vin og sundhed?
Fra : Ole Madsen

Dato : 09-01-10 15:48

Jeg mener at have hørt noget om dette engang, at et glas om dagen skulle
være godt for helbredet, er det det?

og er der forskel om det er hvid elle rødvin?

Ole

Fra : jos

Dato : 09-01-10 17:43

Ole Madsen wrote:
> Jeg mener at have hørt noget om dette engang, at et glas om dagen
> skulle være godt for helbredet, er det det?
Ja da! helt klart
> og er der forskel om det er hvid elle rødvin?

ja! angiveligt virker øl ikke, men jeg er overbevidst om at en daglig snaps
gør samme gavn.

Eventuelle henvisninger til facts, som imødegår dette, vil jeg anse som
irrelevante!

finn

Fra : kk

Dato : 09-01-10 20:50

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Klip>
> Eventuelle henvisninger til facts, som imødegår dette, vil jeg anse som
> irrelevante!
>
> finn
Ja, og ødelæggende for det gode humør,.. Skål!
mvh
kk

Fra : Ivar

Dato : 09-01-10 22:35

Ole Madsen skrev:

> Jeg mener at have hørt noget om dette engang, at et glas om dagen skulle være
> godt for helbredet, er det det?

Jeg har også hørt, at en cigar om dagen skulle være godt!

Det blev for få år siden tilladt at reklamere for functional-food.
Altså madvarer som skulle have specielt gavnlige engenskaber.
Du gør nok bedst i at ignorere sådanne "reklamer".

Hvis vin var godt for sundheden, var det fordi et eller flere
stoffer i vinen er gode. De stoffer ikke har betydning, kunne
man så lige så godt fjerne. Dem der have betydning, burde man
forstærke. Altså, hvis det var rigtigt at et glas vin var sundt,
burde man fjerne alkoholden, hvis den ikke var årsagen, eller
tilsætte ekstra, hvis den var.

Hvis man sammenligner en befolkningsgruppe, der drikker et glas
vin i ny og næ, og sammenligner den med en gruppe, der jævnligt
drikker cola, vil man nok finde ud af, at den første er mest sund.
Det kan få nogen til at sige, at et glas vin i ny og næ er sundt.
Årsagen er nok nærmere, at dem der drikker meget cola generelt
lever usundt.

Ivar Magnusson

Fra : Bæ9

Dato : 09-01-10 22:48

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har også hørt, at en cigar om dagen skulle være godt!

den gode cigar jeg nyder dagligt er ganske lækker - og hun nyder det osse

Fra : Margit

Dato : 09-01-10 22:37

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at have hørt noget om dette engang, at et glas om dagen skulle
> være godt for helbredet, er det det?
>
> og er der forskel om det er hvid elle rødvin?
>
> Ole

En læge fortalte engang, at 2 glas rødvin om dagen
var sundt for os. Men ikke mere end 2 glas..
Hilsen Margit

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 10-01-10 00:21

> den gode cigar jeg nyder dagligt er ganske lækker - og hun nyder det osse

Kræftens Bekæmpelse skriver:
Et moderat forbrug af vin ser ud til at mindske dødeligheden af hjerte-
kar-sygdomme. Nu viser undersøgelser fra "Kost, kræft og helbred", at
vindrikkere også har sundere kostvaner. Men er det vinen eller kosten,
der gør vindrikkerne mindre syge?
http://www.cancer.dk/Epi/Afdelinger/KKH/forskningsresultater/Sunde+vindrikkere.htm

Man bør nok anvende sund fornuft snarere en at stole på alt det, der
lukkes ud i pressen. Alkohol er gavnlig for kredsløbet, men skadeligt
for f.eks. hjerneceller, lever osv.

En varm sommerdag fortalte en læge i radioen, at man skulle drikke en
masse væske, og gerne sodavand, da man derved også fik nogle
nødvendige salte. Alle ved, at en sodavand indeholder en masse
sukker, der ikke er gavnligt, som tomme kalorier. (Udtalelsen var
formentlig sponsoreret af sodavandsfabrikanterne).

