iphone 3G/3Gs
Fra : J.K.A

Dato : 05-01-10 16:34

Hej NG
Er der nogen som vil fortælle had forskellen er på 3G og 3Gs???

på forhånd tak for svar

J.K

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-10 20:33

J.K.A <hejjkaxelsen@live.dk> wrote:

> Er der nogen som vil fortælle had forskellen er på 3G og 3Gs???

3GS er hurtigere, meget hurtigere i 3G-kontakt med internettet [kan også
bruges som 3G-modem].

Den kan fås med op til 32 GB lager [den gamle 3G kun med 8G, hvis ikke
der stadig er lagre af de gamle med 16 G].

Og så har den et indbygget kompas som er uhyre anvendeligt.

Ja, og kameradelen er forbedret, herunder med automatisk zoom. Dermed
kan den også bruges som forstørrelsesglas [det findes der et købeprogram
til].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders

Dato : 05-01-10 20:43

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

Og så er der efter 2 ting der er mindre gode.....

1 Prisen, de er alt for dyre..
2 Kameraet er kun 3.2 MP, det burde have været min 5.0 mp el. sågar 8 MP.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-01-10 22:07

Anders <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Og så er der efter 2 ting der er mindre gode.....
>
> 1 Prisen, de er alt for dyre..

Ikke hvis man ser på hvad man får.

> 2 Kameraet er kun 3.2 MP, det burde have været min 5.0 mp el. sågar 8 MP.

Kameraet er jeg generelt ligeglad med; jeg har en gammel 3G på 16 GB, og
det der for mig tæller er ganske andre ting. Som WolframAlpha
grafregner, Gyldendals Røde Ordbøger og Pocket Informant [PIM].

Kameraet er kun velegnet til at tage billeder af folk til Kontaktbasen -
til seriøs brug foretrækker jeg et almindeligt kamera, der for mig er
LUMIX Panasonic DMC-FS3 med Leica-optik. Ja, optikken er vigtig, langt
vigtigere end pixel-opløsningen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-10 00:02

Anders skrev:

> 2 Kameraet er kun 3.2 MP, det burde have været min 5.0 mp el. sågar 8 MP.

Antallet af megapixler er ikke særligt vigtigt når der er over 3
mio. af dem. Jeg har et HP kamera med Pentax optik og 3 MP som
giver mange 5 og 8 MP-(mobil)kameraer baghjul.

Det er andre forhold der er afgørende.

--
Bertel

Fra : Anders

Dato : 06-01-10 06:57

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:f4h7k59jouiahq9kq2k24unhkrbs2q2ges@news.stofanet.dk...

> [...]
> mio. af dem. Jeg har et HP kamera med Pentax optik og 3 MP som
> giver mange 5 og 8 MP-(mobil)kameraer baghjul.

Nu kan du ikke sammenligne et digital kamera, med et mobilkamera, for der er
altså forskel...

Fra : Stampe

Dato : 06-01-10 08:11

"Anders" <fornavn@efternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> meddelelse news:f4h7k59jouiahq9kq2k24unhkrbs2q2ges@news.stofanet.dk...

> Nu kan du ikke sammenligne et digital kamera, med et mobilkamera, for der

Det var vist også det Bertel prøver at forklare, men bare for at for at være
på tværs - hvis det ikke er et digital kamera der sidder i en mobil hvad er
det så

Mvh
Allan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-10 09:21

Anders skrev:

> Nu kan du ikke sammenligne et digital kamera, med et mobilkamera, for der er
> altså forskel...

Det ændrer ikke på min pointe. Antallet af pixels er ligegyldigt
i moderne mobiler.

--
Bertel

Fra : Anders

Dato : 06-01-10 11:47

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:ith8k5hjhe7ojpcqakhnt3dtvsu4kp2iqr@news.stofanet.dk...

> Det ændrer ikke på min pointe. Antallet af pixels er ligegyldigt
> i moderne mobiler.
>
> --
> Bertel

Med dine udtalelser, så skulle en mobil med 2mp og 5mp tage lige gode
billeder.....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-10 12:07

Anders skrev:

> Med dine udtalelser, så skulle en mobil med 2mp og 5mp tage lige gode
> billeder.....

Forkert.

Med mine udtalelser vil en forskel i kvaliteten på billederne fra
to mobiler ikke skyldes en forskel på antallet af pixels.

