Stegetermometer - et tip og en advarsel...~
Fra : Niels

Dato : 12-01-10 15:33

I forlængelse af Emils svar til mig om at bruge stegetermometer ved
kogning af torskerogn, spottede jeg i dag et af slagsen i Fakta.
Mærket er "Trend", og det koster 99,00 kr. Det er trådløst: et kødspyd
med stålwire som sættes ind en sender. Og så en modtager, der ligner
en billig mobiltelefon. Jeg ved ikke, hvor langt sættet rækker, men
man tager vel heller ikke til Mallorca, mens man koger torskerogn...

Der følger ikke de 4 x AAA batterier med, som man får brug for.

Menustyringen er tåbelig, men næppe værre end andre fjernøstlige
apparaters. Man kan f.eks. ikke permanent sætte det til at måle i
Celsius i.f.t. Fahrenheit. Det er kun engelsksproget (men dansk
instruktionsblad) og forudprogrammeret med stegningstider for f.eks.
"Ham", "Lamb" og "Pork" - men temperaturmålet kan justeres. Der er
også en "manuel" indstilling, men den kan ikke gemmes, så vidt jeg kan
se. Det ville jo ellers være dejligt at kunne gemme 70 grader C som
"torskerogn". Sættet kan også sættes til at give alarm efter forløbet
tid. Jeg tror, jeg vil lave mig en hurtiginstruks om at nå hen til
"manuel" og så klæbe den fast på indersiden af en skabsdør. Jeg deler
den gerne med andre.

Men nu melder spørgsmålet sig så om kernetemperaturen for forskellige
typer kød. Findes der mon et sted en samlet oversigtP Har du et link,
Emil? Det kunne jo være fint at printe oversigten sammen med
instruksen - så kan man jo finjustere det til ens foretrukne
temperatur.

Tak iøvrigt til andre for svar på mit torskerognsspørgsmål.

--
Niels

Fra : Emil

Dato : 13-01-10 04:35

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

>I forlængelse af Emils svar til mig om at bruge stegetermometer ved
>kogning af torskerogn, spottede jeg i dag et af slagsen i Fakta.

Returnér det, da det har fejlagtige indstillinger for f.eks.
"Ham", "Lamb" og "Pork" (ref. købeloven / garanti). Totalt
ødelæggende for kødet. Eller forær det til nogen, som aldrig har budt
dig til spisning, og - vigtigst, heller aldrig vil gøre det

Jeg har skrevet et indløg i et andet forum, så jeg sakser det - her er
det:
______________
Citat:
Det findes skam allerede. F.eks. dette:

<http://jhundahl.mi.dk/catalog/product_info.php?cPath=1_1158_1159&products_id=8068&osCsid=6efc6f0edc8aabaacb37de53774baf08>

Jeg bruger det selv. Faktisk har jeg to af dem. Det rækker fint gennem
jernbetondæk fra mit kælderkøkken, hvor min sourse-vide opstilling
befinder sig.

Fordele:
Det måler fra -40 til +200 grader.
Modtageren kan stilles til at give alarm, enten når den indstillede
alarm-temperstur overskrides eller underskrides.
Der er display på både sender og modtager.
Sender og modtager kører konstant (kan ikke slukkes). Jeg bruger gamle
genopladelige elementer, og de holder ca. 3-4 mdr., som er lig med
elenternes selvafladningstid. Altså et meget lavt forbrug. Alkaline
elementer holder mindst et halvt år.
Modtageren bruger 2 stk. AAA elementer.
Modtagerens display kan skifte mellem 3 sendere/kanaler, så man kan
komme uden om problemer med andre slags sendere.
Ved at afmontere spyddet, kan termometret også anvendes som
almindeligt trådløst inden- og udendørs termometer.
Der er ingen forprogramerede fejlmuligheder :D
Dejligt stort display, både på sender og modtager.
Pris: kr. 199,- + forsendelse kr. 50,- (pr. 1. jan. 2010).