En kendt læge har en gang argumenteret imod, at tobaksrygning skulle
være skadelig. Han var sponsoreret af tobaksindustrien.

Hilsen Peter

Fra : Marianne

Dato : 10-01-10 09:13

> Jeg mener at have hørt noget om dette engang, at et glas om dagen skulle
> være godt for helbredet, er det det?
>
> og er der forskel om det er hvid elle rødvin?
>
> Ole

Det er nok den såkaldte 'Østerbroundersøgelse', du tænker på. Her pegede man
i sin tid på, at der syntes at være en sammenhæng mellem et par glas rødvin
dagligt og et godt helbred.

Undersøgelsen blev brugt til at legitimere indtagelse af rødvin herhjemme.
Uden for Danmark har jeg læst, at man griner ad den! Kritikken går fx på, at
man ikke tager højde for socio-økonomiske faktorer, og at det snarere er
disse, der hænger sammen med det gode helbred.

Du kan google på 'Østerbroundersøgelsen'

mvh
Marianne

Fra : -V-

Dato : 10-01-10 03:17

On Jan 10, 9:13 am, "Marianne" <mjan...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Undersøgelsen blev brugt til at legitimere indtagelse af rødvin herhjemme.
> Uden for Danmark har jeg læst, at man griner ad den!

Ævl.

Østerbroundersøgelsen (eng: "Copenhagen Heart Study") er en af de
største europæiske folkesundhedsundersøgelser nogensinde, og står som
en milepæl indenfor undersøgelser af årsagssammenhængene mellem bla..
kost, rygning, alkoholindtagelse, motion og så levetid.
Det er en af de meste citerede publikationer i DK overhovedet, og har
kastet et væld af publikationer og afhandlinger, herunder ph.d. og dr.
med, af sig.

Hvilke kredse færdes du i, hvor man 'griner ad den'?

-V-

Fra : Marianne

Dato : 10-01-10 20:49

> [...]

>med, af sig.

>Hvilke kredse færdes du i, hvor man 'griner ad den'?

Der er jo mange 'Østerbroundersøgelser', og det kan da vel være, de nyere er
skåret bedre end den oprindelige. Det er specifikt påstanden om at alkohol
ikke er skadeligt, jeg forstår er en unik, dansk forståelse, og som er
legitimeret i den omtalte undersøgelse.

De kredse jeg færdes i, arbejder med kulturelt betingede forståelser af
alkohol.

Er du uenig i det, jeg skriver? Altså at undersøgelsen er blevet brugt til
at legitimere indtagelse af rødvin? Og at socio-økonomiske forhold kan have
betydning for helbredet?

mvh
Marianne

Fra : -V-

Dato : 10-01-10 16:33

On Jan 10, 8:48 pm, "Marianne" <mjan...@gmail.com> wrote:

> [...]
> at legitimere indtagelse af rødvin? Og at socio-økonomiske forhold kan have

Der er kun én Østerbroundersøgelse (herefter 'Øbus'), men der er mange
studier indenfor den hovedundersøgelse.

Jeg er bestemt ikke uenig i at socioøkonomiske forhold kan have
betydning for helbredet, og hvis man tror at det ikke har, så er man
naiv.

Moderat indtagelse af rødvin har en påviselig forlængelse af livet,
det viser både Øbus og en mængde andre epidimiologiske undersøgelser.
Hvorfor det er sådan, er imidliertid ikke helt kendt, men man mener at
det kan have noget med indholdet af resveratrol (har senere
undersøgelser vist) i druernes skal at gøre.
Øl og spiritus har ikke samme effekt ved moderat indtag.

Hvis man mener at den beviselige effekt ved (og jeg gentager) moderat
indtagelse af rødvin legitimerer at man drikker sig ned hver konstant,
så læser man undersøgelsen som fanden læser biblen.
Mit indtryk er at du ikke rigtigt har sat dig ind i Øbus.

Kan du forklare mig Det Franske Paradoks?

Hvordan kommer du fra at man 'legitimerer indtagelsen af rødvin' (som
i undersøgelsen er 'moderat indtag' med volumengrænser), til at man
griner af den i udlandet?