--
Bertel

Fra : Snuden

Dato : 06-01-10 12:55

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Forkert.
>
> Med mine udtalelser vil en forskel i kvaliteten på billederne fra
> to mobiler ikke skyldes en forskel på antallet af pixels.

Så er det vel ikke forkert, men rigtigt!! FORUDSAT, at optik og software er
ens...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-10 13:10

Snuden skrev:

> Så er det vel ikke forkert, men rigtigt!! FORUDSAT, at optik og software er
> ens...

Den forudsætning var der jo ikke i det udsagn jeg benægtede.

--
Bertel

Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-10 13:12

Snuden <snudeb¯rgen@hotmail.com> wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Så er det vel ikke forkert, men rigtigt!! FORUDSAT, at optik og software er
> ens...

Hvilket vist sjældent er tilfældet; folk der går efter højt antal pixler
tænker jo alligevel ikke på optil og software ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : AliceCOPPER

Dato : 06-01-10 12:56

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:kkr8k5lntq92rvhf8nbvfsdto6ip46h2cv@news.stofanet.dk...

> [...]
>
> Med mine udtalelser vil en forskel i kvaliteten på billederne fra
> to mobiler ikke skyldes en forskel på antallet af pixels.

Der skal vel stå:

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-01-10 12:35

"Anders" <> skrev i meddelelsen ...

> Med dine udtalelser, så skulle en mobil med 2mp og 5mp tage lige gode
> billeder.....

Og du følger ikke med? Det er faktrisk bevist flere gange. Det er ikke
kun antallet af pixel der er afgørende. Det er optikken og ikke mindst den
software der er i apparatet, der er afgørende.

mvh
Henning

Fra : Per Rønne

Dato : 06-01-10 13:06

Henning Præstegaard <onkelhenning@not.vallid> wrote:

> Og du følger ikke med? Det er faktrisk bevist flere gange. Det er ikke
> kun antallet af pixel der er afgørende. Det er optikken og ikke mindst den
> software der er i apparatet, der er afgørende.

Nemlig, og så længe mobiltelefoner ikke er forsynet med blitz vil de i
øvrigt altid /som kameraer/ være nødløsninger.

Men altid gode til at tage fotos af de folk, man vil sætte ind i sin
kontaktbase. Som bagefter synkroniseres med den man har på sin computer.

Det er helt andre ting man skal se på når man vil købe en smartphone,
/herunder ikke mindst hvor mange og hvilke applikationer der er til
rådighed for den, og hvor sikre disser er/.

Og her kan jeg ikke se andet end af Apples AppStore kommer ind som nr.
1; der ligger efterhånden mere end 130.000 applikationer på dem,
applikationer der alle har været gennem Apples kontrol.

Men virker naturligvis kun på iPhone.

Androids AppStore skal til sammenligning have 30,000 applikationer [ikke
eksempelvis Gyldendals Røde Ordbøger, engelsk, tysk, fransk, spansk, med
hver knap 200.000 indgange; de findes kun til iPhone]. Og man kan
installere applikationer uden om denne AppStore, med de
sikkerhedsmæssige problemer /det/ giver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-01-10 14:33

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) skrev :

>Nemlig, og så længe mobiltelefoner ikke er forsynet med blitz vil de i
>øvrigt altid /som kameraer/ være nødløsninger.

Det er der nu nogle, der har.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : apollo14

Dato : 07-01-10 08:47

J.K.A skrev:
> Hej NG
> Er der nogen som vil fortælle had forskellen er på 3G og 3Gs???
>
> på forhånd tak for svar
>

> J.K
Ingen af dem kan multitaske.
Du er bundet til programmer som er godkendte af Apple.
Har hørt om at de taber samtaler når der skiftes mast eller den går fra
3g til 2g.
Man kan ikke skifte batteri, ergo skal man altid have en lader med.
Begge er et modefænomen, og er meget popsmart pt.

Det skal lige siges, at jeg selv har en 1g iPhone stadigvæk, men bruger
den aldrig, og har haft hænderne i en 3Gs, og det er bare ikke mig.

Fra : Kate

Dato : 07-01-10 09:18

apollo14 <apollo14dk@gmail.com> wrote in

> Man kan ikke skifte batteri, ergo skal man altid have en lader med.

Men laderen fylder ingenting. Da jeg havde Nokia og SE havde jeg også
altid en lader på arbejdet, nu ligger laderen til Iphone bare fast i
min taske.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : apollo14

Dato : 07-01-10 10:10

Kate skrev:
> apollo14 <apollo14dk@gmail.com> wrote in

> Men laderen fylder ingenting. Da jeg havde Nokia og SE havde jeg også
> altid en lader på arbejdet, nu ligger laderen til Iphone bare fast i
> min taske.

