Torskerogn - sejt skind.
Fra : Niels

Dato : 10-01-10 09:35

Jeg er vild med torskerogn (ærgeligt, at det er så dyrt). Jeg køber
som regel bukserne i str. medium og koger i 15 min. med eddike,
peberkorn og laurbær. Jeg lader rognen køle ned i kogevandet.

Herefter spiser jeg rognen f.eks. på franskbrød med hjemmelavet
mayonnaise og lidt stenbiderrogn og næste dag rognen ristet på panden
med remoulade til. Endelig som salat med kapers.

En stadig irritation er det seje skind på rognen. Hvis jeg vil have
pæne skiver, er skindet ikke til at tage af, og hvis man tygger det
med, skal det som regel ud af munden.

Har jeg overset noget ved indkøb eller kogning? Jeg mindes noget om,
at min mor pakkede det ind i pergamentpapir under kogning, men hvilken
indflydelse kan det ha'?

--
Niels

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-01-10 17:45

Niels <nboegh@gmail.com> writes:

> Har jeg overset noget ved indkøb eller kogning? Jeg mindes noget om,
> at min mor pakkede det ind i pergamentpapir under kogning, men hvilken
> indflydelse kan det ha'?

Det ved jeg ikke, men det gør jeg også - fordi min mor gjorde det. :)
Herligt med disse traditioner.

http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page1201.html

Min mor tager ikke telefonen, men jeg vender tilbage med svar fra
hende. Men mon ikke det er fordi mormor gjorde det? :)

Mvh Trine

--
Besøg Butik Triane, hvor du finder et stort udvalg i havenisser,
skulpturer, Gjøltrolde, lys, Willow Tree, kurve og meget andet!

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-01-10 18:05

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Det ved jeg ikke, men det gør jeg også - fordi min mor gjorde det. :)
> Herligt med disse traditioner.
>
> http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page1201.html

Min mor pakkede rognen ind i alufolie inden kogningen. Jeg husker ikke
at hun kom eddike i kogevandet, men salt og måske citron.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Emil

Dato : 10-01-10 20:49

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:
>Min mor pakkede rognen ind i alufolie inden kogningen. Jeg husker ikke
>at hun kom eddike i kogevandet, men salt og måske citron.

Fremgangsmåden kan _ikke_ anbefales, da syre og salte går i
forbindelse med metalfolien, hvorved der dannes div. metalsalte, hvis
sundhedsværdi er tvivlsom.

Du virker nu meget normal, så det er nok ikke noget, som man skal
hidse sig op over

m.v.h. Emil

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-01-10 20:52

Emil wrote:

> Du virker nu meget normal, så det er nok ikke noget, som man skal
> hidse sig op over

Tak, det er altid rart at få at vide.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-01-10 18:10

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> Min mor tager ikke telefonen, men jeg vender tilbage med svar fra
> hende. Men mon ikke det er fordi mormor gjorde det? :)

Min mormor har lært min mor, at det er fordi skindet er skrøbeligt og
ikke skal gå i stykker. Så pergamenten er for at holde lidt sammen på
det hele, så der ikke ryger rogn ud i alt vandet.

Mon ikke eddikken har lidt samme effekt - virker det ikke som en slags
bindemiddel? Er det ikke derfor man kommer eddikke i vand til
pocherede æg?

Mvh Trine

Fra : Emil

Dato : 10-01-10 19:32

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

>Jeg er vild med torskerogn (ærgeligt, at det er så dyrt). Jeg køber
>som regel bukserne i str. medium og koger i 15 min. med eddike,
>peberkorn og laurbær. Jeg lader rognen køle ned i kogevandet.

Du skal koge vandet med krydderierne (gerne også et stykke citronskal)
i et stykke tid, så smagene trænger ud i kogevandet. Sluk for varmen.
Når temperaturen er faldet så meget, at du ikke kommer til skade ved
at dyppe fingrene heri, kommes rognen i en kogepose, som fyldes med
kogevand og krydderier, indtil rognen er dækket.

Det resterende kogevand i gryden bringes atter i kog, sluk for varmen
og kom kogeposen med rognen i gryden, så åbningen hænger udenfor. Kom
et stegetermometer i bukserne.
Efterfyld evt. vandet i gryden, så posen bliver dækker.

Kogeposen sørger for en ensartet temperatur i bukserne, da benene
ellers ville blive tørre i smagsoplevelsen (som sandkorn) p.gr.a.
overopvarmning. Oprindeligt brugte man madpapir el.lign.

Nu gælder det om, at bukserne kommer så tæt på 70 grader C. som muligt
(knap hårdkogt), og ikke over 75 grader, da de ellers bliver hårde.
Rogn er æg, og skal behandles som sådanne.

>Herefter spiser jeg rognen f.eks. på franskbrød med hjemmelavet
>mayonnaise og lidt stenbiderrogn og næste dag rognen ristet på panden
>med remoulade til. Endelig som salat med kapers.

Det lyder meget velsmagende og afvekslende. Prøv også at pynte med
karse og lidt stegt, røget bacon.

Når du alligevel er i gang, skulle du prøve at tilføje lidt silderogn,
som smager lidt kraftigere, og de passer fint sammen.
Som krydderi kan jeg anbefale en smule røget rogn (torsk eller sild).

>En stadig irritation er det seje skind på rognen. Hvis jeg vil have
>pæne skiver, er skindet ikke til at tage af, og hvis man tygger det
>med, skal det som regel ud af munden.

Det kan du ikke undgå. Det nemmeste er at servere i skiver, frigøre en
kant med kniv og gaffel, brug fingrene og en kniv til at skrabe det
væk.

m.v.h. Emil