Dækmønster-design; i.fb.m. BT-023
Fra : Simon

Dato : 09-01-10 17:33

(Muligvis er jeg lidt langsom, men) har lige opdaget div. omtale af
Bridgestones kommende BT023; det slog mig hvor enige de tre-fire store nu
ser ud til at være, om principperne for mønsterdesign til sport-touringdæk:

http://www.motorhelmets.com/pics-products/dunlop/bodyparts-motorcycle-tire-dunlop-sport-touring-hp-cruiser-sportmax-roadsmart.jpg
http://www.motorrad-testbericht.at/magazin/bridgestone/bt023/bridgestone_bt023_1.jpg
http://www.cyclegear.com/images/tires/Pilot%20Road%202%20Rear_410x410.jpg

- Skråtstillede/slyngede enkelt-kanaler bagpå; samt det omvendte V-mønster
(som Avon kalder "Inverted Front Grooves") foran
[http://www.motorcyclenews.com/Ride/RiDE-Insider/Avon-interview/,
http://www.webbikeworld.com/Motorcycle-tires/avon-storm-st.htm]

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 02:49

Simon skrev:
> [...]
>
> - Skråtstillede/slyngede enkelt-kanaler bagpå; samt det omvendte
> V-mønster (som Avon kalder "Inverted Front Grooves") foran

Moderne dækmønstre ligner ikke hinanden mere end dækmønstre altid har gjort!

Et eksempel fra de glade 80'ere:
- Metzeler ME99 bagdæk:
<http://www.tyres-pneus-online.co.uk/motorcycle-tyres/METZELER/ME,99,A/>
- Michelin M48 bagdæk:
<http://www.michelin-motorrad.de/strasse/_img/a49_m48e.jpg>

Før midten af 70'erne var næsten alle fordæk á 'blok-typen':
<http://www.metzelermoto.com/web/catalog/moto/moto_catalogo_schedaDescription.page?categoria=/catalog/moto/classic/none&vehicleType=MOTO&product_id=102433&uri=/metzeler/en_IT/browser/xml/catalog/moto/Classic_BLock_C.xml&menu_item=/products/catalog/classic>

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 11-01-10 16:41

> Moderne dækmønstre ligner ikke hinanden mere end dækmønstre altid har
> gjort!

Det er muligt, men hvor det for 30 år siden nok var et spm. om at gøre
"ligesom de andre", tror og håber jeg da at nutidens design bygger mere på
research og har gavn af computersimuleringer o.lign.
Og jeg siger netop ikke, at de *ligner* hinanden, for jeg tror gerne de
alle vil kunne genkendes for et unikt design - men at man på trods af det
(med lidt god vilje) kan se identiske principper/fællestræk.

Jeg synes i hvert fald at BT023's meget forandrede mønster i.fh.t. BT021,
og ligheden med de øvrige, sprang mig i øjnene.

Pirelli er for den sags skyld i samme båd.
http://bikerholic.com/wp-content/uploads/2009/04/pirelli-angel-st-199x300.jpg
- dvs. samtlige nyere sport-touring dæk er skåret(!) over samme læst.
Spekulativt måske, men påfaldende..... :)

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Armand

Dato : 12-01-10 20:05

Simon skrev:

> [...]
>
> - dvs. samtlige nyere sport-touring dæk er skåret(!) over samme læst.
> Spekulativt måske, men påfaldende..... :)

Jeg er bange for at designerne alene har en ubehagelig stor del af
ansvaret for mønstrenes udseende

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-01-10 07:14

Armand wrote:

> Jeg er bange for at designerne alene har en ubehagelig stor del af
> ansvaret for mønstrenes udseende

Det er jo de færreste der bruger mønsteret til andet end udseende på et
sportsdæk, så det har du helt sikkert ret i. "MC vandskrækkerne" er i
overtal i det købssegment.

At man stadig kan købe blok dæk er nok heller ikke pga.
vandafledningsevnen - det er til ære for medlemmerne i "MC nostalgammel".

Spørgsmålet er så hvilke dæk der er bedst til brug i hele sæsonen (5-30
grader, regn og sol) sportstouring dæk?

--
vh
Torben

Fra : Simon

Dato : 13-01-10 20:12

> de færreste der bruger mønsteret til andet end udseende på et
> sportsdæk, så det har du helt sikkert ret i. "MC vandskrækkerne" ..

