Saltlage til rullepølse
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 14-01-10 12:47

Meyer foreslår i nedenstående opskrift, at man lægger den hjemmelavede
rullepølse i saltlage, inden man koger den. Fin ide, synes jeg, men
blandingsforholdet - 2 liter vand, 50 gram sukker og 300 gram salt... er det
ikke lidt voldsomt?
--
> <///°> Torben
Rullepølse kogt i øl
Øllet og humleblomsterne i opskriften og den helt igennem traditionelle
tilberedningsmetode gør denne hjemmelavede rullepølse til et pålægsprodukt,
der nærmest ikke kan sammenlignes med det, som sælges i handlen under samme
navn. Hvis du ikke har adgang til humleblomster, så erstat den foreslåede øl
med en kraftigt humlet IPA.

Rullepølse
1,5 kg svineslag/bryst
1 løg

2 hvidløg (el. ramsløg)

1 bdt bredbladet persille (gem stilke til kogning)

3-4 humleblomster

1 spsk salt

1 tsk friskkværnet peber

Kødsnor

1 Carlsberg øl (pilsner el. Bramley Witt)

Saltlage
2 l vand

300 g salt

50 g sukker

Laurbærblade

Hel sort peber

1 øl

Pil og hak løg og hvidløg fint. Skyl persillen i koldt vand og afdryp
grundigt for vand, hak den groft og bland med løget.
Bank svineslaget let med en kødhammer. Fordel løgblandingen jævnt over hele
kødstykket, og krydr med salt og peber. Rul herefter kødet sammen til en ”pølse”,
og snør godt sammen med kødsnor.

Kog vand, salt og sukker op i en gryde og køl af. Læg rullepølsen i og lad
den salte 24 timer.

Kom pølsen i en gryde med rent vand, øl, humle, laurbær, hel sort peber og
persillestilke, kog op og skum af for urenheder.

Kog pølsen 1½ time ved svag varme, sluk for varmen og lad pølsen trække i
kogelagen, til den er let afkølet.

Læg herefter pølsen i pres enten i en rullepølsepresse eller mellem to
stålbakker med noget tungt på toppen, så pølse bliver presset sammen.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-10 13:04

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rullepølse i saltlage, inden man koger den. Fin ide, synes jeg, men
> blandingsforholdet - 2 liter vand, 50 gram sukker og 300 gram salt... er
Hvordan voldsomt?
Der er bestemt ikke for meget salt i, hvis det er det.

Jeg saltede flæsk og okselårtunge før jul - og jeg brugte betydeligt mere
salt. Tre kg til en suppegryde med 7 liter vand - og 3 dl sukker. det hele
kogte op under omrøring så alt var opløst - omhældning til bøtter, nedkøling
og tilsætning af kød - placering udenfor i kulden i skygge - på 3 dagen
optaget, opskåret og ædt.Resterne, for der var lidt, fordelt de kommende
dage. (Faktisk er et smurt rundstykke med en skive saltet flæsk ikke den
værste start på dagen).

Jeg lærte engang at man skulle lave en mættet saltlage - så stærk, at et æg
kunne flyde i den.Men jeg er lidt hys med at gemme råt kød i noget, der kan
være udsat for bakterier, så jeg er ikke så vild med at lægge et æg ned i
min lage.

Der hvor jeg kommer til kort er sådan noget som om man kan salte forskelligt
kød sammen - kunne jeg have saltet min flæskeside og lårtungen sammen?