Regeringen forstår det :)
Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 22:25

Hej,,,

Var i fakta i dag og skulle have en bakke smør til vores fine rundstykke
klub fredag formiddag på jobbet...

ca. 14kr for 250gram kærgården (almindelig).. jeg ved så god det ikke var på
tilbus og kunne findes billigere.. men alligevel liste pris i et discount
super marked... nu spiser vi ikke meget smør så vi overlever nok, men hvad
man kan lære:

En bøtte med det nutelle lign. med hasselnødden på kostede under 20kr for
400gram.

1kg smør = 56kr
1kg nutella lign. = 50kr (den rigtige nutella er jo nok lidt dyere)

Så vi skal til at lære og have nutelle under osten ;)

Kasper

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-01-10 02:15

On 7 Jan., 22:25, "Kasper" <Tjae> wrote:

> Var i fakta i dag og skulle have en bakke sm r til vores fine rundstykke
> klub fredag formiddag p jobbet...

> ca. 14kr for 250gram k rg rden (almindelig)..

Nu har du valgt mad+drikke at sende til, i stedet for dk.politik, hvor
dit indlæg måske snarere hører hjemme. Så må du også finde dig i at få
at vide, at Kærgården ikke er smør. Faktisk har det i min bog intet
med smør at gøre.

Lurpak derimod kan bruges i en snæver vending, men er efter min mening
heller ikke smør rent formelt. Det smager dog derhenefter og opfører
sig nogenlunde ligesådan.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-10 13:56

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev :
[...]

Jeg er ikke uenig med dig. Man har bildt befolkningen ind, at smagen af
margarine er den rigtige - i den grad at mange tror smørret er dårligt.
Det undrer mig i den grad, at man fra Arlas side havde så travlt med at
kvæle en af Danmarks bedste smørproducenter - Fanø Mejeri - med krav om at
det ikke måtte anvende lurmærket, da det jo var et kvalitetsmærke som kun
måtte sættes på hvis man bidrog med et markedsføringsbeløb, der var alt for
højt for en lille producent - hvorefter man knalder det på en bøtte hærdet
rapsolie.

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-10 16:49

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> wrote in message
> [...]

dit indlæg måske snarere hører hjemme. Så må du også finde dig i at få
at vide, at Kærgården ikke er smør. Faktisk har det i min bog intet

Men i en dels andre bøger er kærgården smør, og det var ikke pointen...
http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=k%C3%A6rg%C3%A5rden+sm%C3%B8r&meta=&aq=f&oq=

Men det bliver nok billigere af at vælge en af dine "smør"

Desuden er jeg ligeglad hvad du kalder kærgården, så dit indlæg burde måske
have været i "mudderkastning" :)

Kasper

Fra : Morten

Dato : 20-01-10 10:03

> Lurpak derimod kan bruges i en snæver vending, men er efter min mening
> heller ikke smør rent formelt. Det smager dog derhenefter og opfører
> sig nogenlunde ligesådan.

Er der ikke noget om at flere mejerier må bruge det mærke?
Men hvis du mener den fra Arla, så vil jeg gå så vidt at sige at Kærgården
og deres Lurpak kommer ud på et. Eneste forskel er konsistensen. Jeg bruger
det dog hvis der ikke er andet.

Næ du, vil du have noget rigtig godt smør, så prøv Thise's (husker ikke lige
hvad den hedder, sådan en plastpakke ala Kærgården dog med sort pap) med
sydesalt, som jeg kom til at smage "ved et uheld". Hold da helt ferie det
smager! Førhen har jeg været græsk-katolsk om jeg har proppet Kærgården
eller Lurpak på brødet, for det har smagt af det samme - næsten ingenting -
men den Thise vippede dem alle af pinden uden den mindste tvivl.
Er simpelthen himmelsk på et stykke ristet franskbrød med pålægschokolade
for nu at holde OP's linie.

Mvh
Morten

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-01-10 06:27

On 8 Jan., 13:55, "Firstname Lastname" <None> wrote:

> Jeg er ikke uenig med dig. Man har bildt befolkningen ind, at smagen af
> margarine er den rigtige - i den grad at mange tror smørret er dårligt.

Ja, jeg kender også en del, der ikke bryder sig om smagen af smør, men
foretrækker Kærgården. Altså rent smagsmæssigt. Det undrer mig.
Mejeriprodukter skal efterhånden helst ikke smage af noget. Det samme
gælder mælk, hvor jeg elsker et glas af Naturmælks biodynamiske med
naturligt fedtindhold (selvom jeg egentlig ikke er er fan af
biodynamik). Men efterhånden skal alle have minimælk, der ud over den
relative fedtfattighed mest udmærker sig ved, at den smager af
ingenting. Ikke engang den karakteristiske smag af skummetmælk (som
jeg faktisk godt kan lide) er til at spore.

> [...]
> højt for en lille producent - hvorefter man knalder det på en bøtte hærdet

Det må Fanø i dag glæde sig over. Der er ingen med kvalitetssans, der
gider Arla og Lurpak mere. Efter min mening burde man regulere
således, at et produkt, der ikke er kærnet, ikke må kaldes smør. Så
slap vi da af med Lurpak.

Heldigvis har de gode mejerier fået en god udbredelse.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 09-01-10 19:57

"Kevin Borbye Edelvang" skrev i en meddelelse

> Efter min mening burde man regulere
>således, at et produkt, der ikke er kærnet, ikke må >kaldes smør. Så
>slap vi da af med Lurpak.

Jeg troede at resultatet fra kærning og så kontinuerlig smørmaskiner rent
smagsmæssigt var meget ens ?

