Vacum i indsugningen
Fra : Ole Mogensen

Dato : 10-01-10 17:42

Hvor meget drejer det sig om, 100 mm HG max ?

Ole M

Fra : KentBM

Dato : 10-01-10 18:40

On 10-01-2010 17:41, Ole Mogensen wrote:
> Hvor meget drejer det sig om, 100 mm HG max ?
Jeg går ud fra, at det ikke er en en-cylindret motorcykel, at du roder
med? Men en flere-cylindret, som skal synkroniseres.

Det er vel ikke så vigtigt, hvor meget, men om cylindrene står
nogenlunde ens. Nogle af de gamle 4-cyl. Suzuki skulle have de 2
midterste cylindre stående 10mm lavere end de ydre cylindre. Men normalt
skal de vel stå ens.

--

Kent

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 19:18

KentBM skrev:
> [...]
Under tomgang plejer det at ligge i området omkring '15' (á 150mm Hg?).
Men når nu du vitterligt skriver: "max", så sker der sager hvis man
undervejs leger med gasgivningen: Ved fuld gas går den tæt på nul,
hvorimod at vacuum-meteret slår helt ud til den anden ende (á det 3-4
dobbelte af tomgangs-målingen) når man efterfølgende slipper gassen!

Jeg har en ide om at spørgsmålet skyldes at du leger med tanken om et
hjemmelavet vand-vacuummeter, hvilket der for øvrigt er skevet en del
omkring tidligere på gruppen (prøv at søge på Google's 'grupper'!), og i
så fald er det ikke uvæsentligt at man let kommer til at overskride de
omregnede ca. 2 meter vandsøjle og risikerer at indsugningen snøfter en
kontant stråle vand i sig =

> [...]
> nogenlunde ens. Nogle af de gamle 4-cyl. Suzuki skulle have de 2
> midterste cylindre stående 10mm lavere end de ydre cylindre. Men normalt

Ja - Og også Suzukis GS'ere skal være ens :-|
Suzukis trecylindrede totaggere skulle have en federe dysning på den
midterste cylinder, måske at det er dét at du blander sammen!?

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 10-01-10 21:48

Armand skrev:

> Suzukis trecylindrede totaggere skulle have en federe dysning på den
> midterste cylinder,

Magere
GT550 og GT750 havde mindre hoveddyse i den midterste karburator.
De havde to udstødninger på den midterste cylinder. Det skulle
være årsagen, men GT380 kørte med samme dysse på alle tre cylindre.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 11-01-10 00:40

Ivar skrev:

> [...]
> De havde to udstødninger på den midterste cylinder. Det skulle
> være årsagen, men GT380 kørte med samme dysse på alle tre cylindre.

Jeg husker argumentet som værend ringere køling hvorfor der skulle lidt
tilskudskøling á fordampning til :-/

--
Armand.

Fra : Leif

Dato : 11-01-10 09:17

> Jeg husker argumentet som værend ringere køling hvorfor der skulle lidt tilskudskøling á
> fordampning til :-/
>
> --
> Armand.

Federe er korrekt.
Os der har kørt Kawas 70-tripler husker for godt afbrændte tændrør på
midterste cylinder, når spjældet blev holdt for åbent i modvind og der var
sat for lille dyse i midter-karburator eller indsugningsgummiet ikke sad ok.

/Leif

Fra : Ivar

Dato : 11-01-10 17:57

Leif skrev:

> Federe er korrekt.

Det får du nok svært ved at finde dokumentation for.
Hoveddysserne for GT750 var de første år 102,5 for h/v og 100 for
center. For GT550 87,5 for h/v og 85 for center. På senere årgenge
blev de større, men stadig med mindst i midten.

> Os der har kørt Kawas 70-tripler

Nu var det Suzuki, der blev nævnt. Kawasakierne havde én udstødning
pr. cylinder, og var hårdere "pumpet" end Suzukierne. Mig bekendt
havde H1 som standard samme dysser i alle tre karburatorer.

Ivar Magnusson

Fra : Leif

Dato : 11-01-10 21:31

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Det får du nok svært ved at finde dokumentation for.

Det vil jeg nok heller ikke bruge tid på, har bare mine egne erfaringer
siddende inde bagerst, men selvfølgelig: Der er gået mere end 30 år siden
jeg sidst havde en, så........

