27" Imac i7 skal/skal ikke
Fra : Poulsen

Dato : 11-01-10 14:13

Jeg er virkelig brændt varm på den nye iMac 27" i7 , men bliver lidt
skræmt når jeg læser på macrumors o.a. ang. gule skærme, hvinelyde
o.s.v.
Hvordan er det med returneringen af varer i applestore? Hvis jeg nu er
uheldig, kan jeg så regne med at de bytter umiddelbart, uden at
maskinen skal ind til et check på værksted, med efterfølgende ventetid
og usikkerhed,-og kan jeg beholde min Imac til jeg får "bytteren" med
fragtmanden?

Lige et spørgsmål Ang. Applecare, er det rigtig forstået at jeg er
fuldt dækket (svarende til applecare) det første år efter købet uanset
om jeg har applecare eller ej, og at applecare blot er en forlængelse
af den et årige garanti til tre år.

Jeg ved godt at det overvejende er de negative udsagn der kommer frem
i de forskellige fora, men der er godt nok mange denne gang.

vh

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-01-10 22:19

On 2010-01-11 22:12:33 +0100, Poulsen said:

> [...]
>
> Jeg ved godt at det overvejende er de negative udsagn der kommer frem
> i de forskellige fora, men der er godt nok mange denne gang.

Jeg har lige købt den allerstørste. Der er lang ventetid på, så jeg
regner med, at de kigger dem ordentlig efter i sømmene. Og jeg glæder
mig helt afsindigt! :) Du kan altid returnere alting inden for 14 dage.
Og jeg har aldrig haft vrøvl med Apple, hvis der var noget i vejen. Og
ja, et helt års garanti.
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-01-10 22:42

Poulsen <poulsen.finn@gmail.com> wrote:

> [...]
> maskinen skal ind til et check på værksted, med efterfølgende ventetid
> og usikkerhed,-og kan jeg beholde min Imac til jeg får "bytteren" med

Jeg tror ikke du skal være nervøs ... men du kan jo traske ned i den
lokale forhandler og købe den der ...

> [...]
> fuldt dækket (svarende til applecare) det første år efter købet uanset
> om jeg har applecare eller ej, og at applecare blot er en forlængelse

korrekt .. det er en extra garanti .. ikke en forsikring ..

/thomas

Fra : Poulsen

Dato : 11-01-10 16:22

> Jeg tror ikke du skal være nervøs ... men du kan jo traske ned i den
> lokale forhandler og købe den der ...

Der er jo ingen "money back" garanti i 14 dage hos Fona eller Humac,
ligesom de næppe med et smil udleverer en nye maskine fra lageret.
Det er nok klogest at bruge Applestore, hvis man skulle være uheldig.
Jeg har læst flere steder, at det er muligt at beholde den defekte
Imac til man modtager den nye af fragtmanden, men jeg ved ikke om det
er muligt i DK.

Har forøvrigt lige bestilt en i7, 2TB, 8Gb ram

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-10 00:26

> [...]
> er muligt i DK.
>
> Har forøvrigt lige bestilt en i7, 2TB, 8Gb ram

jeg tænker en lokal biks måske vil være med til at pakke dyret ud inden
man slæber den med hjem.. Og maskiner med fejl fra de kommer ud af
pakken kan forhandlren megeget hurtigt sende retur som DOA.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-10 19:38

> [...]
> Jeg har læst flere steder, at det er muligt at beholde den defekte
> Imac til man modtager den nye af fragtmanden, men jeg ved ikke om det

Det ved jeg nu ikke. Jeg købte en sort MacBook for et par år siden i
Merlin. Den brummede, da jeg fik den. Jeg fik lov til at beholde den,
indtil de havde fået en ny hjem at give mig. Nu var den jo ret bærbar,
så jeg var nede at vise dem problemet i butikken. På den måde fik de jo
set det. Merlin informerede mig om, at de gav pengene tilbage indenfor
14 dage. Nu findes Merlin jo ikke længere, men mon ikke andre butikker
har samme politik? Jeg kan dog se i Fonas betingelser:

"Ombytnings- og returret indenfor 14 dage
Varer købt i FONA kan byttes eller returneres i op til 14 dage efter
købet under forudsætning af, at varen ikke har været taget i brug - og
kvittering medbringes. Varen skal være ubeskadiget og returneres i
ubrudt original emballage. Dette gælder også brugte apparater, dog
behøver disse ikke være i original emballage. Musik, film, spil og
software skal returneres plomberet."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-10 19:49

> [...]
> ubrudt original emballage. Dette gælder også brugte apparater, dog
> behøver disse ikke være i original emballage. Musik, film, spil og

de operative ord i de betingelser er "ubrugt" og "ubrudt orginal
emballage" ..

