Nokia opdatering og mistet dansk sprog
Fra : Steen J

Dato : 09-01-10 19:35

Jeg har købt min Nokia 3720c telefon i en butik i København. Påmindet af
Nokias PC-programmer og kraftigt ansporet af Nokias hjemmesider opdaterer
jeg telefonsoftwaren med en dansk NokiaSoftewareUpdaterSetup_da.

Herefter kan jeg ikke mere vælge dansk sprog i telefonen.

Efterfølgende finder jeg ud af, at det er fordi telefonen er såkaldt
parallelimporteret og er kodet til syd- og mellemeuropa. Hvorfra skulle jeg
kunne vide det? Og hvordan skulle jeg kunne vide, at det har disse
konsekvenser?

Forhandleren løser problemet for mig, men hvad nu hvis jeg havde købt den på
nettet (i en dansk butik)? Så havde jeg haft udgifter til forsendelse af
telefonen!

Hvorfor kan softwareupdateren ikke give mig mulighed for at vælge geografi?
Det er himmelråbende kluntet gjort af Nokia, og jeg fatter ikke hvad fordel
Nokia har af, at genere kunderne på det groveste på denne måde. En eddikesur
smiley til Nokia for den oplevelse, som jeg sagtens kunne have undværet.

En kollega af mig har været ude for det samme, og vi er ikke de eneste.

Hvor og hvordan skal jeg købe en mobiltelefon næste gang, for at undgå noget
tilsvarende?

/Steen J

Fra : Anders

Dato : 09-01-10 19:56

"Steen J" <steen.j@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En kollega af mig har været ude for det samme, og vi er ikke de eneste.
>
> Hvor og hvordan skal jeg købe en mobiltelefon næste gang, for at undgå

I en fysisk butik, så slipper du for paralellimporterede mobiler.

Fordelen er du får produktet med det samme, hvis det ellers er på lager.

Ulempen, kan være prisen er en smule højere.

En god ide er at sammenligne prisen på webbutikken og den alm. butik.

De billigste forhandlere sælger med 99.9% paralellimportedere mobiler, og
det er der ikke noget galt med, og det er heller ikke ulovligt, bare de
holder sig til gældende lov på området.

En af de rigtigt slemme forhandlere er Monatel.

Det man ikke kan være sikker på, at man får en DK manual, men den kan
derimod være Tysk el. andet sprog.

Fra : Steen J

Dato : 09-01-10 20:20

"Anders" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> I en fysisk butik, så slipper du for paralellimporterede mobiler.

Det VAr i en fysisk butik!

> Det man ikke kan være sikker på, at man får en DK manual, men den kan
> derimod være Tysk el. andet sprog.

Jo, manualen var på tysk, men der medfulgte en dansk.

Men Nokia kunne stadig godt spørge om sproget, når man opdaterer. Jeg kan
ikke se, at Nokia har nogen fordel af at genere kunderne selv om man direkte
eller indirekte har handlet i udlandet. Vi bor jo I EU!

/Steen

Fra : Anders

Dato : 10-01-10 07:26

> [...]
> ikke se, at Nokia har nogen fordel af at genere kunderne selv om man
> direkte eller indirekte har handlet i udlandet. Vi bor jo I EU!

Så vil jeg klage til forretningen, og forlange at få pengene tilbage, eller
en anden mobil telefon.

Fra : Steen J

Dato : 10-01-10 08:00

> Så vil jeg klage til forretningen, og forlange at få pengene tilbage,
> eller en anden mobil telefon.

Hvorfor klage til forretningen? Hvad er der i vejen for, at den køber sine
varer ind i Tyskland? Det er der mange danske, der specielt sønderjyder. Og
nu osse vupti.com - ifølge deres reklamer!

Næh, jeg synes, at problemer er, at Nokia lader en dansk udgave af deres
program (SoftwareUpdater) fjerner muligheden for dansk sprog i telefonen.

Det kan være rimeligt nok, at man ikke vil bruge plads i telefonen til
alverdens sprog, og at man har en opdeling i bl.a. nordeuropæiske sprog og
mellem- og sydeuropæiske sprog, men så skal man lade brugeren vælge og ikke
lade det 100% afhænge af en områdekode i telefonen.

/Steen

Fra : Anders

Dato : 10-01-10 08:41

> [...]
> mellem- og sydeuropæiske sprog, men så skal man lade brugeren vælge og
> ikke lade det 100% afhænge af en områdekode i telefonen.

Du kan jo også lade være med at klage, og leve med den som den er.

Men som min. krav vil jeg forlange at få den flashed til DK og få en DK
manual, det er jo ikke alle der eks. er særligt god til Tysk.

Gjorde selv den samme fejl for en del år tilbage, og konstaterede at der
manglede et hukommelses kort og DK manual (fik en arabisk), og det klagede
jeg over til biksen, og 2 dage senere kom der en DK manual og et hukommelses
kort med posten.

Biksen eksisterer ikke idag.

Fra : Steen J

Dato : 10-01-10 13:17

> Du kan jo også lade være med at klage, og leve med den som den er.
>
> Men som min. krav vil jeg forlange at få den flashed til DK og få en DK
> manual, det er jo ikke alle der eks. er særligt god til Tysk.

Jeg har skam fået forretningen til at flashe den tilbage til dansk, og den
danske manual har jeg fundet som pdf på nettet, hvilket er godt nok til mig.

Men jeg synes som sagt, at det er en dårlig behandling af Nokia at gøre den
slags, især når deres forhandlersøgning på deres hjemmeside ikke virker.

/Steen

Fra : Anders

Dato : 10-01-10 14:10

> [...]
>
> Men jeg synes som sagt, at det er en dårlig behandling af Nokia at gøre
> den slags, især når deres forhandlersøgning på deres hjemmeside ikke

Jeg kan kun være enig med dig.....

Men i mange tilfælde, når man paralellimporterer, så er det med 1 formål -
profit.

Fra : Hauge

Dato : 10-01-10 14:14

Anders skrev:
> Men i mange tilfælde, når man paralellimporterer, så er det med 1 formål -
> profit.

Hvor er du dygtig, er det noget du selv har fundet ud af?

/Hauge