> Nu var det Suzuki, der blev nævnt. Kawasakierne havde én udstødning
> pr. cylinder, og var hårdere "pumpet" end Suzukierne. Mig bekendt
> havde H1 som standard samme dysser i alle tre karburatorer.

Pumpet var de ikke, bare bygget til Performance pga. af den konkurrence,
der var på det amerikanske marked på de tider med bl. a. Honda....

Forresten har der lige væert / kører en serie kl. 18 på Discovery med de
enkelte fabrikkers historie - vældig interresant.

/Leif

Fra : Ivar

Dato : 11-01-10 22:18

Leif skrev:

> Pumpet var de ikke, bare bygget til Performance pga. af den konkurrence,
> der var på det amerikanske marked på de tider med bl. a. Honda....

Alt er relativt. Da Kawasaki H1 kom i slutningen af tresserne var
det verdens hurtigste gadecykel, med 60 hk på 500 ccm. Da Suzuki
kom med noget tilsvarende nogle år senere, GT550, var ydelsen kun
48 hk.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 12-01-10 19:49

Leif skrev:

> Forresten har der lige væert / kører en serie kl. 18 på Discovery med de
> enkelte fabrikkers historie - vældig interresant.

Dagligt kl. 18 (og siden genudsendt kl 04.45)!

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 11-01-10 18:00

Armand skrev:

> Jeg husker argumentet som værend ringere køling hvorfor der skulle lidt
> tilskudskøling á fordampning til :-/

På GT750 var der nok ikke ret meget forskel på temperaturen af
de tre cylindrede. Den var nok større på de luftkølede.

Ivar Magnusson

Fra : KentBM

Dato : 10-01-10 23:56

On 10-01-2010 19:17, Armand wrote:
> Ja - Og også Suzukis GS'ere skal være ens :-|
> Suzukis trecylindrede totaggere skulle have en federe dysning på den
> midterste cylinder, måske at det er dét at du blander sammen!?

Nej. De sort/røde GSX 750 ESD med 16" forhjul (midt 80 model?) skulle
have de midterste cylindre lavere. Det var vist noget med kølingen.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_gsx750es%2083.htm
En af Reinhards billig import.

Jeg har godt nok haft en GT750, men nåede kun at køre km 5600 på den i
de 3 måneder, som jeg havde den. Og nåede aldrig at lave service på den
model inden den blev byttet ud med en Moto Guzzi V50 i blå. Moto Guzzien
var så dårligt skruet sammen, at den efter 10 måneder var ved at falde
fra hinanden. Af rust og dårlig kvalitet.
--

Kent

Fra : KentBM

Dato : 11-01-10 00:07

On 10-01-2010 23:56, KentBM wrote:
> Nej. De sort/røde GSX 750 ESD med 16" forhjul (midt 80 model?) skulle
> have de midterste cylindre lavere. Det var vist noget med kølingen.
> [...]
I øvrigt har jeg købt en Morgan Carbtune PRO, som jeg bruger på min BMW
R 1150 R. Til den model og vist nok også min svogers Moto Guzzi 1100
Sport skal instrumentet hænges omvendt for at kunne vise vakuum, da
vakuum er så svagt på disse maskiner.

Det er i øvrigt en godt sted at læse lidt om synkronisering.
www.carbtune.com.

--

Kent

Fra : Armand

Dato : 11-01-10 00:49

KentBM skrev:

> Nej. De sort/røde GSX 750 ESD med 16" forhjul (midt 80 model?) skulle
> have de midterste cylindre lavere. Det var vist noget med kølingen.
> [...]
Nope!
Jeg har fundet en ameriksnak fiche af en GSX700 på:
<http://www.powersportspro.com/pages/parts/viewbybrand/1/Suzuki.aspx>
hvor der står at læse: SKU: 09491-24013, JET, MAIN (122.5), 4 of!
Ergo: Fire ens hoveddyser!

--
Armand.

Fra : KentBM

Dato : 11-01-10 14:04

On 11/01/10 00.49, Armand wrote:
> [...]
> <http://www.powersportspro.com/pages/parts/viewbybrand/1/Suzuki.aspx>
> hvor der står at læse: SKU: 09491-24013, JET, MAIN (122.5), 4 of!
Tja. Det vil jeg da overhovedet ikke afvise. Og har ikke rigtigt
forstand på det heller.