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 01-02-10 00:32

On 31 Jan., 19:48, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> de operative ord i de betingelser er "ubrugt" og "ubrudt orginal
> emballage" ..
,,,,,,,,,,,,,,
Korrekt! Derfor køber man naturligvis på Dankort/Visa på nettet og har
derved 14 dage til at bruge varen og dernest fortryde købet! Det er
lige ud af landevejen ikke Thomas? Altså kunden vinder hver gang! Han
bruger computeren, ser en pixelfejl, fortryder købet, pakker lortet
sammen og sender det retur! er det ikke en dejlig løsning
Thomas?))

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-10 09:05

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> bruger computeren, ser en pixelfejl, fortryder købet, pakker lortet
> sammen og sender det retur! er det ikke en dejlig løsning

spar dig dine smileys ...

Hvis du har et godt forhold til din lokale forhandler så er alting
muligt*

/thomas

* har selv arbejdet hos en forhandler, og hvis det var en god kunde så
var der ikke noget i vejen for at vi pakkede maskinen op, chekkede at
det hele virkede inden han gik glad derfra.

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 01-02-10 01:32

On 1 Feb., 09:05, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> var der ikke noget i vejen for at vi pakkede maskinen op, chekkede at
> det hele virkede inden han gik glad derfra.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Fortskellen er, at man ikke behøver at stå i forhold til forhandleren
(den slags forlovelser plejer at være meget dyre), endsige hans
vurdering af om man er en god kunde.
Ved webhandel er det mig der afgører om forhandleren er en god
forhandler og om han har fortjent at jeg beholder hans vare! I modsat
fald får han den retur, hvorefter han godtgør mig returportoen.

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-10 09:44

> [...]

> er en god forhandler og om han har fortjent at jeg beholder hans vare! I
> modsat fald får han den retur, hvorefter han godtgør mig returportoen.

og det er netop "forbrugere" som dig der gør at "den lokale forhandler"
er en udøende race ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-10 10:52

Thomas von Hassel skrev:

> og det er netop "forbrugere" som dig der gør at "den lokale forhandler"
> er en udøende race ...

Tjah. Hvor mange små købmænd er der i dag?

Markedsvilkår er hårde betingelser.

Fra : Lyrik

Dato : 01-02-10 02:14

On 1 Feb., 09:44, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> og det er netop "forbrugere" som dig der gør at "den lokale forhandler"
> er en udøende race ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nej! Det er den lokale forhandlers uvilje til at indføre 14 dages
fortrydelsesret som dræber ham. Han begår så at sige selvmord.

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-10 10:22

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Nej! Det er den lokale forhandlers uvilje til at indføre 14 dages
> fortrydelsesret som dræber ham. Han begår så at sige selvmord.

Javel .. ved du hvad en forhandler tjener på f.eks. en iMac ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-10 00:42

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Nej! Det er den lokale forhandlers uvilje til at indføre 14 dages
> fortrydelsesret som dræber ham. Han begår så at sige selvmord.

Hvad skal forhandleren egentlig gøre med de varer, han på den måde får
retur? Nu tænker jeg ikke på defekte varer, men hvis kunden bare
fortryder. Du vil vel ikke som forbruger acceptere at købe en vare, som
en anden har haft hjemme at bruge i op til to uger? Jeg kan godt forstå,
at forhandlere ikke er villige til at yde den slags. Noget andet er, at
da jeg købte tidligere nævnte MacBook hos Merlin, fik jeg at vide, at de
bare byttede den indenfor 14 dage efter købet, så det var jo samme
service som web-butikker. Måske var det derfor, Merlin gik fallit
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-02-10 00:48

Henrik Münster wrote:

> [...]
> bare byttede den indenfor 14 dage efter købet, så det var jo samme
> service som web-butikker. Måske var det derfor, Merlin gik fallit

Præmissen er vel ikke anderledes for webbaserede forhandlere? Uanset
ender de op med et produkt der har været pakket ud og måske brugt nogle
dage. Hvorfor skulle en forhandler i en butik ikke kunne sælge sådan en
vare lige så vel som en forhandler i der driver en webshop?

- Peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-10 01:04

> [...]
> dage. Hvorfor skulle en forhandler i en butik ikke kunne sælge sådan en
> vare lige så vel som en forhandler i der driver en webshop?

Nej, det er det samme, men den webbaserede forhandler er tvunget af
lovgivningen og har vel vurderet, at forretningen trods alt kan løbe
rundt alligevel. Der er jo færre udgifter end ved en fysisk butik. Jeg
synes nu ikke, det er helt ukendt, at en forretning reklamerer med, at
man kan bytte varerne. Måske som led i en kampagne.
Noget andet er, at vi forbrugeren måske slet ikke ved, hvor tit
vi køber en "fabriksny" vare, der i virkeligheden allerede har været
solgt til en anden. Var der ikke engang nogle sager med bærbare
computere købt som nye, som indeholdt billeder og en masse private
dokumenter?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-02-10 01:20

Henrik Münster wrote:

> [...]
> solgt til en anden. Var der ikke engang nogle sager med bærbare
> computere købt som nye, som indeholdt billeder og en masse private

Jo, dem har der vist været flere af. Jeg har også flere gange oplevet at
bestille en 'dims' på nettet, hvor jeg har modtaget noget der tydeligt
har været pakket op. Min opfattelse er bare, at man som kunde i en butik
forventer at få en pakke med hjem, der aldrig har været åbnet - ellers
vil man ha' rabat fordi det er den 'demo'. Underligt egentlig.

- Peter

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-02-10 09:55

> Noget andet er, at vi forbrugeren måske slet ikke ved, hvor tit
> vi køber en "fabriksny" vare, der i virkeligheden allerede har været
> solgt til en anden.

Det er også min erfaring, at især komplekse produkter, kan cirkulere
flere gange, og ompakkes derfor ad flere omgange.
Det kan fx ske ved at et produkt er distribueret ud, men der så siden
viser sig forskellige fejl, der kan rettes fx igennem firmware.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Lyrik

Dato : 02-02-10 03:08

On 2 Feb., 00:41, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> bare byttede den indenfor 14 dage efter købet, så det var jo samme
> service som web-butikker. Måske var det derfor, Merlin gik fallit
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Merlin eksisterer i bedste velgående og er overtaget af Expert. Det at
du kan huske deres service, er guld værd for et forretningskoncept. De
har i dig en sikker kunde. Normalt ønsker en kunde for at beholde
varen.(det er irriterende at bytte). Derfor vil der sjældent blive
brug for retur efter 14 dage. Din holdning afspejler en slags "Mødoms-
forlangende" overfor en vare. Den var også gældende indenfor
konceptet: "kvinder"-senere viste det sig at en kvindes indre værdier
kunne overtræffe "mødomsværdien."
Altså hvis varen fremstår som ny, hvilket en butikslærling sikkert kan
sørge for, så er den ny! På trods af at den har været tændt og købet
fortrudt.
Det må alle acceptere hvis 14 dages returretten skal slå igennem.

14 dages returret vil tiltrække kunder som fluer om et stykke sukker!
Jeg har en lille Bilkahistorie. En bekendt, som var meget kritisk
skruet sammen, købte en PC i Bilka. Der var noget i vejen med den var
han sikker på og de byttede den. Så viste det sig at grafikkortet
havde løftet sig i den ene ende fra PCI rillen.
Så rendte han derind og brokkede sig. De talte et bundt penge op,
svarende til det han havde givet og smed dem på disken! Vers'go'!
sagde de.
"Jamen jeg vil da gerne have en PC, sagde han,(det var et rigtig godt
tilbud nemlig)- nu lidt usikker. "Jamen vi vil ikke handle PC med dig
sagde de!"
Så gik han hjem med pengene.
Sådan skal den ged barberes!

I USA er de meget længere fremme med at kunne bytte. Så langt fremme
at folk køber skjorter, har dem på til fest, får pletter på dem og
returnerer dem til butikken og får dem byttet! Først så hører man lidt
beskedent brok fra butikken (som set på TV) I Danmark er vi langt
bagefter med kunderettigheder. Danskerne er mere interesserede i at
butikkerne uhindret kan få alle rettigheder og snøre dem. Kunderne
føler sig simpelt hen skyldige overfor de forretningsdrivende. Hvis
noget går galt retter de skylden på sig selv og frikender på forhånd
butikken.
I dette usunde forretningsklima, går folk på nettet fordi de ved, at
de lovmæssigt har 14 dages fortrydelsesret! Og at denne ret indeholder
retten til at prøve produktet-og ikke ligesom i FONA, hvor det
forlanges at produktet overhovedet ikke har været afprøvet, for at den
14 dages fortrydelsesret kan gælde!

