Batteriet
Fra : Jørgen

Dato : 05-01-10 13:12

Når man køber nyt batteri til mobilen, skal det oplades i ca 20 timer.
Herefter varer en opladning kun 1½ time.
Hvad er den tekniske forklaring på, at et nyt batteri kræver denne
langvarige opladning i begyndelsen?
Jørgen

Fra : borje@hotmail.com

Dato : 05-01-10 13:56

On Tue, 5 Jan 2010 13:11:41 +0100, "Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:
>Når man køber nyt batteri til mobilen, skal det oplades i ca 20 timer.
>Herefter varer en opladning kun 1½ time.
>Hvad er den tekniske forklaring på, at et nyt batteri kræver denne
>langvarige opladning i begyndelsen?

Der er ikke nogen tekniske forklaring. Du tränger bare at lade det op
til det er fuldt, hvis det er et Lithium-batteri.

Efter omtränt 5-7 opladninger så er der normal brugetid på et nyt
batteri (også Lithium).

Börje, fra Sverige (undskyld sprogfejle)

Fra : Anders

Dato : 05-01-10 14:35

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Herefter varer en opladning kun 1½ time.
> Hvad er den tekniske forklaring på, at et nyt batteri kræver denne

Det er ikke noget man skal gøre, det med at lade det i 20 timer, og dog, for
nogen siger det forlænger batteriets levetid, men det har jeg ikke fået
beviser på endnu.

Fra : borje@hotmail.com

Dato : 05-01-10 16:28

On Tue, 5 Jan 2010 14:34:36 +0100, "Anders" <fornavn@efternavn.dk>
wrote:

> [...]
>nogen siger det forlænger batteriets levetid, men det har jeg ikke fået

Det var så tidligere med gamle batterier, ikke med lithium.
Lithium-batterier har bygget in moderne intelligent elektronik, der
regulerer opladning.

Börje, fra Sverige (undskyld sprogfejle)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-10 18:07

Anders skrev:

> Det er ikke noget man skal gøre, det med at lade det i 20 timer, og dog, for
> nogen siger det forlænger batteriets levetid, men det har jeg ikke fået
> beviser på endnu.

Min K700 virker endnu uden batteriproblemer. Den må være nogle år
efterhånden. Den fik højst 8 timer fra ny af. Jeg har aldrig
givet et nyt batteri mere end det.

--
Bertel

Fra : Jørgen

Dato : 06-01-10 22:10

Tak for svarene
Det jeg mente var:
Hvad sker der med et batteri, der får sine 20 timer ved første opladning som
producenten foreslår? En fysisk eller kemisk forklaring. Og hvad går
batteriet glip af, hvis det kun får 1½ time første gang?
Det er måske kun de ældre batterityper, der er tale om?
Er der mon nogen fabrikant, der har givet en forklaring herpå, udover, at
batteriet har godt af det?
Jørgen

********************************

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-10 23:40

Jørgen skrev:

> Hvad sker der med et batteri, der får sine 20 timer ved første opladning som
> producenten foreslår? En fysisk eller kemisk forklaring. Og hvad går
> batteriet glip af, hvis det kun får 1½ time første gang?

Nu bliver jeg lidt generel, men det er ikke helt forkert.

Et batteri har en fuld tilstand og en tom tilstand. Spændet
mellem dem afgør hvor længe det kan levere strøm. Hvis man i lang
tid kun lader batteriet halvt op, risikerer man at den tilstand
bliver låst fast som den maksimale ladetilstand. Tilsvarende hvis
man aldrig tømmer batteriet helt, vil en kvartfuld tilstand blive
låst fast som laveste opladning. Begge dele reducerer batteriets
effektive brugstid.

Gamle batterier (Nikkel-Cadmium) var meget kritiske på det punkt.
Nikkel-Metalhydrid er bedre, men de kan også ødelægges. En fyr
skrev at hans batteri til hans nye bærbare kun havde virket i 6
måneder - men han havde haft computeren sat til strømmen hele
tiden med ganske få pauser, og det var aldrig blever afladet.

Om sådan et batteri kan genoprettes ved en særlig behandling, ved
jeg ikke.

Nikkel-Metalhydrid-batterier skal køres i bund en gang om
måneden. Så virker de bedst. Det råd fik jeg af min datter, og
det har jeg brugt til min bærbare og mine mobiler. De er alle
flere år gamle, og batterierne virker som da de var nye.

Om Lithiumionbatterier har det anderledes, vil jeg ikke kloge i.

--
Bertel

Fra : Jørgen

Dato : 07-01-10 11:52

> [...]
> flere år gamle, og batterierne virker som da de var nye.
>
> Om Lithiumionbatterier har det anderledes, vil jeg ikke kloge i.

