MS Windows
briani 27239
Pladsmangel på C-drev
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 14-01-10 13:18

Min ældre bærbare pc (Acer Aspire 3003LCi) har 20 GB plads på C-drevet,
hvilket er ved at blive lidt trangt!

Harddisken har endvidere en 'D'-partition - og dertil har jeg flyttet alt,
hvad jeg (mener at) kunne: Hvis jeg forsøger at flytte flere mapper,
'brokker' systemet sig gevaldigt - og truer med at 'gå ned'!

Når jeg kigger på mappeoversigten ('Vis skjulte filer/mapper' valgt), ser
der ud til at ligge ialt ca. 12 GB på 'C' - men iflg 'egenskaber' er der ca.
15½ GB. Hvad kan de usynlige 3½ GB være??

Jeg har vist situationen her:

http://www.hansogoline.dk/C_drev.doc

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Per Jensen

Dato : 14-01-10 16:17

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> der ud til at ligge ialt ca. 12 GB på 'C' - men iflg 'egenskaber' er der
> ca. 15½ GB. Hvad kan de usynlige 3½ GB være??

Hej Hans,
Din maskine er forældet og skal på pension.
Køb en større disk eller maskine.
Jeg har lige måtte købe en ny 320GB fordi den gamle 100GB
blev for trang.
Du mangler også et news. program, som kan sætte dine forespørgsler
op rigtigt her på dk.edb.system.ms-windows

--
Hilsen Per

Fra : Per Jensen

Dato : 14-01-10 16:19

Mht. det med news, så tog jeg fejl, beklager.

--
Hilsen Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-01-10 16:27

"Per Jensen" <> skrev i en meddelelse
> Du mangler også et news. program, som kan sætte dine forespørgsler
> op rigtigt her på dk.edb.system.ms-windows

Hmm - det ser da fint ud her ?

Det er sendt med OE6 og det er et udemærket program, så længe man kun
skal lave tekst-indlæg.

Der er et problem med linket til "et eller andet", men det har ikke
noget med news-klienten at gøre.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-01-10 16:38

"Jan Vestergaard" <> skrev i en meddelelse
> Der er et problem med linket til "et eller andet", men det har ikke
> noget med news-klienten at gøre.

Nå - det virkede OK, når jeg kopierer det over i IE med håndkraft

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-01-10 17:00

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev :

>Nå - det virkede OK, når jeg kopierer det over i IE med håndkraft

Men jeg forstår ikke, hvorfor han har smidt billedet ind på et
worddokument istedet for blot at uploade selve billedet og linke
til det.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 14-01-10 19:24

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Men jeg forstår ikke, hvorfor han har smidt billedet ind på et
> worddokument istedet for blot at uploade selve billedet og linke
> [...]

Det har 'han' ikke, fordi det kan han ikke finde ud af! :)

Når man i XP tager et skærmbillede af det aktuelle vindue (vha. 'Alt -
PrtSc'), gemmes 'resultatet' i udklipsholderen. Dén kan 'han' ikke finde ud
af at tømme over i andet end et Word dokument - men han vil gerne lære nyt!
:)

Var der iøvrigt bud på, hvad differencen på ~3½ GB består af - mit gæt er,
at der måske kan være tale om noget 'backup' af en slags(?) Men hvorfor man
i så fald ikke må 'se' det, forstår jeg ikke!?

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 14-01-10 19:32

Hans Henrik Hansen skrev:

> Var der iøvrigt bud på, hvad differencen på ~3½ GB består af - mit gæt er,
> at der måske kan være tale om noget 'backup' af en slags(?) Men hvorfor man
> i så fald ikke må 'se' det, forstår jeg ikke!?

Det er nok din systemgendannelse der bruger den plads.
Kører systemet fint, så slå det fra og til. Og pladsen er frigivet.

Mogens

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-01-10 13:22

"Mogens Nielsen" <willemoesgade@gmail.nospam> skrev i en meddelelse

> Det er nok din systemgendannelse der bruger den plads.
> Kører systemet fint, så slå det fra og til. Og pladsen er frigivet.

Ja, det var da en hurtig hjælp - tak! :)

--
mvh/Hans

Fra : emjeppesen

Dato : 15-01-10 17:25

Hans Henrik Hansen skrev:

>"Mogens Nielsen" <willemoesgade@gmail.nospam> skrev i en meddelelse

>Ja, det var da en hurtig hjælp - tak! :)

Husk at slå systemgendannelse til igen.

