal hun så blot vælge 'Apple Software
> Update' i 'Start' -> 'Programmer, og alle drivere vil blive opdateret
Det var en lille detalje der glæder mig at høre. Tak for det Erik.

Hilsen
Jens