Positionsbestemmelse af mobiltelefoner
Fra : Dan Andersen

Dato : 14-01-10 21:30

På et kursus jeg iøjeblikket går på, hævdede en af mine medkursister, at det
var muligt indenfor få meter at få stedbestemt et opkald fra en mobiltelefon
fx. i forbindelse med et opkald til 112.
dette skulle man kunne gøre udfra blot to mobilmaster, idet mobilen anvendte
begge.

Jeg mener derimod ikke dette er korrekt. Stedsbestemmelse kan kun ske med
angivelse et område udfra en given mast som mobilen anvender.

Hvem har ret?

På forhand tak

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-01-10 21:38

Dan Andersen skrev:

> På et kursus jeg iøjeblikket går på, hævdede en af mine medkursister, at det
> var muligt indenfor få meter at få stedbestemt et opkald fra en mobiltelefon
> fx. i forbindelse med et opkald til 112.

Så nøjagtigt er det ikke, og der kræves tre udgangspunkter for at
kunne bestemme en position - det er ikke tilfældigt at landmålere
kalder det "triangulering". Nøjagtigheden er mellem 100 og 200
meter (hvis ikke den er blevet forbedret).

> dette skulle man kunne gøre udfra blot to mobilmaster, idet mobilen anvendte
> begge.

Anvender og anvender. Flere master kan samtidig registrere en
tændt mobils tilstedeværelse.

Jeg har set en demo i tv for et par år siden, og i dag kan man få
software der tracker folks mobil på f.eks. GoogleEarth - hvis de
altså selv har givet ens pc lov til at tracke dem.

> Jeg mener derimod ikke dette er korrekt. Stedsbestemmelse kan kun ske med
> angivelse et område udfra en given mast som mobilen anvender.

> Hvem har ret?

Din medkursist har mest ret.

--
Bertel

Fra : Dan Andersen

Dato : 14-01-10 21:54

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> software der tracker folks mobil på f.eks. GoogleEarth - hvis de
> altså selv har givet ens pc lov til at tracke dem.

Jeg kan derfor konkludere, at man kun kan stedbestemme et område og ikke ned
til ganske få meter som min medkursist påstod.
>Altså var MIN opfattelse mest korrekt. Det nytte således ikke, at man
>forlader sig på, at fx. 112 kan se præcis hvor man er ved et evt.
>nødopkald, men hvis de vil kan de se, at man er indenfor et vist område.
Dette må vist være konklusionen..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-01-10 22:32

Dan Andersen skrev:

> Jeg kan derfor konkludere, at man kun kan stedbestemme et område og ikke ned
> til ganske få meter som min medkursist påstod.

Det er rigtigt.

> Altså var MIN opfattelse mest korrekt. Det nytte således ikke, at man
> forlader sig på, at fx. 112 kan se præcis hvor man er ved et evt.

Enig. Selv om nøjagtigheden kommer ned på f.eks. 20 meter, kan
man ikke tillade sig at spilde redningsfolkenes og evt.
nødstedtes tid med at der skal kikkes i baggårde og inde i porte
efter hvor man er.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 14-01-10 22:45

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> man ikke tillade sig at spilde redningsfolkenes og evt.
> nødstedtes tid med at der skal kikkes i baggårde og inde i porte

Men det hjælper, hvis man bare siger man er i Vestergade 12, uden at
sige bynavnet...

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Jakob Griffel

Dato : 14-01-10 21:39

> dette skulle man kunne gøre udfra blot to mobilmaster, idet mobilen
> anvendte begge.

Der må da mindst skulle tre master til...

--
Hilsen Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-10 22:23

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote in message

> Der må da mindst skulle tre master til...

JAe, men har du 2 master du kender afstanden til, så kan det kun være 2
punkter vel.

Kasper

Fra : Leif Neland

Dato : 14-01-10 22:29

Kasper skrev:

> "Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote in message

> JAe, men har du 2 master du kender afstanden til, så kan det kun være 2
> punkter vel.

Og da masterne ikke er rundstrålende, men opdelt i sektorer horisonten
rundt, ved man så, hvilket af de to positioner, det drejer sig om.

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Jakob Griffel

Dato : 16-01-10 11:02

> Og da masterne ikke er rundstrålende, men opdelt i sektorer horisonten
> rundt, ved man så, hvilket af de to positioner, det drejer sig om.

Tak, så lærte jeg det

--
Hilsen Jakob

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 14-01-10 22:18

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> kunne bestemme en position - det er ikke tilfældigt at landmålere
> kalder det "triangulering". Nøjagtigheden er mellem 100 og 200 meter

Rent teknisk er der ikke noget til hinder for at måle en ret nøjagtig
afstand fra den enkelte antenne til telefonen. Sammenholdt med
celleopdelingen af masterne, burde det række til en placering indenfor
en CEP på 20-30 m, lige bortset fra det specialtilfælde hvor telefonen
er tæt på den lige linie mellem masterne.

