Emails fra eget LAN
Fra : ___P.sir

Dato : 07-01-10 19:38

Jeg har en Nokia E66, men ønsker ikke at trække emails fra min normale
internet udbyder, via grps el lign.
Men er det ikke muligt at få sine emails bragt til telefonen, når man er
indenfor rækkevidde af hjemmets LAN - uden at skulle gå via internet og
webmail? Og i givet fald hvordan?

Preben

www.granvista.dk
Luksusferie i Spanien

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-10 21:20

___P.sir skrev:

> Men er det ikke muligt at få sine emails bragt til telefonen, når man er
> indenfor rækkevidde af hjemmets LAN - uden at skulle gå via internet og
> webmail?

Den metode jeg kender, er så omfattende at du ikke har lyst til
at gå i gang (lokal mailserver.

Selv benytter jeg direkte internetadgang til min mailserver på
mit webhotel. Det er ikke nødvendigt at gå via webmail som ville
besværliggøre operationen væsentligt. Det tager to eller tre
tastetryk og få sekunder at få min mail på den måde.

Har din mobil ikke indstilling til e-mail? På mine SE-mobiler er
det et punkt under "Meddelelser" parallelt med sms.

Datatrafik via mobiln er relativt dyr, men mail trækker så lidt
båndbredde at det er ligegyldigt. Prisen for en standardmail er
ca. 1 øre.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 08-01-10 21:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Datatrafik via mobiln er relativt dyr, men mail trækker så lidt
> båndbredde at det er ligegyldigt. Prisen for en standardmail er

Men nogen udbydere, specielt ved roaming regner i trin på 10,50 eller
100KB af gangen, og med en pris på 20Kr/MB i udlandet, kan det koste 2kr
at checkke om der er post.

Ganske urimeligt.

Leif

PS: Jeg forstår i øvrigt slet ikke, hvorfor man taler om roaming i
forbindelse med data. Det er jo ikke som med mobilsamtaler, der skal
omkring en central i hjemlandet. Datatrafik skal blot ud i internettet,
uanset det er en indfødt eller en udenlandsk telefon.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-01-10 17:45

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omkring en central i hjemlandet. Datatrafik skal blot ud i
> internettet, uanset det er en indfødt eller en udenlandsk telefon.

Mig bekendt er det kun indgående samtaler "der skal omkring en central i
hjemlandet". Udgående samtaler føres direkte ud på telefonnettet af den
operatør man roamer på i udlandet.

Data hentes ligeledes i hjemlandet via ens egen udbyder, så derfor skal man
også anvende hjemmenetværkets APN, uanset hvor i verden man henter
GPRS/UMTS-data.

Claus

Fra : Leif Neland

Dato : 09-01-10 18:30

Claus E Beyer wrote:
> [...]
>
> Data hentes ligeledes i hjemlandet via ens egen udbyder, så derfor skal
> man også anvende hjemmenetværkets APN, uanset hvor i verden man henter

Det kunne sikkert laves billigere ved at bruge det udenlandske APN.
Men det bliver sikkert kun lavet, hvis EU gennemtvinger "fornuftige"
priser på data-roaming, ligesom det er sket på tale og sms.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=IM-PRESS&reference=20090324IPR52465&language=EN

Leif

Fra : Brian Svendsen

Dato : 07-01-10 21:48

"___P.sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men er det ikke muligt at få sine emails bragt til telefonen, når man er
> indenfor rækkevidde af hjemmets LAN - uden at skulle gå via internet og

På min Nokia N95, er der under email indstillinger -
Forbindelsesindstilligner - Indgående email - adgangspunkt, muligt at sætte
den op, til at gå på mit lokale netværk..

Har du ikke noget tilsvarende..
/Brian

Fra : ___P.sir

Dato : 07-01-10 22:53

"Brian Svendsen" <bts-fjern-det@2ft-spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Forbindelsesindstilligner - Indgående email - adgangspunkt, muligt at
> sætte den op, til at gå på mit lokale netværk..

Jo, det virker faktisk. Tak for det.
Preben