Kan vi ikke blive enige om at de fylder så at sige det samme, dog kan
man nøjes med en usb-port, men hvor fanden finder man lige det i et tog,
eller i en bil. Ja der findes uorginale iPhone ladere til biler, eller
man kan købe en omformer hos T-Hansen.

Hvorfor ikke bare bruge en standard som usb eller usb-mini, næææ man
skal have sin egen standard.

Jeg må så også indrømme at jeg er meget glad for min HTC Hero, den
sparker godt nok mega røv, kan multitaske og det står mig frit for hvor
meget ram, jeg vil have i den. Og jeg kan skifte batteri hvis jeg
mangler strøm, det eneste problem er at der mangler en ordenligt
BT-driver så man kan udveklser filer den vej over.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-10 12:50

> [...]

> man nøjes med en usb-port, men hvor fanden finder man lige det i et tog,
> eller i en bil. Ja der findes uorginale iPhone ladere til biler, eller

Ja, man har naturligvis en enhed til at sætte i cigarettænderen, med en
usb-udgang.

I et tog? Hvor oplader du din laptop i et tog?

Hvad med bare at sørge for at iPhonen er ladt op inden du tager
hjemmefra?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders

Dato : 07-01-10 13:16

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

Hvis det er i et IC3 tog, så er der netstik under bagagehylden.... ved ikke
hvordan det virker i et S-Tog.

Til de fleste mobil telefoner kan man få en batteri oplader, der får strøm
fra - eks. 2x1,5v batterier.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-10 15:20

> [...]

> hvordan det virker i et S-Tog.
>
> Til de fleste mobil telefoner kan man få en batteri oplader, der får strøm

Det kræves så blot at den har en usb-udgang.

I øvrigt findes der udstyr man kan sætte en iPhone til, som ganske vist
gør den dobbelt så tyk men som samtidig giver mere en dobbelt så lang
batteritid. Ikke at jeg dog har fundet det nødvendigt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders

Dato : 07-01-10 15:53

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

Nej det kræver ikke en USB udgang.
Laderen fungerer ligesom en alm. lader, den kører bare på batteri i stedet
for 220v.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-10 16:03

Anders <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> Nej det kræver ikke en USB udgang.
> Laderen fungerer ligesom en alm. lader, den kører bare på batteri i stedet
> for 220v.

Ja, men kablet fra iPhonen skal altså sættes i en usb-udgang.

En iPhone har i øvrigt »som sådan« ikke nogen oplader. Man lader op fra
en usb-udgang, og som opladningsudstyr får man et kabel med med en
usb-han i den modsatte ende end den der sættes i iPhonen. Der komner så
også en lille tingest med man kan sætte i kontakten - som har en usb-hun
til at sætte kablet i.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : apollo14

Dato : 07-01-10 16:24

Anders skrev:

> [...]
> hvordan det virker i et S-Tog.
>
> Til de fleste mobil telefoner kan man få en batteri oplader, der får strøm

Ja der er 230v udtage i de fleste intercity toge, også de nye
italienere. S-Togene har dog ikke 230v udtag nogle steder, men det er
også sjældent man kører mere end 1 time i tog af gangen. Jeg har tit
siddet i IC3 eller andre intercity toge i op til 3-4 timer, og har da
også brugt deres udtag et par gange, hvis man havde glemt at oplade
laptoppen hjemmefra.

Og ja til de fleste mobiler findes en lille oplader til batteri, jeg har
dog en der passer til de fleste nokia'er. Og til min HTC sætter jeg den
bare til laptoppen istedet for min externe harddisk, som jeg altid har
med på farten, det er samme kabel, ergo ikke for mange kabler med på turen.

Fra : apollo14

Dato : 07-01-10 16:20

Per Rønne skrev:

> Ja, man har naturligvis en enhed til at sætte i cigarettænderen, med en
> usb-udgang.
Ja det har man da, sådan en kan man ikke undvære. Har dog også en selv,
men det er for at kunne oplade min Ipod Touch, så jeg kan se film på
vejen (som passager)

> I et tog? Hvor oplader du din laptop i et tog?

Jeg oplader aldrig min laptop i toget, har ekstra batteri i, og kan
holde mig kørende i 8 timer.

