Gruppen er på Facebook
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-01-10 09:19

Jeg har lavet en gruppe for os på Facebook. Mest på grund af Jens Bruuns
indlæg om at mødes og lave mad sammen.

Et mad battle for at bruge nogle helt danske udtryk..

Personligt synes jeg det kunne være sjovt og vil gerne deltage i
Storkøbenhavn.

Du kan melde dig ind i gruppen her:

http://www.facebook.com/group.php?gid=239890532843&ref=mf

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-01-10 12:06

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
1jc3j3x.1p532dr9x6oamN%jesper@gylling.net

> http://www.facebook.com/group.php?gid=239890532843&ref=mf

Godt initiativ. Usenet er ukendt for de fleste. Det kan man vist ikke sige
om Facebook

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-01-10 13:07

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> 1jc3j3x.1p532dr9x6oamN%jesper@gylling.net

> Godt initiativ. Usenet er ukendt for de fleste. Det kan man vist ikke sige
> om Facebook

Tak.

Enig. Mange kan slet ikke finde ud af Usenet og synes slet ikke et er
smart, da der kun er tekst.

Selv er jeg meget glad for det, men jeg har også brugt det i mange år
efterhånden.

Gruppen på Facebook vil nok gøre det lidt nemmere at få mange medlemmer
og samtidig kan man noget nemmere smide billeder/video af ens kreationer
op til inspiration for andre.

Lad os se om vi kan få så mange fra Usenet gruppen over i FB gruppen til
at starte med.

Fra : Carsten Stage

Dato : 10-01-10 13:42

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Selv er jeg meget glad for det, men jeg har også brugt det i mange år
> efterhånden.

Ditto.

> Lad os se om vi kan få så mange fra Usenet gruppen over i FB gruppen
> til at starte med.

Done.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-01-10 20:53

On 10/01/2010 13:07, Jesper Haaber Gylling wrote:
[...]
> Enig. Mange kan slet ikke finde ud af Usenet og synes slet ikke et er
> smart, da der kun er tekst.
[...]

Problemet er ikke at de ikke kan finde ud af det, det er at de slet ikke
ved at det eksisterer, og hvor stort det er.

Jeg synes det var fuldstændig uproblematisk at komme på Usenet, da jeg
fik Opasia fra TeleDanmark tilbage i starten af 1997.

Det var ekstremt besværligt da jeg skulle være point på en BBS 4-5 år
tidligere, og skulle sætte forskellige programmer op; det endte med at
SysOp måtte gøre det for mig. Sammenlignet med det var det fuldsændig
grotesk meget lettere at komme på Usenet og begynde at bruge det.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-01-10 21:04

Peter Knutsen wrote:

> Jeg synes det var fuldstændig uproblematisk at komme på Usenet, da jeg
> fik Opasia fra TeleDanmark tilbage i starten af 1997.

Enig, men det er tilsyneladende et uoverstigeligt problem for mange. Det
kan man bl. a. se af de mange brugere af webbaserede news-løsninger, f.
eks. Google Gruops.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-01-10 09:50

On 10/01/2010 21:04, Erik Olsen wrote:
> Peter Knutsen wrote:
> Enig, men det er tilsyneladende et uoverstigeligt problem for mange. Det
> kan man bl. a. se af de mange brugere af webbaserede news-løsninger, f.
> eks. Google Gruops.

Jeg tror slet ikke det handler om det tekniske.

Det handler dels om ikke at vide at man kan tilgå Usenet via NNTP (de
tror at Usenet er noget Google ejer), og dels om at hvis man ved om
Usenet, så kan det være besværligt a finde en (god og gratis) Usenet-server.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-01-10 19:12

Ikke spor: http://dotsrc.org/usenet/

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-01-10 00:37

On 11/01/2010 19:12, Erik Olsen wrote:

> Ikke spor: http://dotsrc.org/usenet/

Den er ikke god. Jeg bruger den selv, i mangel af bedre, men de svarer
ikke på anmodninger om at tilføje grupper til deres server.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-01-10 18:29

Peter Knutsen wrote:

> Den er ikke god. Jeg bruger den selv, i mangel af bedre, men de svarer
> ikke på anmodninger om at tilføje grupper til deres server.

Gudfaderbevares. Du ved ikke ret meget om usenet, vel?

Oprettelse af en ny gruppe foregår ikke på de enkelte nyhedsservere, men
debatteres i news:dk.admin og godkendes eller afvises af Styregruppen
hvorefter den i givet fald oprettes af TDC. Så jeg forstår godt at
dotsrc.org ikke svarer på dine henvendelser.

Læse mere på http://www.usenet.dk/?side=otd_intro&m=E

Fra : Heidi

Dato : 12-01-10 21:58

Erik Olsen wrote:

> Gudfaderbevares. Du ved ikke ret meget om usenet, vel?

