MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
licens - flere maskiner
Fra : Steen Mikkelsen

Dato : 09-01-10 13:05

Hej Jeg har Win7 ultima dansk som jeg har kørende på min stationær, men
vil også gerne ha' den på min bærbar, kan jeg bruge samme "pakke" til at
installerede Win7 på begge maskiner ?

Fra : J

Dato : 09-01-10 13:15

"Steen Mikkelsen" <sfm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jeg har Win7 ultima dansk som jeg har kørende på min stationær, men
> vil også gerne ha' den på min bærbar, kan jeg bruge samme "pakke" til at
> installerede Win7 på begge maskiner ?

Hvad tror du selv?

Fra : Mr.X

Dato : 09-01-10 13:39

"J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> "Steen Mikkelsen" <sfm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad tror du selv?

Rigtigt godt svar, du er da dagens mand, med et sådant intiligent svar -
bøjer mig ærbødigst i støvet for dig

Fra : J

Dato : 09-01-10 15:08

"Mr.X" <ingen@post.tak> skrev i en meddelelse

> "J" <j@nospam.xy> skrev i en meddelelse

> Rigtigt godt svar, du er da dagens mand, med et sådant intiligent svar -
> bøjer mig ærbødigst i støvet for dig

Det var et spørgsmål. Ikke et svar.

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-01-10 13:28

Steen Mikkelsen skrev, Den 09-01-2010 13:05:
> Hej Jeg har Win7 ultima dansk som jeg har kørende på min stationær, men
> vil også gerne ha' den på min bærbar, kan jeg bruge samme "pakke" til at
> installerede Win7 på begge maskiner ?

Du kan ikke bruge samme licens til to maskiner. Overvej evt. at købe i
England. En engelsk Ultimate kan få installeret dansk (som enhver anden
update) og de plejer at være billigere i England (se fx amazon.co.uk).

Fra : Steen Mikkelsen

Dato : 09-01-10 14:28

Jens Jensen skrev:

> Du kan ikke bruge samme licens til to maskiner. Overvej evt. at købe i
> England. En engelsk Ultimate kan få installeret dansk (som enhver anden
> update) og de plejer at være billigere i England (se fx amazon.co.uk).

Ønsker en uddybning af hvad du mener med at "en engelsk ultima kan få
installeret dansk "

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-01-10 14:40

Steen Mikkelsen skrev, Den 09-01-2010 14:27:
> Ønsker en uddybning af hvad du mener med at "en engelsk ultima kan få
> installeret dansk "

I den engelske Ultimate kan man installere flere sprog, og man kan
derefter skifte mellem sprogene. Man vælger de sprog, man vil
installere, ved at mærke af i listen af tilgængelige (optionelle)
opdateringer. Jeg prøvede det i Windows 7 prøveversionen (release
candidaten). Jeg ved ikke, om den samme mulighed findes i den danske
version. Du kan prøve at kikke i listen af tilgængelige opdateringer.

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-01-10 14:45

Og jeg må hellere tilføje, at det gælder den engelske internatioale
Windows 7 Ultimate. Der kan vist ikke installeres flere sprog på den
amerikanskee version.

Fra : Jens Jensen

Dato : 15-01-10 20:31

Jens Jensen skrev, Den 09-01-2010 14:45:
> Og jeg må hellere tilføje, at det gælder den engelske internatioale
> Windows 7 Ultimate. Der kan vist ikke installeres flere sprog på den
> amerikanskee version.

Nu ved jeg, at den amerikanske version også kan opdateres med dansk.
Release Candidaten er nemlig en US-engelsk version, og den kan opdateres
med dansk.

Fra : Jakob

Dato : 09-01-10 13:45

On Sat, 09 Jan 2010 13:05:14 +0100, Steen Mikkelsen wrote:

> Hej Jeg har Win7 ultima dansk som jeg har kørende på min stationær, men
> vil også gerne ha' den på min bærbar, kan jeg bruge samme "pakke" til at
> installerede Win7 på begge maskiner ?

Det må du ikke. Og hvis det er en OEM du har købt (det er de fleste) så må
du heller ikke afinstallere på den stationære for så at installere på den
bærbare. Det er hovedårsagen til at OEM versionen er så meget billigere end
retail.

--
/Jakob

Fra : ABJ

Dato : 09-01-10 14:58

"Jakob" <wh@tever.not> skrev i meddelelsen

> [...]
> du heller ikke afinstallere på den stationære for så at installere på den
> bærbare. Det er hovedårsagen til at OEM versionen er så meget billigere

Men det udelukker ikke at det kan lade sig gøre, men Microsoft bryder sig
ikke om det.
Gælder tidligere versioner, jeg ved ikke om Win7 er anderledes)

Fra : Jakob

Dato : 09-01-10 15:18

On Sat, 9 Jan 2010 14:58:04 +0100, ABJ wrote:

> "Jakob" <wh@tever.not> skrev i meddelelsen

> Men det udelukker ikke at det kan lade sig gøre, men Microsoft bryder sig
> ikke om det.
> Gælder tidligere versioner, jeg ved ikke om Win7 er anderledes)

Jeg tror heller ikke at Microsoft bryder sig om at man gør det med windows
7. Jeg skriver ikke om hvad man kan, men gør bare opmærksom på at det er et
brud på de licensbetingelser man har sagt ja til at overholde. I øvrigt er
deres aktiveringssystemer blevet mere og mere aggresive. Nu skal corporate
og select licenser også aktiveres hvilket er noget bøvl.

--
/Jakob

Fra : N_B_DK

Dato : 09-01-10 21:26

"Jakob" <wh@tever.not> wrote in message
> I øvrigt er deres aktiveringssystemer blevet mere og mere aggresive.
> Nu skal corporate og select licenser også aktiveres hvilket er noget
> bøvl.

Hvorfor? der findes jo netop værktøj så den aktiveres lokalt, og licens
serveren indrapportere så hvert 1/2 år såvidt jeg husker.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 09-01-10 15:25

Jakob wrote:

> [...]
> så må du heller ikke afinstallere på den stationære for så at
> installere på den bærbare. Det er hovedårsagen til at OEM versionen

Hovedårsagen til at en OEM er billigere, er at du giver afkald på supporten
fra Microsoft og fine manualer med farvebilleder.

--
mvh Jacob [5260 Odense S]
Mailadressen er god nok som den er.

Fra : Snuden

Dato : 09-01-10 16:26

On Sat, 9 Jan 2010 15:25:04 +0100, "Jacob [5260 Odense S]"
<jacob5260@gmail.com> wrote:

>Hovedårsagen til at en OEM er billigere, er at du giver afkald på supporten
>fra Microsoft og fine manualer med farvebilleder.

Hvilke manualer? Microsoft har ikke leveret manualer med til deres
styresystemer siden Win 3.xx (den skrabede version der fulgte med Win
9x tæller ikke som manual)

Det er heller ikke korrekt man giver afkald på support - den
forpligtelse ligger blot hos den leverandør OEM'en er købt hos.
--
Snuden

Fra : Jacob [5260 Odense S~

Dato : 09-01-10 18:37

Snuden wrote:

> Hvilke manualer? Microsoft har ikke leveret manualer med til deres
> styresystemer siden Win 3.xx (den skrabede version der fulgte med Win
> 9x tæller ikke som manual)

Manual var måske ikke et godt ordvalg. Jeg kan fornemme at du med manual
forstår et stort tungt værk, som i mindste detalje forklarer hvordan man
bruger hver eneste knap og skærmbillede.

Lad os så i stedet blive enige om, at du får skiven uden noget overflødigt
papir.

> Det er heller ikke korrekt man giver afkald på support - den
> forpligtelse ligger blot hos den leverandør OEM'en er købt hos.

Jeg skrev overhovedet ikke at man gav afkald på support. Jeg skrev at man
gav afkald på support fra Microsoft.

Jeg har et tillægsspørgsmål:
Når du køber en OEM hos SHG eksempelvis kan man så ringe til dem hvis man
har spørgsmål til brugen af Windows eller der er problemer med
installationen?

Fra : Snuden

Dato : 10-01-10 11:39

On Sat, 9 Jan 2010 18:36:32 +0100, "Jacob [5260 Odense S]"
<jacob5260@gmail.com> wrote:

>Manual var måske ikke et godt ordvalg. Jeg kan fornemme at du med manual
>forstår et stort tungt værk, som i mindste detalje forklarer hvordan man
>bruger hver eneste knap og skærmbillede.

Ikke nødvendigvis, men jeg forventer et niveau der en anelse højere
end det MS præsterede med fx. Win 9x, hvor simpel filkopiering var
beskrevet som en avanceret funktion.

> [...]
>Når du køber en OEM hos SHG eksempelvis kan man så ringe til dem hvis man
>har spørgsmål til brugen af Windows eller der er problemer med

Man kan prøve - men mon ikke de bare henviser til MS, medmindre der er
tale om fysisk fejl på installationsmediet. Det betyder ikke de ikke
har forpligtelsen, blot at de ikke lever op til den.
--
Snuden

Fra : Jakob

Dato : 10-01-10 11:46

On Sat, 9 Jan 2010 18:36:32 +0100, Jacob [5260 Odense S] wrote:

> [...]
> Når du køber en OEM hos SHG eksempelvis kan man så ringe til dem hvis man
> har spørgsmål til brugen af Windows eller der er problemer med

OEM - Original Equipment Manufacturer - er i Microsoft terminologi den der
installerer styresystemet på hardwaren. Så hvis du køber et OS uden
hardware eller køber en stor stak stumper som selv samler og derefter selv
installerer så er det dig der er OEM, dvs. at det er dig der står med
forpligtelsen til at supportere dig. Du kan selvfølgelig oprette en
supportsag hos Microsoft, men det vil du i så fald skulle betale for.

--
/Jakob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-10 19:24

Steen Mikkelsen <sfm@post1.tele.dk> wrote:

> Hej Jeg har Win7 ultima dansk som jeg har kørende på min stationær, men
> vil også gerne ha' den på min bærbar, kan jeg bruge samme "pakke" til at
> installerede Win7 på begge maskiner ?

Ja, hvis du køber en ekstra licens fra MS til samme version - OEM eller
FPP. Jeg mener man kan købe en online fra MS.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : KentBM

Dato : 09-01-10 20:17

On 09/01/10 13.05, Steen Mikkelsen wrote:

> Hej Jeg har Win7 ultima dansk som jeg har kørende på min stationær, men
> vil også gerne ha' den på min bærbar, kan jeg bruge samme "pakke" til at
> installerede Win7 på begge maskiner ?

Der findes vist ikke en family pack til andet end Windows 7 Home
Premium. Den kan til gengæld installeres på 3 maskiner, men findes ikke
på dansk så vidt jeg ved.

Øvrige udgaver er en licens pr. maskine så vidt jeg forstår Amazon.co.uk
sider om emnet.

--

Kent

Fra : Lyrik

Dato : 15-01-10 19:00

On 9 Jan., 13:05, Steen Mikkelsen <s...@post1.tele.dk> wrote:
> Hej Jeg har Win7 ultima dansk som jeg har kørende på min stationær, men
> vil også gerne ha' den på min bærbar, kan jeg bruge samme "pakke" til at
> installerede Win7 på begge maskiner ?

,,,,,,,,,
Du kan sagtens bruge samme skive til at installere Windows med. Man
kan installere Windows uden at skrive serienummer. Så har du 30 dage
du kan bruge den, inden den skal aktiveres. Du kan se i
systemindstillinger at den ikke er aktiveret. Og du kan se dagene
tælle ned!
Der er lige ved siden af en knap der hedder "Skift serienummer". Her
kan du sætte et nyt serienummer ind. Men! Installerer du Ultimate, så
skal det nye serienummer jo også være "Ultimate" Billigere er det at
købe en dansk Windows Home Premium for eksempel. Getmore har udmærkede
billige tilbud.
Selve skiverne kan bruges til at installere uendelig antal Windows!
men efter 30 dage skal de have et serienummer der passer til
pågældende skive.

Lad os sige du har en Windows Ultimate prøveversion. Så kan du oveni
installere en Windows Home Premium. Installationen pakker Ultimaten
sammen i en mappe der hedder "Windows.old" og den nye kommer
selvfølgelig i Windows mappen. Det er meget smart, for du kan hente
alle de filer du har samlet fra den gamle Ultimate-installation i
mappen Windows.old! det hele er der så man slipper for at lave back-
up!
man kan overføre de nødvendige filer og-tilsidst slette "Windows.old"
mappen.
OEM-versionerne forlanger at man klistrer "Ægthedsmærkaten på
maskinen.

Man kan ikke bruge samme serienummer på to maskiner! Den reagerer
omgående med at give dig tre dage til at indskrive et nyt serienummer.
Hvis du har en Mac med W7 og ønsker at køre den samme installation
oppe fra Mac-skrivebordet i en virtuel maskine som Parallels, eller
VMWARE, -så siger W7 når den virtuelle maskine åbner, at hardwaren er
ændret. Du har tre dage til at købe et nyt serienummer!)) Der skal
altså 2 licenser til at køre samme installation som regulær- og som
virtuel maskine!! Lidt hårdt!

Hilsen
Jens