> Hvad med bare at sørge for at iPhonen er ladt op inden du tager
> hjemmefra?

Ja men taler du meget i telefon, lytter til musik, og den tjekker mail,
så holder den ikke hele dagen.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-10 16:58

apollo14 <apollo14dk@gmail.com> wrote:

> Ja det har man da, sådan en kan man ikke undvære. Har dog også en selv,
> men det er for at kunne oplade min Ipod Touch, så jeg kan se film på
> vejen (som passager)

Jeg har en som følge af at jeg i sin tid havde brug for ekstra ting til
min Palm Treo 650.

> Jeg oplader aldrig min laptop i toget, har ekstra batteri i, og kan
> holde mig kørende i 8 timer.

Jeg kunne ikke drømme om at tage ekstra batteri med til min MacBook, som
i øvrigt kan holde en 4-5 timer uden opladning. Jeg har ikke engang et
ekstra batteri, og ville ikke drømme om at bruge den i 8 timer i et tog.

> Ja men taler du meget i telefon, lytter til musik, og den tjekker mail,
> så holder den ikke hele dagen.

Jeg taler sjældent i telefon, foretrækker at lytte musik fra min
righoldige LP- og CD-samling [klassisk], og bruger den hovedsagelig som
PDA. Sidder jeg i toget og læser en bog på tysk er det dog praktisk at
have Gyldendals Røde da-ty-da og Duden Universalwörterbuch i bukserne
[på iPhone] ... Ditto med engelsk [Gyldendal + Shorter Oxford English
Dictionary] ... med wikipedia-adgang og WolframAlfa ... masser af ting.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-10 11:50

apollo14 <apollo14dk@gmail.com> wrote:

> Ingen af dem kan multitaske.

Det er direkte forkert. Begge ikke alene kan multitaske; de gør det hele
tiden.

Men det er da rigtigt at Apple ikke tillader 3. parts programmer at
multitaske; det ville dels betyde et for stort batteriforbrug, dels en
langsommere kørsel af andre programmer.

> Du er bundet til programmer som er godkendte af Apple.

Hvilket er en fordel, da man dermed sikres mod malware.

Jailbreaker man en iPhone kan man dog sagtens installere andre
programmer [jeg er nu ikke stødt ind i nogle jeg ville finde det værd at
have installeret], lige som de kan sættes til at køre i baggrunden.

> Har hørt om at de taber samtaler når der skiftes mast eller den går fra
> 3g til 2g.

Det er jeg ganske simpelt aldrig stødt ind i.

> Man kan ikke skifte batteri, ergo skal man altid have en lader med.

Man kan ikke /selv/ skifte batteri, og »lader«? Man sætter et kabel i
udtaget til en usb-port, så lades der op.

I øvrigt vil man ved normalt brug ikke have brug for at lade en iPhone
op i løbet af dagtimerne. Opladning foregår gerne derhjemme. Om natten.

> Begge er et modefænomen, og er meget popsmart pt.

Jeg finder den nu i stigende grad anvendelig, ikke mindst som følge af
grafregner og forskellige opslagsværker. Se på den som først at fremme
en Personlig Digital Assistent der /også/ fungerer som mobiltelefon.

> Det skal lige siges, at jeg selv har en 1g iPhone stadigvæk, men bruger
> den aldrig, og har haft hænderne i en 3Gs, og det er bare ikke mig.

Ja, der er jo dem der hellere vil rode med en masse indstillinger end
have en let enhed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : apollo14

Dato : 07-01-10 16:16

Per Rønne skrev:

> Det er direkte forkert. Begge ikke alene kan multitaske; de gør det hele
> tiden.

Øhhh ja du kan høre musik, og lave noget andet, samtidig med den henter
mail, wow det har virkelig gjort multitasking genialt ;)

> Men det er da rigtigt at Apple ikke tillader 3. parts programmer at
> multitaske; det ville dels betyde et for stort batteriforbrug, dels en
> langsommere kørsel af andre programmer.
Netop det med multitasking er et stort problem på den, der er så mange
restriktioner på Apple's styresystem der. Tag f.eks min htc, kan skifte
flydende imellem mail, web, sms, kalender og kontakter, og det er uden
at komme forbi min homescreen, og nej den bliver ikke sløv af det, da
Android selv nok skal styre, hvad der kræves at blive lukket ned.