Hvad med at læse hvad Peter skriver, inden du svarer så nedladende?

> [...]
> men debatteres i news:dk.admin og godkendes eller afvises af
> Styregruppen hvorefter den i givet fald oprettes af TDC. Så jeg

Der er ingen der snakker om at oprette grupper, men at TILFØJE dem til
serveren - der er vist en himmelvid forskel.

> Læse mere på http://www.usenet.dk/?side=otd_intro&m=E

Jeg gætter på det ikke bliver nødvendigt

--
Heidi

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-01-10 05:13

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-01-10 08:09

Peter Knutsen wrote:

> [...]
>
> Tak!

Beklager, jeg misforstod det du skrev. Måske fordi jeg aldrig gar
oplevet at news.dotsrc.org har manglet en nyhedsgruppe som jeg ville
læse.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-01-10 19:15

On 14/01/2010 08:09, Erik Olsen wrote:

> Beklager, jeg misforstod det du skrev. Måske fordi jeg aldrig gar
> oplevet at news.dotsrc.org har manglet en nyhedsgruppe som jeg ville læse.

Konkret er det < news:alt.sex.stories.d > jeg savner, hvilket især er
underligt fordi de *har* < alt.sex.stories.moderated > med.

Du er også tilgivet din fejl. Det vigtigste var at jeg fik hurtig
oprejsning i forhold til dine groft æreskrænkende anklager (et voldsomt
og meget direkte - og offentligt - angreb på min nerd credibility!!), og
det sørgede både Heidi og Jesper for, ganske i Usenets ånd.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-01-10 19:22

Peter Knutsen wrote:

> Konkret er det < news:alt.sex.stories.d > jeg savner, hvilket især er
> underligt fordi de *har* < alt.sex.stories.moderated > med.

Gudfaderbevares.

> [...]
> voldsomt og meget direkte - og offentligt - angreb på min nerd
> credibility!!), og det sørgede både Heidi og Jesper for, ganske i

Oprejsningen lader til at være ufortjent.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-01-10 06:56

On 14/01/2010 19:21, Erik Olsen wrote:

> Oprejsningen lader til at være ufortjent.

Du fastholder altså din groteske og voldsomt æreskrækende anklage om, at
jeg ikke forstår hvordan Usenet virker?

[ ] Ja
[ ] Nej

Sæt ét kryds.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-01-10 09:56

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
4b50035d$0$275$14726298@news.sunsite.dk

> Du fastholder altså din groteske og voldsomt æreskrækende anklage om,
> at jeg ikke forstår hvordan Usenet virker?

Glem ham. Vi andre ved så udmærket, hvem der har gjort i nælderne hér.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-01-10 17:38

Peter Knutsen wrote:

> Du fastholder altså din groteske og voldsomt æreskrækende anklage om,
> at jeg ikke forstår hvordan Usenet virker?

Egentlig ikke, der er andre årsager til jeg mener at oprejsningen er
ufortjent. Desuden er der indbygget en skjult vits i mit udsagn.

> [ ] Ja
> [ ] Nej
>
> Sæt ét kryds.

Rend mig i røven.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-01-10 06:46

On 15/01/2010 17:37, Erik Olsen wrote:

> Egentlig ikke, der er andre årsager til jeg mener at oprejsningen er

Okay, så er alt jo fint.

> ufortjent. Desuden er der indbygget en skjult vits i mit udsagn.

Den har jeg valgt at lade som om jeg ikke forstår.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 15-01-10 10:18

Erik Olsen wrote:

> Gudfaderbevares.

> Oprejsningen lader til at være ufortjent.

Spis din medicin, så vi kan vende tilbage til det kulinariske.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 14-01-10 22:37

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
> og meget direkte - og offentligt - angreb på min nerd credibility!!), og
> det sørgede både Heidi og Jesper for, ganske i Usenets ånd.

Normalt plejer de da ikke at være sene til at tage imod nye grupper.

Nu kender jeg ikke den pågældende, men er det en tekstbaseret gruppe?

Min new reader kan nemlig kun tage tekst og hvis jeg vil se billeder, så
skal jeg have gang i en anden reader, som dog langt fra at så nem at
bruge som min MacSOUP.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-01-10 06:57

On 14/01/2010 22:36, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Normalt plejer de da ikke at være sene til at tage imod nye grupper.

Gruppen har eksisteret i mange år, og jeg henvendte mig til
Sunsite-folkene for et halvt eller et helt år siden, men har intet svar
fået på min email.

> Nu kender jeg ikke den pågældende, men er det en tekstbaseret gruppe?

Ja. Den er tænkt som, og bruges som, diskussionsgruppe for
alt.sex.stories og alt.sex.stories.moderated, idet disse to er tænkt kun
til postning af historier.