Jeg har før købt smør fra New Newzeland ( købt i Rema ) , der var smagen
IMHO meget bedre end alm Lurpak farve også mere "gul" , men jeg gætter på
at smag/farve kommer af hvad køerne har fået at æde.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Linde

Dato : 09-01-10 22:20

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Jeg er helt enig i, at man underminerer det langvarige arbejde, hele
branchen har haft med at opbygge Lur-mærket gennem mange år. Det har altid
været meget nøjagtige krav til smør, der skulle bære lurmærket. Nu ved jeg
ikke helt præcist, hvem der er med i Lur-mærke samarbejdet, men meget tyder
på, at de allesammen er ejet af Arla efterhånden...

> Jeg troede at resultatet fra kærning og så kontinuerlig smørmaskiner rent
> smagsmæssigt var meget ens ?

Det kan det godt være, hvis man bruger samme kærnefløde. Gammeldags smør på
kærne er som regel af syrnet fløde, hvor man syrner hele flødemængden inden
kærningen. Lurpak smør, og generelt smør i storproduktion, kærnes som
usyrnet smør. Når smørret så er færdigt, ælter man brugssyre, salt og vand
ind i det inden det pakkes. Herved får man en meget præcis styring af
smørrets kvalitet, da man kan fremstille brugssyren under kontrollerede
forhold. Grunden til dette er, at man ønsker at anvende kærnemælken til
andre produkter, eks. flødeost, hertil ønsker man usyrnet kærnemælk.

Gammeldags smør vil derfor som regel smage "af mere", da smagsstofferne og
syren er mere indarbejdede i smørret. Det kan så være både "mere godt" og
"mere skidt", afhængig af hvordan syrningen er forløbet.

I teorien har selve kærneprocessen ikke indflydelse på smagen, men derimod
konsistensen og hårdheden. Og selvfølgelig hastigheden.

> Jeg har før købt smør fra New Newzeland ( købt i Rema ) , der var smagen
> IMHO meget bedre end alm Lurpak farve også mere "gul" , men jeg gætter på
> at smag/farve kommer af hvad køerne har fået at æde.

Den køber jeg også gerne uden blusel. Glimrende smør, til en billig penge.
De kan godt lave smør dernede! Dog er den vist usyrnet, så vidt jeg husker.
Men den har en flot farve, og god konsistens...der dog hovedsageligt kommer
af nedfrysning/optøningen. Men af og til kan jeg godt have lidt bondeanger
over, at smørret er købt i New Zealand i bulk, fragtet til DK, tøet og
ompakket i Varde. Det er lidt som at købe kildevand fra
Frankrig...unødvendigt, på et eller andet plan! Allerhelst køber jeg Arla´s
Harmonie smør...men der er jeg nok også lidt forudindtaget, da jeg selv har
arbejdet med at lave det.

Mvh
Linde

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-01-10 12:19

Linde <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
4b48f303$0$272$14726298@news.sunsite.dk

> Allerhelst køber jeg Arla´s Harmonie smør...men der er jeg nok også
> lidt forudindtaget, da jeg selv har arbejdet med at lave det.

Jeg foretrækker Thises smør. Deres udgave med sydesalt smager brandgodt på
smørrebrød. Derudover benytter jeg ofte det New Zealandske, når jeg laver
bearnaise. Det er billigt, ser godt ud, og smager udmærket. Det kommer mig
bekendt fra køer, der går ude på græs hele året, og jeg køber det faktisk
ikke pga. prisen. Men jeg er enig med dig i, at det er lidt grotesk, vi
henter smør op til landbrugslandet Danmark fra den anden side af kloden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 10-01-10 14:32

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 10-01-10 14:34

> [...]
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.
>henter smør op til landbrugslandet Danmark fra den anden side af kloden

Hvor meget Co2 mon der er gået til det ???

--
Edwin

Som altid er på jagt efter opgaver/freelance job inden for Autocad,
Inventor, Mastercam, Alphacam, CNC programmering ect.
http://dk.linkedin.com/in/edwinelowsson

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-01-10 14:54

Edwin Elowsson wrote:

> Hvor meget Co2 mon der er gået til det ???

Formentlig ingenting. Co betyder cobolt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Lars

Dato : 11-01-10 01:25

Erik Olsen skrev:

> Formentlig ingenting. Co betyder cobolt.

Men Edwin skriver jo netop Co2, så hvorfor snakker du om cobolt?

Fra : N/A

Dato : 13-01-10 00:06

Fra : N/A

Dato : 13-01-10 00:06

Fra : N/A

Dato : 13-01-10 00:06

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-01-10 02:51

On 11 Jan., 01:25, Lars <nob...@nowhere.org> wrote:

> Men Edwin skriver jo netop Co2, så hvorfor snakker du om cobolt?

Fordi Co2 betyder to cobolt. CO2 derimod betyder kuldioxid.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 11-01-10 22:41

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> Men Edwin skriver jo netop Co2, så hvorfor snakker du om cobolt?

>Fordi Co2 betyder to cobolt. CO2 derimod betyder kuldioxid.

Undskylder meget min skrivefejl jeg mente CO2

Den som kun ta'r spøg for spøg
og alvor kun alvorligt,
han og hun har faktisk fattet
begge dele dårligt.
Piet Hein

Fra : Lars

Dato : 13-01-10 00:06

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Fordi Co2 betyder to cobolt. CO2 derimod betyder kuldioxid.
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang

Doh! Der var du sgu mere skarpsindig end jeg

Fra : N/A

Dato : 13-01-10 00:06

Fra : N/A

Dato : 13-01-10 00:06