> Hvilket er en fordel, da man dermed sikres mod malware.
Ja man kan jo også bare lade vær, med at installere alt muligt crapware,
det er ikke nemt at få et program godkendt hos apple, og er de ikke
tilfreds, så bliver det bare fjernet fra deres appstore.

> Jailbreaker man en iPhone kan man dog sagtens installere andre
> programmer [jeg er nu ikke stødt ind i nogle jeg ville finde det værd at
> have installeret], lige som de kan sættes til at køre i baggrunden.
Ja man skal gøre noget aktivt, det skal man også på en android, før man
kan installere betalte programmer.

> Det er jeg ganske simpelt aldrig stødt ind i.
Prøv du at læse andre forummer, jeg kan henvise til mobildebat, eller
macnyt, der står flere steder om folk, der taber samtaler.

> [...]
>
> I øvrigt vil man ved normalt brug ikke have brug for at lade en iPhone
> op i løbet af dagtimerne. Opladning foregår gerne derhjemme. Om natten.

Endnu en gang, det er også noget der findes til andre telefoner, ikke
noget nyt, men har du prøvet at køre din iphone helt død, der går lige
et stykke tid, før der kommer liv i den igen, både min HTC og min N97
kan jeg skifte batteri på, og så er der gang i den igen, batterier har
ikke evig levetid.

> Jeg finder den nu i stigende grad anvendelig, ikke mindst som følge af
> grafregner og forskellige opslagsværker. Se på den som først at fremme
> en Personlig Digital Assistent der /også/ fungerer som mobiltelefon.
Ja de fleste programmer findes til andet end iPhone, både min HTC og N97
fungerer også som PDA, da de begge kan synkroniseres op imod google,
min exchangeserver.

> Ja, der er jo dem der hellere vil rode med en masse indstillinger end
> have en let enhed.
Ja en iphone sparker jo bare røv, når der kommer et simkort i fra en
anden udbyder, eller nåååå nej du skal lige huske at sætte APN op. Kan
godt være den kommer forudkonfigureret når du køber den hos en udbyder,
men det er jo ikke altid man bliver hos det samme selskab.

Samtidig skal du også kigge på prisen, en 32gb iPhone koster uden simlås
små 7000 kr, jeg kan godt finde andet at smide 7000 kroner efter, jeg
har købt min n97 og htc hero for det samme.

Men dejligt at få lidt modspil, men desværre ser alle iphonen som den
store mobilfrelser. Jeg er selv mac-mand, men syntes apple låser mig for
meget med deres iphone. Og ja jeg er typen der gerne vil rode lidt med
tingene, og forbedre det med nogle opsætninger.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-01-10 16:58

> [...]

> at komme forbi min homescreen, og nej den bliver ikke sløv af det, da
> Android selv nok skal styre, hvad der kræves at blive lukket ned.

Der er faktisk en bunke processer der kører i baggrunden på en iPhone.
Det er blot kun dem Apple har sørget for.

> Ja man kan jo også bare lade vær, med at installere alt muligt crapware,
> det er ikke nemt at få et program godkendt hos apple, og er de ikke
> tilfreds, så bliver det bare fjernet fra deres appstore.

Ja, heldigvis.

> Ja man skal gøre noget aktivt, det skal man også på en android, før man
> kan installere betalte programmer.

På en iPhone skal man altså bryde Apples salgsbetingelser ...

> Prøv du at læse andre forummer, jeg kan henvise til mobildebat, eller
> macnyt, der står flere steder om folk, der taber samtaler.

Det vedrører nu bestemte udbydere, især AT&T.

> [...]
> et stykke tid, før der kommer liv i den igen, både min HTC og min N97
> kan jeg skifte batteri på, og så er der gang i den igen, batterier har

Til min gamle Palm Treo havde [har] jeg to batterier. Jeg har faktisk
aldrig haft brug for den.

> Ja de fleste programmer findes til andet end iPhone, både min HTC og N97
> fungerer også som PDA, da de begge kan synkroniseres op imod google,
> min exchangeserver.

Ikke så helt centrale programmer som Gyldendals Røde Ordbøger ...

> [...]
> meget med deres iphone. Og ja jeg er typen der gerne vil rode lidt med
> tingene, og forbedre det med nogle opsætninger.

Ja, jeg er generelt tilfreds med min iPhone 3G på 16 GB, men dog noget
utilfreds over at udviklerne ikke har direkte adgang til kalenderbase,
alarm og til MobileMe / Exchange Server delene af systemet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk