Har man brug for 3G ??
Fra : Jakob Munck

Dato : 10-01-10 09:51

Jeg har gennem lang tid haft min Nokia N82 indstillet på at modtage fra
3G-nettet. Det lagde jeg mærke til ved at der stod et 3G mørke under søjlen
for signalstyrke på skærmen. Det ændrede jeg så til at mobilen nu i stedet
er på 2G nettet (nu vises et T under signalsøjlen), og alt er vist nok som
det var før, bortset fra at mobilen bruger mindre strøm og skal oplades
sjældnere. Det er en fordel.

Mit tekniske kendskab til 2/3G er meget lille, så jeg vil godt vide, hvad
der overhovedet skal være formålet med at have en mobil på 3G nettet. Drejer
det sig om at man kan lave videosamtaler, eller er der andre ting, som man
kan gøre, som ikke kan laves på 2G nettet?

En kort forklaring vil blive modtaget med glæde.

v.h.
Jakob

Fra : Jean

Dato : 10-01-10 10:52

"Jakob Munck" skrev:
> En kort forklaring vil blive modtaget med glæde.

3G-nettet er hurtigere til dataoverførsel modsat GSM (2G) (som max kan køre
EDGE).

Så bruger du ikke mobilen til større hjemmesider, og videosamtaler, så kan
du roligt lade det være slået fra.

Mvh Jean.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 10-01-10 12:13

Jean wrote:

> 3G-nettet er hurtigere til dataoverførsel modsat GSM (2G) (som max kan
> køre EDGE).
>
> Så bruger du ikke mobilen til større hjemmesider, og videosamtaler, så
> kan du roligt lade det være slået fra.

ja.

Naboen har en 3g mobil til sonofons net, og den har det ikke så godt med 3g...
signalstyrke til 3G senderen er for svag, så samtale falder ofte ud
når nogen ringer , eller han ringer.
Jeg satte den til 2G/GSM og nu har han ikke problem med samtaler.
Han bruger kun telefonen til tale, ikke alt muligt smart data osv
(han er 93år)

men det kan være hans telefon har et problem med roaming mellem
3g og 2g/GSM net fra sonofon, specielt hvis signalstyrke til 3g
senderen er svag.

Så i nogle tilfælde kan det sågar være nødvendigt at fravælge 3g
i telefonopsætning for overhovedet at kunne bruge telefonen.

Fra : Anders

Dato : 10-01-10 10:55

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som man kan gøre, som ikke kan laves på 2G nettet?
>
> En kort forklaring vil blive modtaget med glæde.

Videosamtaler, som du selv er inde på, er en mulighed med 3G.
Så skulle der være noget med, når man sender SMS'er, så skulle det også gå
en del hurtigere.

Det negative er, at mobilen bruger en smule mere strøm.

Fra : Jean

Dato : 10-01-10 12:46

Anders skrev:
> Så skulle der være noget med, når man sender SMS'er, så skulle det også gå
> en del hurtigere.

Hvor har du det fra? Har du selv afprøvet det?

Mvh Jean.

Fra : Hauge

Dato : 10-01-10 12:49

Jean skrev:

> Hvor har du det fra? Har du selv afprøvet det?

Anders har generelt ingen erfaring med det han udtaler sig om, også
derfor han meget tit skriver "Så skulle der være noget med", det er
noget han hører i ungdomsskolen hos de andre børn..
Søg efetr ham i gruppen, og du vil opdage at 99% af det han siger, er
noget forvildet vrøvl. Har en mistanke om at han gør meget i svampe
elelr også har han svamp.

Mvh Hauge

Fra : Anders

Dato : 10-01-10 12:58

"Jean" <ask@me> skrev i en meddelelse

> Hvor har du det fra? Har du selv afprøvet det?
>
> Mvh Jean.

Fik det anbefalet fra TDC i fredags, har ikke selv prøvet det i praksis
endnu.

Men skal have prøvet det....

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-01-10 21:43

Jean skrev:

> Hvor har du det fra? Har du selv afprøvet det?

Hos Sonofon har jeg sat min mobil op til at sende SMS via GPRS, og
samtidig sat den til at bruge 3G. Og når der er 3G dækning så tager det
kun ca. den halve tid at sende en SMS. Så der er noget om det.

- Chano Andersen

Fra : simon

Dato : 10-01-10 13:24

Anders skrev:
> [...]
> en del hurtigere.
>
> Det negative er, at mobilen bruger en smule mere strøm.

Det er ikke helt rigtigt Anders.
Man bruger 3G til bl.a. GPRS og her
kan man sende sms, men med begræsninger,
jævnfør det Telmore skriver:
"Det er muligt at sende sms via GPRS, og det koster det samme som alm.
sms-takst. Det er ikke muligt at sende sammenkædede sms'er via GPRS.
TELMORE fraråder at sende sms via GPRS, da det vil køre mere ustabilt
end hvis man sender via GSM, som er vores almindelige forbindelse til
tale og sms."
mvh
simon

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-10 17:36

simon skrev:

> TELMORE fraråder at sende sms via GPRS, da det vil køre mere ustabilt
> end hvis man sender via GSM, som er vores almindelige forbindelse til
> tale og sms."

Det kan jeg bekræfte. Jeg havde sat min mobil op til at bruge
GPRS, men på ferie på Bornholm kunne jeg ikke sms'e fra
campingpladsen - ikke før jeg slog over på GSM. Så var der intet
problem, så der har den stået siden.

--
Bertel

Fra : Snuden

Dato : 10-01-10 20:32

"simon" <nyhed.fjern.2010@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er ikke helt rigtigt Anders.
> Man bruger 3G til bl.a. GPRS

3G og GPRS har ikke noget med hinanden at gøre!

Fra : Jean

Dato : 10-01-10 22:29

"Snuden" skrev:
> 3G og GPRS har ikke noget med hinanden at gøre!

Det er så at sætte det på spidsen.

GPRS og 3G bruger man jo om det at flytte data via mobilnettet. GPRS og EDGE
kører via GSM, og 3G er så bare en hurtigere form for net... kaldet UMTS.

Mvh Jean.

Fra : Snuden

Dato : 11-01-10 00:50

"Jean" <ask@me> skrev i meddelelsen

> Det er så at sætte det på spidsen.
>
> GPRS og 3G bruger man jo om det at flytte data via mobilnettet. GPRS og
> EDGE kører via GSM, og 3G er så bare en hurtigere form for net... kaldet
> UMTS.

Præcis

Fra : borje@hotmail.com

Dato : 11-01-10 10:14

On Sun, 10 Jan 2010 22:28:57 +0100, "Jean" <ask@me> wrote:

>Det er så at sætte det på spidsen.
>
>GPRS og 3G bruger man jo om det at flytte data via mobilnettet. GPRS og EDGE
>kører via GSM, og 3G er så bare en hurtigere form for net... kaldet UMTS.

2G = Second Generation Mobile Communication
3G = Third Generation Mobile Communication
4G = Fourth Generation Mobile Communication

2G = GSM
3G = UMTS eller CDMA2000
4G = LTE

GPRS = data for 2G
EDGE = hurtigere data for 2G

Fra : Lars Raaby

Dato : 11-01-10 16:32

borje@hotmail.com skrev:

> 2G = Second Generation Mobile Communication
> 3G = Third Generation Mobile Communication
> 4G = Fourth Generation Mobile Communication

> [...]
Hvem tilbyder EDGE her hjemme?

--

Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Jean

Dato : 11-01-10 16:44

Lars Raaby:
> Hvem tilbyder EDGE her hjemme?

TDC har EDGE over alt, hvor de ikke dækker med 3G.

Telenor er igang jf.:
http://www.telenor.dk/om_telenor/presse/arkiv/2009/4_kvartal_2009/telenor_bygger_fremtidens_mobilnetvaerk.aspx

3 roamer på TDCs net, når de ikke selv dækker med 3G, så de har vel også
EDGE.

Telia tilbyder også EDGE.

Så det er faktisk alle 4 net, der indeholder det... og de tilhørende
serviceproviders.

Mvh Jean.

Fra : Lars Raaby

Dato : 13-01-10 20:21

Jean skrev:
> Lars Raaby:
>
> TDC har EDGE over alt, hvor de ikke dækker med 3G.

> [...]
Jeg har oplevet i dag da jeg var ude at køre rundt i det
midtjydske at telenor har EDGE nogle steder. Det var mest ude på
landet hvor det ikke var 3G dækning at der var EDGE.

--

Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-01-10 19:12

Lars Raaby skrev:
> Jeg har oplevet i dag da jeg var ude at køre rundt i det midtjydske at
> telenor har EDGE nogle steder. Det var mest ude på landet hvor det ikke
> var 3G dækning at der var EDGE.

Jeg har også oplevet det hjemme, ca. 10 KM fra Odense C. Har dog ikke
haft lejlighed til at lave en hastighedstest på mit trådløse bredbånd,
endnu. Kun oplevet det på mobilen.

- Chano Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-01-10 21:54

Snuden skrev:
> 3G og GPRS har ikke noget med hinanden at gøre!

Måske ikke, set fra et teknisk synspunkt, men opsætningen i de mobiler
jeg har set, taler enten om GPRS eller PS (Packet Switched Data). Ingen
af dem nævner noget spcifikt for UMTS i deres opsætninger, det at altså
samme sted i opsætningen man vælger hva' man bruger. Derfor er GPRS og
UMTS data PRÆCIS det samme, når der er tale om opsætningen i mobilen.

- Chano Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 12-01-10 21:49

simon skrev:
> [...]
> TELMORE fraråder at sende sms via GPRS, da det vil køre mere ustabilt
> end hvis man sender via GSM, som er vores almindelige forbindelse til

Det må være en Telmore/TDC ting. Det virker upåklageligt for mig, hos
Telenor.

- Chano Andersen

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 10-01-10 13:46

Anders skrev:

> Videosamtaler, som du selv er inde på, er en mulighed med 3G.
> Så skulle der være noget med, når man sender SMS'er, så skulle det også gå
> en del hurtigere.

Mon ikke det er MMS, der tænkes på.
Det er markant hurtigere med 3G..

Thore

Fra : Anders

Dato : 10-01-10 14:11

"Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det er MMS, der tænkes på.
> Det er markant hurtigere med 3G..
>
> Thore

Måske, ekspedienten kan huske forkert.

Fra : Hauge

Dato : 10-01-10 14:14

Anders skrev:
> Måske, ekspedienten kan huske forkert.

Elelr også har du *igen* intet fattet, hvilket er mest sandsynligt.

/Hauge

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 11-01-10 19:11

"Anders" <fornavn@efternavn.dk> skrev i meddelelsen

> "Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev i en meddelelse

> Måske, ekspedienten kan huske forkert.

Du er vel ikke så naiv, at du tror på alt det salgs-gas, ekspedienterne i
div. butikker kommer med, de har ingen forstand på det tekniske, de har bare
lært at sælge.

JJ

Fra : Anders

Dato : 11-01-10 20:22

"Johannes Jørgensen" <johs-jspam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du er vel ikke så naiv, at du tror på alt det salgs-gas, ekspedienterne i
> div. butikker kommer med, de har ingen forstand på det tekniske, de har

Det er ikke et spørgsmål om at være naiv, men der er måske noget om snakken
alligevel.