Jens

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-02-10 11:23

> [...]

> retten til at prøve produktet-og ikke ligesom i FONA, hvor det
> forlanges at produktet overhovedet ikke har været afprøvet, for at den

Pyh, det kunne du godt have redigeret lidt mere.

Brugtvognsforhandlermatematikere er også af den mening, at hvis
brugtvognsforhandleren oplyste alt, fejl og mangler især, og vil jeg
tillægge gav returret, så vil omsætningen stige og i sidste ende
indtjeningen. Og kunden vil blive ved med at komme igen.
Derfor er jeg personligt ikke i tvivl om at udviklingen kommer til at gå
den vej. Men, det kræver vel nogle store økonomiske muskler for at kune
håndtere det.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-10 15:23

> [...]

> retten til at prøve produktet-og ikke ligesom i FONA, hvor det
> forlanges at produktet overhovedet ikke har været afprøvet, for at den

Øh, betyder at fortryde ikke, at man ikke har lyst/råd/tid alligevel? At
man som forbruger har fejlvurderet sin egen indsats?

Du mener forhåbentlig ikke, at forbrugerne skal kunne svine et
selvvalgt, selvkøbt produkt til, og når det så er fedtet ind i ketchup,
aflevere det igen og få pengene retur?

Nej - det mener du ikke

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-10 11:10

Jeg ved ikke rigtig. Det er ikke mit indtryk, at de sælger Macintosh
mere. Nok var jeg tilfreds med Merlin, men ikke nok til at jeg vil gå
over til Windows

> [...]
>
> Du mener forhåbentlig ikke, at forbrugerne skal kunne svine et
> selvvalgt, selvkøbt produkt til, og når det så er fedtet ind i ketchup,

Det er jo folk, der misbruger konceptet. Jeg undrer mig også tit, når
jeg på nettet læser amerikanere fortælle, at de vil gå ned at levere
noget tilbage, som de har brugt i dagevis. Meningen er vel, at man kan
prøve tingene i hjemlige omgivelser og så beslutte sig for, om man vil
købe dem. Selv her i Danmark er det almindeligt i visse brancher.
Skobutikker tilbyder ofte, at man kan tage nogle sko med og så prøve dem
hjemme, bare man kun går med dem indendørs på tæpper, så de stadig ser
nye ud. Tæppehandlere tilbyder også ofte, at man låner flere tæpper med
hjem, så man kan vurdere, hvilket der er bedst under spisebordet.
I gamle dage gjorde tøjbutikker det også ofte. Nogle gør det vel
stadig. Jeg vil dog tro, at man skal betale tøjet, men man kan få
pengene tilbage. Det afhænger nok også lidt af, om man er en fast kunde
eller ser tilforladelig ud. Hvis man bruger tøjet en aften f.eks. til en
fest og derefter vil returnere det, er det misbrug af butikkens
velvilje, men nogle gør det nok alligevel. Nogle menneskers moral rækker
ikke længere end til, hvad man kan gøre uden at blive opdaget eller
straffet. De tænker ikke på, hvilke konsekvenser det får for andre
mennesker.
Jeg kommer til at tænke på en gammel tv-udsendelse, hvor Victor
Borge siger til Otto Leisner: "Sikken et nydelig slips, De der har på".
"Ja, synes De ikke?", svarer Otto Leisner, "jeg har også tænkt på at
købe det".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-10 15:17

> [...]
> Borge siger til Otto Leisner: "Sikken et nydelig slips, De der har på".
> "Ja, synes De ikke?", svarer Otto Leisner, "jeg har også tænkt på at

Er det sygehuseffektiviteten, der gør, at du svarer to forskellige
indlæg i samme post? )

Nå pyt - men a pro pos sygehuseffektivitet var jeg på skadestuen sidste
måned med en skade, opstået på arbejdet.

Sikkehedsorganisationen kan ikke lave en anmeldelse uden papirer fra
skadestuen, hvilket får mig på skadestuen igen, for at få papirerne.

Tænk - Herlev sygehus har effektiviseret journalerne væk

Der er ikke skrevet et komma om min behandling, og selvom jeg har givet
dem et signalement at både læge og sygeplejerske og tidspunkt, findes de
ikke.

