Stegte ål med stuvede kartofler
Fra : LG

Dato : 06-01-10 11:34

Hej madgruppe m.m.

Jeg skal for første gang lave stegte ål med stuvede kartofler til 6
personer. Ålene er der tjek på. Men jeg er i tvivl om, hvor mange kartofler
jeg skal beregne til at stuve.
Vi er alle 6 godt spisende.

mvh
LG

Fra : kk

Dato : 06-01-10 12:18

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> personer. Ålene er der tjek på. Men jeg er i tvivl om, hvor mange
> kartofler jeg skal beregne til at stuve.

1.5-2.0 kg og husk persilledrys!
mvh
kk

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 06-01-10 14:43

kk forklarede den 06-01-2010:

> 1.5-2.0 kg og husk persilledrys!

Alt for lidt, jeg lavede til 10 personer, der blev skrællet 6kg
kartofler og det blev stort set spist

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : jos

Dato : 06-01-10 14:56

> Alt for lidt, jeg lavede til 10 personer, der blev skrællet 6kg
> kartofler og det blev stort set spist
Det ku' ikke tænkes, at der bare var for lidt ål?

finn

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 06-01-10 15:19

jos udtrykte præcist:

> Det ku' ikke tænkes, at der bare var for lidt ål?

Nej ikke rigtigt, der var godt 5,5kg i flået vægt så det var godt nok,
der var vel 8-10små stykker tilbage

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : kim rasmussen

Dato : 06-01-10 12:21

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej LG..
Jeg ville selv lave stuvede kartofler af ca 3-4 kg kartofler ......der skal
mange til.....
Husk frisk persille og citroner .
Øl og snaps eller iskold vodka...
Hilsen Kim
www.lechef.dk

Fra : LG

Dato : 06-01-10 18:13

"kim rasmussen" <raski@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hej LG..
> Jeg ville selv lave stuvede kartofler af ca 3-4 kg kartofler ......der

Tak for de gode råd.
Og til dig Kim: jeg har en liter polsk vodka "Bison", direkte importeret
fra Lubien, Polen Herligt!

mvh
LG

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-10 12:22

> [...]
> personer. Ålene er der tjek på. Men jeg er i tvivl om, hvor mange
> kartofler jeg skal beregne til at stuve.

Jeg ville beregne et pund per person - det skal nok vække et ramaskrig
herinde, men der er flere sider af den sag.
Du må ikke løbe tør for stuvede kartofler - alle skal kunne blive mætte.
Personligt synes jeg ikke der er meget der slår en gang stuvede kartofler,
hvis sovsen er god - der ryger altid lidt ekstra ned.
Hellere have for meget end for lidt.

Hvis du undlader at hælde stegefedt fra ålene i sovsen (jo, det er der nogen
der gør!), så kan du bruge resten til fx en gang stegte pølser eller
lignende - elelr du kan svitse løg og pølsestykker med paprika og tomatpure
og køre i det til en gang svensk pølseret.

MVH Leopold

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-01-10 18:13

ons, 06 01 2010 kl. 11:34 +0100, skrev LG:

> Jeg skal for første gang lave stegte ål med stuvede kartofler til 6
> personer. Ålene er der tjek på. Men jeg er i tvivl om, hvor mange kartofler
> jeg skal beregne til at stuve.
> Vi er alle 6 godt spisende.

Det er egnsbestemt. Når der holdes gilde i Salling, spørger kogekonen
altid: "Hvor mange morsingboer kommer der"? Så ved hun, at der skal
dobles op til x-antal personer

Men Herre Gud, skræl/kog dog rigeligt ...