I 1982 købte jeg en Honda CB 1100 Rc og det var original synkroniserings
instrumentet til den, som jeg har brugt til Suzukien. Så det kan ikke
være den GS850 som jeg havde før Hondaen, som skulle synkronisers på den
måde.

Men altså der må stadigvæk være en enkelt GSX 750 ESD et eller andet
sted i landet, når jeg tænker på, hvormange af denne model, som kørte
rundt i landet i start 90erne.

Efter CBen havde jeg en CBR1000 og den blev justeret ganske normalt ens
for alle.

--

Kent

Fra : Ole Mogensen

Dato : 11-01-10 16:55

> [...]

> så fald er det ikke uvæsentligt at man let kommer til at overskride de
> omregnede ca. 2 meter vandsøjle og risikerer at indsugningen snøfter en

Hej

Nææ det er nu til vacumregulering af tændingen.

Jeg havde mulighed for at arve et par vacumsensore men
de gik desværre ikke højt nok op.

Ole M

Fra : Armand

Dato : 12-01-10 19:59

Ole Mogensen skrev:

> Hej
>
> Nææ det er nu til vacumregulering af tændingen.

Tomgangen, mener du vel?

--
Armand.

Fra : Ole Mogensen

Dato : 15-01-10 17:07

On 12-01-2010 19:58, Armand wrote:

> Tomgangen, mener du vel?

Nix, tændingsforskydning.

Ole M

Fra : Armand

Dato : 15-01-10 18:25

Ole Mogensen skrev:

> Nix, tændingsforskydning.

Øhhh?
Vacuum-reguleringen (på de får motorcykler som dét kan dreje sig om) er
snarere en on-off funktion som man ikke behøver et specifikt tal for.
Derved at man heller ikke kan justere på selve vacuum'et til
tændingsforskydningen har man heller ikke behov for et parameter at
indstille efter!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-01-10 21:06

On Fri, 15 Jan 2010 18:25:11 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>Derved at man heller ikke kan justere på selve vacuum'et til
>tændingsforskydningen har man heller ikke behov for et parameter at

Det er faktisk en både og.
Visse modeller af Ducati Paso kører med en Marelli Digiplex tænding,
og den har en ægte vacuumregulering.
Vacuumreguleringen har den fordel, frem for den gængse statiske
regulering, at den retarderer tændingen lidt når der lægges gas på,
hvilket bevirker at man kan køre med lidt højere tænding end normalt
ved cruise speed, hvilket har en gavnlig virkning på forbrændingen.
Man har efterbygget dette i tændsystemer der har fat i en Throttle
Possision Sensor (TPS).
Hvis man kigger i en tændings MAP til sådan en kan man se at tændingen
forsøges holdt som havde den en vacuumregulering.
Nogle systemer med en "linier MAP" har man lagt tændingen højest i det
område man benytter til cruise (4-6000 RPM), og retarderer et par
grader når der virkelig kommer belastning på.
Så Ole's ide med at lave en regulær vacuumregulering er nu ikke så
tosset enda

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 16-01-10 04:48

Steen Gruby skrev:

> Så Ole's ide med at lave en regulær vacuumregulering er nu ikke så
> tosset enda

Hvoraf fremgår at han vil lave sådant? Jeg opfatter kun at han vil
justere (á eksisterende regulering)!
Sådan lige på hånden husker jeg kun Yamaha XS1100 og Kawasaki Z1300 (og
måske også Honda GoldWing, der hører til i samme klasse + epoke) som
havende det fra biltænding kendte vacuum-regulering og dé kan da ikke
reguleres, men blot kontrolleres for funktion, á fuldt udslag, ved
givent vacuum!

--
Armand

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-01-10 12:40

On Sat, 16 Jan 2010 04:47:55 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Hvoraf fremgår at han vil lave sådant? Jeg opfatter kun at han vil
>justere (á eksisterende regulering)!