Hvad er 'kulturelt betingede forståelser af alkohol'?

Fra : Marianne

Dato : 12-01-10 08:23

"-V-" <valdemarj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> betydning for helbredet?

>Mange Østerbroundersøgelser?
>Der er kun én Østerbroundersøgelse (herefter 'Øbus'), men der er mange

Jo, sådan kan man selvfølgelig se på det. Jeg vil nok sige, at der er een
organisering omkring undersøgelsen og en række tværsnitsundersøgelser inden
for samme hat. Metoden kan meget vel være den samme, men populationen
(Østerbro, Herlev og Glostrup) varierer, det samme gør de spørgsmål, man
søger svar på.

> [...]

>Moderat indtagelse af rødvin har en påviselig forlængelse af livet,
det viser både Øbus og en mængde andre epidimiologiske undersøgelser.

Ja - måske nok. Men kan der ikke lige så vel være tale om en (eller flere)
bagvedliggende faktorer, man ikke har fundet endnu?

> [...]

indtagelse af rødvin legitimerer at man drikker sig ned hver konstant,
så læser man undersøgelsen som fanden læser biblen.

Det har jeg vist heller ikke sagt Det, jeg skrev, var "undersøgelsen
blev brugt til at legitimere indtagelse af rødvin
herhjemme". Ikke at drikke sig i hegnet.

>Mit indtryk er at du ikke rigtigt har sat dig ind i Øbus.

Nej - det har du ret i, det har jeg ikke. Men jeg kender typen af
undersøgelser udmærket. Grundlæggende forudsætter de, at verden og
faktorerne i verden kan forstås og modelleres matematisk. Dett er jeg ikke
fundamentalt uenig i, men nok en smule skeptisk overfor, om man nu har
fundet de rette, eviggyldige udtryk.

>Kan du forklare mig Det Franske Paradoks?

I undersøgelsens logik må det jo dreje sig om faktorer, der endnu ikke er
fundet? Enten direkte i forbindelse med rødvinen og dens indholdsstoffer,
eller indirekte i form af faktorer, der slet ikke er med i undersøgelsen.

>Hvordan kommer du fra at man 'legitimerer indtagelsen af rødvin' (som
i undersøgelsen er 'moderat indtag' med volumengrænser), til at man
griner af den i udlandet?

Jeg udtrykker mig upræcist. Man griner ikke af undersøgelsen, men af, hvad
undersøgelsen er blevet brugt til at legitimere. Sådanne studier bliver der
immervæk lavet en del af: Hvad kom forskere frem til, hvordan gjorde de det,
hvordan blev resultaterne brugt i samtiden?

>Hvad er 'kulturelt betingede forståelser af alkohol'?

Det er en beskrivelse af det fænomen, at forståelsen af alkohol skifter
gennem tiden. Man ser på - og følgeligt forklarer - menneskets brug af
alkohol forskelligt til forskellige tider og i forskellige kulturer. Det er
jo en lang historie ...

mvh
Marianne

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 11-01-10 23:27

> Mange Østerbroundersøgelser?

Jeg bor i Gladsaxe og fik for et par år siden tilbudt en undersøgelse
for tarmkræft. Jeg skulle hænge en papirstrimmel i toilettet og
besørge på den. Derefter skulle papiret foldes og lægges i en kuvert,
som skulle sendes til undersøgeren. Resultatet skulle vise om jeg
havde blod i afføringen (tegn på tarmkræft). Jeg undlod selvsagt at
deltage, på trods af to henvendelser fra undersøgeren. Når
Gladsaxeborgere fik tilbuddet, var det fordi en undersøgelse på
Østerbro ikke havde givet tilstrækkeligt med respons.

Derfor mener jeg også, at der må være flere Østerbroundersøgelser!

Hilsen Peter

Fra : Ole Madsen

Dato : 13-01-10 13:20

"Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg mener at have hørt noget om dette engang, at et glas om dagen skulle
> være godt for helbredet, er det det?
>
> og er der forskel om det er hvid elle rødvin?
>
> Ole

Tak til jer alle for input

Ole