Hyper-sensitiv overfor CD'er
Fra : Steen

Dato : 09-01-10 18:04

Jeg oplever engang imellem, at min MacBook ikke vil have noget at gøre
med CD'er fra biblioteket. Efter at have snurret lidt, spytter maskinen
CD'en ud igen. Det er som regel fordi iTunes mener kiksen er beskidt,
eller også fordi en CD har multimedieindhold sammen med sædvanlige
audiotracks.

Smækker jeg samme CD i min Windows-maskine, er der ingen problemer.

Kan andre genkende denne overfølsomhed hos Mac, og er der noget jeg kan
gøre for at ændre dette?

--
Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-10 18:25

Steen skrev:
> [...]
>
> Smækker jeg samme CD i min Windows-maskine, er der ingen problemer.
>
> Kan andre genkende denne overfølsomhed hos Mac, og er der noget jeg kan

Biblioteksskiver er jo påklisteret altmuligt hvilket kan bringe dem ud
af balance, og et spinkelt bærbardrev er sædvanligvis mere sippet end et
mere robust stationærdrev i eget kabinet.

Jeg tror altså det er en hardwarefejl.

Fra : Steen

Dato : 09-01-10 18:33

> Biblioteksskiver er jo påklisteret altmuligt hvilket kan bringe dem ud
> af balance, og et spinkelt bærbardrev er sædvanligvis mere sippet end et
> mere robust stationærdrev i eget kabinet.

Min Windåse, der æder det meste (inkl. ridsede CD/DVD'er) er også en
laptop

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-10 18:40

Steen skrev:

> Min Windåse, der æder det meste (inkl. ridsede CD/DVD'er) er også en
> laptop

Så brug du den :)

Det er velkendt at tolerancetærskler er forskellige mellem forskellige
slags grej.

Fra : KentBM

Dato : 09-01-10 18:36

On 09/01/10 18.25, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
> af balance, og et spinkelt bærbardrev er sædvanligvis mere sippet end et
> mere robust stationærdrev i eget kabinet.

Første del skyder "skylden" på CDerne men du konkludere hardwarefejl? Er
det på CDerne du mener?

--

Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-10 18:41

KentBM skrev:

> Første del skyder "skylden" på CDerne men du konkludere hardwarefejl? Er
> det på CDerne du mener?

Det er det fysiske ved cd'erne der er hardware, ja.

Du ved, alt hvad du kan røre ved :)

Fra : KentBM

Dato : 09-01-10 18:58

On 09/01/10 18.40, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Det er det fysiske ved cd'erne der er hardware, ja.
>
> Du ved, alt hvad du kan røre ved :)

Jeg blev lidt i tvivl om du modsage dig selv, men det gjorde du jo så
ikke

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-10 18:46

Steen <isteen@googlemail.com> wrote:

> [...]
>
> Smækker jeg samme CD i min Windows-maskine, er der ingen problemer.
>
> Kan andre genkende denne overfølsomhed hos Mac, og er der noget jeg kan

det er nok en kombination af ridsede skiver og et måske lidt støvet
drev. Og så synes jeg tit at laptop drev har det med at være kræsne ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-10 19:41

Steen wrote:
> [...]
>
> Smækker jeg samme CD i min Windows-maskine, er der ingen problemer.
>
> Kan andre genkende denne overfølsomhed hos Mac, og er der noget jeg kan

Jep, - jeg har oplevet det på min PG G4 med slot-in og selv på mine
gamle G3 og PM9600... Det er åbenbart ikke alle, der er lige søde ved
det, de låner. Der kan være både skidt, fedtede fingre og andre former
for 'leverpostej-belægninger' på CD'en. - Du kan prøve at rense selve
afspillesiden af med en blød køkkenklud (fiberklud), vredet hårdt op i
noget lunkent vand med et par dråber opvaskemiddel i. - Det har hjulpet
her nogle gange, men hvis selve spillesiden er blevet så mat eller
ridset nær centerhullet, at skiven ikke kan registreres, så er der ikke
noget at gøre - andet end at gå ned og få den byttet til et andet og
måske bedre eksemplar...

Et andet 'middel' - men dyrt - er, hvis du stadig har en flaske stående
med tonehovedrens til en kassette-/spolebåndoptager. Det er lige så
effektiv som lunkent vand med ovaskemiddel i.

mvh. Erik Richard