Da jeg fik mit svendebrev som elektriker (i 1957) troede jeg, at jeg vidste,
hvad et relæ var. Mange, mange år senere fik jeg en stilling i et firma,
hvor jeg skulle sælge deres program af relæer. Der lærte jeg, hvor
mangesidet dette emne kan være, og hvor megen specialviden, der kræves. Det
er som en bil. Ja, hvilken bil? Hvilen farve, Fiat 500, Renault, Mercedes,
Scania Vabis eller Volvos turistbus. En bil er ikke bare en bil. Et relæ er
ikke bare et relæ. Sådan har jeg betragtet batterier. Der er de gamle
brunsten (til lommelygter) og så er der de genopladelige., der gerne skal
have en afladekurve så vandret som muligt, inden den bukker nedad.

Du taler om NiCd. Ja det har jeg da godt hørt om. Du nævner
Nikkel/Metalhybrid. Det har jeg vist også hørt om. Det, jeg spørger om her,
viser sig at være et Li-Polymer. Naturligvis er der også her forskelle. Det
er jo derfor, de laver dem om hele tiden.

Det var bare min naturlige nysgerrighed, der sendte mig i blækhuset. Andre
svarere har fortalt mig, at Lithium er helt ligeglad med sjatladning.
Batteriet/Telefonen er 1½ år gammel, og nu er batteriet kaput. Det sker jo
også med bilers akkumulatorer. Nogle holder i 6 mdr og andre holder i 5 år.

Nu har jeg vist fået styret min spørgelyst.
Jørgen

Fra : Anders

Dato : 07-01-10 11:24

> [...]
> Det er måske kun de ældre batterityper, der er tale om?
> Er der mon nogen fabrikant, der har givet en forklaring herpå, udover, at

Hvis det er nyere batterier, så sker der ikke noget ved at lade dem lade i
op til 20 timer, for de stopper selv, når de er opladet....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-10 13:00

Anders skrev:

> Hvis det er nyere batterier, så sker der ikke noget ved at lade dem lade i
> op til 20 timer, for de stopper selv, når de er opladet....

Stopper *batteriet* selv? Jeg troede at det var et spørgsmål om
opladeren.

Jeg købte nogle batteridrevne julegaver til mine to dattersønner.
Ved den ene fulgte der en folder med hvor der stod at man ikke
måtte oplade batteriet mere end 3 timer, og man måtte ikke oplade
uden at der var opsyn.

Jeg skal have spurgt i butikken, men jeg spekulerer på om det er
en amerikaneradvarsel eller der virkelig kan være et problem.

--
Bertel

Fra : Anders

Dato : 07-01-10 13:13

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:i2jbk5l18rheisgk695fb7puk0ior3bvau@news.stofanet.dk...

> [...]
>
> Jeg skal have spurgt i butikken, men jeg spekulerer på om det er
> en amerikaneradvarsel eller der virkelig kan være et problem.

Når batteriet er opladet så stopper ladningen, men der sker intet ved at
lade laderen sidde tilsluttet til mobilen.

Det er sikkert ikke noget du har lagt mærke til, men du bruger jo også en
gammel ''svend'' efterhånden (K700).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-10 15:36

Anders skrev:

> Når batteriet er opladet så stopper ladningen,

Ja, det er jeg klar over, men jeg mener at det sker fordi laderen
er 'intelligent'.

--
Bertel

Fra : Anders

Dato : 07-01-10 15:53

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:18sbk5tagjhc7mld1cq1jcsqhohh8805ao@news.stofanet.dk...

> Ja, det er jeg klar over, men jeg mener at det sker fordi laderen
> er 'intelligent'.
>
> --
> Bertel

Nok snarer mobilen...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-10 16:17

Nu er du i modstrid med dig selv. Du skrev tidligere:

>   Hvis det er nyere batterier, så sker der ikke noget ved at lade dem lade i
>   op til 20 timer, for de stopper selv, når de er opladet....

Der står intet om opladeren.

Hvis opladeren er intelligent, kan man tage et batteri fra
stenalderen og lade op uden problemer.

--
Bertel

Fra : Anders

Dato : 07-01-10 16:21

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:1kubk59i6a9iai4pa7tp9etmqvd0r231lg@news.stofanet.dk...

> Der står intet om opladeren.
>
> Hvis opladeren er intelligent, kan man tage et batteri fra
> stenalderen og lade op uden problemer.
>
> --
> Bertel

Hvad tror du ellers ordet ''de'' dækker over, kunne måske være en mobil
telefon....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-10 16:28

Anders skrev:

> Hvad tror du ellers ordet ''de'' dækker over,

Både "dem" og "de" refererer rent sprogligt kun til "batterier".

> kunne måske være en mobil telefon....

Det er muligt du tænkte sådan, men det er ikke det der står.

--
Bertel

Fra : Anders

Dato : 07-01-10 16:29

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:j8vbk5150o4tiqgrjuhjsg4kud3up2d442@news.stofanet.dk...

> Både "dem" og "de" refererer rent sprogligt kun til "batterier".

> Det er muligt du tænkte sådan, men det er ikke det der står.
>
> --
> Bertel

sludder....

Fra : Hauge

Dato : 07-01-10 16:39

Anders skrev:
> sludder....

Så er du *igen* i modvind, fordi du ikke forstår dansk.

/Hauge