Hilsen emj

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-01-10 22:31

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Husk at slå systemgendannelse til igen.

ER sket - men tak for tippet! :)

mvh/Hans

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-01-10 20:51

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev :

>Det har 'han' ikke, fordi det kan han ikke finde ud af! :)

Det simple:

Smid det ind i paint i stedet for word og gem så som *.jpg.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-01-10 11:33

Kerim Ellentoft wrote:

> Det simple:
>
> Smid det ind i paint i stedet for word og gem så som *.jpg.

Tak for tippet: Det prøver jeg næste gang! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 14-01-10 19:36

On Thu, 14 Jan 2010 13:18:17 +0100, "Hans Henrik Hansen"
<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>der ud til at ligge ialt ca. 12 GB på 'C' - men iflg 'egenskaber' er der ca.
>15½ GB. Hvad kan de usynlige 3½ GB være??

Treesize kan bruges til at finde ud af "hvad" der optager "hvormeget"
plads "hvor".

Kommandoen "sfc /PURGECACHE" kan også give en 4-500mb fri plads.
Kontroller alle "temp" mapper og tøm dem.
Ligeså med InternetExplorers midlertideig filer, slet dem.

/Hans

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 14-01-10 23:33

<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:
>Min ældre bærbare pc (Acer Aspire 3003LCi) har 20 GB plads på C-drevet,
>hvilket er ved at blive lidt trangt!
Det er en god regel højst at bruge ½ af drevets kapacitet.
>Harddisken har endvidere en 'D'-partition -
Hvor megen plads har du på D drevet?

Din maskine kan konfigureres mere hensigtsmæssigt.
Jeg bruger til eksempel på drev C. ca.
- 2.4 GB til Windows XP, samme OS som du sikkert bruger.
- 400 MB til Doc. and Settings
- 40 MB til diverse Programmer og fælles filer.
Jeg har placeret alle væsentlige programmer og data på 2 andre logiske
drev. Det gør backup og vedligeholdelse nemmere og mere overskuelig.

Din Windows(XP) installation fylder for meget og trænger til en
kraftig oprydning.
Datafiler kan du uden problemer flytte over på et andet drev med
Windows Stifinder.
Programmer kan også flyttes, det kræver blot at henvisninger i
registreringsdatabasen m.v. rettes. Det kan let ske med det lille
program COA2.
Hvis din harddisk f.eks. er på totalt 30 GB, vil jeg foreslå den delt
i 3 logiske drev på hver ca. 10 GB til Windows, Programmer og Data.
Rens maskinen for overflødige filer med CCleaner.
Lav defragmentering med et program der samler fri plads sammen, altså
ikke Windows defrag.

Så kan din maskine køre fint videre.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-01-10 11:30

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Det er en god regel højst at bruge ½ af drevets kapacitet.

Ja, det gik også fint en rum tid - men på det seneste er det gået lidt ud af
kontrol! :)

> Hvor megen plads har du på D drevet?

Det skulle fint kunne ryddes så jeg (mindst) får 10 - 12 GB.

> [...]
> Hvis din harddisk f.eks. er på totalt 30 GB, vil jeg foreslå den delt
> i 3 logiske drev på hver ca. 10 GB til Windows, Programmer og Data.

OK, men med hvilket værktøj? Da jeg forsøgte med fdisk, fik jeg det indtryk,
at FAT32 partitioner (samt partitionen med MBR) ikke kunne ændres vha.
fdisk!?

> Rens maskinen for overflødige filer med CCleaner.
> Lav defragmentering med et program der samler fri plads sammen, altså
> ikke Windows defrag.
>
> Så kan din maskine køre fint videre.

Lyder lovende - jeg har netop investeret i ekstra hukommelse! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-01-10 13:50

On Fri, 15 Jan 2010 11:29:49 +0100, Hans Henrik Hansen
<h2vhspam@webspeed.dk> wrote:
>OK, men med hvilket værktøj?

Jeg vil anbefale det udmærkede gratis program
EASEUS Partition Master Home edition.
http://www.easeus-software.com/download/epm.zip

Erik Helmer Nielsen