Ulemper:
Senderen bruger 3 stk AAA elementer (jeg foretrækker et lige antal).
Når senderens elementer skiftes, starter den op med at vise grader i
Farenheit, så man skal lige huske at skifte til grader C., før dækslet
igen skrues fast med 4 små skruer. Jeg har boret hul i dækslet, så
omskiftertrykknappen er frilagt. Det er drønirriterende at skulle
skrue alle 4 skruer af og på, hvis man har glemt at skifte til C.
Der vises kun hele grader (ingen decimaler).
Modtageren er ikke egnet til at bære i skjortelommen, da den er stor
og knapperne let kommer til at ændre indstillingen.

Som alle andre stegetermometre har det en fejlvisning på +- 2 grader
C., så man skal huske at kontrollere det i isvand (mindst 50% is) og i
kogende vand.
Mine eksemplarer viser mindre end 1 grad forkert (Det er spyddet, som
giver fejlvisningen - kontrolleret med et prof.
laboratorietermometer). Men med den viden, er det alligel nyttigt.
Citat slut.
_________________

Af fordele kan yderligere nævnes:
Køber du 2 eller 3 sæt, kan du på alle modtagerne skifte (trykknap)
mellem visning af alle senderne, ligesom alarnem indstilles
individuelt for hver sender.
Den sender som først får elementerne isat (alle modtagere er tændte)
tildeles kanal nr. 1 (det kan tage et par minutter) o.s.v.

Modtageren viser senderens temperatur (eller spyddets, hvis det er
isat) samt enten alarm- eller rumtemperatur. Desuden vises senderens
nummer, om alarmen er aktiveret og om der skal gives alarm ved at
temperaturen er over- eller underskredet, og indikation at
elementernes tilstand.

Der medfølger 5 stk. AAA elementer, og dansk vejledning.

> [...]
>Emil? Det kunne jo være fint at printe oversigten sammen med
>instruksen - så kan man jo finjustere det til ens foretrukne

Det kan skrives meget kort:
Fisk og skaldyr: 44 - 52 grader (blødt til medium fast))
Kød: 55 -61 grader (rødt til rosa - ALDRIG over 61 grader C.)
Fuglebryster: Dumpes i vand, som lige er gået af kog, og holdes
herefter ved 57 - 61 grader (ca. rosa kød).

Holdes ovenstående kernetemperaturer, er det herefter alene tiden, som
har den store betydning:
Fisk og skaldyr 10 minutter (af hensyn til baktussernes vækst ved de
lave temp.).
Mørt kød mindst 1 time og max. 12 timer (mørt til øjenbrynstyggeligt).
Culotte mellem min. 2 og max. 48 timer (Al dente til meget mørt).
Osso Buco min. 12 timer og max. en uge! (Al dente til meget mørt).

Jeg _har_ prøvet ovenstående, og det bliver ualmindeligt godt.
Jeg har _ikke_ prøvet får, ged, struds eller kalkun - endnu.

Kilde:
<http://amath.colorado.edu/~baldwind/sous-vide.html>
Baldwind er videnskabsmand, og har forsket i emnet i mange år. Følg
links fra siden.

Der findes mange useriøse tabeller over kernetemperaturer, som er
sammensat ved at kopiere hinanden´s fejltagelser.

De mest seriøse og nogenlunde brugbare finder du på de danske
producenters hjemmesider. Men også her blandes nogle steder
temperatur, kødets vægt og stegetid sammen i én stor misinformation.
Kødets vægt er ligegyldig; det er kødets diameter på det tykkeste
sted, som betyder noget for varmefordelingen. Vær vågen.

Så det gælder om at kunne tænke selv, og om at kunne gennemskue hvem
der sender gammel overtro ud på deres hjemmesider.

Ellers er mit bedste råd: Prøv dig frem, med de retningslinier jeg har
skitseret. De giver, i al beskedenhed, afprøvede og gode resuktater.

m.v.h. Emil