Om det så er en mulighed der rent faktisk anvendes her i landet ved
jeg ikke.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-01-10 22:30

Anders Wegge Keller skrev:

> [...]
> en CEP på 20-30 m, lige bortset fra det specialtilfælde hvor telefonen
> er tæt på den lige linie mellem masterne.

Okay. Den demo jeg så, var ikke så nøjagtig, men det kan måske
være blevet forbedret i mellemtiden.

--
Bertel

Fra : Lars Raaby

Dato : 14-01-10 22:37

Dan Andersen skrev:
> [...]
>
> Jeg mener derimod ikke dette er korrekt. Stedsbestemmelse kan kun ske med
> angivelse et område udfra en given mast som mobilen anvender.

1 mast kan have op til flere celler. Nogle steder 2 som dækker
180 gr.
Hvis vi nu forstiller os at en mast har 4 celler. Personen står
syd/øst så må telefonen jo pinge de 2 celler lad os kalde dem
celle 1 og 2 der ud fra kan teleselskabet vel så se hvor lang tid
der er mellem ping på hver celle. Hvis ping er lidt bedre på syd
celle end på øst celle kan man vel gå ud fra at personen står mod
syd. Ud fra ping tiden fra telefonen til celle kan teleselskab så
sige hvor personen ca befinder sig i meter.

Er jeg helt forkert på den som jeg opfatter det?

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Peter Hansson \(7870~

Dato : 14-01-10 22:54

"Lars Raaby" <lars.raaby@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

Er jeg helt forkert på den som jeg opfatter det?

Nej. Men en egentlig nøjagtig positionsbestemmelse via cell-id er ikke for
nuværende muligt. (Så vidt jeg ved).!!

Man arbejder da på sagerne og det nye agps er du også en sammenblanding hvor
cellid´en hjælper gps med at stedfæste positioner hurtigere f.eks ved at
effektivisere sattelitsøgningen.

Garmin er jo også kommet med en gps der har fast forbindelse til internettet
og derved opstår der nogle muligheder

PH

Fra : Christen Fihl

Dato : 15-01-10 11:05

112 får data leveret hvor mindstekravet kan opfyldes ved benytter en enkelt
mast.
Udbyderne kan lave bedre systemer.

En enkelt mast er delt op i mindst 3 udsnit, så man har en rimelig retningen
derudfra.
Afstanden derfra er så hvor der er størst sansynlighed for at der er flest
brugere.
Virker ganske godt.

Christen Fihl

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 15-01-10 17:18

Christen Fihl skrev:
> 112 får data leveret hvor mindstekravet kan opfyldes ved benytter en enkelt
> mast.
> Udbyderne kan lave bedre systemer.

Og det ville være helt simpelt, fordi ...

> [...]
> derudfra.
> Afstanden derfra er så hvor der er størst sansynlighed for at der er flest

.... netværket kender mobilens afstand til senderen under et opkald i et
2G-netværk med 550 meters nøjagtighed.

http://en.wikipedia.org/wiki/Timing_advance

På grund af den langt mindre afstand mellem masterne og den gode
3G-dækning i byerne, ville afstandsmålingen kun være egnet til marken.

Mvh.

Rainer

Fra : Christen Fihl

Dato : 15-01-10 21:52

> ... netværket kender mobilens afstand til senderen under et opkald i
> et 2G-netværk med 550 meters nøjagtighed.
Det kørende 112 system benytter statistisk data om afstanden. Der er
ikke installeret noget nyt udstyr for at lave det.

> http://en.wikipedia.org/wiki/Timing_advance
> På grund af den langt mindre afstand mellem masterne og den gode
> 3G-dækning i byerne, ville afstandsmålingen kun være egnet til marken.

Statistikken virker også fint på landet, der bor der ikke så mange.
Unøjagtigheds cirklen er så bare tilpasset derefter.

Formålet på 112 er ikke præcist stedbestemmelse, men at kunne se forskel
på om Hobrogade ligger i København eller Jylland, eller hvilken
motorvejsben det ca kaldes fra.

Et kommende eCall vil kunne levere GPS positioner fra en GPS enhed i
bilerne.

Christen Fihl

Fra : Lars Raaby

Dato : 16-01-10 11:08

Christen Fihl skrev:

> Et kommende eCall vil kunne levere GPS positioner fra en GPS enhed i
> bilerne.

http://www.bilviden.dk/sw99767.asp
til dem som ikke ved hvad eCall er.

--