Usb slukker ikke når pc lukker ?
Fra : Lars & Jane

Dato : 11-01-10 15:38

Har en pc hvor der stadig er strøm i usb stikkene selvom pcèn er lukket ned
?
Nogen ide til hvorfor / hvordan man løser dette ?
Mvh Lars...

Fra : jk

Dato : 11-01-10 15:52

On Mon, 11 Jan 2010 15:38:24 +0100, "Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk>
wrote:

>Har en pc hvor der stadig er strøm i usb stikkene selvom pcèn er lukket ned
>?
>Nogen ide til hvorfor / hvordan man løser dette ?

Det er jo fordi usb kan være wake-up device fra standby, ligesom
tastatur og mus.
Gå ind i bios og se under power setting, hvordan wake-up er sat. Det
er mit bedste bud. Hvis I har usb tastatur og mus, er det måske ikke
nogen ide, at lamme usb helt.
En såkaldt usb-skinne virker jo også med usb.

Faktisk tror jeg, at jeg må foreslå stikkontakten.

mvh

John

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-10 06:57

> [...]
> nogen ide, at lamme usb helt.
> En såkaldt usb-skinne virker jo også med usb.

Medmindre han gerne vil starte computeren ved at trykke på tastaturet kan
det vel være ligemeget om han slår strømmen fra til USB stikkene når
computeren er slukket?

Det kunne jo f.eks. bare være en USB harddisk han gerne ville have til at
power-down når maskinen er slukket!

Brian

Fra : Jens Jensen

Dato : 11-01-10 16:06

Lars & Jane skrev, Den 11-01-2010 15:38:
> Har en pc hvor der stadig er strøm i usb stikkene selvom pcèn er lukket ned
> ?
> Nogen ide til hvorfor / hvordan man løser dette ?

På mit bundkort ændrer man det v.h.a. jumpere. Hver jumper forsyner to
USB-stik.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-10 17:27

"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i meddelelsen
> Har en pc hvor der stadig er strøm i usb stikkene selvom pcèn er lukket
> ned ?
> Nogen ide til hvorfor / hvordan man løser dette ?
> Mvh Lars...

Den løsning jeg har brugt er at montere et løst USB I/O kort
i et af computerens PCI stik.
<http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=usb+indstikskort&sp=all&pid=467531>

/Bent

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-10 06:55

> Den løsning jeg har brugt er at montere et løst USB I/O kort
> i et af computerens PCI stik.
> <http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=usb+indstikskort&sp=all&pid=467531>

Kunne du ikke bare have slået det fra i BIOS?

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-10 17:56

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i meddelelsen

> Kunne du ikke bare have slået det fra i BIOS?
>

> Brian

Nej, den mulighed findes ikke i mit bundkorts bios.

/Bent

Fra : Preben

Dato : 11-01-10 17:38

"Lars & Jane" <ljgk@vejen-net.dk> skrev i meddelelsen
> Har en pc hvor der stadig er strøm i usb stikkene selvom pcèn er lukket
> ned ?
> Nogen ide til hvorfor / hvordan man løser dette ?

Smid den ud og køb en TV-stikdåse i stedet. Den slukker det hele, når
masteren slukkes.
--
mvh/Preben

Fra : Ivar

Dato : 11-01-10 23:34

Preben skrev:

> Smid den ud og køb en TV-stikdåse i stedet. Den slukker det hele, når
> masteren slukkes.

Ja. Jeg har dog haft 3 stk, hvor kun 1 var i live efter et år.
Sidst har jeg prøvet at købe denne fra Harald Nyborg:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8578&n=10

Den er mærket med max 500W på masterudtaget, de mest almindelige
er mærket med 300W.
Den fra Harald Nyborg kan desuden (automatisk) justeres til
en grænseværdi på 0-60W. Dem, man ser de fleste steder, har fast
20W, så de kan fx ikke bruges til Atom-kort.

Ivar Magnusson

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-10 06:56

> Smid den ud og køb en TV-stikdåse i stedet. Den slukker det hele, når
> masteren slukkes.

Hvordan løser det problemet at der stadigvæk er strøm i USB stikkene når
maskinen er slukket?

(Han sagde ikke noget om USB spareskinne selvom det godt kunne være dét der
er grunden til han spørger)

Brian

Fra : Preben

Dato : 15-01-10 09:55

> Hvordan løser det problemet at der stadigvæk er strøm i USB stikkene når
> maskinen er slukket?

Det gør det heller ikke, men hvorfor interessere sig for strøm på
USB-stikkene, hvis det ikke var fordi, de skulle bruges til nedlukning af
PC'en?

> (Han sagde ikke noget om USB spareskinne selvom det godt kunne være dét
> der er grunden til han spørger)

Nej og ja. Tror du ikke han havde protesteret, hvis det ikke var det, det
drejede sig om?
--
mvh/Preben

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-10 10:36

> Nej og ja. Tror du ikke han havde protesteret, hvis det ikke var det,
> det drejede sig om?

Lars har jo slet ikke svaret endnu sååh...

Men der kunne være mange andre grunde... Mus der står og lyser fordi der er
strøm til... USB harddiske der ikke slukker og sikkert flere andre ting!

Brian

Fra : Lars & Jane

Dato : 15-01-10 11:21

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men der kunne være mange andre grunde... Mus der står og lyser fordi der
> er strøm til... USB harddiske der ikke slukker og sikkert flere andre

Hejsa og mange tak for de mange svar, beklager men har været væk nogle dage.
Brian har ret, det det konkret drejer sig om er at jeg har en 2,5" usb hd,
der skal være koblet til som backup, det jeg så opdagede var at når pcèn
lukked ned, slukkede usb mus og keyboard godt nok, men den 2,5" disk lyste
og kørte stadigt, og det var det jeg ikke kunne lide da det jo slider
unødigt på den....
Har nu imellemtiden prøvet på flere andre pcèr, og minsandten om ikke ALLE
tænder disken ????
Mvh Lars...

Fra : Brian Lund

Dato : 15-01-10 11:59

> [...]
> jeg ikke kunne lide da det jo slider unødigt på den....
> Har nu imellemtiden prøvet på flere andre pcèr, og minsandten om ikke

De fleste bundkort står som standard med strøm på USB selvom de er slukket!
Du må ind og rode med indstillingerne i BIOS, eller prøve en anden USB port,
prøv f.eks. at bytte rundt på mus og harddisk!

Brian