Jeg er kun registreret som indkommende

Så på mandag skal jeg til rekonstruktion - jeg håber, jeg ikke skal have
metaltråden op i fingeren igen )))))

Gudskelov for alle de skattelettelser, der gør den offentlige sektor
mere og mere effektiv(dyb og indædt sarkasme).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-10 16:57

Morten Lind skrev:

> Så på mandag skal jeg til rekonstruktion - jeg håber, jeg ikke skal have
> metaltråden op i fingeren igen )))))

Ok, KUN stumpe papirclips til dit kontor fremover!

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-10 17:40

> Ok, KUN stumpe papirclips til dit kontor fremover!

Jeg har s´gu´ ikke noget kontor , men...

enig!!....du kender de kroge, man hænger køkkengrej på, ikke sandt?

Sådanne smedehjemmelavede tingester har jeg i mit omklædningsskab, og en
sådan fik jeg ind i højre pegefinger - blev forskrækket og trak hånden
til mig, hvilket resulterede i, at krogen gik /helt/ ind og op i
fingeren, fra håndenfladen og op til midterste led - indvendigt!

Blodet væltede ud i pulsryk, så jeg blev lidt bekymret

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 03-02-10 17:52

Morten Lind skrev:

> [...]
> fingeren, fra håndenfladen og op til midterste led - indvendigt!
>
> Blodet væltede ud i pulsryk, så jeg blev lidt bekymret

ARGH, din SKRIVEFINGER!!! Nu må du jo blive hjemme i flere MÅNEDER :)

Bortset fra det, lyder det ikke som århundredes fikseste konstruktion
med kødkroge i mørke omklædningsskabe, men så er det vel en arbejdsskade :D

Fra : Morten Lind

Dato : 03-02-10 18:10

> ARGH, din SKRIVEFINGER!!! Nu må du jo blive hjemme i flere MÅNEDER :)
>
> Bortset fra det, lyder det ikke som århundredes fikseste konstruktion
> med kødkroge i mørke omklædningsskabe, men så er det vel en arbejdsskade :D

He... Jeg gik da på arbejde dagen efter - jeg er jo fra den tid, hvor
man går hjemmefra så betids, at man kan gå på arbejde. Derfor er der
ikke noget i min verden, der hedder for sent

Jeg har da ni tilbage - fingre, altså Tjaeh, kødkrogene er i nye
skabe erstattet med nylonkroge, men få lige en smed til at bruge sådan
en

Og ja, det er en arbejdsskade, hvilket vel fremgik af indlægget, du
responderede på?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 03-02-10 23:53

Morten Lind skrev:

> He... Jeg gik da på arbejde dagen efter - jeg er jo fra den tid, hvor
> man går hjemmefra så betids, at man kan gå på arbejde. Derfor er der
> ikke noget i min verden, der hedder for sent

Det kan jeg også godt men så får jeg ikke sovet ret meget :(

Bemærker også du stadig skriver lange indlæg - du har 9 skrivefingre
tilbage? Og musen i den anden hånd?

> Jeg har da ni tilbage - fingre, altså Tjaeh, kødkrogene er i nye
> skabe erstattet med nylonkroge, men få lige en smed til at bruge sådan
> en

Er du nu også smed? Det bliver vildere og vildere.

> Og ja, det er en arbejdsskade, hvilket vel fremgik af indlægget, du
> responderede på?

Nåja, mindre detalje. Men synes stadig det er en spøjs skade du har
fået pådraget dig.

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-10 02:56

> Er du nu også smed? Det bliver vildere og vildere.

Jeg har overtaget skabene fra smeden.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 00:19

> [...]
> fingeren, fra håndenfladen og op til midterste led - indvendigt!
>
> Blodet væltede ud i pulsryk, så jeg blev lidt bekymret

føj ... god bedring :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 04-02-10 02:57

> føj ... god bedring :)
>
> /thomas

Tak

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-02-10 10:31

> [...]
> fingeren, fra håndenfladen og op til midterste led - indvendigt!
>
> Blodet væltede ud i pulsryk, så jeg blev lidt bekymret

Pyh, det var træls. God bedring. Rigtige mænd har mindst et synligt ar

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Poulsen

Dato : 02-02-10 08:16

Har lige fået skåret 14 dag af den oprindelige (forsinkede)
leveringsdato, så jeg får den d. 18 feb. Det ser ud som om Apple har
styr på problemerne nu