Kan det lade sig gøre...?
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-01-10 20:31

Kan det lade sig gøre...?

Jeg har en ældre Mac som kun har CD-drev, men system softwaren
(10.4.11) er på en DVD, jeg har andre maskiner bl.a. en iBook med
DVD-drev, kan jeg på en eller anden måde slippe af med at installere
systemet, hvor det hentes fra en anden maskine.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-10 20:39

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> DVD-drev, kan jeg på en eller anden måde slippe af med at installere
> systemet, hvor det hentes fra en anden maskine.

hvis den gamle maskine har firewire og kan bootes som firewire target
disk mode .. ja. Start den gamle som target disk mode .. forbind dem,
boot fra dvd'en fra iBooken .. installere systemet på den anden maskines
harddisk.

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-01-10 20:55

On 2010-01-12 20:39:22 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> disk mode .. ja. Start den gamle som target disk mode .. forbind dem,
> boot fra dvd'en fra iBooken .. installere systemet på den anden maskines

Ja både iMac'en og iBook'en har FireWire, og jeg har også det
nødvendige FireWire-kabel, hvad er den eksakte fremgangsmåde...?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-10 21:00

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja både iMac'en og iBook'en har FireWire, og jeg har også det
> nødvendige FireWire-kabel, hvad er den eksakte fremgangsmåde...?

det _var_ den eksakte fremgangsmåde ...

/thomas

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-01-10 20:36

Niels Riis Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 12/01/10 20.31 wrote:

> [...]
> DVD-drev, kan jeg på en eller anden måde slippe af med at installere
> systemet, hvor det hentes fra en anden maskine.

Smid skiven i en maskine med DVD-drev, tænd den, og hold derefter T-tasten
nede. Forbind de 2 maskiner med et FireWire-kabel. Herefter fungerer
maskinen med DVD-drevet som et eksternt DVD-drev.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-10 21:22

Peter Kiil skrev:

> Smid skiven i en maskine med DVD-drev, tænd den, og hold derefter T-tasten
> nede. Forbind de 2 maskiner med et FireWire-kabel. Herefter fungerer
> maskinen med DVD-drevet som et eksternt DVD-drev.

Gør den? Plejer det ikke at være sådan at det kun er den interne
harddisk der understøttes i targetmode og man skal installere på
maskinen med dvd-drevet?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 12-01-10 21:02

Noget i denne stil: http://support.apple.com/kb/HT2129 ?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-01-10 21:48

On 2010-01-12 21:02:03 +0100, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> Noget i denne stil: http://support.apple.com/kb/HT2129 ?

Jeg har d.d. haft tid til at prøve om jeg kunne lave en remote instal
af OSX, jeg har prøvet fra to forskellige Mac'er, som begge har DVD
drev.

Jeg kommer dog ikke ret langt, for i begge tilfælde kommer programmet
"Ekstern Mac OS X-installering" med en dialog, hvor det skriver: "Der
blev ikke fundet en installeringsdisk", og instalations DVD'en er på
skrivebordet.

Er der nogen som har bud på hvad jeg kan gøre for at komme videre,
eller findes der andre metoder.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-01-10 22:41

> [...]

> DVD-drev, kan jeg på en eller anden måde slippe af med at installere
> systemet, hvor det hentes fra en anden maskine.

Start den i Target mode og installér fra en anden Mac.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/