Selv om det er ren tekst, er der dog meget spam i den, helt sikkert
spammerne der tænker at de kan afsætte deres produkter i en gruppe der
hedder noget med *sex*, men gruppens brugere har en god & gammel
tradition med en {ASSD} tag i subject line, til at markere de indlæg der
ikke er spam.

> Min new reader kan nemlig kun tage tekst og hvis jeg vil se billeder, så
> skal jeg have gang i en anden reader, som dog langt fra at så nem at
> bruge som min MacSOUP.

Jeg har stort set ikke brugt binære grupper, og har også fået det
indtryk at Mozillas newsreader ikke er optimal til opdelte filer anyway.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hauge

Dato : 15-01-10 15:06

Peter Knutsen skrev:
> .. dine groft æreskrænkende anklager

Æreskrænkende? Gudfader. Men kunne du ikke fise til en anden gruppe,
f.eks. en der *ikke* er beregnet for mad, da dit vrøvl om manglende
sex-grupper ikke hører til her. Men da du jo tydeligvis ved *alt* om
grupperne, så undrer det at du kører videre her..

FUT: dk.admin.netikette og det ved du jo godt hvad betyder.

/Hauge

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-01-10 22:38

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> [...]
> hvorefter den i givet fald oprettes af TDC. Så jeg forstår godt at
> dotsrc.org ikke svarer på dine henvendelser.

Rolig nu og skriv dog i en mere sober tone.

Det kan jo godt være at den server Peter Knutsen bruger ikke har alle
nyhedsgrupper og dermed skal opfordres til at tage dem ind.

Jeg bruger vist nok selv den Peter bruger og den fungerer fint for mig.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-01-10 14:29

On 10 Jan., 21:04, "Erik Olsen" <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Enig, men det er tilsyneladende et uoverstigeligt problem for mange. Det
> kan man bl. a. se af de mange brugere af webbaserede news-l sninger, f.
> eks. Google Gruops.

Skyldig! Men det er også fordi, jeg tilgår news fra mange maskiner
dagligt. Har tidligere brugt både Forte Agent, Thunderbird og
Microsofts helvedesprogram. Google Groups stinker, men er en løsning
på mit problem. Burde sikkert køre en onlineprofil i stedet.

Men hyggeligt da med en gruppe på Facebook. Så kan vi også se, hvor
frygtelig grimme vi ser ud!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-01-10 19:13

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Men hyggeligt da med en gruppe på Facebook. Så kan vi også se, hvor
> frygtelig grimme vi ser ud!

Facebooks regler stinker.

Fra : Jakob Bartholdy Bruu~

Dato : 11-01-10 10:04

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Du kan melde dig ind i gruppen her:
>
> http://www.facebook.com/group.php?gid=239890532843&ref=mf

Problemet er at man så osse skal meldes ind i Facebook. Usenet er rart fordi det ikke kræver registrering i hovede og
r.. og ikke kræver alle rettigheder til dine indlæg.

Jeg synes at det ersynd at prøve at flytte en velfungerende usenetgruppe til en portal, der kræver registrering OG har
en tvivlsom datapolitik.

/jakob bruun, facebookskeptiker

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-01-10 10:46

Jakob Bartholdy Bruun <jakob@moulinsart.dk> wrote:

> Problemet er at man så osse skal meldes ind i Facebook. Usenet er rart fordi d
et ikke kræver registrering i hovede og
> r.. og ikke kræver alle rettigheder til dine indlæg.

Det er klart at hvis du ikke er medlem af Facebook, så bliver det svært.

> Jeg synes at det ersynd at prøve at flytte en velfungerende usenetgruppe til e
n portal, der kræver registrering OG har
> en tvivlsom datapolitik.

Der er ingen der taler om at flytte en gruppe over på Facebook - det
synes jeg heller ikke er en god ide. Gruppen på Facebook er en
ligestillet løsning, som måske kan glæde dem som ikke kan finde ud af
Usenet.

Derudover er der den helt klare fordel ved Facebook at det er nemt at
oploade billeder/video af den mad, som vi gerne vil vise hinanden.

Slutteligt er det 100 gange nemmere at skabe fokus på madkultur via
Facebook end via Usenet.

> /jakob bruun, facebookskeptiker

Det er godt at være skeptisk, men så er det heller ikke værre.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 11-01-10 11:57

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Slutteligt er det 100 gange nemmere at skabe fokus på madkultur via
> Facebook end via Usenet.

