er 10.6 bedre til filstørrelser ???
Fra : jagge

Dato : 09-01-10 16:43

Hey

Jeg er ved at blive vanvittig over at 10.5 ikke kan finde ud af noget så
grundliggende elementært som at holde styr på filstørrelser.

Jeg har tit brug for at "rense" ud og derfor sortere jeg efter
filstørrelse, eller rettere, forsøger..... MacOS stinker til dette, der
går mange minutter før et vindue bliver opdateret med filstørrelser.....

Er 10.6 bedre ?? Det alene kunne få mig til at opgradere.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-10 16:50

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> går mange minutter før et vindue bliver opdateret med filstørrelser.....
>
> Er 10.6 bedre ?? Det alene kunne få mig til at opgradere.

du mener at den lige skal have lidt tid til at beregne størrelsen på
mapper ?

jeg synes ikke det er blevet bedre ... men jo færre lag jo hurtigere ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-10 16:52

> du mener at den lige skal have lidt tid til at beregne størrelsen på
> mapper ?
>
> jeg synes ikke det er blevet bedre ... men jo færre lag jo hurtigere ..

dog vil jeg sige at en smule vente tid er bedre end under windows hvor
du skal tage egenskaber for hver mappe enkeltvis ...

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 09-01-10 18:39

On 09/01/10 16.51, Thomas von Hassel wrote:

> dog vil jeg sige at en smule vente tid er bedre end under windows hvor
> du skal tage egenskaber for hver mappe enkeltvis ...
I windows kan du jo bede om en oversigt over alle filer over en vis
størrelse (og vel også i OS X?). Og så slette filerne i oversigten.

--

Kent

Fra : Jon

Dato : 09-01-10 21:27

KentBM <kentF_JERNmagnussen@hotmail.com> wrote:

> I windows kan du jo bede om en oversigt over alle filer over en vis
> størrelse (og vel også i OS X?). Og så slette filerne i oversigten.

Det kan du meget enkelt gjøre i Mac OS X:

Lag et permanent søk (dvs. en "Smart Folder") med søkekriterier som
passer, f.eks. "Filer > 100 MB". Jeg har en slik til enhver tid liggende
i venstre side av Finder-vinduer. Du kan slette direkte fra en slik
visning, og når du markerer en fil, vil du se i bunnen av vinduet
hvilken mappe den "bor i".
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-10 21:46

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> i venstre side av Finder-vinduer. Du kan slette direkte fra en slik
> visning, og når du markerer en fil, vil du se i bunnen av vinduet

der er bare et problem ... i liste visning viser den ikke hvor stor
filen er ....

/thomas

Fra : Jon

Dato : 09-01-10 23:32

> der er bare et problem ... i liste visning viser den ikke hvor stor
> filen er ....

Det hadde jeg sant nok ikke tenkt over. Du får likevel en oversikt, men
jeg ser at den ikke er så god som den nok burde vært.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-10 23:35

> Det hadde jeg sant nok ikke tenkt over. Du får likevel en oversikt, men
> jeg ser at den ikke er så god som den nok burde vært.

nix .. det værste er at hvis du trykker cmd+J så er der en checkbox for
"size" .. du kan bare ikke aktivere den fordi der en "greayed out" ...
arrrr ...

/thomas

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 10-01-10 15:17

> [...]
> i venstre side av Finder-vinduer. Du kan slette direkte fra en slik
> visning, og når du markerer en fil, vil du se i bunnen av vinduet

Det var en smart ide det vil jeg lige prøve

Mvh

Jakob

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 10-01-10 15:17

> dog vil jeg sige at en smule vente tid er bedre end under windows hvor
> du skal tage egenskaber for hver mappe enkeltvis ...
>
> /thomas

Altså vi taler adskillige minutters ventetid
for et vindue....

Finder det ret irreterende

Mvh Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-01-10 15:48

<address_is@invalid.invalid> wrote:

> Altså vi taler adskillige minutters ventetid
> for et vindue....
>
> Finder det ret irreterende

det kan jeg da godt forstå .. et par opklarende spørgmål:

hvormange mappe nivuer er der i de mapper .. og hvor mange filer .. at
regne indhold i en hiraktisk sturktur ud er ikke "sådan bare lige"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-01-10 16:56

address_is@invalid.invalid skrev:

> Altså vi taler adskillige minutters ventetid
> for et vindue....

Den kigger jo faktisk efter for at give dig det _rigtige_ tal. Jeg vil
godt vædde på at dem der tager lang tid har mange, mange, mange filer
under sig.

En af de ting du nok bliver nødt til at minde dig selv om jævnligt er at
der er mange arbejdsgange der skal ændres en smule når man skifter fra
PC til Mac. Går du også og savner A: og C: ind imellem?

Fra : jagge

Dato : 10-01-10 20:35

> En af de ting du nok bliver nødt til at minde dig selv om jævnligt er at
> der er mange arbejdsgange der skal ændres en smule når man skifter fra
> PC til Mac. Går du også og savner A: og C: ind imellem?

Så du mener det er et godt argument for at funktionaliteten ikke funger
?

Er ikke helt med på hvor du vil hen med dit sludder omkring systemskift.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-01-10 21:42

jagge skrev:

> Så du mener det er et godt argument for at funktionaliteten ikke funger
> ?

Et argument, ja. Godt, det kan diskuteres.

Apples måde at gøre ting på er anderledes end Microsofts. Indser man
ikke dette, vil ting være bøvlede.

> Er ikke helt med på hvor du vil hen med dit sludder omkring systemskift.

At dine indgroede vaner måske løses bedre på anden vis under OS X.

Har du fx vænnet dig til at bruge spotlight til at starte programmer med?

Fra : jagge

Dato : 10-01-10 23:07

> At dine indgroede vaner måske løses bedre på anden vis under OS X.

Øhh jeg har nok flere vaner i OSx end på PC. Jeg bruger begge men
absolut mest mac.

> Har du fx vænnet dig til at bruge spotlight til at starte programmer med?

Hmm jeg har på fornemmelsen at du tror jeg lige er begyndt at bruge mac.
Kan skyldes mine mange spørgsmål. Det er dog ikke tilfældet. Og ja
spotlight er genialt og ja jeg bruger det hele tiden til at starte
programmer med.

MVH

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-10 17:20

Hej,

> Jeg har tit brug for at "rense" ud og derfor sortere jeg efter
> filstørrelse, eller rettere, forsøger..... MacOS stinker til dette, der

Jeg kan foreslå at bruge et program som Disk Inventory X:

http://www.derlien.com/

Det er gratis.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 10-01-10 15:17

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
> Hej,

> Jeg kan foreslå at bruge et program som Disk Inventory X:
>
> http://www.derlien.com/
>
> Det er gratis.
Fedt det kigger jeg på

Mvh

Jakob

Fra : jagge

Dato : 10-01-10 20:52

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Jeg kan foreslå at bruge et program som Disk Inventory X:
>
> http://www.derlien.com/

FEDT tip, det er jo genialt, det giver et fantastisk overblik :0), tak
for det.

MVH

Jakob