Planlægning af sommertur
Fra : LasseNC

Dato : 12-01-10 15:23

Hej, jeg er ved at se på hvor sommerturen evt. kunne gå hen til.

http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=munchen&daddr=B91%2FRosentaler+Str.+to:46.17983,10.645752+to:narbonne&hl=en&geocode=FXaL3gIdGrOwACnZX4yj-XWeRzF9mLF9SrgMAQ%3BFbgtxwIdqi_aAA%3B%3BFc7tkgIdINctACmJ-wBJQauxEjGgI20WIYgHBA&mra=dpe&mrcr=0&mrsp=2&sz=7&via=1,2&sll=46.407564,11.975098&sspn=3.757436,9.876709&ie=UTF8&ll=45.996962,12.205811&spn=3.785602,9.876709&t=p&z=7

Linket her er kun en idé, med ideen om at kunne tage biltog frem og
tilbage, men stadigvæk kører et A til B stykke.

Tanken var biltog til München, ned over alperne, gerne en del
alpekørsel, og en masse flot natur, og så ende i Narbonne i frankrig,
altså omkring 1300km. på en uges tid eller sådan noget, gerne lidt
længere hvis der er noget man bare skal se, eller nogle fede bjergpas
osv.

Så hvis i har forslag til nogle fede veje, helst uden motorvej, eller
sådan noget, så er det meget velkommen, så vil jeg prøve og plotte det
ind.

Mvh. Lasse

Fra : Hans Posselt

Dato : 13-01-10 17:06

"LasseNC" <lassenc@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Lasse
So jeg ser din rute går en stor del over Po sletten - ikke den mest
spændende motorcykelrute. Den er flad som en pandekage.
Hvorfor ikke vælge en mere vestlig rute = bjerge og pas.

Hilseen Hans

Fra : LasseNC

Dato : 13-01-10 09:25

Det var med tanken om at komme ud mod vandet og det hele ikke var
Alper? Selvom jeg selv mest er til det.

Fra : Cykellapper

Dato : 13-01-10 21:49

LasseNC wrote:

> Skal man have visum eller nogle
> specielle tilladelser for at køre gennem Schweiz?

Nej - Schweiz er medlem af Schengen-samarbejdet, selv om de ikke er med i
EU.

http://www.eu-oplysningen.dk/emner/schengen/

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : KentBM

Dato : 13-01-10 21:55

On 13-01-2010 21:49, Cykellapper wrote:

> Nej - Schweiz er medlem af Schengen-samarbejdet, selv om de ikke er med
> i EU.
>
> http://www.eu-oplysningen.dk/emner/schengen/
Men der skal vist en motorvejs-vignet til, hvis altså man vil på
motorvej. Kræves både i Schweiz og Østrig, så vidt jeg ved.

Men det er der sikker andre i gruppen, som kan bekræfte.
--

Kent

Fra : Armand

Dato : 13-01-10 22:57

KentBM skrev:

> Men der skal vist en motorvejs-vignet til, hvis altså man vil på
> motorvej. Kræves både i Schweiz og Østrig, så vidt jeg ved.
>
> Men det er der sikker andre i gruppen, som kan bekræfte.

Jup!
De kan så vidt jeg husker købes gennem FDM, men også 'on-location' hvor
man dog skal huske at få det gjort inden man står ved grænsen.

I bededagene var jeg og en kammerat til superbike på Monza og vi valgte
at køre forbi Bodensee (=vignet til Østrig for måske 10 km's transit!)
og gennem Schweitz over San Bernadino passet (tunnelen på det tidspunkt
af året) á E43 hhv. A13.
Bortset fra en tur gennem Østrigs fladere ende i bil på vej til Lidoen
(som jeg ikke umiddelbart vil anbefale som en alpetur for motorcyklen)
har jeg ikke været gennem alperne før og denne tur var ganske enkelt
fantastisk qua sin start ved søens blødt bakkede omgivelser der langsomt
men stedse klemte sig mere og mere sammen om en, så man hurtigt
opfattede at det var en dal/pas man kørte i. "Sammenklemningen"
fortsatte til stejle klipper uden træer og sne/fossende vandløb før
tunnelen og på sydsiden ændrede billedet sig helt til serpentineveje
skiftevis på den ene og den anden dalside.
Bedste anbefaling herfra!

Topgear testede også nogle eksotiske sportsvogne ad en klassisk rute der
så vidt jeg husker gik mellem Como-søen og Garda-søen - Jeg tror at
Youtube vil kunne give et hint og at det ligefrem kan vise sig at være
den tur du allerede har plottet ind mellem nationalparken og Como.
Er man først i Como, bør man tage en pilgrims-tur på Autostrada A9:
Verdens første motorvej som Mossulini byggede mellem industribyen Milano
og rekreations-området ved Como-søen!

--
Armand.

Fra : Peter Christiansen

Dato : 14-01-10 00:59

Armand wrote:
> [...]
> Youtube vil kunne give et hint og at det ligefrem kan vise sig at være
> den tur du allerede har plottet ind mellem nationalparken og Como.

Det var fra Davos til Stelvio.

http://www.youtube.com/watch?v=lUF-N8BsBmU

mvh
Peter

Fra : TA

Dato : 13-01-10 19:34

On 12-01-2010 23:22, LasseNC wrote:
> [...]
>
> Så hvis i har forslag til nogle fede veje, helst uden motorvej, eller
> sådan noget, så er det meget velkommen, så vil jeg prøve og plotte det

Når du er på de kanter, kunne du overveje at lægge ruten forbi 'Grand
Canyon du Verdon', som ligger ca 40 - 60 km nordvest for Nice og som
skulle være meget smukt <http://en.wikipedia.org/wiki/Verdon_Gorge>.

--
TA

Fra : Hans Posselt

Dato : 13-01-10 22:33

Hej igen
Hvad med at køre øst om como søen og besøge Moto Guzzi fabrikken - de har et
udmærket museum. Det er åbent hver dag fra 16 - 17 og lukket i august
(typisk italiensk).
Du kører tæt forbi Camping Moto ved Crest i sydfrankrig. Det er et godt
overnatningssted.
MVH Hans

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-01-10 09:19

Hans Posselt skrev den 13 jan 2010 i

> Hej igen
> Hvad med at køre øst om como søen og besøge Moto Guzzi fabrikken -
> de har et udmærket museum. Det er åbent hver dag fra 16 - 17 og
> lukket i august (typisk italiensk).
klip

Der var du hurtigere end jeg, den er et besøg værd, her adressen:

Moto Guzzi Motorcycle Museum
Via Parodi 57, Mandello del Lario, tel.034.1709111; open 15:00-16:00
weekdays, Saturday and Sunday open only upon reservation.

--
Mvh - Arne Lorenzen