Har I noget at bakke de udtalelser op med, eller er det ren gætværk?
Har I læst det Avon-interview jeg linkede til? .. se udvalgte passager
herunder(*). Et dårligt mønster giver hæl-tå-slid/"cupping".

> Spørgsmålet er så hvilke dæk der er bedst til brug i hele sæsonen (5-30
> grader, regn og sol) sportstouring dæk?

- Et med masser er silica i:
"One of the biggest recent advances has been the inclusion of silica,
which has happened over the last couple of years. Silica effectively
improves wet grip.
It’s all about temperature. A hard compound might [not] really work
between 10 degrees and 90 degrees, say, and if it’s raining it might never
get to that 10 degrees. Silica brings the effective operating temperature
down to zero or one degree, so it will work in the wet. Silica also
extends the tyre’s performance at the top end of the range by reducing the
effects of overheating."

*)
"Are sports tyre tread patterns more about fashion than physics?

No, the tread pattern is really important. If you wanted a tread pattern
just to clear water, you’d have a racing wet. But a road tyre doesn’t just
have to clear water on wet roads, it has to run on dry roads without
irregular wear and tearing on the edges. If you put the grooves in the
wrong place you’ll get high spots and low spots.
We came up with the ideal groove pattern by taking a slick and cutting
fan-shaped grooves into it to establish exactly where the wear was taking
place, then we set up our road-tyre grooves at ninety degrees to those
maximum-wear grooves.

But isn’t there one ideal pattern that everyone should follow?

From a physics point of view the grooves do have to follow a certain
design. At one point it did seem that everyone else had missed the point
on tread patterns. Without mentioning any names, you’d get horrendous
stepped wear on some of their tyres, the fronts in particular. You had to
throw them away long before they were worn out, simply because the pattern
was all wrong. Avon pioneered inverted front grooves on front tyres,
recognising the fact that the rear tyre is about traction and the front is
about braking. For years people told us we were putting our tyres on the
wrong way round."

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-10 22:04

On Wed, 13 Jan 2010 20:11:49 +0100, Simon wrote:

> Har I noget at bakke de udtalelser op med, eller er det ren gætværk?
> Har I læst det Avon-interview jeg linkede til? .. se udvalgte passager
> herunder(*). Et dårligt mønster giver hæl-tå-slid/"cupping".

Som en af de få har jeg kørt Avon med udmærket resultat relativt, men at
deres mønster skulle være fri for hæl/tå er li'got det værste gang vrøvl.
:-/ OK, deres ST fordæk holdt relativt længe, men skulle alene kasseres på
hæl/tå længe før kritisk mønsterdybde. Det var på "fie". "makita" kan på
rekordtid, (á under 10KKm.), slide hæl/tå på hvad som helst, Metzeler M1,
Conti Road Attack, og Pilot porno.

Jeg er sikker på at motorcyklen er synderen her, næsetunge cykler har
problemet, spørg bare en CBR1000 ejer.

> *)
> "Are sports tyre tread patterns more about fashion than physics?

<snip>

file, file, violinspil fra en salgsafdeling......

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 8-11-2009

Fra : Armand

Dato : 13-01-10 23:03

Simon skrev:

> [...]
> just have to clear water on wet roads, it has to run on dry roads
> without irregular wear and tearing on the edges.........

Dér indrømmes der netop at man på moderne dæk går på kompromis med
regn-egenskaberne
Jeg tror ikke lige at brugerne husker på dén kendsgerning når de på
ferien ryger ind i en tordenskylle :-/

Når Dunlop i 80'erne fik sit mønster til at ligne en række pile i enden
af hinanden var det nok mest hensyn til design frem for funktion (og dé
viste sig forøvrigt at være følsomme for hæl/tå -slitage. Det samme
gælder pirellis aktuelle engel/dæmon -mønster :-|

--
Armand.

Fra : CL

Dato : 13-01-10 23:41

Armand wrote:

> [...]
> viste sig forøvrigt at være følsomme for hæl/tå -slitage. Det samme
> gælder pirellis aktuelle engel/dæmon -mønster :-|

Lige det dæk Arrowmax brugte jeg udelukende på baghjulet
af den årsag, men der var det tilgængel meget godt,
(til min GS 750/836 forbrug 10 stk på 9 år)

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL