Kopiere nye filer automatisk
Fra : Søren Larsen

Dato : 07-01-10 14:52

Hej gruppe.

Er det muligt at gemme en kopi af en ny fil i et directory automatisk,
forstået på den måde at når applikationen skriver en ny fil til disken, så
bliver der automatisk skrevet en kopi af denne til et andet directory/andet
filnavn?

På forhånd tak.

Søren

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-01-10 15:24

On Thu, 7 Jan 2010 14:51:50 +0100, Søren wrote:

> [...]
> forstået på den måde at når applikationen skriver en ny fil til
> disken, så bliver der automatisk skrevet en kopi af denne til et andet

Det lyder som en opgave for incron (http://packages.debian.org/sid/incron)
- hvis du kører Linux.

Mvh.

Adam

--
"That's one of the remarkable things about life. It's Adam Sjøgren
never so bad that it can't get worse." asjo@koldfront.dk

Fra : Søren Larsen

Dato : 07-01-10 21:17

Adam Sjøgren skrev:

> Det lyder som en opgave for incron (http://packages.debian.org/sid/incron)
> - hvis du kører Linux.
>

> Mvh.
>
> Adam

Solaris

Ellers tak.

/Søren

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-01-10 21:20

Søren Larsen wrote:

> Solaris

incron er ellers rigtigt smart. Kendte det ikke før Adams anbefaling.

Men som en grov nødløsning kan du vel bruge et almindeligt cronjob som
kører med passende korte mellemrum?

Fra : Søren Larsen

Dato : 07-01-10 21:41

Martin Larsen skrev:

> incron er ellers rigtigt smart. Kendte det ikke før Adams anbefaling.
>
> Men som en grov nødløsning kan du vel bruge et almindeligt cronjob som
> kører med passende korte mellemrum?

Et cronjob duer ikke da de nye filer kun lever få sekunder (inden de
bliver hentet og slettet). Inden da skal der være oprettet en kopi.

/Søren

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-01-10 21:51

On Thu, 07 Jan 2010 21:40:57 +0100, Søren wrote:

> Et cronjob duer ikke da de nye filer kun lever få sekunder (inden de
> bliver hentet og slettet). Inden da skal der være oprettet en kopi.

Det lyder som et meget mærkeligt system, hvad drejer det sig mere
specifikt om?

Har Solaris ikke noget der svarer til inotify?

Mvh.

--
"Computers are there to save programmers time" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-01-10 21:59

On Thu, 7 Jan 2010 14:51:50 +0100
"Søren Larsen" <sblar1@SLETsurfpost.dk> wrote:

> [...]
> bliver der automatisk skrevet en kopi af denne til et andet directory/andet

Har du selv skrevet programmet?
Har du du shell adgang til serveren, hvorfra programmet afvikles?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-01-10 22:01

On Thu, 07 Jan 2010 21:51:24 +0100, Adam wrote:

> Har Solaris ikke noget der svarer til inotify?

Åbenbart jo:

"The inotify API is Linux specific. Some other systems provide similar
mechanisms, e.g., FreeBSD has kqueue, and Solaris has /dev/poll."

- http://ibm5.ma.utexas.edu/cgi-bin/man-cgi?inotify+7

Eller måske snarere:

* http://blogs.sun.com/praks/entry/file_events_notification

Mvh.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-01-10 22:02

Søren Larsen skrev:
> [...]
> bliver der automatisk skrevet en kopi af denne til et andet directory/andet

Hvor stor tidstolerance?

Er det til fejltolerant redundans, eller bare en løbende sikkerhedskopi?

Til førstnævnte har Sun et decideret produkt. Til det sidstnævnte kan
man komme langt med crontab og rsync.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-01-10 22:03

On Thu, 7 Jan 2010 21:58:55 +0100
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Har du selv skrevet programmet?
> Har du du shell adgang til serveren, hvorfra programmet afvikles?

Hvad jeg tænkte på, hvis programmet kan styres på nogen måde, kan du jo
pakke kaldet til programmet ind i et script, der, ingen det afslutter,
laver en kopi af den netop oprettede fil.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Benny Amorsen

Dato : 08-01-10 08:20

Søren Larsen <me@localhost> writes:

> Et cronjob duer ikke da de nye filer kun lever få sekunder (inden de
> bliver hentet og slettet). Inden da skal der være oprettet en kopi.