Undskyld, måske tillægger jeg Oles indlæg mere end jeg skulle, men det
er sådan jeg læser det

> [...]
>havende det fra biltænding kendte vacuum-regulering og dé kan da ikke
>reguleres, men blot kontrolleres for funktion, á fuldt udslag, ved

Det er korrekt at omfanget (området) af den mekaniske regulering er
sat af de mekaniske stop.
Hvis man laver samme system med en elektronisk tryk (vacuum) sensor
kan man programmere sig ud af hvor meget den skal forstille tændingen
versus omdrejningstal og belastning.
På den måde kan man fremstille en vacuum regulering der er tilpasset
motoren.
Tanken om at gøre det på den måde er ikke så tosset

Fra : Ole Mogensen

Dato : 16-01-10 15:36

On 16-01-2010 12:40, Steen Gruby wrote:
> On Sat, 16 Jan 2010 04:47:55 +0100, Armand<armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.

Jeg har vist ingen steder påstået at det er en eksisterende tænding,
Steen ved vist godt hvad jeg har gang i

> Undskyld, måske tillægger jeg Oles indlæg mere end jeg skulle, men det
> er sådan jeg læser det

Du læser det korrekt

Fra : Armand

Dato : 16-01-10 16:04

Ole Mogensen skrev:

> Jeg har vist ingen steder påstået at det er en eksisterende tænding,
> Steen ved vist godt hvad jeg har gang i

> Du læser det korrekt

Ohkæyyy!!

Respekt!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-01-10 22:46

On Sat, 16 Jan 2010 16:04:05 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Ohkæyyy!!
>
>Respekt!

Jeg har "sludret" lidt med Ole om hans tvivlsomme projekter, dog ikke
lige denne, så det var ikke så svært at regne ud
Der sidder som sagt sådan en indretning i Magnetic-Marelli boksen, som
bl.a. også anvendes i Fiat Punto.
Desværre er det boksens svage punkt, så de bokse der er til at skaffe
er oftest defekte netop på det punkt.

Ole: Jeg har en til en Punto liggende der tilhører en af mine
kumpaner, og jeg skal gerne høre om den er til afhændelse..

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-10 06:33

> Ole: Jeg har en til en Punto liggende der tilhører en af mine
> kumpaner, og jeg skal gerne høre om den er til afhændelse..

> [...]

Med indbygget omdr.begrænser der bare passer nogenlunde?

Hygge PD CBR1100t

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-01-10 19:00

On Mon, 18 Jan 2010 06:32:44 +0100, "Poul Dam"
<pouldamhyggeadslhome.dk> wrote:

Hej Poul.

>Med indbygget omdr.begrænser der bare passer nogenlunde?

Ingen anelse.
Så vidt jeg husker er den blot indkøbt for at se om den kunne
omprogrammeres til andet formål hvilket ikke er tilfældet.
Derfor er den landet her
Hvis jeg skulle ændre på sådan noget tog jeg omgående en Ignitech box
i brug - Det er til at have med at gøre.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ole Mogensen

Dato : 18-01-10 18:19

On 17-01-2010 22:45, Steen Gruby wrote:

Hej Steen

> Jeg har "sludret" lidt med Ole om hans tvivlsomme projekter, dog ikke
> lige denne, så det var ikke så svært at regne ud

Tvivlsomme!!! Fni(y)ss

Mit sidste mindre problem med at tilpasse en elektronisk
omdrejningstæller fra en V7, som sidder over knikseren og derfor
skal have en puls på små 300-400 V, løste jeg med en fætter og en
spole fra et autorelæ så den kan drives direkte af Ignitech boxen

> [...]
>
> Ole: Jeg har en til en Punto liggende der tilhører en af mine
> kumpaner, og jeg skal gerne høre om den er til afhændelse..

Nej tak Steeen, jeg har planer om at købe en vacumtransducer med to
indgange så den også kan bruges til synk af karburatorerne.

Jeg er desværre blevet "lidt" forsinket i mit projekt, bla. pga sygdom,
men regner med at blive færdig i år

Ole M

Fra : Armand

Dato : 18-01-10 18:38

Ole Mogensen skrev:

> .....så den kan drives direkte af Ignitech boxen

Ignitech?
Nu begynder brikkerne at falde på plads!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-01-10 19:02

On Mon, 18 Jan 2010 18:38:29 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Ignitech?
>Nu begynder brikkerne at falde på plads!

Tiøren faldt i lutter enører

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 18-01-10 19:47

Steen Gruby skrev:
> On Mon, 18 Jan 2010 18:38:29 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> Hej Armand.
>
> Tiøren faldt i lutter enører

Jup!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-01-10 19:58

On Mon, 18 Jan 2010 19:47:17 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

>Jup!