Ja, opmærksomhed kan du få, men du vil ikke kunne diskutere ét emne
forholdsvis stringent i én tråd. Det vil være en idelig klikken rundt.
Ligesom du også vil modtage en del opmærksomhed fra personer, der bare
klikker rundt, men egentlig ikke har en særlig interesse i netop dit ærinde.
Fokus er hverken nettets eller Facebooks styrke, men usenets.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-01-10 12:06

3140 Abildgaard <FJERNpialykke@get2net.dk> wrote:

> [...]
> klikker rundt, men egentlig ikke har en særlig interesse i netop dit ærinde.
> Fokus er hverken nettets eller Facebooks styrke, men usenets.

Enig trådningen på Usenet er unik og kan ikke erstattes af Facebook
eller andre sociale tjenester.

Derfor som jeg skrev, så kan begge dele eksistere i sammenhørighed.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-01-10 12:16

3140 Abildgaard <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
4b4b03f3$0$36574$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Fokus er hverken nettets eller Facebooks styrke, men usenets.

Til gengæld er Facebooks styrke, at man hurtigt kan få en besked/invitation
ud til de særligt interesserede, og at man kan "styre" fælles events,
hvilket vel var grunden til, at Jesper oprettede gruppen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-01-10 12:24

> [...]

> ud til de særligt interesserede, og at man kan "styre" fælles events,
> hvilket vel var grunden til, at Jesper oprettede gruppen.

Præcis.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 11-01-10 12:34

Jens Bruun wrote:
> [...]
> besked/invitation ud til de særligt interesserede, og at man kan
> "styre" fælles events, hvilket vel var grunden til, at Jesper

Muligvis er alle endda enige

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-01-10 00:39

On 11/01/2010 11:56, 3140 Abildgaard wrote:

> [...]
> klikker rundt, men egentlig ikke har en særlig interesse i netop dit ærinde.
> Fokus er hverken nettets eller Facebooks styrke, men usenets.

Usenet *er* en del af nettet. Du tænker på webbet, som er et snævrere
begreb.

Og det er netop problemet: Folk flest tror at Internettet er lig med
webbet og kun webbet, og dermed er de i voldsom grad prædisponerede for
ikke at være opmærksomme på ikke-web-fænomeners, såsom Usenets, eksistens.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hauge

Dato : 13-01-10 17:49

Jakob Bartholdy Bruun skrev:
> Jeg synes at det ersynd at prøve at flytte en velfungerende usenetgruppe
> til en portal, der kræver registrering OG har en tvivlsom datapolitik.

Umiddelbart er det indtil nu heller ikke noget problem, da der absolut
ikke er skrevet noget endnu. Udover "god ide" og "stor køkken"
Men det bliver hyggeligt, hvis FB finder på at tage penge for deres
"service", hvilket sikkert vil ske på et tidspunkt, når alle har
reklame-stoppere i deres browsere, så får de jo ingen penge i kassen.

Mvh Hauge

Fra : Emil

Dato : 14-01-10 06:49

> [...]

>r.. og ikke kræver alle rettigheder til dine indlæg.

Og ikke alle undersøger konsekvenserne af at tilmelde sig.
Man skal følge nogle råd, som f.eks. disse:

7 skarpe om Facebook
<http://www.taenk.dk/?cid=8228>

Forbrugerraadet har flere
http://www.forbrugerraadet.dk/?area=search&stext=facebook

m.v.h. Emil

Fra : Hauge

Dato : 14-01-10 17:51

Emil skrev:
> Og ikke alle undersøger konsekvenserne af at tilmelde sig.

Det simpleste er jo bare at undlade at opkaste hele sit liv på FB,
hvilket en del tosser gør, så er det nu ikke så farligt.

Man skulle tro at en del mennesker kun havde et liv på FB, *alt* bliver
skrevet derpå.. Mange er fandme lamme i øverste etage.

Mvh Hauge

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-01-10 19:11

On 14/01/2010 17:50, Hauge wrote:

> [...]
>
> Man skulle tro at en del mennesker kun havde et liv på FB, *alt* bliver
> skrevet derpå.. Mange er fandme lamme i øverste etage.

Et større problem er det andre kan finde på at skrive på éns væg. Jeg
sletter konsekvent for personlige ting som andre skriver om mig på min
væg, og hvis det for personlige spørgsmål til at de bør stå offentligt,
så bliver de slettet hvorefter jeg sender et privat svar (afhænger meget
af hvem der spørger).

Hidtil har det sådan set kun været småting, men jeg mener det er bedre
at være opmærksom og at have en konsekvent politik, end at man laller
naivt deruda' og så lige pludselig har folk skrevet en hel masse, som
man egentlig ikke nødvendigvis synes at en potentiel arbejdsgiver skal
have mulighed for at læse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hauge

Dato : 02-02-10 21:41

Jesper Haaber Gylling skrev:
> Du kan melde dig ind i gruppen her:

Den blev da vist dødfødt.. Gad vide om der bliver en genfødsel engang,
det er jo sket før..

Mvh Hauge