Det bliver en klamphuggerløsning uanset hvad du gør. Du kan sikkert
bruge det som Solaris har, der svarer til inotify, men du er ikke
garanteret at du når at få eventen før filen er væk. Fiks softwaren i
stedet for.

Eller brug måske en ptrace-baseret løsning. Så kan du stoppe softwaren
mens du kopierer filen. Det er også fantastisk grimt, men det har en
chance for at virke.

/Benny

Fra : Søren Larsen

Dato : 08-01-10 09:03

Tak for alle svarene - jeg skal have kigget lidt på Adams forslag men
umiddelbart kan jeg nok ikke bruge det da jeg ikke ønsker at pille alt for
meget/dybt i serveren, som iøvrigt kører Solaris 9. Det drejer sig om et
produktionssystem (taksering) hvor jeg i en kort periode har brug for en
kopi af alle de takstfiler der genereres. Problemet er at et andet system,
med 10 sekunders interval, henter og sletter alle nye filer inden de bliver
viderebehandlet. Jeg havde håbet på en allerede indbygget funktion som kunne
trigge et script.

/Søren

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-01-10 09:37

Søren Larsen wrote:

> Problemet er at et andet system,
> med 10 sekunders interval, henter og sletter alle nye filer inden de bliver
> viderebehandlet.

Jeg er ikke 100% inde i filrettigheder, men måske er dette en mulighed:

Kan man sætte permissions i mappen således at filerne kan skrives og
læses, men ikke slettes?

For hvis man kan, kan det andet program hente filerne, men det vil ikke
have mulighed for at slette dem. Det kan du så selv gøre via et script
som først gemmer en kopi og derefter sletter dem.

Hilsen
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 08-01-10 16:22

Den Fri, 8 Jan 2010 09:02:33 +0100 skrev Søren Larsen:
> [...]
> viderebehandlet. Jeg havde håbet på en allerede indbygget funktion som kunne

Kan du ikke bare lade det første program skrive til mappe A, og lade
det andet program hente fra mappe B - og så flytte filen fra A til B,
når du har taget en kopi?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-10 18:08

Søren Larsen skrev:
> [...]
> kopi af alle de takstfiler der genereres. Problemet er at et andet system,

Kan du lokke produktionssystemet til at smide det i en anden mappe end
det andet system hugger fra? Så kan du lave noget der kopierer og SÅ
flytter.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 08-01-10 09:48

"Søren Larsen" <sblar1@SLETsurfpost.dk> writes:

> [...]
> interval, henter og sletter alle nye filer inden de bliver
> viderebehandlet. Jeg havde håbet på en allerede indbygget funktion

En anden metode, der godtnok også er et fælt hack, er at patche libc,
så du fanger alle filoperationer fra dit program. Esound laver noget
tilsvarende med at redirrigere lyd ved hjælp af LD_PRELOAD og en patch
på open().

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-01-10 14:15

On 2010-01-07, Søren Larsen <sblar1@SLETsurfpost.dk> wrote:

> [...]
> bliver der automatisk skrevet en kopi af denne til et andet directory/andet

Kan du ikke blot skrive filen til et andet sted, og med passende
mellemrum have et script, der laver en kopi og efterfølgende flytter
filen på plads til modtageren?

--
Andreas

Fra : Søren Larsen

Dato : 08-01-10 15:39

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke blot skrive filen til et andet sted, og med passende
> mellemrum have et script, der laver en kopi og efterfølgende flytter
> [...]

Hej Andreas.

Det var da en oplagt idé og også den med mindst impact på systemet. Tak for
den.
(Nogle gange kan man bare ikke se skoven for bar træer

/Søren

Fra : Leif Neland

Dato : 10-01-10 16:51

Søren Larsen skrev:

> [...]
> den.
> (Nogle gange kan man bare ikke se skoven for bar træer

Det var da godt jeg læste alle svarene igennem, før jeg sende mit;
ellers var jeg blevet den 4. med det samme forslag

Leif

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008