Half-and-half
Fra : Heidi

Dato : 13-01-10 18:51

Jeg har fundet en opskrift på en karamelsauce, som jeg gerne vil prøve
en gang, og i den skal der bruges half-and-half (den er amerikansk).
En søgning på nettet leder mig i retning af at hvis man selv skal blande
det, så skal man bruge halvt sødmælk og halvt single-cream, som
indeholder ca. 18% fedt. Således ender man med en fedtprocent på ca.
10-11.

Men hvad vil være det mest rigtige at bruge når man ikke kan få 18%
fløde i DK? Vil det mon give samme resultat at blande sødmælk og
piskefløde i et forhold, så man også opnår ca. 10-11 i fedtprocent (min
hovedregning giver et resultat på feks. 1 dl sødmælk og knap ½ dl
piskefløde) - eller er der noget i den der single-cream der gør den
speciel?

Jeg ved godt at i dette tilfælde behøves der måske ikke laves en
videnskab ud af det - men generelt kunne jeg godt tænke mig at vide hvad
den mest "rigtige" danske løsning vil være

--
Heidi

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 13-01-10 19:10

Heidi wrote:
> [...]
> hovedregning giver et resultat på feks. 1 dl sødmælk og knap ½ dl
> piskefløde) - eller er der noget i den der single-cream der gør den

Brug kaffefløde :)

Mvh
Johan

Fra : Heidi

Dato : 14-01-10 07:17

Johan Holst Nielsen wrote:

> Brug kaffefløde :)

Det vil jeg da overveje at prøve Er det omkring de 11%? (Jeg drikker
ikke kaffe og køber det derfor sjældent).

--
Heidi

Fra : Lars

Dato : 14-01-10 18:16

Heidi skrev:

> Det vil jeg da overveje at prøve Er det omkring de 11%? (Jeg drikker
> ikke kaffe og køber det derfor sjældent).

Kaffefløde er på 9%.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-01-10 22:34

Heidi wrote:

> Det vil jeg da overveje at prøve Er det omkring de 11%? (Jeg drikker
> ikke kaffe og køber det derfor sjældent).

Kaffefløde indeholder 9% som Lars også skriver.

Iøvrigt - iflg. de definationer jeg har set - så indeholder single cream
10-12% fedt - og ikke 18% som du skrev? Måske der er flere typer under
samme definationer - men en hurtig googling gav bl.a.

http://www.ochef.com/543.htm

Mens http://en.wikipedia.org/wiki/Cream skriver 18% ... dog står der
Half and Half i US har en fedtprocent på 10,5 - 18% - og så er 9% jo
rimelig tæt på :)

Mvh
johan

Fra : Linde

Dato : 14-01-10 02:33

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ud af det - men generelt kunne jeg godt tænke mig at vide hvad den mest

Heh, nej, man behøves ikke lave det store ud af det, men lad os da gøre det
alligevel. Halvt piske og halvt mini vil give 19,25%. Så lidt mere mini,
så er den der nok. Men man KUNNE jo også lige sætte det på et regnestykke,
hvis man nu kun har sød og fløde:

(Mængden*(ønsket fedt%-sødmælkens fedt%)) / (flødens fedt%-sødmælkens fedt%)
, altså (2*(18-3,5)) / (38-3,5) = 0,84 dl fløde, og altså så 1,16 dl
sødmælk. I øvrigt også nyttig når man blander forskellige alkoholiske
drikke

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 14-01-10 02:36

> [...]
> det, så skal man bruge halvt sødmælk og halvt single-cream, som indeholder
> ca. 18% fedt. Således ender man med en fedtprocent på ca. 10-11.

Hovsa, og så læste jeg også indlægget bagefter...11%, så er det jo
(2*(11-3,5)) / (38-3,5) = 0,43 dl fløde, og 1,57 dl sød.

Mvh
Linde

Fra : thl

Dato : 14-01-10 09:39

"Heidi" <nospam@hejdi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad vil være det mest rigtige at bruge når man ikke kan få 18% fløde
> i DK? Vil det mon give samme resultat at blande sødmælk og

Det rigtige ville nok være at bruge madlavningsfløde på----- 18%.

mvh

Thorbjørn

Fra : Heidi

Dato : 14-01-10 18:07

thl wrote:
> "Heidi" <nospam@hejdi.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det rigtige ville nok være at bruge madlavningsfløde på----- 18%.

Den madlavningsfløde jeg kender til på 18% fra Arla, indeholder
hvedemel, og det synes jeg ikke hører hjemme i en karamelsauce (til
almindelig madlavning kan jeg godt bruge den).

--
Heidi