Ignitech boksen har en indgang til TPS, og når den er monteret kan man
lave en tredimmentionel map der styres af omdrejningstal og
gashåndtagets stilling.
Hvis man nu sætter vacuum dimsen ind i stedet for TPS potentiometeret
kan man med lidt omtanke lave en tredimmensionel map der simulerer en
ægte vacuum regulering.
TPS yderstillinger (spænding) kan stilles i Ignitech boksen, så næsten
en hver elektronisk vacuum sensor kan anvendes.
Det er et forsøg værd.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-01-10 20:10

On Sun, 10 Jan 2010 17:41:59 +0100, Ole Mogensen <o@mogensen.mail.dk>
wrote:

Hej Ole.

>Hvor meget drejer det sig om, 100 mm HG max ?

Jeg har to forskellige sæt instrumenter til at synkronisere
indsugningsspjæld med
Den ene er kalibreret i Bar, og den anden i mm HG.

Som jeg husker det er vacum på en V2 motor i tomgang omkring 0,1 -
0,15 mm HG, svarende til godt 133-200 mBar.
Jeg mener også at kunne huske at under påløb (motorbremse) kan man man
godt komme i nærheden af 1 Bar.

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-01-10 22:15

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> [...]
> 0,15 mm HG, svarende til godt 133-200 mBar.
> Jeg mener også at kunne huske at under påløb (motorbremse) kan man man

Det instrument jeg har måler Inches of Mercury (In.Hg), hvilket kan
oversættes til Tommer Kviksølv.
Min USA-bil (5,7L V8) har omkring 19 In.Hg i tomgang.
når 1In.Hg = 33.86388 mBar ligger jeg med ca. 643,4mbar vacuum i tomgang -
det skal så siges at tuningsgraden er latterlig lav, omkring 50Hk/Liter.
--
Brian Sørup
Ex 1991 Honda VFR 750F

Fra : Western

Dato : 10-01-10 22:50

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev > Som jeg husker det er vacum på
en V2 motor i tomgang omkring 0,1 -
> 0,15 mm HG, svarende til godt 133-200 mBar.

Hej Steen

Mon ikke du har fået rykket lidt på kommaet her - eller sat et m for
meget?
(760 mm Hg svarer til 1013 mBar.)

--

Leif Westen

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-01-10 22:53

On Sun, 10 Jan 2010 22:49:58 +0100, "Western"
<leif.westenFjerneS@stofanet.dk> wrote:

Hej.

>Mon ikke du har fået rykket lidt på kommaet her - eller sat et m for
>meget?
>(760 mm Hg svarer til 1013 mBar.)

Jo for søren.
Der er et nul for meget foran.
100 mm HG er 133 mBar.
Undskyld.

Fra : frølårsraketten

Dato : 11-01-10 00:59

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev

> 100 mm HG er 133 mBar.
> Undskyld.

Jo jo, men alle regner i hPa (hektoPascal) i dag, hvor 1013,2 hPa svarer til
1 Bar (1000 mBar). Check selv hos DMI

Fra : Steen Gruby

Dato : 11-01-10 08:11

On Mon, 11 Jan 2010 00:59:03 +0100, frølårsraketten <p@debie.dk>
wrote:

Hej.

>Jo jo, men alle regner i hPa (hektoPascal) i dag, hvor 1013,2 hPa svarer til
>1 Bar (1000 mBar). Check selv hos DMI

Det ændrer jo ikke på at mit instrument er kalibreret i mBar

Fra : Leif

Dato : 11-01-10 09:11

"frølårsraketten" <p@debie.dk> skrev i meddelelsen

> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev

> Jo jo, men alle regner i hPa (hektoPascal) i dag, hvor 1013,2 hPa svarer til 1 Bar (1000 mBar).
> Check selv hos DMI

Så er der jo ikke noget at sige til at vejret er af he...de til
/Leif

Fra : Ole Mogensen

Dato : 12-01-10 15:35

On 10-01-2010 20:09, Steen Gruby wrote:
> [...]
> 0,15 mm HG, svarende til godt 133-200 mBar.
> Jeg mener også at kunne huske at under påløb (motorbremse) kan man man

Jeg husker engang da vi var en 8-10 guzzier på vej ned af en
rimelig stejl bakke, alle brugte motorbremsen, føj for
en stank af benzin.

Ole